Gå til innhold

Nynorsk - Ny, enkel diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig vil ikke vi bokmål-brukere at dere i nord skal lide dere gjennom det samme helvete som oss. :p

 

 

bokmål er dominerende hvis du ikke er fra langt oppi nord-norge.

 

Hva er alt dette tullet med Nynorsk og nord-norge? Det er saa godt som ingen som bruker nynorsk i Nordnorge, det er for det meste paa vestlandet nynorsk er utbredt. Litt irriterende aa diskutere nynorsk med folk som tydeligvis ikke engang har basiskunskapene om maalformen.

 

De som har nynorsk som hovedmål, har de bokmål i skolen i samme grad som vi som har bokmål som hovedmål (egen karakter, eksamen osv.)?

 

Ja.

Lenke til kommentar

Da beklager jeg den feilien. Men det sier faktisk litt at jeg ikke aner hvor en bruker nynorsk mest, kan tenke meg Sunnmøre, men ellers mangler jeg kunnskaper om plassering. Du kan fint diskutere med meg fordet.

 

Snakk om nynorsk og hvorvidt det skal være valgfag, fjernes eller likestilles med bokmål - ikke snu diskusjonen inn på hvor nynorsk brukes. :)

Lenke til kommentar

Vi har bokmål på same måte som dykk hadde Nynorsk. Eigen karakter og tentamen, eventuell eksamen i 10.-klasse. Over heile Sogn og Fjordane er avisene skreve på Nynorsk. NRK har nynorsk tekst og reklamen som er laga for folk frå fylket er skriven på Nynorsk. Ser ingen grunn for oss å lære bokmål sida vi høyrer det kvar dag på TV ol. Alle forstår bokmål, men ikkje alle får bruk for å skrive det.

Lenke til kommentar

Liker nynorsk, og trives når vi har det på skolen. Det er imidlertid kun et fåtall timer og én til to innleveringer og heldager hvert år. Føler det er mer norsk enn bokmål. Slenger meg på det med islandsk som valgfag, dog! Imidlertid som alternativ til fransk eller tysk. :)

 

Synes det er tåpelig å jamre over nynorskopplæring.

Endret av Eryk
Lenke til kommentar

Det som er dumt er at "alle" omtalar Nynorsk som det faget som må bort. Enten så må sidemål i skulane vekk, eller så får alle lære både/og slik det er i dag.

 

Irriterende at enkelte ting i samfunnet står på nynorsk. Hvorfor ikke bokmål?

 

Eg synest bokmål er irriterande. Kvifor kan ikkje alt vere på nynorsk?

Synsing frå ein enkelt person her blir feil.

 

Synes det er tåpelig å jamre over nynorskopplæring.

 

Einig. Kva med å heller bruke ressursar på ting som faktisk betyr noko?

 

Men om eg seier at ein svært stor del av alle norske dialekter brukar "nynorskord" foran "bokmålsord" (eg, ikkje, ein/ei/eit osv...) - vil nokon frå austlandet bry seg om det? Det er jo strengt tatt austlandet som står for 95% av all sutringa om nynorsk i skulane...

Lenke til kommentar

Eg e fra Stavangår. Får meg e d kje någe stort problem å skriva nynorsk, i å me at me på ein måde snakke litt nynårsk. Nynårskleraren vår seie at vis me slide me et or på nynorsktentamen, kan d faktisk lønna seg å skriva d ore på dialektå vår: Stavangårsk.

 

:D

 

Poeng: Jeg sliter ikke med nynorsk. Men det er heller ikke nødvendig for meg. Og det kan ikke begge parter si: Som sagt er bokmål overlegent nynorsk for å si det tåpelig. Valgfag er eneste løsningen jeg ser.

 

Vil også legge til at det er rimelig stupid at Norge har to skriftspråk når ikke engang USA har det. Idiotisk.

Lenke til kommentar

For det første har Noreg tre skriftspråk (samisk òg), men kvifor skal vi samanlikne oss med USA språkmessig?

