Gå til innhold

Healer - Druid vs. Shaman


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Akkurat nå har jeg en lvl 50 druid og en lvl 53 shaman...

 

Jeg har tenkt å lvl en av dem opp til lvl 70 og bruke den som healer i end-game...Derfor lurer jeg på hvem av druid og shaman som er den beste healeren i end-game(PVE, Kara)?

 

Den som ikke blir healer vil sannsynligvis også bli lvlet til lvl 70 og brukes hovedsaklig i PVP. Tenker at druiden kanskje er den beste kandidaten for dette...hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun har tenkt til Kara så er det nesten ingen forskjell på druid og shaman pga manglen på høy raid damage. Derimot hvis du skal til ZA og SSC/TK etc så er shamans kings akkurat nå pga chain heal på alt som involver høy raid damage pluss de kan heale greit på single target også. Greit nok så kan druids få til grei healing på raid også, men veldig mange ganger holder ikke rolling hots til å holde opp folk. De fleste trenger en 3-4k heal der og da, og der er shamans langt bedre enn druids.

 

For pvp så er det druid all the way da shamans har det meget vanskelig i arena for tiden pga at shamans er meget lette å kontrollere for andre klasser.

Lenke til kommentar

Flott at noen velger å gå pve-veien :) altfor mange som tar den lette veien og gearer up med bg's og arena. I tilleg er healing i raid kjempegøy, stå på!

 

Men ganske få guilds kommer til å slippe inn en resto druid til end-game healing, da det er mye, mye mer attraktivt å ha med en priest med overlegne buffs og bedre healing, du kan nok slippe unna med shaman på grunn av totems, og resto druids er ganske populære i arena.

 

hadde det vært opp til meg:

 

Shaman: PVE

Druid: PVP

 

Alternativt kan du specce feral og tanke raids.

 

Raiding for life!

 

Derfor lurer jeg på hvem av druid og shaman som er den beste healeren i end-game(PVE, Kara)?

 

Kara er helt nede på rangstigen i raids og kan vel knapt regnes som end-game, selv om noen encounters i Kara kan være ganske så utfordrende. Det begynner med kara og bygger seg opp i vanskelighetsgrad

Lenke til kommentar

Velg det du selv synes høres gøyest ut. Når det kommer til hvem som er best, vil jeg tørre å påstå at Druids er ganske ville (for øyeblikket). Havner lett på top i effective healing done, selv med dårligere gear en andre healers i både 25-mans og 10-mans takket være hot's (særlig lifebloom). Kan nok hende at dette forandrer seg etter 2.4 da Lifebloom blir nerfet litt. :)

 

Edit: Leste førstepost litt bedre. Druid til PvP og Shaman til PvE funker nok det.

Endret av Kiruk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Både shaman og druid er bra i PvP hvis man vet hva man gjør, og man personer på laget som vet hva de gjør.

 

Det beste er vel å levle begge til 70 så ser du selv hvem du vil spille med :p

Lenke til kommentar

Med dårlig gear, er både Druids og Shamans ganske like på healing, dvs. healing done. Shamaner har dog mye høyere overhealing.

 

I Karazhan, er lett druid en bedre healer enn shaman, pga det er 10 stykker som som regel står relativt spredt, her får ikke en Shaman nytte av Chain Heal utenom melee, mens en druid er mer uavhengig av posisjon pga. hots.

 

Hvis vi ser på end-game(bt/hyjal), er alltid våre shamans overlegne på healing, ingen har sjangs å følge etter. Dette pga. alle tar relativt mye damage, mye melee og ranged står samlet, og vi får utnyttet chain heal fullt ut. Shamans har selvfølgelig ikke bare Chain Heal, bruker også en del Lesser Healing Wave til spothealing, men den er mye minde effektiv på manaen, men med godt gear, har det ikke noe å si.

 

Uansett hva du velger, lykke til;>

Lenke til kommentar

Før jeg solgte accen min i gamledager rakk jeg å spille ca. 100d med en 60 shaman i instancer som bwl, aq og naxx, og jeg ble aldri motivert til å bytte vekk fra restoration.

fy flate så gøy det var. ble aldri lei.

