ROFLMAO Skrevet 19. mars 2008 Skrevet 19. mars 2008 Jeg har 2 HDDer i PCen, en 500 GB western digital og en 250 GB seagate. nå ligger windows på 500 GB disken, og det er stort sett rot på begge diskene. så jeg har lyst til å ha 250 disken med stort sett bare windoes på, for å få litt bedere hastighet på maskinen. Den andre 500 GB disken er uansett stor nok til å romme alt jeg trenger. Så jeg lurer på om jeg bare kan legge alt fra 250GB disken over på den andre, så formatere 250 disken og installere windows på nytt der. og så få slettet windows fra den andre disken uten at jeg må formatere den. Jeg er ikke helt sikker på åssen det funker hvis jeg booter opp begge diskene samtidig med en windoes installasjon på hver av dem. Men poenegt er hvertfall at jeg wil boote opp 250 disken og så bare slette hele C/windows mappa på 500 disken. Vil dette skape noen problemer? Jeg har foresten XP på 500 disken nå, og jeg har planer om å installere vista på 250 disken nå som SP1 har kommet. Resten av maskinen består av Asus a8n-sli, AMD Opteron 175+, og annen mer eller mindre gammel maskinvare. Takk for hjelpen
Hårek Skrevet 19. mars 2008 Skrevet 19. mars 2008 Å ha to disker med Windows er ikke noe problem, du bestemmer jo selv i BIOS hvilken av dem som skal boote. Det er viktig at du kobler fra den gamle Windows disken når du skal installere på den andre. Hvis du ikke gjør dette blir det mye rot, da blir du avhengig av begge diskene for å boote.
ROFLMAO Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Skrevet 19. mars 2008 ok Så jeg bare kobler av 500 disken, installerer windows på 250 disken og så setter inn 500 disken igjen etterpå? Og hva med sletting av windows installasjonen på 500 disken? kan jeg bare delete hele C/windows mappa eller?
Dr.Gonzo Skrevet 19. mars 2008 Skrevet 19. mars 2008 okSå jeg bare kobler av 500 disken, installerer windows på 250 disken og så setter inn 500 disken igjen etterpå? Og hva med sletting av windows installasjonen på 500 disken? kan jeg bare delete hele C/windows mappa eller? Ja
ROFLMAO Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Skrevet 19. mars 2008 ok. da prøver jeg på det. takk for hjelpen!
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 damn, jeg har prøvd alt nå men hver gang jeg installerer vista og starter opp datan for første gang ender jeg bare opp med bluescreen! jeg får opp "windows gjør seg klar til å starte opp for første gang" så etter ca 10 sec får jeg bare en bluescreen! jeg har bare i 250 GB disken, og jeg har prøvd alle mulige forksjellige valg med partisjonering og options i BIOS. jeg har også feilsøkt både RAMen og vista installen, men jeg finner ingen feil! noen som veit hva som kan være galt? Det er foresten Vista ultimate x86.
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 Hvilke data er det i bluescreenen da .. den er der bare i ca 1 sekkunder før restarten. rekker akkurat og se ett eller annet som teller ned fra 100 til 0
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Blir litt vanskelig å se noen årsak da , hvis du ikke klarer å få med deg hvilken stop error code , parametere og evt. driver fil som oppgis. Du kan prøve en ny Vista installasjon med å eliminere ting. Gjør dette med å gå inn i cmos settings å disable ALT du ikke trenger i første omgang. Slik som AC97 (lyd) , alle NIC (ethernet kontrollere) , IE1394 (firewire) , bruk PS2 mus of PS2 tastatur ( så kan du også disable USB kontrollere i cmos settings). Bruk kun 1 minnebrikke i første omgang. Endret 20. mars 2008 av syar2003
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 Det kan også være at du trenger en BIOS oppdatering for å kjøre Vista. Har vært borti flere hovedkort som trenger endring/oppdatering av acpi tbl og PCI enumerering for å kjøre Vista.
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 jeg har asus a8n-sli da, og jeg har den aller nyeste BIOSen. måtte ha det for å få dual coren til å funke. Men en fyr jeg snakket med mente det kunne være fordi driverne som følger med Vista ikke ahr støtte for den gamle hardwaren min. Har SP1 bedere støtte for det? Isåfall kan jeg jo skaffe meg vista med SP1 på CDen, og prøve å installere det.
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Nå er de fleste Vista ISO fra div torrent sider med SP1 integrert "tuklet" med (aktiverings cracker o.l) . Men finner du en "ren" en skader det jo ikke å prøve . Har du derimot technet/MSDN abn kan du laste ned Vista ISO med SP1 direkte fra Microsoft . Edit: Jeg har selv nForce4 system (DFI Lanparty SLI-DR) med operon 170 , og Seagate 7200.10 320GB koplet på NF4 SATA kontroller (ikke SIL). Har ikke hatt ne problem med å installere hverken VistaX86 eller Vista X64 u/Sp1. Endret 20. mars 2008 av syar2003
Sam_Oslo Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Hvis du hadde samme OS installert på den gamle 500 GB, da har du alle drivere og slikt og da er er det lite vits å surre rundt med OS oppdatering, servisepack, osv. Da tror jeg at det er heller noe tull på 250 GB disken, prøv en feilsøking på dette. Endret 20. mars 2008 av Sam_Oslo
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 (endret) Hvis du hadde samme OS installert på den gamle 500 GB, da har du alle drivere og slikt og da er er det lite vits å surre rundt med OS oppdatering, servisepack, osv. Da tror jeg at det er heller noe tull på 250 GB disken, prøv en feilsøking på dette. Jeg har jo brukt 250 disken aktivt helt til nå, og aldri hatt noe tull med den. Og på 500 disken som jeg kjører på nå er det XP home. Det fungerer jo helt fint, men jeg har lyst til å få testet ut vista. Men er det noe disk feilsøkingsprogram som jeg kan kjøre på 250 disken mens jeg er inne på windows på 500 disken? Endret 20. mars 2008 av ROFLMAO
Syar-2003 Skrevet 20. mars 2008 Skrevet 20. mars 2008 Fra Windows på 500GB disken kan du via CMD prompt kjøre CHKDSK X: /F /R Hvor X: er partisjonen(e) på 250GB disken. /F vil fikse errors /R vil prøve recovery/test av bad clusters.
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 har tatt chkdsk /F nå. fant ingen feil så vidt jeg kunne se... så nå holder jeg på med /R. det tar jo grusomt lang tid da. er på 27% nå
ROFLMAO Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Skrevet 20. mars 2008 Nå er /R også ferdig. fremdeles ingen feil funnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå