Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80 2.0 E med rykking


Anbefalte innlegg

Hei, har en audi 80 2.0 e fra 1993 som har en periodisk feil. Den rykker når jeg kjører og jager på turtall når den går på tomgang. Det kan forsvinne å bli borte i flere dager for å så komme tilbake.

 

Ting som er gjort: skiftet hjerne, luftmengdemåler, vanntemp.sensor, plugger og pluggledninger, fordeler og rotor. tenningsmodul, bensinfilter og har også renset dyser og fylt kondensfjerner... Et verksted sier at lambdasonden er ok og tomgangsregulator er ok. Slanger ser fine ut så nå er jeg snart tom for ideer... HUSK...DETTE ER PERIODISK...OG MOTORTEMPERATUR HAR INGEN BETYDNING... IKKE VÆRET HELLER....

 

Kan noen tenke seg hva det er???? Håper på svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti det samme på akkurat samme bil før... Aner ikke hva det var.. Bilen ble bare solgt med periodisk feil. Kanskje du har fått den?? haha...

 

2.0e har vel ke-jetronic med sånn bensin fordeler sak. Den kan jo kødde litt. Neste gang det skjer så prøv og kakk litt på den..

 

Har du sjekka slanger til veivhus ventilasjon? Hvordan er avgassen?

Lenke til kommentar
Har vært borti det samme på akkurat samme bil før... Aner ikke hva det var.. Bilen ble bare solgt med periodisk feil. Kanskje du har fått den?? haha...

 

2.0e har vel ke-jetronic med sånn bensin fordeler sak. Den kan jo kødde litt. Neste gang det skjer så prøv og kakk litt på den..

 

Har du sjekka slanger til veivhus ventilasjon? Hvordan er avgassen?

 

Avgassen er grei når den ikke fusker , men når den fusker ser det fælt ut....lukter en smule bensin også, så det virker som den får for mye bensin til å kunne brenne unna. Tar jeg den opp på turtall avtar fuskingen.... noen ide nå???

Lenke til kommentar
Har vært borti det samme på akkurat samme bil før... Aner ikke hva det var.. Bilen ble bare solgt med periodisk feil. Kanskje du har fått den?? haha...

 

2.0e har vel ke-jetronic med sånn bensin fordeler sak. Den kan jo kødde litt. Neste gang det skjer så prøv og kakk litt på den..

 

Har du sjekka slanger til veivhus ventilasjon? Hvordan er avgassen?

 

Avgassen er grei når den ikke fusker , men når den fusker ser det fælt ut....lukter en smule bensin også, så det virker som den får for mye bensin til å kunne brenne unna. Tar jeg den opp på turtall avtar fuskingen.... noen ide nå???

 

Hvordan er tankmåleren på denne type bil, den jeg har fusker.. er det samme unit som bensinpumpa....mulig kombinasjon???

Lenke til kommentar

det er monopoint-innsprøytning er det ikke? dvs en liten forgasserliknende sak til innsprut? har isåfall samme motor og har hatt samme symptom.. feilen ligger i gasspjeldpotensiometeret.

 

det er rett og slett utslitt, og gir ukorrekte signaler til motorstyringen. for å fikse dette må den underste delen av forgasserhuset hvor dette potensiometeret sitter byttes. det kan ikke byttes separat.

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå "forsket" en del på dette...Bilen rykker periodisk i drift og på tomgang. Drar jeg av pluggen på tomgangsregulator går den som en klokke igjen.Men forklarer det rykking under fart????

 

TEORI: Tomgangsregulator fusker periodisk slik at den åpner under drift, ergo bilen får for mye luft, lambdasonde får signal om det og pøser på med bensin for å utligne dette????

 

Prøvde også å ta av slangen fra innsugsslangen og delvis blokkere den med tommelen under tomgangskjøring- resultat: bilens turtall stabiliserte seg fint. Men det er kun periodisk dette skjer, det kan være 2-3 dager uten fusking i det hele for å så bli helt vilt igjen. Tror jeg skifter tomgangsregulator for å se om det ordner seg da...

Lenke til kommentar

jeg er overbevist om at det er potensiometeret som er utslitt

det sitter på motsatt side av der hvor gasswiren er hektet på.

Det gir nemlig ukorrekte signaler til hjernen, som da vil forsøke å korrigere. Når du dro av ledningen til tomgangsregulatoren, klarer ikke hjernen å korrigere, noe som gjør at motoren går jevnt igjen.

Dette forklarer hvorfor den går ujevnt også mens du kjører.

 

edit: jeg prøvde selv å bytte tomgangsregulator, uten at det hjalp. var først når jeg fikk bytta potensiometeret at motoren ble fin igjen.

 

hvis du får koblet deg til hjernen til bilen med Vag-Com, kan du se at signalene inn til hjernen er periodevis ukorrekte.

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
jeg er overbevist om at det er potensiometeret som er utslitt

det sitter på motsatt side av der hvor gasswiren er hektet på.

Det gir nemlig ukorrekte signaler til hjernen, som da vil forsøke å korrigere. Når du dro av ledningen til tomgangsregulatoren, klarer ikke hjernen å korrigere, noe som gjør at motoren går jevnt igjen.

Dette forklarer hvorfor den går ujevnt også mens du kjører.

 

edit: jeg prøvde selv å bytte tomgangsregulator, uten at det hjalp. var først når jeg fikk bytta potensiometeret at motoren ble fin igjen.

 

hvis du får koblet deg til hjernen til bilen med Vag-Com, kan du se at signalene inn til hjernen er periodevis ukorrekte.

 

Er det ikke slik at når du drar av en plugg på en komponent så skal bilen gå over til nødprogram???? "slik som skjer når en tar av tomgangsregulatoren??? Dro av på det potensiometeret uten noe skjedde, men jeg kan dra til høggern å finne meg et slik at jeg får testet??????

Takk for gode svar og gode tips...

 

Tror forresten at det tipset fra oddkirka er litt for vågalt....Blir vel igjen kun et ratt og en svidd "forskrekket" sjåfør...hehe

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har selv slitt/sliter med dette, men kommer sjelden nykking hos meg. kanskje par ganger i måneden. men merker det ofte på gasspedalen att ting ikke er som det skal.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=794629&hl=

 

Flott om du kom med tilbakemelding om hvordan dette går, muligheter for å ta noen bilder fra der potensiometeret sitter? litt usikker på hvor det er.

Fikk du tak i hos høggern?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Har samme problemet akkiurat nå. Skal ha den på verksted etter helga nå, så de får koblet seg i bilen og tatt en "diagnose" av den. Lurer på om det kan være tomgangsregulatoren. Byttet hele "forgasseren" tidligere i kveld, men fortsatt problem.

Synes det er litt spesielt siden bilen kun er gått 72000. Men kan jo være alderen som tar på, 93-mod..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ser at det er en gammel tråd, men jeg nevner det like vell i tilfelle noen med lignende problemer søker seg frem til denne tråden senere, slik jeg gjorde.

 

Slet lenge med noe av det samme problemet som trådstarter nevner, og det løste seg ved å bytte lambda sonde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...