Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en Lagrangefunksjon chart?cht=tx&chl=L(q_1,q_2). chart?cht=tx&chl=q_1 er et syklisk koordinat. Og derfor er jo det kanoniske momentet konjungert til chart?cht=tx&chl=q_1,chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1}, konstant. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_1 fra bevegelseslikningen, men siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} også inneholder chart?cht=tx&chl=q_2, kan jeg da bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_2 istedet?

 

Ble litt usikker siden læreboka ikke sier noe eksplisitt om det, men det virker jo bare rimelig, siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} er konstant...

 

Hvis du har at chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} = f(q_2), så kan du, som du selv begrunner, gjøre det slik.

Et lite spørsmål: Det kan hende det er bare misforståelse i notasjonen, men hvordan kan chart?cht=tx&chl=q_1 være syklisk når Lagrangefunksjonen din, slik jeg forstår det, kun avhenger av koordinatene, chart?cht=tx&chl=q_{1} , q_{2}, og ikke deres tidsderiverte?

Den avhenger selvsagt av chart?cht=tx&chl=\dot{q} også, bare jeg som glemte meg. Det konjungerte momentet er en funksjon av chart?cht=tx&chl=q_1, og chart?cht=tx&chl=q_2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er bittelitt usikker på denne:

 

En gutt kaster en ball rett oppåver med en fart lik 12m/s. Gutten står på en balkong 8.5m over bakken.

 

Jeg har funnet spørsmål a, men b unders jeg litt.

b, Nårtid er ballen i en høyde 5.0m over balkongen, og hva er farten da?

 

Glem det. Fant det ut.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gitt at man har to klosser på et skråplan som er forbundet med en snor, der den med mest masse og friksjon er øverst, og den med minst masse og (ingen)friksjon er nederst.

 

Hva er framgangsmåten for å finne snordraget?

 

Jeg har så langt beregnet akselerasjonen til hver av klossene, men jeg sliter når jeg prøver å finne ut hva snora gjør hele systemet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår oppgaven riktig glir klossene nedover på en slik måte at tauet hele tiden er stramt, og at de dermed må ha samme fart og akselerasjon. Etter å ha innsett det burde du ha kommet et langt stykke videre :-) Men du trenger fremdeles å vite friksjonskoeffisienten eller størrelsen på friksjonskraften.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Om et legeme i romtemperaturen 20C har temperaturen 30C, er det en måte å regne hvor mye energi som befinner seg i dette legeme? Hvilke andre faktorer spiller inn her?

Hva er den spesifikke varmekapasiteten i legemet (kJ/kg*K) og hvor mye stoff er i dette legemet (kg). Skal det regnes termisk energi i forhold til romtemperatur eller i forhold til 0K? Hvis det befinner seg noen faseover mellom 30'C og referansetemperaturen hva er spesifikk entalpi (fordampningsvarme, smeltevarme, etc i kJ/kg) for disse faseovergangene?

 

(evt. bytt ut kg med mol)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Om et legeme i romtemperaturen 20C har temperaturen 30C, er det en måte å regne hvor mye energi som befinner seg i dette legeme? Hvilke andre faktorer spiller inn her?

Hva er den spesifikke varmekapasiteten i legemet (kJ/kg*K) og hvor mye stoff er i dette legemet (kg). Skal det regnes termisk energi i forhold til romtemperatur eller i forhold til 0K? Hvis det befinner seg noen faseover mellom 30'C og referansetemperaturen hva er spesifikk entalpi (fordampningsvarme, smeltevarme, etc i kJ/kg) for disse faseovergangene?

 

(evt. bytt ut kg med mol)

 

Takk for svar. Er jeg inne på noe her? Fant formelen på nettet.
Jeg skal finne ut hvor mye energi en venn av meg har lagt igjen i dolokket når han er ferdig.
E = c · m · ΔT
Varmekapasitet polyeten (plast)=+-2,6
E = 2,6 x 0,5kg (massen av dolokket) x (30C i dolokket - 20C i rommet)
Energi i dolokket = 13 Joule
Endret av Tepose.
Lenke til kommentar

Det ser riktig ut, men 0,5 kg hørtes lite ut for et dolokk. Har du veid det? Har du bare veid tuppen mens leddet i bakkant tar andre halvdelen av vekta?

 

Med det samme du er inne på det, regn på hvor mye varme som må til for å varme opp det nyfylte vannet (ca 8 liter) i sisterna fra kaldtvannstemperatur (ca 4 grader) til baderomtemperatur (ca 24 grader).

 

Sammenlign med de 13 kJ som avgis til lokket/ringen.

