Gå til innhold

Aprilfest 2008 - PlaCBo - stockfoto


Anbefalte innlegg

Det er vel nettopp det som er problemet med fotografering. At vi alltid vil strebe mot å forskjønne verden. De kriteriene vi har for hva som er et "bra" bilde er også de samme som vi bruker for å vurdere om noe er fint/vakkert/skjønt : symmetri, farger, mønstre, enkelhet, balanse...etc.

 

Jeg har ennå til gode å skjønne hvordan man kan gjøre det motsatte - forstygge(?) et objekt uten at vi ser på det som et dårlig fotografi (les: snapshot)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ennå til gode å skjønne hvordan man kan gjøre det motsatte - forstygge(?) et objekt uten at vi ser på det som et dårlig fotografi (les: snapshot)

 

Dette blir litt OT, og jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig, men jeg er ikke enig.

 

For meg er "et godt fotografi" og estetikk to helt uavhengige ting, estetikk er bare et virkemiddel. Et godt foto er noe som bruker det visuelle for å underbygge et interessant innhold, da kan det mange ganger være et poeng å bryte med skjønnhet og klassiske tekniske regler (det er det jeg har mest lyst å få til, men det var dette med et interessant innhold da...). Hvis poenget med bildet "spiller på lag med" estetiske prinsipper eller klassiske regler (som i stockphoto), blir jo bildet bedre av å forskjønnes. Andre ganger er det mer interessant å markere nettopp det stygge, eller at bildet poengterer at det du ser på er *et bilde*, ikke noe som later som det ikke er der eller prøver å være et nøytralt vindu inn til en perfekt representasjon av en perfekt virkelighet.

 

Det blir lett veldig teoretisk nå, men grunge er jo et eksempel på en hel sjanger hvor forstyggingen er hele poenget. Det er selvfølgelig passé nå, men det vil jo dagens stil bli hvert øyeblikk også - alt er en reaksjon på alt annet.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

jeg tenker på at "et godt bilde" er gjerne motsatsen til det vi tenker på som snapshots. Og for å oppnå det må man ty til virkemidler som er de samme man bruker i estetikken. F,ex De beste bildene av krig og elendighet er jo fort de som benytter seg slike virkemidler som gyldne snitt, enkelhet, S og L-kurver etc etc

 

Jeg oppdaget dette selv da jeg hadde lyst å ta bilder av ekle ting i hjemmet - f.ex en guffen tannbørste - men endte opp med noe som så veldig pent ut isteden.

 

Om noen har bildeeksempler som går i mot det jeg har forsøkt forklart, er jeg veldig interessert.

 

Enig i at stockphotos er i den ekstreme enden av skalaen (sammen med f.ex glamourfoto) der man gjør alt (ofte i etterbehandlingen) for å framheve motivet mest mulig glamorøst.

 

Men i april blir det stockfoto og forskjønning, så får jeg heller ta det perfekte gufne bildet en annen gang :-)

Lenke til kommentar

PlaCBo, bra bilder! Fyfaen! Og ikke minst spennende at du legger ut bilder av oppsett, hvordan du tok bilder av ditt og datt.

 

Slik lærer du faktisk andre(amatør) om fotografi, som f.eks. meg ;) Jeg må skaffe meg de utstyr som duhar :) Spesielt den greia som lager flott hvit bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...