Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arealet inni kurven er proporsjonalt med energitapet/varmetapet i det ferromagnetiske materialet når det utsettes for et syklisk magnetfelt.

 

For ordens skyld: Det er et ferroelektrisk materiale, hvis det utgjør noen forskjell. Ferroelektriske har, hvis jeg har forstått det riktig, to forskjellige strukturer, som kan forandres av et elektrisk felt.

Lenke til kommentar

Arealet inni kurven er proporsjonalt med energitapet/varmetapet i det ferromagnetiske materialet når det utsettes for et syklisk magnetfelt.

 

For ordens skyld: Det er et ferroelektrisk materiale, hvis det utgjør noen forskjell. Ferroelektriske har, hvis jeg har forstått det riktig, to forskjellige strukturer, som kan forandres av et elektrisk felt.

Det er helt riktig! Vi må snakke om electriske felt og ikke magnetiske! Dvs hysteresekurven sier noe om energi forskjellen mellom 2 (eller flere ) asymetriske posisjoner i en krystallstruktur (hvis ikke jeg tar feil).

Lenke til kommentar

Har en oppgave om centripetal acceleration jeg ikke helt skjønner:

 

A body of mass 250g moves in a circle of radius 50 cm with a speed of 2 M/s. Calculate

c) the angle swept out per revolution.

 

Svaret er 2Pi*rad, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan man kom frem til det.

I oppgave a og b kom jeg frem til at omkretsen er 3,14m , og tiden det tar for en runde er 1,57s, om det skulle hjelpe.

 

setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Har en oppgave om centripetal acceleration jeg ikke helt skjønner:

 

A body of mass 250g moves in a circle of radius 50 cm with a speed of 2 M/s. Calculate

c) the angle swept out per revolution.

 

Svaret er 2Pi*rad, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan man kom frem til det.

I oppgave a og b kom jeg frem til at omkretsen er 3,14m , og tiden det tar for en runde er 1,57s, om det skulle hjelpe.

 

setter stor pris på hjelp :)

 

Merkelig oppgave, uansett hva som snurrer og hvor fort det snurrer, så er en omdreining 2*Pi rad. Det er jo defininsjonen på en omdreining...

 

At flash har (mer enn)>1000000000000000 read cycles og (mindre enn)<1000000 write cycles.

 

Per sekund?

Aner ikke. Jeg bare fortsatte for å irritere jeg.

 

Latterlig Ajaco, finn deg en annen tråd. :thumbdown:

 

Jeg regner med det er levetiden til minnet, hvor mange ganger det kan leses og skrives til en minneblokk før den er "utslitt"

Lenke til kommentar

Har en oppgave om centripetal acceleration jeg ikke helt skjønner:

 

A body of mass 250g moves in a circle of radius 50 cm with a speed of 2 M/s. Calculate

c) the angle swept out per revolution.

 

Svaret er 2Pi*rad, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan man kom frem til det.

I oppgave a og b kom jeg frem til at omkretsen er 3,14m , og tiden det tar for en runde er 1,57s, om det skulle hjelpe.

 

setter stor pris på hjelp :)

 

Merkelig oppgave, uansett hva som snurrer og hvor fort det snurrer, så er en omdreining 2*Pi rad. Det er jo defininsjonen på en omdreining...

 

 

Kanskje den er der bare for å teste om vi har fått med oss greia. Men det er viktig for meg å skjønne det jeg jobber med, og jeg skjønner ikke hvordan man kan regne seg frem til 2*Pi rad? Kunne du forklart? :)

 

EDIT SPØRSMÅL: Hva er velocitien på the body? Speed er jo det som ville stått på speedometeret mens han kjører i sirkel, mens velocitien er jo hasigheten i den retninger han "kjører" på et gitt tidspunkt. Hvordan kan jeg finne ut velocity? om det er slik det er da.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

1. Hva er hensikten med å dope en halvleder med atomer som har samme antall valenselektroner? Da tilfører man jo ikke elektroner/hull.

 

2. Hvorfor er "density of states" så liten rundt nederst i ledningsbåndet og øverst i valensbåndet?

 

3. Hvordan ser grafen til δ(1) ut?

 

4. Er en Hamilton-operator det samme som "energy eigenvalue" til et system?

 

5. Til slutt et spørsmål om magnetoresistans:

 

William Thomson (or Lord Kelvin) first discovered ordinary magnetoresistance in 1856. He experimented with pieces of iron and discovered that the resistance increases when the current is in the same direction as the magnetic force and decreases when the current is at 90° to the magnetic force. He then did the same experiment with nickel and found that it was affected in the same way but the magnitude of the effect was greater. This effect is referred to as anisotropic magnetoresistance (AMR).

 

Men hva med når strømmen er i motsatt retning av den magnetiske kraften?

Endret av betaomega
Lenke til kommentar

Det betyr at metallet oksiderer slik at oksidet danner en tett hinne på metallet som hindrer videre oksidering. Aluminium og Titan er eksempler på metalle som oksiderer på den måten.

 

I motsetning til det har f.eks jern. Oksidet har mye større volum enn metallet. Det gjør at overflaten ekspanderer mye når den oksiderer. Ekspansjonen får oksidet til å sprekke opp og slippe til nytt oksygen som får prosessen til å fortsette. Dermed kan jern ruste tvers igjennom, mens aluminium bare får et tynt overflatesjikt før oksideringen stopper (passiviseres).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

newtons-cradle2.jpg

På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden?

Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...