Lenke til kommentar

Det ser riktig ut, men 0,5 kg hørtes lite ut for et dolokk. Har du veid det? Har du bare veid tuppen mens leddet i bakkant tar andre halvdelen av vekta?

 

Med det samme du er inne på det, regn på hvor mye varme som må til for å varme opp det nyfylte vannet (ca 8 liter) i sisterna fra kaldtvannstemperatur (ca 4 grader) til baderomtemperatur (ca 24 grader).

 

Sammenlign med de 13 kJ som avgis til lokket/ringen.

Grunnet de hygieniske forholdene har jeg kun angitt en masse på dolokket. Er et tynt og pinglete lokk, men jeg kunne kanskje regnet med 1kg.

Spesifikk varmekapasitet er oppgitt i (kJ/kg K)*, så svaret blir vel i J og ikke kJ?

 

Så til vannet ditt

E = 4,18 (vann) x 8kg x (20C i toalettlokalet - 4C i tilført vann) = 535,04J
Seems legit?
Endret av Tepose.
Lenke til kommentar

Spesifikk varmekapasitet er oppgitt i (kJ/kg K)*, så svaret blir vel i J og ikke kJ?

Nei, det blir kJ. Kontrollregn gjerne benevningene.

 

x kJ/(kg*K) * y kg * z K = xyz kJ

 

Grønt over brøkstreken går mot grønt under. Tilsvarende med rødt. Vil du ha resultatet i J kan du erstatte k med tre ekstra nuller i tallet x.

 

Med andre ord 13 kJ = 13 000 J og 535,04 kJ = 535 040 J.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Trenger hjelp med denne oppgaven:

 

Fisjon av 1 gram uran gir omtrent 10^11 J energi.

Kontroller at 1 gram uran gir like mye energi som når 100 000 tonn vann faller 100 meter.

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal finne ut hvor mye energi som blir frigitt når 100 000 tonn vann faller 100 meter, når jeg ikke vet fart eller tid til vannet som faller..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sitter og regner litt på massesentre. Jeg lurer på om det er noen som vet betegnelsen på følgende størrelse (både og norsk og engelsk ville vært til hjelp):

 

La oss si vi har partiklene med masser chart?cht=tx&chl=m_{1},\ m_{2},\ \ldots \ ,\ m_{N} og posisjoner chart?cht=tx&chl=r_{1},\ r_{2},\ \ldots \ ,\ r_{N}

Center of mass = chart?cht=tx&chl=\frac{1}{M}\sum_{i=1}^{N} m_{i}r_{i}

 

der chart?cht=tx&chl=M = \sum_{i = 1}^{N} m_i

 

(søren, fantes det ikke en funksjon for å skrive i LaTeX her på forumet før?!) Fant det her hvis noen andre skulle trenge det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165&hl=

 

I alle fall, er det noen som vet et ord for størrelsen: chart?cht=tx&chl=\sum_{i = 1}^{N}m_{i}r_{i}? Mener å huske en som kunne litt klassisk mekanikk kalte det noe med "impuls", ,men jeg kommer ikke på hva det var.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Hei, prøver å kjøre ode45 pakken i mathlab for å løse en fysikkopgave.

 

 

Info oppgave:

pendel består av et punktformet legeme som glir på et underlag. Underlaget har form som del av en sirkel med radius r = 1 m.

Vi legger på en glidefriksjon mellom legeme og underlag, friksjonskraften er gitt ved f = µn der µ er friksjonskoeffisienten og n er normalkraften på legemet.

 

jeg vet da at diff ligningen blir:
 

-g/r(sin(θ)+µcos(θ)= dobbelderiverte "θ"

 

Har laget scripte myfunc2t:

function dtheta = myfunc2 (t,theta);
  	g=9.81;
    L=1;
    (u)=0.1;
    
  		dtheta = [0 ; 0];
 		dtheta(1) = theta(2);
  		dtheta(2) = -g/L*(sin(theta(1))-(u).*cos(theta(1)));
  end

kjører så kommandoen:

[t,theta] = ode45(@myfunc2,[0 15],[1.5708 ; 0]);

og ender opp med feilmeldingen:

Error using feval
Error: File: myfunc2.m Line: 4 Column: 8
The expression to the left of the equals sign is not a valid target for an assignment.

Error in odearguments (line 88)
f0 = feval(ode,t0,y0,args{:});   % ODE15I sets args{1} to yp0.

Error in ode45 (line 114)
[neq, tspan, ntspan, next, t0, tfinal, tdir, y0, f0, odeArgs, odeFcn, ...
 

noen kloke sjeler som vet hva jeg skal endre på?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...