Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Konseptalbum


Anbefalte innlegg

Det er et konseptalbum ja, men mange i redaksjonen holder The Who for å være litt oppskrytt og ingen ville virkelig ha de med på lista så da faller de ut ;)

Er klar over at de ofte figurerer på slike lister med enten Tommy eller Quadrophenia.

Nå er jo Tommy regnet for å være rockens første ordentlige konseptalbum (hvis man da ikke ser på Sgt. Pepper's som ordentlig), og bør derfor være et must. Men så er jo kanskje deres mening med en slik liste å tilføye folket noe nytt, i stedet for å gi dem det samme gamle om igjen?

Endret av Funky-mama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det eneste argumentet du kom med, at det var det første albumet som ble ansett som et rocke-konseptalbum, etter at begrunnelsen fra redaksjonen kom. Det er flere her som savner album og uttrykker dette savnet, men artikkelen er allerede skrevet - hvorfor dvele sånn ved det? Om et album er et 'must' eller ei, er jo høyst subjektivt og opp til dem som skriver, syns du ikke?

 

Hvis du anser saklighet som spydighet, er det nok ikke så mye mer jeg kan gjøre for deg.

 

--------

 

Gleder meg til artikkel om Arjen, fint initiativ :)

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Det var det eneste argumentet du kom med, at det var det første albumet som ble ansett som et rocke-konseptalbum, etter at begrunnelsen fra redaksjonen kom. Det er flere her som savner album og uttrykker dette savnet, men artikkelen er allerede skrevet - hvorfor dvele sånn ved det? Om et album er et 'must' eller ei, er jo høyst subjektivt og opp til dem som skriver, syns du ikke?

 

Hvis du anser saklighet som spydighet, er det nok ikke så mye mer jeg kan gjøre for deg.

Jeg anser ikke saklighet som spydighet, men jeg anså, i dette tilfellet, din saklighet som en saklighet skrevet i en bevisst spydig tone. Og nei, mitt mål var ikke å få artikkelen omskrevet. Jeg liker bare å kverulere litt.

Lenke til kommentar
Selv om Into the Electric Castle av mange anses som Arjens beste album, ville jeg nok heller hatt The Human Equation eller The Final Experiment med i denne kåringen, da de i mine øyne har mer håndgripelige konsepter.

 

Er nok enig med deg der. Selv synes jeg The Human Equation er det beste Arjen har laget, men det går mye på smak, regner jeg med. Synes Into the Electric Castle er litt "rotete" i forhold.

 

 

Er en del som skulle sett mer til Arjen Lucassen på lista, og da kan jeg trøste dere med at vi publiserer en lengre feature-artikkel om ham i morgen, så følg med, følg med!

 

Jeg gleder meg. :)

 

 

Alt i alt en veldig god artikkel. Godt å se flere av mine yndlingsplater på lista (The Wall og De-Loused in the Comatorium særlig, trodde jeg var den eneste som likte sånne sære greier. :p ).

Lenke til kommentar
Det er et konseptalbum ja, men mange i redaksjonen holder The Who for å være litt oppskrytt og ingen ville virkelig ha de med på lista så da faller de ut ;)

Er klar over at de ofte figurerer på slike lister med enten Tommy eller Quadrophenia.

Nå er jo Tommy regnet for å være rockens første ordentlige konseptalbum (hvis man da ikke ser på Sgt. Pepper's som ordentlig), og bør derfor være et must. Men så er jo kanskje deres mening med en slik liste å tilføye folket noe nytt, isteden for å gi dem det samme gamle om igjen?

Det skal sies at Beach Boys gav ut Little Deuce Coupe (en konseptskive om biler) allerede i 1963, og at det kom ut flere proto-konseptskiver på 1950-tallet.
Lenke til kommentar
Gnæ ... bare andreplass for Scenes?! Nåvel, «The Wall» er jo virkelig bra det også, så jeg skal ikke klage.

 

Uansett, virkelig bra artikkel dette her. Slike liker jeg ekstremt godt! :D Godt skrevet var den også. Har et par album å sjekke ut nå, ja.

Hehe, Scenes from a memory er nok min favoritt og. :)

Flott liste :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes "Still Life" av Opeth fortjener en plass på den listen. :) Ellers mycket bra.
Er det et konseptalbum? Det er ett av mine absolutte favoritt album, men kan ikke si at det fremstår spesiellt mye som et konseptalbum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Life_%2...lbum%29#Concept

 

Syns albumet er bra selv, men vet ikke om jeg syns det skal ta plassen til noen av de andre i artikkelen.