 

Det er riktignok veldig lenge siden, så mye kan ha endret seg siden da, men jeg fant meg selv på toppen av Healing Done sammen med svært gode prester og druids.

Så shaman, det er kult!

Lenke til kommentar

jeg spiller en resto druid med 1900 healing bonus og kan si det at det varierer veldig fra kamp til kamp. nå raider jeg MH og BT for tiden, men i bosser der alle står svært spredt, ligger jeg lagt over i healing metern (på topp faktisk) enn hva både prester og shamaner og pallaer gjør. og da snakker vi om at de har 100-200 mer i healing bonus enn meg! også i kamper der alle spillerne konstant må være i bevegelse så liger jeg ganske overlegent over de andre 6-7 healerne i raidet, på grunn av instantcast (Vasj og archimonde er to gode eksempler) så her er druiden imba, dessuten så gjør druiden minst overhealing, så maks effektivitet her. i kamper der folk hugger hverandre, eller står close til hverandre vil jeg si at shamaner er ganske imba her på grunn av chainhealing.

så som sagt, det er veldig forskjell fra kamp til kamp.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Spiller også resto druid i BT/MH guild. Ligger på rundt 2050 +healing atm.

Vil si at shamans er best til pvp pga purge, purge er en veldig viktig ting i arena atm.

 

Til dem som sier ikke resto druid er viktig PvE kan reise og ryke. Vi resto druids blir ofte satt på MT healing på bosser, ved å bare holde x3 lifebloom og rev på MT er nok til å kunne vinne healing done det. Vil si at jeg har selv reddet MT flere ganger.

 

Men after all, shaman er vel best på trask kan jeg tenke meg. eks, i et fullt MH raid ligger jeg rundt 3 på healing done. Alltid en priest / shaman over.

Lenke til kommentar

For øyeblikket er shaman konger av PvE, mens druids er konger av PvP. Slikt kan fort forandre seg da.

 

Jeg vil si at du bør spille den klassen du liker best. Det er ikke alt for lenge til WotLK kommer ut, og da blir kanskje bildet snudd helt på hodet. Husk at før TBC var prestene de desidert beste healerne. Det var egentlig ingen som trodde at shamans skulle være best i TBC. I starten av TBC var paladin sterkest. Nå er de helt ok, men blir stort sett tatt med pga buffs.

 

Det jeg prøver å si er at du bør velge den klassen du liker best. Å levle en klasse bare fordi den er best her og nå, trenger ikke være så lurt i lengden.

Lenke til kommentar

Altså hva skal jeg si,l2p ? I guilden min, som nå har bare illidan igjen. Der ligger jeg som er resto druid og prestene øverst på nesten alle bossfigths. Eneste plassene shamans er overlegene på healing som enkelte sier, må være bloodboil osv, der folk står samla 24/7. Shamans < Druids imo. :thumbup:

Men jeg sier ikke at shammys suger, de er gode å ha på enkele bossfigths. :)

 

Og når det gjelder pvp delen, er vell druids også win.

 

 

Jbruem - Grim Batol ally.

Lenke til kommentar

Kan så absolutt anbefale Shaman som PvE-healer. Jeg plasserte mitt første resto-poeng i level 10 og det siste på level 70. (Levle som resto var ikke så gærent som folk vil ha det til foressten). Etter den siste forandringa med Water Shield (50 mp5) er det blitt enda mere morsomt. Blir fort satt ut av spill i PvP (med unntak av mølje-angrep i AV), men forguder PvE-delen.

Lenke til kommentar

healingmeter er ikke noe man skal stole 100% på. Man kan ligge øverst på det og fremdeles være en dårlig healer. Hvis man vil ligge øverst på det skal man være prest (CoH specc). Det er bare å kaste en renew på alt som kryper og går, samtidig som man spammer CoH.

