Gå til innhold

X-Fi får ny driver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Creative lager tilsynelatende fete lydkort. Jeg kjøpte platinum x-fi med frontbay, regnet med at jeg kunne kjøre 5.1 over optisk eller coaxial tilkobling. Det ble med drømmen, de hadde ikke klart å inkludere funksjoner som var tilstede på gamle soundstormbrikken til nVidia.

Lenke til kommentar
Jeg har et Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic. Og når jeg går på Creative sin nedlastningsside, så kan jeg enten velge: Sound blaster -› X-Fi eller X-Fi -› Soundblaster. Hva er forskjellen?

Adressene du kommer inn på er identiske, så det har ingenting å si. Creative bare liker å gjøre ting litt komplisert.

Ja, det er bare forskjellige veier til samme møkka.

Det er vel samme driveren for alle kort untatt Extreme Audio, og det er også samme for Vista/XP og 32/64bit

Creative Sound Blaster X-Fi series Driver 2.15.0006

This download supports the following audio devices only:

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum

Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty®

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

Creative Sound Blaster X-Fi

 

Requirements:

Windows Vista 64-bit, Windows Vista 32-bit, Windows XP Professional x64 Edition, Windows XP Service Pack 2 (SP2), Windows XP Media Center Edition (MCE) 2005 or Window XP MCE 2004

Creative Sound Blaster X-Fi audio devices listed above

 

Notes:

Do not install this driver for Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noen problem med Creative, men det virker som jeg er en av de heldige, eller kanskje de som ikke har hatt noen problemer.. har ikke noe stor grunn til å poste. :)

 

Hvis du er opptatt av best mulig lyd og ytelse i spill, så velger du Creative X-Fi, ellers er det lite behov, kunne like gjerne gått med onboard.

 

Eller hvis du er litt kresen og vil ha best mulig lyd for film og musikk + at du spiller en del, så er Auzentech X-Fi Prelude et veldig godt valg. :)

Lenke til kommentar
Selv om det er kort tid siden spesifikasjonene til X-FI ble sluppet, ser det ut til at ALSA-teamet allerede har fått støtte til linux, ref. http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg21618.html

men man har naturlig nok altså ikke støtten ut-av-boksen i den versjonen av ALSA som følger Ubuntu 7.10 (som kom ut tilbake i oktober). Med neste versjon av Ubuntu som kommer neste måned bør derimot X-FI virke ut-av-boksen, og med åpen driver er støtten der for både 32-bit og 64-bit med så mye minne du klarer å stappe i maskinene din :)

Finnes nå også støtte for kortet i OSS driverene(link). Men "full" støtte er det langt fra;

 

Unfortunately the current Creative Labs X-Fi driver of the Open Sound System (OSS v4.0 b1014) supports only 16bit/96kHz Stereo playback mode. The sound will appear from the two front speakers only.

Men det kommer vel snart:-)

 

HW.no hadde for en tid tilbake omtale av et annet kort(Razers Barracuda AC-1) som det også ville bli støtte for i Linux, noen som vet noe mer? (link til omtalen)

Lenke til kommentar
Eller hvis du er litt kresen og vil ha best mulig lyd for film og musikk + at du spiller en del

Sier bare en ting: Onkyo SE90-PCI :D

Beste lydkortet jeg noen gang har hatt (har enda :p)

 

Eneste problemet jeg har merket er litt rar skurring i Source-spillene til Valve når mange lyder spilles på likt... Testet med 5.20B driverne, har ikke testa med den nye. (5.30B)

 

edit: Fungerer helt perfekt med source-spillene :D

Jeg kan herved anbefale Onkyo SE90-PCI til alle som vil ha perfekt lyd :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Vel, jeg er nå fornøyd med mitt xtreme-gamer fatal1ty (eller hvordan det nå skrives).

