Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når på året blir det påbudt med sommerdekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

Kjører du på stader der det ikkje er føre for sommardekk så lar du piggdekkene være på. Det skal du ikkje få bot for. Har du derimot ein liten flekk snø i tunet, mens resten av byen er tørr kan du vel kanskje bli stoppa for det.

Lenke til kommentar

Jeg legger om når første frosten kommer,og legger ikke på sommerdekka før jeg er garantert at det ikke kommer natterfrost.Driter i hva polti sier,har ikke fått bot ennå,selv om jeg er blitt stoppa.Men det har jo noe med plassen jeg bor på da...

Lenke til kommentar

Mistenker at Politiet bruker endel skjønn på dette punktet. Hvem skifter til sommerdekk, for så å skifte til vinterdekk før helgen når de skal på fjellet? Det er jo da logisk å beholde piggdekkene hele uka, og så bytte når du ikke trenger de lenger. Har ingen tro på at politiet mener du skal det. Problemet er vel parkeringsvakter som har myndighet til å skrive bøter for bruk av piggdekk.

Lenke til kommentar

Forskrift om bruk av kjøretøy:

§ 1-4. Hjul

2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. klipp, klipp...

3. Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra dette forbudet.

Bruk hodet

Lenke til kommentar
— Det gjelder å velge gode dekk som gir et godt nok veigrep. Hovedbudskapet i lovverket er at kjøretøyene skal være godt nok skodd. Dette veier tyngre enn alle datoene i forskriftene, sier Vinje.

Dermed gis det ikke bøter dersom snøen blir liggende. Politiinspektør i Politidirektoratet, Jan Guttormsen, sier også at kjøreforholdene betyr mest med hensyn til når piggdekkene skal av.

— Det er ingen tvil om at man ikke skal få bot dersom man kjører med piggdekk under slike forhold som vi har nå, sier han.

 

Kilde: http://www.eub.no/artikkel.asp?Artid=176216

 

Dette burde gi klarhet :-)

 

Edit: Kom også over denne artikkelen i VG: "Piggdekkfrist kan tøyes etter rekordtidlig påske" Link: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=501850

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Politiet har selv gått ut og sagt at man bør vente med å legge om til sommerdekk.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har fått bot for å kjøre med piggdekk, men man bør vel legge om når man tror at det ikke kommer noe mer snø... Regner med jeg venter noen uker ennå før dekkskiftet finner sted.

Lenke til kommentar

Det kan vel diskuterast og vil variere med dekk og underlag. Klart det er lov, denne loven gjeld kun for ein ting, den set grenser for når på året det er lovleg å kjøre med piggdekk. Med visse unntak når forholdene ikkje tillet deg å skifte sjølvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...