Gå til innhold

X-Fi får ny driver


Anbefalte innlegg

Tusen takk alle sammen som har mint meg på alt jeg slipper å forholde meg til. Jeg måtte riktignok kompilere ALSA selv i begynnelsen for mitt Creative Soundblaster Live 24 kort, men siden driveren kom i mainstream for et par år siden har det vært ut-av-boksen støtte fra en OS oppgradering til den neste, uavhengig av 32 eller 64-bit. Det er vel også situasjonen til X-Fi for linux nå. Kos dere videre med minnelekkasjer og det som verre er :)

 

Er ikke noe vits å bruke X-Fi hvis du ikke spiller mye, fins bedre og billigere alternativer, f.eks onboard, og siden du sitter med linux, så tror jeg ikke du spiller noe særlig.

 

X-Fi har best ytelse og lyd bilde i spill, hvis dette er noe som er viktig for deg, så velger du X-Fi og du gjør et godt valg, X-Fi har ikke så mange problemer som folk skal ha det til her. Hvis dette skulle vært tilfelle så er det litt rart at X-Fi er så populær som den er.

 

Synes det er også litt morsomt at du tror du er privilegert fordi du har linux på hardisken. Så eksklusivt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for avsporing fra tema..

Er ikke noe vits å bruke X-Fi hvis du ikke spiller mye, fins bedre og billigere alternativer, f.eks onboard, og siden du sitter med linux, så tror jeg ikke du spiller noe særlig.
Et skudd noe utenfor mål. Mange linuxbrukere spiller en god del, mange spill fungerer utmerket på linux (f.eks. cs og wow som ikke trenger all verden hardware). Hvis ditt favorittspill kommer i linuxversjon er også sannsynligheten stor for at du får flere fps ut av en linuxboks skal vi tro en del benker (f.eks. doom, quake og ut seriene). Utover det ser konsollene ut til å ta over stadig større del av spillmarkedet. Jeg kan forsikre deg om at det spilles mye på mine linuxmaskiner, for mye.
X-Fi har best ytelse og lyd bilde i spill, hvis dette er noe som er viktig for deg, så velger du X-Fi og du gjør et godt valg, X-Fi har ikke så mange problemer som folk skal ha det til her. Hvis dette skulle vært tilfelle så er det litt rart at X-Fi er så populær som den er.
Skal innrømme at jeg ikke har erfaring her, men umiddelbart fra tråden virker problemer ikke å være knyttet særlig til 32-bit XP, så hvis det er hele erfaringsgrunnlaget ditt, så foreslår jeg vel at du er litt mer beskjeden i dine påstander.
Synes det er også litt morsomt at du tror du er privilegert fordi du har linux på hardisken. Så eksklusivt. :)
Jeg vet jeg er privilegert, og det er fortsatt relativt eksklusivt dessverre. Ikke fordi jeg har linux på disken, men fordi jeg er helt uavhengig av MS-only programvare.
Lenke til kommentar

@ Del

 

Morsomt at du prøver å pynte på hvor bra Wine/TransGaming/osv. er, har nok linux (er også med i den eksklusive klubben :)) og vet at Wine ikke holder mål hvis du spiller seriøst. Fins nok ikke en seriøs gamer som leker seg med Wine. Hadde faktiskt vært flott om Wine og linux hadde bedre støtte, på hardware, DX10, osv. men det har linux dessverre ikke.

 

Og hvorvidt at du ikke tror at mine påstander om X-Fi ikke stemmer, så kan du jo kanskje bare søke litt selv så finner du svar.

 

Vi kan nok diskutere dette mye, men det blir nok helt off-topic. Du kan sende meg en PM hvis du vil, så kan vi diskutere. :)

Lenke til kommentar
Er ikke noe vits å bruke X-Fi hvis du ikke spiller mye, fins bedre og billigere alternativer, f.eks onboard, og siden du sitter med linux, så tror jeg ikke du spiller noe særlig.

"The X-Fi (for "Extreme Fidelity") was released in August 2005 and initially ranging from XtremeMusic (lowest-end), to Platinum, Fatal1ty FPS, and (top-of-the-range) Elite Pro configurations.[1] The top-end Elite Pro model was aimed at musicians, bundled with the X-Fi external I/O box (offering phono with preamp inputs for turntables, high-impedance input for guitars, 0.25-inch mic input, headphone output, line-in, and full size MIDI I/O, as well as optical and RCA Coaxial digital inputs and outputs), and remote control. The Platinum and Fatal1ty FPS models both offer a front-panel drive-bay control unit and remote control, while the base model was supplied without any such accessories. All but the top model claimed 109dB signal-to-noise ratio, while the Elite Pro model uses a higher-end DAC, with 116dB claimed. The bottom two models feature 2MB RAM of 'X-RAM', while the top models offer 64MB,[2] designed for use in games to store sound samples for improved gaming performance." (min utheving) Link(Wikipedia)

 

Mao. vil jeg tro kortet vil være et godt valg for dem som jobber med musikk, feks på Ubuntustudio, eller for dem som bare vil nyte musikk med feks. Amarok, Rhytmbox, Exaile eller et annet program, og for dem som feks. lager sin egen HTPC med Mythbuntu eller LinuxMCE tilkoblet stereonalegget - og ønsker best mulig lyd for en rimelg penge. Onboard lydkort er ofte dårlige, og for disse står X-Fi som et godt alternativt, også for brukere av Linux.

