Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst]maskinen får ikke ip på wlan


Anbefalte innlegg

Jeg sliter for tiden med å få maskinen min koblet til et åpent wlan her jeg bor. Tilkoblingen var grei i 4mnd og jeg kunne komme å gå som jeg ville, men en ellers begivenhetsløs natt for noen dager siden hadde jeg plutselig fått begrenset tilkobling, pcen hadde vært helt i orden tidligere på kvelden. siden da har flere fått problemer men etter å ha restartet router et par ganger er vi nå bare to som sliter.jeg har koblet til og fra uttallige ganger, har restartet pcen, deaktivert wlan kortet, koblet meg til med kabel, rullet tilbake og oppdatert drivere og kjørt alle kommandoer jeg kommer på i cmd. men alt uten resultat. jeg merker meg at ipen er 169.254.190.243 til tross for at routeren har ip 10.0.0.4 har prøvd statisk ip uten resultat. maskinen er en hp pavillion dv6000 og specs kan fåes på oppfordring. kjører forøvrig vista home premium. på forhånd takk :)

Endret av eirikmh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Routeren din har nok neppe ip-adressa 10.0.0.4, dette er den interne ipadressa til din maskin. Den ip adressa du nevner (169.254.190.243) lurer jeg på hvor kommer fra.

Routeren din har nok ip adressa 192.168.1.1, som er ganske standard for de fleste routere.

Det virker som om problemet ligger i selve routeren siden du nevner at flere enn deg har hatt problemer. Er akkurat som om routeren ikke klarer å tildele alle datamaskinene sine egne ip-adresser, som du selv nevner.

Du kan eventuelt prøve å gå inn på selve router-instillingene, hvis du kan ha mulighet til dette. Du nevner at det er et åpent wlan, altså et delt wlan i et boretslag eller lignende?

Har du selv mulighet og autoritet til å logge deg på selve routeren og eventuelt resette diverse instillinger som kan ha blitt feilaktig lagt inn?

 

Hvis det er et wlan som flere enn deg bruker, og som du ikke har hørt med først, så anbefaler jeg deg ikke å logge på routeren.

 

Hvis routeren er satt opp av en internettleverandør/systemansvarlig, ta kontakt med denne personen. Er den derimot satt opp av en beboer i bygget, ta kontakt med ham.

Er routeren satt opp av deg selv eller andre, og om den har standard instillinger,

så kan du logge deg på ved å skrive 192.168.1.1 i søkefeltet i nettleseren din,

Standard brukernavn og passord er for de fleste routere; admin og admin.

 

Inne i selve routerinstillingene kan du tilbakestille fabrikkinstillinger om nødvendig (Dette er bare i nødstilfelle)

Ellers kan du sjekke status og resette DHCP instillingene.

 

Det er rart om det er selve instillingene på din maskin som er feilaktige da du selv har reinstallert både driver og kjørt ipkonfigurasjon/fornying i cmd.

(Med mindre noen har gått inn i TCP-IP instillingene til nettverkstilkoblingen din og satt ipadressa over til en egendefinert ipadresse.

 

(start - kontrollpanel - Network and sharing center - manage network connections - høyreklikk gjeldende tilkobling og velg egenskaper. - Sjekk at både TCP/IP-4 og TCP/IP-6 har automatiske instillinger)

 

Håper dette kan hjelpe med noe.

Lenke til kommentar
... jeg merker meg at ipen er 169.254.190.243 til tross for at routeren har ip 10.0.0.4

IP-adresse 169.254.190.243 er gitt av operativsystemet på egen maskin når den ikke har fått IP-adresse fra DHCP-tjener i router eller modem.

IP-adresse 10.0.0.4 er typisk tildelt maskin fra modem - men ikke modemets ip-adresse. Tilsvarende tildeler vanligvis routere 192.168.x.x adresser til tilkoblete maskiner.

 

Hvis du har trådløs router (ikke innebygget i modemet) vil du vanligvis få 192.168.x.x som adresse, dette uansett om du benytter kabel eller trådløs forbindelse. Forsøk å restart modem og derpå router å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Dette er et åpent wlan i en kantine der ingen er kvalifisert til å kalles systemansvarlig. Har prøvd med både statisk og dynamisk ip og ingen av delene ser ut til å hjelpe. Har fått koblet meg til med kabel, og det virker fint, men dette er ingen varig løsning. når jeg kjører ipconfig får jeg opp følgende info:

 

Wireless Network Connection:

Link-local IPv6 Address: fe80::c8c9:d0ef:6092:bef3%9

Autoconfiguration-IPv4 Address: 196.254.190.243

Subnet Mask: 255.255.0.0

 

Local Area Connection:

Link-local IPv6 Address: fe80::6ce0:98d1:8fb6:efd4%8

IPv4 Address: 10.0.0.17

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 10.0.0.4

 

Alle desse innstillingene er automatiske... i tilleg har jeg tunnel adapter local area connection #7,9,12 og 13 uten at jeg vet hvor de kommer fra :)

Standaradressen 192.168.1.1 kjenner jeg godt, men den ser ut til å være fullstendig irrelevant. Prøvde også og logge meg på routeren, men siden ville ikke vise seg...

I feel like im up a certain creek without a specific instrument.

Lenke til kommentar
Wireless Network Connection:

Link-local IPv6 Address: fe80::c8c9:d0ef:6092:bef3%9

Autoconfiguration-IPv4 Address: 196.254.190.243

Subnet Mask: 255.255.0.0

Tidligere skrev du 169.254.190.243. Jeg regner med at det er samme adresse du egentlig mener nå også. Dette er som sagt en ip-adresse din egen maskin tildeler når den ikke mottar noen ip fra DHCP-tjeneren. Subnet Mask passer også til dette. Er du sikker på at de trådløse nettet fortsatt er aktivert og åpnet (ikke MAC-filtrering, ingen kryptering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...