 

Å kalle nynorsk tåpelig blir uansett eit usaklig utsagn. Vi frå vestlandet har eit mindre behov for å lære oss bokmål igjennom skulen enn det alle andre har av å lære nynorsk. Vi får mata inn bokmål igjennom media, lærebøker og folk uansett, det gjer ikkje bokmålsfolket. Ikkje at du får eit enormt behov for noko anna enn det du er vant med, men det kan skje. Eksempel: Formelle brev du får tilsendt på nynorsk, skal svarast på nynorsk. På same måten med bokmål.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om å kutte sidemålet i skolen er jeg klart for.

 

Å utradere nynorsk totalt i landet (som denne tråden bærer preg av), stiller jeg meg mer tvilsom til. I Finland har man to likestilte språk, og her klarer man det ganske bra. Her på berget blir det kollisjoner bare man nevner sidemål og skole.

Lenke til kommentar

For alle som er so inkompetente at dei ikkje veit kvar i landet nynorsken vert brukt:

post-150056-1207158750_thumb.png

 

Mine erfaringar er slik at austlendingar (dei som "snakkar" bokmål), har store vanskar med å forstå oss som har ei dialekt som ligg nærare nynorsk enn bokmål. Å lære nynorsk vil då vere ei god hjelp til å forstå oss som har ei slik dialekt.

 

Eit eksempel: Eg var på restaurant i Oslo for nokre år sidan, og skulle ha eit glas vatn. Eg sa "vatn". Kelneren sto der som eit spørjeteikn, og eg sa det ein gong til: "Vatn". Slaget var tapt, og eg måtte synke so lavt som å seie "vann".

Eg snakkar Nordfjorddialekt, som visstnok skal vere lettare for ein austlending å forstå enn til dømes Sognamaol.

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar
Eit eksempel: Eg var på restaurant i Oslo for nokre år sidan, og skulle ha eit glas vatn. Eg sa "vatn". Kelneren sto der som eit spørjeteikn, og eg sa det ein gong til: "Vatn". Slaget var tapt, og eg måtte synke so lavt som å seie "vann".

 

Premieeksempel på kvifor det er greit å ha litt sidemålsundervisning for alle som har bokmål som hovedmål.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Liker ikke nynorsk.

Irriterende at enkelte ting i samfunnet står på nynorsk. Hvorfor ikke bokmål?

Nynorsk burde ha vært valgfag på skolen.

Men på en måte er det jo kjekt å kunne lese og skrive noen ord selv om jeg hatet det som pesten igjennom skoletiden;)

 

Eg irriterar meg over at alt i samfunnet står på bokmål.

Fordi at bokmål er femi.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Eg irriterar meg over at alt i samfunnet står på bokmål.

Fordi at bokmål er femi.

 

Bidrag som dette, birdeg svært lite til å fremje nynorsken i alle fall. Usikker på om det var dette du ville, for eg klarar ikkje heilt fange opp bodskapen i innlegget ditt.

 

Eg synest ei ny satsing på samnorsk hadde vore tingen eg. Det er svært få som i dag skriv slik dei snakkar, kvifor ikkje spare samfunnet for en evig lang diskusjon, elevar for frustrasjon og dårlege karakterar og til slutt få eitt( ja eg veit samisk er eit skriftspråk og, men det må jo berre få eksistere)skriftspråk som alle kan nytte. Eit kompromiss, med sidestilte ord og former hadde vore ei fin løysing.... trur eg :thumbup:

Lenke til kommentar

For alle som er so inkompetente at dei ikkje veit kvar i landet nynorsken vert brukt:

post-150056-1207158750_thumb.png

 

Mine erfaringar er slik at austlendingar (dei som "snakkar" bokmål), har store vanskar med å forstå oss som har ei dialekt som ligg nærare nynorsk enn bokmål. Å lære nynorsk vil då vere ei god hjelp til å forstå oss som har ei slik dialekt.

 

Eit eksempel: Eg var på restaurant i Oslo for nokre år sidan, og skulle ha eit glas vatn. Eg sa "vatn". Kelneren sto der som eit spørjeteikn, og eg sa det ein gong til: "Vatn". Slaget var tapt, og eg måtte synke so lavt som å seie "vann".

Eg snakkar Nordfjorddialekt, som visstnok skal vere lettare for ein austlending å forstå enn til dømes Sognamaol.

