Gå til innhold

Aprilfest 2008 - PlaCBo - stockfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg styrer stort sett den ene med en vanlig sync-kabel (mest stabilt). Evt har jeg en billig trådløs-sak jeg kjøpte på ebay. Men den er ikke helt å stole på, så når jeg kan unngå den bruker jeg kabel. Satser på Pocket Wizards om lommeboka noen gang blir fetere :-)

 

Den andre blitsen styres bare som optisk slave.

Lenke til kommentar

I see.

 

Du skjønner, jeg skal kjøpe meg et trådløst system snart og lurer på om jeg skal gå for Nikons CLS via SU-800, eller bare kline til med Pocket Wizards. Av erfaring har jeg merket at optisk slave kan fungere litt dårlig under lyse forhold. Ute i sol tenker jeg da på. Litt skeptisk til at SU-800 kanskje kan gi litt kort rekkevidde, og at blitsen må settes i vinkel til master. Men blir langt billigere da, og jeg slipper å sette opp masse ledninger mellom blits og PW. Ser for meg at det går mye fortere å sette opp med CLS.

Lenke til kommentar

Gjorde de samme erfaringene sammen med Mr. Olsen når sola sto rett mot slave-blitzen. Da nektet den å fyre. Det aller billigste og enkleste er jo som sagt kabel - som vi endte opp med å bruke, men praktisk er det ikke alltid :-)

 

men trenger du uansett su-saken ? Du får vel gjort mye av det samme med pop-upen på D80 ?

Lenke til kommentar

Nei, for den er også optisk master. Er jo lyset fra blitsen den optiske slaven reagerer på. Og denne er i hvertfall ikke sterk, og når jeg sto ute med den og en trådløs SB-800 endte med at jeg bannet høyt flere ganger. SU-800 er jo en IR-sender, som ikke påvirkes av lys.

 

Men ser for meg å drive en del med produkt-/stockfoto i likhet med deg, og da kan det være greit å slippe å styre med ledninger til PW hele tiden, da en SU-800 hadde klart jobben like greit i gode forhold. Men i det jeg skriver dette, tenker jeg at pop-upen gjør denne jobben like greit. Er jo hovedsakelig ute, og til actionfoto senere, jeg virkelig avhenger av en sender som ikke benytter seg av lys. Da er IR eller radiosignaler perfekt. PW frister fryktelig nå, men er mye dyrere da. Må ha en til hver blits, fremfor én SU-800 som kan styre nesten ubegrenset med Speedlights.

Lenke til kommentar

ja takk, begge deler :-) Man trenger jo fort forskjellig utstyr til forskjellige jobber.

 

Men tror neppe IR-sendere blir påvirket mindre av sollyset. IR er jo elektromagnetiske stråler som ligger like utenfor spekteret for synlig lys. Samtidig kan jeg ikke skjønne at en IR-lysdiode skal være sterkere enn enn lyset fra en blitzpære.

 

Gleder meg til å se mer stock/produktfoto fra deg ...

Lenke til kommentar

Poeng i det du sier angående bølgespekteret. Kanskje jeg skal klinke til med PW. Får undersøke det litt mer.

 

Min portefølje btw. Ligger i signaturen også forøvrig. Ikke mye eller særlig bra produktfoto, men har da fått bakgrunnen hvit. :p Tenker jeg skal prøve meg litt mer på mat etterhvert. Har jo egget og kaffekoppen min. ;)

Lenke til kommentar
ja takk, begge deler :-) Man trenger jo fort forskjellig utstyr til forskjellige jobber.

 

Men tror neppe IR-sendere blir påvirket mindre av sollyset. IR er jo elektromagnetiske stråler som ligger like utenfor spekteret for synlig lys. Samtidig kan jeg ikke skjønne at en IR-lysdiode skal være sterkere enn enn lyset fra en blitzpære.

