Gå til innhold

Beste digitalkamera med vidvinkel som går i lomma, Panasonic med ny IXUS dreper?


Anbefalte innlegg

Her kommer de kriteriene -jeg- verdsetter høyst:

Støy: må klare gode bilder ved ISO 800

ZOOM: minst 3x

Vidvinkel: minst 30mm

Videofunksjon: 640 piksler i bredden duger, men større oppløsning foretrekkes.

 

Ellers generelt meget bra bildekvalitet, god makro, bildestabilisering, god hurtighet og batterilevetid. På disse feltene virker det som at Panasonic og Canon er ganske like.

 

Og viktigst, må gå både i bukse og dressjakkelommer uten problem.

 

Har kun funnet to kandidater:

 

Panasonic Lumix DMC-FX35 ser ut til å ha alle egenskapene:

720p videofunksjon 30 fps

25-100 mm objektiv, f2.8 som laveste blender

Ny og litt større bildesensor og ny bildeprosesseringssensor

Omtale av lillebror med samme sensor: http://www.trustedreviews.com/digital-came...umix-DMC-FS5/p1

IPCDMCFX35BK.JPG

 

Canon Ixus 860 IS har har dårligere støyegenskaper, er ca 3.5 mm tykkere, har mindre vidvinkel og lavere videooppløsning m.m:

http://www.trustedreviews.com/digital-came...-IXUS-860-IS/p1

6100-Canon860IS3quart.jpg

 

Såvidt jeg ser går Panasonic seirende ut med sin nye Lumix?

Endret av grkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir fort dårlig samme hva man velger når det kommer til kompaktkamera og iso800. Mindre oppløsning kan ofte være bedre her, da pikslene blir fysisk større på sensoren. Selv er jeg ikke fornøyd med iso800 på D80-en min engang :(

 

Film: 640 piksler i bredden duger, 848 foretrekkes.

O.o? Digitale kamera har ikke film, men digital oppløsning. Og 848 piksler i bredden? Det tilsvarer ca. en halv megapiksel elns. 10 megapikslerskamera har omtrent 3800 i bredden.

Lenke til kommentar
O.o? Digitale kamera har ikke film, men digital oppløsning. Og 848 piksler i bredden? Det tilsvarer ca. en halv megapiksel elns. 10 megapikslerskamera har omtrent 3800 i bredden.

Jeg tror nok trådstarter tenker på oppløsningen i video-modus her. Og med 848 piksler så tenker han nok på vieo i 16:9 format.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Såvidt jeg ser går Panasonic seirende ut med sin nye Lumix?

 

Har ikke vært borti dette nettstedet, og kjenner derfor ikke til derers grundighet i sine tester. Men jeg er generelt skeprisk til støyegenskaper på Panasonic, og det til tross for at mitt yndlingskamera er et Panasonic...

Det er riktiognok ikke noe innerlommekamera, men dere aller største ultrazoom. Det tar svært gode bilder, men det er fordi jeg har låst det til ISO 100. Alt over det blir raskt stigende grad av støygraut når ISO økes. Dette har Pana fått mye pepper for på alle sine modeller, derav min skepsis. Bildene på linken din viser jo også at detaljene raskt forsvinner ved stigende ISO grunnet en tydelig kraftig støydemping.

Nå er vel heller ikke motekameraene i Ixus-serien heller mest kjent for sine støysvake bilder ved høy ISO, derfor er det jo selvsagt nok en gang fristende å be deg kikke litt på Fujifilms F40fd. Dette og forskjengerne F10/11/30/31fd har alle fått berømmelse for sine særdeles gode ISO-egenskaper takket være deres egenutviklede Super-CCD, som er betydelig mer lysfølsom enn den gemene hop. Jeg lot meg friste av omtalen selv, og ble meget imponert over egenskapene (se eksempler på min side linket i signaturen).

Lenke til kommentar

Hei Manskow,

 

Som du sier har Panasonic vært dårlige på støy før, og derfor har jeg holdt meg unna, har selv Finepix F20 som har samme sensor som F30, grunnen til at jeg nå vurderer Panasonic er deres nye og litt større bildesensor samt deres ny bildeprosesserings enhet Venus IV, ISO 800 bilder har nå akseptabel kvalitet, ikke like bra som fuji sine kameraer, men sammenlignbar.

 

Ellers har panasonic flere egenskaper og er mindre.

Lenke til kommentar

Har gjort litt grundigere research, og det ser ut til at canon har bedre bildekvalitet ved alle iso, pga bedre/mindre bildeprosessering.

 

Og med canon kan en zoome når en filmer, pluss at blitzen er en hel del sterkere etter hva jeg har hørt, men for meg blir kameraet for stort uansett. Så har man jo fuji f100fd som kommer, som jo kan være bedre enn både.

 

Skal ikke værre lett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...