At noen ikke skjønner nynorsk er for meg helt sykt, sognadalsdialekta er litt vanskelig, men man trenger barte å konsentrere seg litt mer så skal ikke det var noe stor problem

Lenke til kommentar

Jeg synes man skal avskaffe obligatorisk nynorsk for bokmålsbrukere, som et ledd i å gjøre norskfaget mer interessant. Om man og kan kutte ned på grammatikk og litteraturhistorie, så ville mye være gjort.

 

Jeg har ingenting imot nynorsk som språk, min far skriver bøker på det. Jeg har lest mange gode bøker på språket selv. Jeg synes de ordningene vi har i dag, der man kan velge språk i skolen og på offentlige dokumenter er ålreit.

 

Dersom man har hørt lite nynorsk før, kan det være vanskelig å oppfatte. Da er det ikke verre enn å ha litt tålmodighet og eventuelt "synke" så lavt som å snakke bokmål. Hvordan kan dere forvente at vi skal digge nynorsk, når bokmål er så lavmål og femi?

 

Nynorsk bør bevares, etter ønske fra befolkningen. Imidlertid synes jeg nyere nynorsk er nokså kjedelig, da den minner mye om bokmål. Kanskje er det dette som er målet, å utradere den gjennom å gjøre den umulig å skille fra bokmål? Skulle ønske at man kunne holde seg mer på de gamle formene.

 

Også bokmål står i dag i fare for å bli utryddet på lengere sikt, spesielt av engelsk. Jeg savner initiativer fra politikerne til like stor innsats for å verne om bokmålen, som det som unnes nynorsken.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Jeg er hundre prosent for at vi burde lære nynorsk og bli undervist i det. Det er en stor del og viktig del av norskfaget. Men det jeg ikke er helt sikker på er om det burde være en helt egen karakter. For å være en helt egen karakter så får vi alt for lite undervisning i det, og på et år er det gjerne bare et par innleveringer. Det er i hvertfall min erfaring.

 

Så jeg personlig mener at enten så burde man steppe opp undervisningen i nynorsk og likestille det som andre fag i forhold til arbeidsmengde og undervisningstid. Eller så burde man ha det samme nivået og droppe egenkarakteren i nynorsk. Gjør det skikkelig eller dropp karakteren med andre ord.

Lenke til kommentar
Om man og kan kutte ned på grammatikk og litteraturhistorie, så ville mye være gjort.

 

Litteraturhistorie er eg svært einig i at bør kuttast ned på; er det noko som tar livet av arbeidsmoralen til alle som ikkje er spesielt interesserte så er det det. Grammatikk derimot, er ikkje så fryktelig dumt med tanke på kor mykje rart språk du ser til dømes her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Dealen med nynorsk er jo at vi som skriver og leser bokmål ikke har behov for det. Dere som skriver og leser nynorsk har behov for å kunne bokmål i og med at bokmål er dominerende hvis du ikke er fra langt oppi nord-norge. Plakater, reklame, aviser, tv, kino, bøker... Bokmål er dominerende, det kan ikke benektes. Nynorskbrukere hadde nylig en aksjon foran kinoen i Stavanger hvor de aksjonerte for nynorsk teksting på engelske filmer. Wow. Skal kinoen tape penger? :D

 

my point being, det er unødvendig for oss. men som sagt, vi kan godt lære litt historie. Nynorsk er uten tvil valgfag og lite oppe i media utenom på spesielle steder om 100 år. Mark my words dere som nettopp er født.

Like unødvendig for oss som snakkar nynorsk. For oss så er bokmål ein stygg dialekt. Nynorsk er meir norsk enn bokmål, da bokmål er ein dansk dialekt. Dette visste du sikkert..

Er det ikkje viktig at Norge har sitt eige språk? :)

 

 

Me trenger ikkje bokmål på skulen fordi me får med oss det meste uansett. Bokmål er dominerande ja, men nynorsk ser ein på tv og i mange aviser. (Aldri sett på nrk?)

 

Eg er glad for at eg snakkar nynorsk, og dette kjem eg til å fortsette med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...