 

Er selv prest (dog i en casual guild), men innser at paladins og shamans er mye bedre til healing per i dag. Grunnen er ikke at prester og druids healer for dårlig (for det er de ikke), men shaman og paladins tar med seg så mange buffs. Det eneste en prest tar med seg er stamina-buff og shadow ress. Det trenger man bare en prest til (som i tillegg kan være shadow). Man kan også specce for spirit-buff, men da mister man den utrolig bra CoH spellen. Igjen trengs det bare en prest for spirit buff.

Druids tar med seg en crappy buff pluss combat ress og innervate. Det er greie ting å ta med seg, men man trenger strengt tatt bare en druid også (siden det stort sett er shadow priest som trenger innervate). De andre klassene har ikke samme manaproblemer.

Lenke til kommentar
healingmeter er ikke noe man skal stole 100% på. Man kan ligge øverst på det og fremdeles være en dårlig healer. Hvis man vil ligge øverst på det skal man være prest (CoH specc). Det er bare å kaste en renew på alt som kryper og går, samtidig som man spammer CoH.

 

Er selv prest (dog i en casual guild), men innser at paladins og shamans er mye bedre til healing per i dag. Grunnen er ikke at prester og druids healer for dårlig (for det er de ikke), men shaman og paladins tar med seg så mange buffs. Det eneste en prest tar med seg er stamina-buff og shadow ress. Det trenger man bare en prest til (som i tillegg kan være shadow). Man kan også specce for spirit-buff, men da mister man den utrolig bra CoH spellen. Igjen trengs det bare en prest for spirit buff.

Druids tar med seg en crappy buff pluss combat ress og innervate. Det er greie ting å ta med seg, men man trenger strengt tatt bare en druid også (siden det stort sett er shadow priest som trenger innervate). De andre klassene har ikke samme manaproblemer.

 

For det første: Shamans har INGEN buffs, så jeg håper du tenkte på totems.

For det andre: Mark of the wild (husker ikke hva raid-versjonen heter akkurat nå) er langt ifra crappy! Aner du hvor mye det hjelper i raids høyere enn Kara?

For det tredje: Du er klar over at shadowpriest med bra gear har uendelig mana i raids?? Så hvorfor i h****** skal de ha innervate? Shadowpriests med bra gear lader opp mer mana enn de bruker med VT.

For det fjerde: "Trenger bare én druid pga innervate til shadowpriesten" - Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt. 1: Gode shadowpriest trenger ikke innervate, 2: Balance gjør god spelldmg + boomkin aura, 3: Feral er god melee-dps som ofte trengs. 4: MANGE rebirths er bra!

 

Virker nesten ikke som du har prøvd spillet en gang... Forresten: CoH priest = Crap, gå holy/disc du, du har sannsynelighvis ikke gear nok til å få CoH effektiv. Gir for det meste overheal uansett. (sløs) Det bare ser mye ut på Healingmeter.

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Jeg raider selv rimelig high-end, og jeg vil nok holde en knapp på Shaman når det gjelder PvE healing. Vi tar selv med 3 resto shamans og 1 resto druids til raids. Shamans er mestere til mass healing, takket være den heidundranes gode spellen Chain Lightning. Vår ene druid er en raid healer, som kaster HoTs på alt som tar skade.

Lenke til kommentar
takket være den heidundranes gode spellen Chain Lightning.

Chainheal?*

 

Uansett: Jeg holder også en knapp på PvE resto shamans. Men et lite tips: Masse int er tingen, spirit er så å si ubrukelig for resto shammy! Kan være greit med en resto druid/holy priest også, men kun/flertall av resto-druids er epic fail.

Lenke til kommentar
takket være den heidundranes gode spellen Chain Lightning.

Chainheal?*

 

Uansett: Jeg holder også en knapp på PvE resto shamans. Men et lite tips: Masse int er tingen, spirit er så å si ubrukelig for resto shammy! Kan være greit med en resto druid/holy priest også, men kun/flertall av resto-druids er epic fail.

 

Hvis int. er tingen for shaman, er strength tingen for HPaladins. For en healing shaman, er healing&mp5 alt, og nå blir også haste populært for å øke hps.

Endret av paraax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...