Vista fikk jeg imidlertid nok av (dog ikke grunnet lydkortet), så jeg sitter på XP home edition, og det funker ulastelig bra. Digger de to modusene. Vanvittig forskjell fra onboard-lyd. Både de nye og litt eldre driverne (Fra november?) funket fint. :)

Endret av Eryk
Lenke til kommentar
Vel, driver og driver. Jeg fikk i hvert fall vårens første bluescreen i Vista Home Premium (32 bits) med X-Fi XtremeGamer. Feilen skjer allerede under installasjonsprosessen. Får samme feil hver gang jeg prøver å reinstallere. Way to go, Creative!

 

Noen som vet hvordan jeg får tak i forrige versjon av driverne?

 

Det ligger 2 forskjellige versjoner der, 2.15.0004 fra nov. 07 og 2.15.0006 fra mars 08.

 

 

 

Dette er vel rundt 4 år for sent, men bedre sent enn aldri.

 

Tja, var vel litt vanskelig å lage drivere til Vista for 4 år siden?

Lenke til kommentar
Vel, driver og driver. Jeg fikk i hvert fall vårens første bluescreen i Vista Home Premium (32 bits) med X-Fi XtremeGamer. Feilen skjer allerede under installasjonsprosessen. Får samme feil hver gang jeg prøver å reinstallere. Way to go, Creative!

 

Noen som vet hvordan jeg får tak i forrige versjon av driverne?

 

Samme problem, de forrige driverne finner du på creative's hjemmeside.

 

 

Prøvde å installere, slettet først de gamle driverne. Bluescreen. Reboot, rydde opp etter den ødelagte installasjonen, prøver på nytt.

Windows nekter å finne drivere etter reboot etter installasjon, prøvde den gamle versjonen som fungerte.

 

Programmet sier "Nyere versjon funnet, avslutter installasjon"

 

Windows sier "Finner ikke drivere" når jeg henviser til plasseringen på setupfilen under enhetsbehandling.

 

Prøver å installere den nye driveren igjen, samme resultat "Ingen lydutdata installert"

 

 

 

AT DET ER JÆVLA MULIG, MÅ JEG FORMATERE FOR Å KUNNE OPPDATERE LYDKORTDRIVERNE????

 

Hvordan finner jeg den ødelagte installerte driveren, slik at jeg kan slette den, når enheten tilknyttet driveren dukker opp som ukjent enhet?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde også blåskjerm ved første gangs installasjon i Vista 64, men etter reboot installerte disse seg uproblematisk. Jeg har faktisk hatt litt småproblemer med Creative kort opp gjennom tiden, men gammel vane er vond å vende - så jeg ender stort sett opp med slike kort uansett.

 

Neste gang skal jeg forbanne meg prøve noe annet, selv om dette fungerer greit nå¨:D

Lenke til kommentar

Prøvde den nye driveren i vista x64 og med ableton live 7.0.1. Minneforbruk steg jevnt og trutt til jeg var oppe i 3 gigabyte. Kunne ikke se noe prosess som spiste minnet mens det pågikk. Dette skjedde ikke før jeg installerte de nye driverne. Virker som de nye driverne har problemer med minnelekasje. Noen andre som har erfart dette?

Lenke til kommentar

Gleder meg til å teste disse, det kan ikke bli stort verre enn tidligere drivere...

Er det bare meg, eller var Creative sine drivere bedre i gamle dager?

 

Jeg har hatt Extreme Gamer Fatal1ty i ca 6-7 mnd nå, og er ikke veldig imponert.

Bruker det sammen med Logitechs Z-5500 og Vista x64, og de er ikke verdens beste venner.

Om det er noen andre som har brukt disse sammen (med bra resultater) vil jeg gjerne høre om det!

Endret av oceana
Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen som har mint meg på alt jeg slipper å forholde meg til. Jeg måtte riktignok kompilere ALSA selv i begynnelsen for mitt Creative Soundblaster Live 24 kort, men siden driveren kom i mainstream for et par år siden har det vært ut-av-boksen støtte fra en OS oppgradering til den neste, uavhengig av 32 eller 64-bit. Det er vel også situasjonen til X-Fi for linux nå. Kos dere videre med minnelekkasjer og det som verre er :)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...