Gå til innhold

Nynorsk - Ny, enkel diskusjon


Anbefalte innlegg

Like unødvendig for oss som snakkar nynorsk. For oss så er bokmål ein stygg dialekt. Nynorsk er meir norsk enn bokmål, da bokmål er ein dansk dialekt. Dette visste du sikkert..

Er det ikkje viktig at Norge har sitt eige språk? :)

 

 

Me trenger ikkje bokmål på skulen fordi me får med oss det meste uansett. Bokmål er dominerande ja, men nynorsk ser ein på tv og i mange aviser. (Aldri sett på nrk?)

 

Eg er glad for at eg snakkar nynorsk, og dette kjem eg til å fortsette med.

Nynorsk er faen ikke mer norsk enn bokmål. Nynorsk er et konstruert språk, det er unaturlig. Hele språket høres syntetisk og påtrengende ut, som om noen forsøker så godt de kan å være så helnorske som mulig, men det feiler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man og kan kutte ned på grammatikk og litteraturhistorie, så ville mye være gjort.

 

Litteraturhistorie er eg svært einig i at bør kuttast ned på; er det noko som tar livet av arbeidsmoralen til alle som ikkje er spesielt interesserte så er det det. Grammatikk derimot, er ikkje så fryktelig dumt med tanke på kor mykje rart språk du ser til dømes her på forumet. :)

 

Jeg lærte meg grammatikk ved å lese bøker og det meste var derfor overflødig for min del, jeg gjør og gjorde selvsagt feil nå og da, men pugging av skriveregler ble aldri min greie. Det er mulig at det for enkelte er mer gunstig å lære gjennom pugging, men jeg er ikke overbevist om at det bør inneha en så dominerende rolle som det hadde da jeg gikk (hadde norsk sist på videregående for 5 år siden).

Lenke til kommentar
Nynorsk er faen ikke mer norsk enn bokmål. Nynorsk er et konstruert språk, det er unaturlig. Hele språket høres syntetisk og påtrengende ut, som om noen forsøker så godt de kan å være så helnorske som mulig, men det feiler!

 

Hevder -du-.

Det ville vært en trist utvikling hvis nynorskundervisning ble kuttet ned på eller avviklet helt. Derfor er det hyggelig at ingen her på bruket sitter på slik makt! :D

Lenke til kommentar
Nynorsk er faen ikke mer norsk enn bokmål. Nynorsk er et konstruert språk, det er unaturlig. Hele språket høres syntetisk og påtrengende ut, som om noen forsøker så godt de kan å være så helnorske som mulig, men det feiler!

 

Hevder -du-.

Det ville vært en trist utvikling hvis nynorskundervisning ble kuttet ned på eller avviklet helt. Derfor er det hyggelig at ingen her på bruket sitter på slik makt! :D

Det at det høres syntetisk og påtrengende ut er min mening ja, men det er fortsatt et konstruert språk.

Hvorfor er det trist? Jeg tror ikke nynorsk-folka ville sutret over å slippe undervisning i bokmål heller.

Lenke til kommentar
Nynorsk er faen ikke mer norsk enn bokmål. Nynorsk er et konstruert språk, det er unaturlig. Hele språket høres syntetisk og påtrengende ut, som om noen forsøker så godt de kan å være så helnorske som mulig, men det feiler!

 

Hevder -du-.

Det ville vært en trist utvikling hvis nynorskundervisning ble kuttet ned på eller avviklet helt. Derfor er det hyggelig at ingen her på bruket sitter på slik makt! :D

Det at det høres syntetisk og påtrengende ut er min mening ja, men det er fortsatt et konstruert språk.

Hvorfor er det trist? Jeg tror ikke nynorsk-folka ville sutret over å slippe undervisning i bokmål heller.

Eg er det du refererar til som "nynorsk folk" og for å svare for em,g sjølve: jo eg vil ha bokmål og. eg tykkjer det er vikteg me lærar alle språka i Noreg! Og eg tykkjer det er forkasteleg at me ikkje lærar samisk i den norske skulen!

 

Når det er sagt, vil eg berre seie at eg tykkjer nynorsk er best <3

Lenke til kommentar
Eg er det du refererar til som "nynorsk folk" og for å svare for em,g sjølve: jo eg vil ha bokmål og. eg tykkjer det er vikteg me lærar alle språka i Noreg! Og eg tykkjer det er forkasteleg at me ikkje lærar samisk i den norske skulen!

 

Når det er sagt, vil eg berre seie at eg tykkjer nynorsk er best <3

 

Lære alle språkene i Norge? Finnes det ikke MYE viktigere ting å bruke tida på enn å lære språk, språk som er til for kommunikative årsaker. Trenger vi virkelig så mange språk for å forstå hverandre? NEI, er svaret.