Lenke til kommentar
Morsomt at du prøver å pynte på hvor bra Wine/TransGaming/osv. er, har nok linux (er også med i den eksklusive klubben :))
Det er jeg villig til å sette penger på at du ikke er.
og vet at Wine ikke holder mål hvis du spiller seriøst.
Mosomt valg av ord, spiller seriøst. Jeg snakker om det store flertall som spiller, blant annet kjenner jeg flere som er hekta på cs og wow, de kan klare seg like godt i linux. Det finnes helt klart folk som spiller mer enn det som sunt er, og fortsatt har kun linux på sin desktop. Hvorvidt de er seriøse er naturligvis et helt meningsløst spørsmål.
Fins nok ikke en seriøs gamer som leker seg med Wine. Hadde faktiskt vært flott om Wine og linux hadde bedre støtte, på hardware, DX10, osv. men det har linux dessverre ikke.
Hvis du med seriøs tenker på folk som søler bort hele ungdomstida si på spill så tar du feil. Men de utgjør en meget eksklusiv gruppe, det kan vi være enige om.
Og hvorvidt at du ikke tror at mine påstander om X-Fi ikke stemmer, så kan du jo kanskje bare søke litt selv så finner du svar.
Her er vi on-topic. Jeg registrerer at flere brukere som jeg kjenner fra tidligere tråder har opplevd problemer, så jeg antar problemet er større i omfang enn du forsøker å gi inntrykk av. De brukerne utgjør også et bedre statistisk grunnlag enn hva et tilfeldig nettsøk vil gi meg. Det er også folk jeg har grunn til å stole på, i motsetning til deg.
Lenke til kommentar
Er ikke noe vits å bruke X-Fi hvis du ikke spiller mye, fins bedre og billigere alternativer, f.eks onboard, og siden du sitter med linux, så tror jeg ikke du spiller noe særlig.

"The X-Fi (for "Extreme Fidelity") was released in August 2005 and initially ranging from XtremeMusic (lowest-end), to Platinum, Fatal1ty FPS, and (top-of-the-range) Elite Pro configurations.[1] The top-end Elite Pro model was aimed at musicians, bundled with the X-Fi external I/O box (offering phono with preamp inputs for turntables, high-impedance input for guitars, 0.25-inch mic input, headphone output, line-in, and full size MIDI I/O, as well as optical and RCA Coaxial digital inputs and outputs), and remote control. The Platinum and Fatal1ty FPS models both offer a front-panel drive-bay control unit and remote control, while the base model was supplied without any such accessories. All but the top model claimed 109dB signal-to-noise ratio, while the Elite Pro model uses a higher-end DAC, with 116dB claimed. The bottom two models feature 2MB RAM of 'X-RAM', while the top models offer 64MB,[2] designed for use in games to store sound samples for improved gaming performance." (min utheving) Link(Wikipedia)

 

Mao. vil jeg tro kortet vil være et godt valg for dem som jobber med musikk, feks på Ubuntustudio, eller for dem som bare vil nyte musikk med feks. Amarok, Rhytmbox, Exaile eller et annet program, og for dem som feks. lager sin egen HTPC med Mythbuntu eller LinuxMCE tilkoblet stereonalegget - og ønsker best mulig lyd for en rimelg penge. Onboard lydkort er ofte dårlige, og for disse står X-Fi som et godt alternativt, også for brukere av Linux.

 

Elite Pro har en bedre DAC enn de andre X-Fi kortene og har jo ikke noe dårlig lyd, det har så vidt ikke de andre modelene heller, men hvor X-Fi gjør det best er på spill. Hvis du driver med å spiller inn musikk så er det liten vits å legge ut 2200,- for en X-Fi Elite Pro, når det finnes bedre og billigere alternativer, men du kan jo gjøre det så klart.

 

ESI Juli@

E-MU 0404 USB

Onkyo Wavio SE-200PCI

 

Alle billigere og bedre.

Lenke til kommentar
Sliter også med å få lastet ned fra creative, kan se ut som om serverne dems sliter. Noen som har lagt ut på rapidshare:

 

http://rs316.rapidshare.com/files/10007730...B_2_15_0006.exe

 

(JEG GÅR IKKE GOD FOR DENNE FILEN; HAR IKKE TESTET ENDA)

 

Jeg har nå lastet ned driveren fra Rapidshare, og installert den. Jeg har to høyttalere foran og to bak. På de bakerste blir det svak/nesten ikke lyd når jeg justerer lyden med "Volume panel". Før kunne jeg justere lyden med volum-taster på tastaturet. Det fungerer ikke lenger...

 

Har ikke Creative stopped nedlasting av driveren pga bugs?

 

Søkte litt på nettet angående manglende/svak lyd etter installering av den nye driveren og fant følgende:

 

Known Issues:

 

When adjusting the master volume in any of the Mode Console, there is no sound output in the rear speakers. (Use the Microsoft Volume Control panel to adjust the master volume) !!!

Endret av Jethro
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hat problemer med Vista 32bit og 64bit og 4 gb ram og det før de nye driverne. Både mitt gamle Audigy 2 ZS funker bra, og mitt nye X-fi Fatal1ty funker utmerket. Men selvsagt det er flaut at de har vært så treg med å fikse et sånt problem.

 

Men slike problem, som mange opplever kan være et hardware konflikt eller software problem. F.eks en HP pc eller grøss Packard Bell pc så lenger en inn en creative lydkort, bang konflikt pga dårlig Bell hardware!! Eller HP pc som har noen drivere eller program som langer unødvendige problem. Men det kan være så mangt så ikke godt å si! Jeg kan bare gjette og trekke slutninger.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg etter å ha lagt inn denne driveren, ikke har fått mikrofonen til å fungere (i Skype i så fall). Har egentlig prøvd endel, har en mistanke om at den er «stuck» i digital I/O-modus på mic-inngangen. Har vært inne i audio-console etpar ganger og forandret frem og tilbake der uten å ha funnet ut av det. Endte med å bruke onboard til mic...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...