Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke xp 64 til å fungere med switch


Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny stasjonær PC for en liten stund siden. Hadde da en konfigurasjon hvor bærbar i rommet og gammel stasjonær i rommet var koblet til en switch som var koblet til veggen som inneholdt nettverkstilgang. Dette fungerte fint, de kunne overføre mellom hverandre og også koble til nettverket (bor på en hybel hvor netttilgangen er via UiO-nettet).

 

Byttet deretter ut stasjonær til den nye jeg kjøte og får nå "Limited or no connectivity" når jeg bruker switch. Hvis jeg istedet kobler nettverkskabelen direkte til veggen klarer den å koble seg opp fint. Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

Har forøvrig prøvd nå med 2 forskjellige switcher, og ingen har fungert. I tillegg kjøpte jeg en PC med nøyaktig de samme specs som en kompis som bor på hybelen som kjører akkurat samme opplegg med akkurat samme switch, og det fungerer for han.

 

Eneste forskjell er at han har installert XP32 på stasjonær istedet for XP64 som jeg har bestemt for å prøve ut på den nye stasjonæren.

 

På network adapters på device manager står det:

1394 Net Adapter

Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC

Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC #2

 

Dette er altså integrert i hovedkort.

 

Noen som har peiling på hva grunnen her?

Det virker ut fra beskrivelsen som det er softwarebasert, men trodde switcher var såpass mekaniske at det ikke fantes softwareproblemer tilknyttet dem.

 

PS! Begge switchene hadde 10/100 Mbps som specs, men dette var ikke et problem før og er ikke et problem for min kompis med XP32.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ok, det ovenfor funket ikke. Output her:

C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /release

Windows IP Configuration

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :

IP Address. . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0

Default Gateway . . . . . . . . . :

C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /renew

Windows IP Configuration

An error occurred while renewing interface Local Area Connection : unable to con

tact your DHCP server. Request has timed out.

C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig

Windows IP Configuration

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :

Autoconfiguration IP Address. . . : 169.254.101.58

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Default Gateway . . . . . . . . . :

 

Men er ikke renew akkurat det samme som repair-valget i windows når man høyreklikker en kobling? Det funker ikke det heller

 

Virker som det skal mer til for å løse dette problemet siden alt dette fungerer når jeg kobler direkte til veggen uten switch.

Uansett, installerte XP32 for å prøve lik konfigurasjon som kompisen min som hadde et fungerende nettverk. Funket ikke det heller.

 

Kan i tillegg nevne at jeg på koblingen ser at den sender pakker, så vil ikke tro det er ikke en fysisk feil her siden den sender koblinger med switch, og sender og mottar uten switch.

 

I tillegg har jeg prøvd med 2 switcher som begge fungerer med bærbar så det kan ikke være switchen heller tror jeg.

 

Det jeg ikke skjønner er hvordan kan en switch gjøre at det ikke fungerer?

Endret av perman07
Lenke til kommentar

Hmm, MAC-filtrering på ruteren? Dette er en switch (vet ikke om det er noe forskjell jeg..). På begge switchene jeg har prøvd er det ingen knapper eller innstilninger, bare plugger for ledninger. Hva kan jeg i såfall gjøre med MAC-filtrering dersom det ikke er noen innstilninger på switchen?

 

Dessuten fungerer det på ene PC-en og ikke den andre, vil tro det er den ene PC-en det er noe feil med. Nyinstallert XP32.

 

Og ja, begge pc'ene har integrert nettverkskort.

Lenke til kommentar

Leste forresten dette et sted:

"If you manage to encounter ip of 169.254.189.xxx . This means that you have invalid ip address and the computer is not receiving any ip address from the dhcp server. This address is provided by Windows Automatic Private IP Addressing (APIPA). This happens whenever windows did not find any ip address. This could be a dhcp problem or windows issue. If you think that all the rest of the computer are receiving ip from the router or modem then theres nothing wrong with the router or modem. You may find this link useful in resolving your problem with this ip for windows XP. You must disable APIPA of Windows." (Den linken var veldig vanskelig og teknisk forresten)

 

Som man ser fra ip-config-utskriftene over får jeg 169.254.101.58. Dermed gjelder dette kanskje meg, men vet ikke hvordan jeg setter opp statiske IP-addresser og sånt.

 

Noen som vet hvordan jeg skal gå fram videre?

Endret av perman07
Lenke til kommentar

Hmm, den er allerede på automatisk ser jeg. Men sånn som jeg forsto det sitatet jeg limte inn over er automatisk tildeling problemet når den ikke finner en passende addresse. Det står at man skal "disable APIPA".

 

Kan jeg da bare finne på en vilkårlig IP i innstilningene istedet for APIPA og prøve?

 

Ser at det er 7 innstilninger på user configured:

IP-address

Subnet mask

Default gateway

Preferred DNS server

Alternate DNS server

Preferred WINS server

Alternate WINS server

 

Får førøvrig disse innstilningene fra ipconfig /all på den fungerende PC-en:

 

Windows IP-konfigurasjon

 

Vertsnavn . . . . . . . . . . . : PER

Primær DNS-suffiks . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent

IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei

WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei

Søkeliste for DNS-suffiks. . . . : uio.no

 

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : uio.no

Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom 440x 10/100 Integrated Contr

oller

Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-15-C5-74-39-09

DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.157.250.154

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 193.157.250.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . : 129.240.12.248

DNS-servere. . . . . . . . . . . : 129.240.10.7

129.240.2.3

Leasingavtale mottatt. . . . . . : 11. april 2008 16:32:19

Leasingavtale utgår. . . . . . . : 12. april 2008 04:32:19

 

Er det mulig å bare bruke vilkårlig IP-adresse, Standard gatewayadresse ovenfor og DNS-servere ovenfor da?

Lenke til kommentar

hva om du setter manuell IP på to maskiner.. den ene til 192.168.1.1 og den andre til 192.168.1.1.. så pinger hverandre.. slik at du får sjekket at nettverkskort/kabler virkelig fungerer..

 

 

det er og en banal ting som ofte fungerer.. det er bare å disable nettverkskortene.. og så enable de igjen..

 

 

PS. sikker på at DHCP er oppe å kjører ?

Endret av royrov
Lenke til kommentar

Saken er vel at du bare får utdelt 1 IP fra UiO, og denne låses til MAC adressen på den første maskinen din. Kobler du til en annen maskin, ser DHCP-serveren at en annen MAC adresse kobles til, og nekter å gi ut en IP. Du må frigjøre IP'en fra den første maskinen FØR du kobler på den andre. Dette gjør du ved å kjøre "ipconfig /release".

 

Skal du ha flere maskiner på nett tipper jeg du må ha en router. Kan godt hende UiO har en spesial-løsning på dette, så sjekk med dem først.

Lenke til kommentar
Windows IP-konfigurasjon

 

Vertsnavn . . . . . . . . . . . : PER

Primær DNS-suffiks . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent

IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei

WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei

Søkeliste for DNS-suffiks. . . . : uio.no

 

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : uio.no

Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom 440x 10/100 Integrated Contr

oller

Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-15-C5-74-39-09

DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 193.157.250.154

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 193.157.250.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . : 129.240.12.248

DNS-servere. . . . . . . . . . . : 129.240.10.7

129.240.2.3

Leasingavtale mottatt. . . . . . : 11. april 2008 16:32:19

Leasingavtale utgår. . . . . . . : 12. april 2008 04:32:19

 

Du mottar IP addresse rett fra UIO fra veggkontakten uten en ruter mellom veggen og switchen?

Det du viser her er en offentlig IP addresse,det betyr antageligvis at du kun mottar 1 stk IP addresse som ikke kan fordeles gjennom switch.

Du nå må en egen ruter mellom vegg og switch for å koble til flere maskiner med egen DHCP server.Og med en ruter følger det vanligvis med 4 stk ethernet nettverks kontakter noe som betyr at du antageligvis ikke trenger en ekstra switch så lenge du bare skal koble til 4 enheter.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ah, men det fungerte med forrige stasjonær da, når jeg byttet pc sluttet det og fungere. Vet ikke om det bare var en tilfeldighet, men jeg har drevet og gitt brukernavn og passord til folk på hybelen som har vært uten brukernavn og det har fungert for dem og. Tror ikke det er problemet faktisk.

Lenke til kommentar

Mulig at ditt brukernavn kan være låst mot MAC addressene dine på en måte.

Skolen kjører sikkert nettverket gjennom en stor switch hvor antalll MAC addresser kan legges inn for bruk samtidig,tid hvor lenge en MAC addresse skal lagres osv.

Det gir muligens utslag i at du ikke får koblet den til samtidig pga av en overskridelse.

Går det ikke an å snakke med IT avdelingen og spørre om en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...