Lenke til kommentar

Savner selv både BE og Operation Mindcrime. Ser begge er nevnt tidligere i tråden også.

Toppen min ville vel vært noe slikt som:

1 The Wall

2 Scenes From A Memory

3 Operation Mindcrime

4 BE

 

EDIT: Kanskje noen vil ta på seg ansvaret og fikse en poll?

Endret av bosannes
Lenke til kommentar
Synes "Still Life" av Opeth fortjener en plass på den listen. :) Ellers mycket bra.
Er det et konseptalbum? Det er ett av mine absolutte favoritt album, men kan ikke si at det fremstår spesiellt mye som et konseptalbum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Still_Life_%2...lbum%29#Concept

 

Syns albumet er bra selv, men vet ikke om jeg syns det skal ta plassen til noen av de andre i artikkelen.

Could have fooled me... :dontgetit:

 

Selv om det er et fantastisk album, så synes jeg ikke det har så mye å komme med som et konseptalbum rent musikalsk. Men jeg tror jeg må høre igjennom den igjen med det i baktankene.

Lenke til kommentar

Hva med Electric Light Orchestra - Time? Selvfølgelig ikke i nærheten av The Wall eller Animals, men i mine øyne god nok til å være med på listen. :) "Snow" av Spocks Beard og Camel's "Nude" burde også kunne fått en plass, synes jeg.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Rimelig god liste, imponerer meg at dere hadde med Green Carnation's Light of Day, Day of Darkness selv om jeg hadde sett meg at den var mye mye lengre oppe. Bra at dere også har med Mars Volta, er klassiker det.

 

Er noen plater jeg ville byttet med andre:

- Kast ut The Wall til fordel for The Dark Side of the Moon. (Jeg synes The Wall strengt tatt er noen overvurderte greier. DSOTM er absolutt fantastisk.)

- Byttet Metropolis: pt2 Scenes... med Six Degrees of Inner Turbulence. (Mye samme grunnen. Metropolis er en sterk plate, men har alt for mange svake punkter, særlig på balledene.)

 

Andre plater som kunne vært med: (og som jeg håper dere vurderte)

- The Human Equation er et meget sterk konseptalbum av Arjen... men jeg har ikke hørt det som er i listen, så for alt jeg vet så er den bedre. :p

- Meshuggah - Destroy Erase Improve. Mange vil si at albumet er ensformig(mye samme stil igjennom albumet) og lyrisk så er det litt løst. Men jeg vil si at det er en rød tråd igjennom albumet, og det er mennesker tilintentgjøres(destroys), fjernes(erase) for at noe bedre, altså maskiner skal ta over(improve). Dette albumet er en av de albumene jeg har hørt som har *veldig* god sammenheng mellom lyrikk og musikk.

- Metallica - Master of Puppets. I tillegg til å ha noe av den tøffeste metallmusikken noensinne så har dette albumet vanvittig bra lyrikk. Alle sangene handler om en "mester" og en "slave", alltid vinklet på en negativ måte på hvordan mesteren utnytter og/eller dreper slaven.

- Opeth - Still Life

- Operation: Mindcrime

 

Ser at det er mange som er enig med meg med mye her. :wee:

 

Synes "Still Life" av Opeth fortjener en plass på den listen. :) Ellers mycket bra.

Er det et konseptalbum? Det er ett av mine absolutte favoritt album, men kan ikke si at det fremstår spesiellt mye som et konseptalbum.

Er absolutt et konseptalbum! Handlingen er satt i middelalder tider der hedenskap ikke akkurat var tolerert. Hovedpersonen har blitt kastet ut av landsbyen fordi han ikke var kristen, i det albumet begynner så er han på vei tilbake (etter å ha vært borte mange år) fordi han etterlot ei som han aldri greide å glemme. Hvem sa at bråkemetall ikke kan handle om kjærlighet? :)

 

Hva med å lage en lignende liste om konseptalbum men som tar for seg spesifikke sjangere? I denne tråden ser vi jo at metall har nok, og prog har i hvertfall nok til en egen artikkel. Hadde ikke overasket meg om du vil finne andre sjangere som også har mye slikt. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...