 

Gleder meg til å se mer stock/produktfoto fra deg ...

liten sånn med ir og sånn..

Ir stråler er lys som ligger i et høyt frekvensområde, utenfor det det menneskelige øyet kan oppfatte.

 

Ir diodene er ikke sterkere enn en blits pære, siden det ville krevet en veldig høy effekt. Diodene ligger på rundt 0.03W og det er ikke nok til å klare å generere lys som er kraftigere enn f.eks. nikon SB-800 som ligger på rundt 60W/s.

Ir mottageren i blitsen kan bli "blendet" fordi sola også sender infrarødt lys som påvirker. Det blir som å lyse med en lommelykt på dagen, hvis du ser på sola samtidig som noen lyser på deg med lommelykt er det ikke sikkert du ser lykten ;)

Lenke til kommentar

Manuelle innstillinger på blitsen er ikke så ille i seg selv. Det at man ofte blir nødt til å bevege seg er et større problem. Si at man har en blits på taket av et hus av en eller annen grunn. Da er det greit med TTL, eller i hvertfall synkronisering, slik at man ikke må stille det manuelt på blistsen.

 

Du tenker ikke på SU-800 fra Nikon og ST-E2 fra Canon? Det er jo den IR-TTL-senderen vi prater om. Bah... Vanskelig valg dette.

Lenke til kommentar

Nei, lurte på om jeg skulle skrive noe om at jeg var litt overasket det. Neida, Anew, du er i mine øyne er av guruene her på forumet. Hvorfor mye trådløs blitsstyring du har peiling på vet jeg derimot ikke. Får bare beklage. :p

 

Radio Poppers så ganske stygge ut. Så ikke ut som noe man kunne dytte i blitsskoen heller. Stakar, Placebo, nå tar vi hele tråden hans. Kanskje jeg heller skal legge samme summen i en SB-800 til, som fungerer som master. Men vet at IR-senderen dens er halvparten av SU-800 sin. Ved SB-800 som master, bruker den IR eller blitslys for å kommunisere?

Lenke til kommentar

I og med at SB-800 fyrer av en skikkelig salve med synlig lys, så gjetter jeg på at det ikke er IR.

 

Forøvrig er det min erfaring at mottakeren på Sigmablitser er bedre enn Nikon. Sigmaen funker i enkelte situasjoner hvor SB-800'en min ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Som det ble påpekt litt over, så er ikke IR noe annet enn lys i en bølgelengde som er for lang til at våre øyne kan oppfatte det - akkurat som UV er lys med for kort bølgelengde.

 

Lys brukes til overføring av digital informasjon hele tiden - det meste av bredbåndslinjene vi sitter her og bruker er jo nettopp basert på fiberoptikk, og lys som transporterer signalene.

 

Sigmas Super-blitser fungerer utmerket med CLS (og pop-up er CLS). Har brukt en EF-500DG Super trådløst i 3 år.

 

Om vi skal fortsette dette, så hører det vel hjemme enten i chat-tråden, eller i utstyrsforumet...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Joa, er jo sant det du sier angående bruk av lys i fiberoptikk og sånt. Men hvordan det klarer og sende digitale signaler er noe jeg ikke orker å sette meg inn i. Men ser for meg at IR vil fungere bedre ute i sollys enn med optisk master. Vet ikke helt hvorfor jeg mener det, men er vel også delvis pga. det er sagt at SU-800 har dobbel så lang rekkevidde som SB-800.

 

Basert på egne erfaringer fungerer optisk slave gris ute i sollys, men skal da legge til at jeg brukte pop-upen som master, og den kan jeg ikke akkurat forvente å få så mye ut av. I tillegg er SU-800 lettere i vekt og mer brukervennlig som master da. Blir mest sannsynlig den jeg går for. Trenger jeg mer rekkevidde blir det vel Pocket Wizards jeg må gå for. Er bare så sinnsykt dyrt. 1000 spenn per stykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...