 

Hvorfor mener du at alle burde lære samisk? Mener du seriøst at 5 millioner mennesker skal lære samisk for å forstå landets 40.000 samer? Dette henger så lite på greip at jeg nesten begynner å gråte.

 

Jeg har en bedre idé; La oss kaste bokmålet, nynorsken og samisken i søpla, og så begynner vi heller med å fokusere på å lære de kommende generasjonene engelsk i mye større grad. Å bruke ressurser på å bedre lære seg språk man kan bruke internasjonalt vil være det mest formålstjenelige for alle. Let the globalization begin!

Lenke til kommentar
Lære alle språkene i Norge? Finnes det ikke MYE viktigere ting å bruke tida på enn å lære språk, språk som er til for kommunikative årsaker. Trenger vi virkelig så mange språk for å forstå hverandre? NEI, er svaret.

 

Hvorfor mener du at alle burde lære samisk? Mener du seriøst at 5 millioner mennesker skal lære samisk for å forstå landets 40.000 samer? Dette henger så lite på greip at jeg nesten begynner å gråte.

 

Jeg har en bedre idé; La oss kaste bokmålet, nynorsken og samisken i søpla, og så begynner vi heller med å fokusere på å lære de kommende generasjonene engelsk i mye større grad. Å bruke ressurser på å bedre lære seg språk man kan bruke internasjonalt vil være det mest formålstjenelige for alle. Let the globalization begin!

Så da kan berre norsken dø vekk meiner du? Nei, det vil vere utrulig synd.

 

Tenk all kulturen, tenk på nasjonalismen og sjølvfølelsen til oss nordmenn, klart vi må ha et eige språk!!

 

Det beste hadde som sagt vore samnorsk. Blanding av nynorsk og bokmål med sidestilte former. Et kompromiss.

Lenke til kommentar
Det beste hadde vært å dele landet i to. Et land som heter Noreg, ett som heter Norge. De sonene som er nøytrale i bruken av nynorsk eller bokmål kunne vi kriget om, eventuelt solgt dem til Russland.

 

Jeg gleder meg til å se trynet ditt i kikkersikte mitt i så fall :D

Lenke til kommentar

Problemet med nynorsk er at der er "alt" tillatt, bare det ikke er bokmål. Eksempel er ordet "fjøs" eller "fjos" som også kan være "flor". Å tvinge hele Norge til å lære seg 2 språk fordi du hadde problemer med å få deg ett glass vann i storbyen høres solidarisk ut.

 

At Nynorsk plutselig skulle være mer "norsk" enn bokmål høres merkelig ut. Hvilket av språkene har vært skriftspråk lengst i Norge? Hvilket er det mest brukte av folk flest? EOD.

Lenke til kommentar
Det beste hadde vært å dele landet i to. Et land som heter Noreg, ett som heter Norge. De sonene som er nøytrale i bruken av nynorsk eller bokmål kunne vi kriget om, eventuelt solgt dem til Russland.

 

Eg er heilt einig med deg! For det har seg jo slik at over 70% av nasjonalformuen vert skapt på Vestlandet :D Då kan de andre berre ha det so godt :p

Lenke til kommentar
Det beste hadde vært å dele landet i to. Et land som heter Noreg, ett som heter Norge. De sonene som er nøytrale i bruken av nynorsk eller bokmål kunne vi kriget om, eventuelt solgt dem til Russland.

 

Eg er heilt einig med deg! For det har seg jo slik at over 70% av nasjonalformuen vert skapt på Vestlandet :D Då kan de andre berre ha det so godt :p

 

.. og man skriver bokmål både i Bergen og Stavanger..

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å se trynet ditt i kikkersikte mitt i så fall :D

Jammen... du skriver jo bokmål:3

Uansett, jeg har ninja-skillz, du kommer aldri til å få øye på meg!

 

Eg er heilt einig med deg! For det har seg jo slik at over 70% av nasjonalformuen vert skapt på Vestlandet :D Då kan de andre berre ha det so godt :p

Selvfølgelig ville statskassa blitt gitt til bokmålkommunen oslo. Dere i nord ville måtte sette sammen en ny regjering, og oljepumpingen får dere finansiere på egenhånd. Så det så.

 

Dere kunne forresten fått regjeringen vår, jeg vil ikke ha den.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Dere kunne forresten fått regjeringen vår, jeg vil ikke ha den.

 

Seccond that... (vi beholder fortsatt pengene!)

 

 

Synes forøvrig at formelle brev som skrives på nynorsk/bokmål burde kunne besvares med det skriftspråket mottakere best behersket. Ellers er jo dette uansett en problemstilling kun statlig og kommunalt ansatte må forholde seg til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...