Gå til innhold

EFI erstatter BIOS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres kjekt ut, men kan Micro$oft se å pelle seg ut av dette prosjektet!!!!!

 

Litt surt da å ikke kunne legge inn linux, feilmeldingen leser:

 

"Microsoft/Intel Paladin EFI, unknown ERROR:

 

Filesystem not readable - please insert the M$ windos install CD"

 

Det blir den dagen jeg kjøper gammel hardware :-D

Lenke til kommentar

Det er på tide at vi får noe mermoderne enn den gamle BIOS'en, men jeg håper virkelig det blir valgbart hvilken EFI man vil bruke, sånn at andre produsenter også kan lage sine egne EFI'er. Det beste ville helt klart vært opensource EFI, og instruksjoner fra HK produsentene om hvordan man programmerer EFI'en til forskjellige hovedkort.

 

I praksis er egenlig EFI et mini-OS som legges i en flash-brikke (det liker AMD bra) og kjører enkle applikasjoner og gjør det mulig å konfigurere ting i et mer grafisk grensesnitt. Jeg tenker meg at microsoft's EFI vil ligne en strippet versjon av Windows CE.

Lenke til kommentar

Enig. Uansett så kan aldri mircosoft lykkes. Som vi gang på gang har sett så jobber frivillige mer effektivt enn folk som arbedier pga lønn. Dette kan vi se fra blant annet to sider: Gang på gang blir microsoft (og andre sin software cracket, og vi har jo også Linux som vel og merke er laget av en littt annen "folkegruppe"

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ganske bra synspunkter. MS vil se hva vi gjør, det er slik de jobber. Uansett hvilket program vi kjører så kan sikkert MS logge det. Jeg leste nettopp at MS fikk opplysning om all installert progammvare hvis vi kjørte Windows Update. Så leste jeg en gang at MS logger alt du spiller av i Windows Media Player. Hvem vet hvilken informasjon MS får etter du trykker "Send" når et program har krasjet.

Jeg tror kanskje MS vil satse stor på dette sikkerhetssystemet med begrensninger jeg. Når det kommer, så må vi kjøpe alt. Dette er grunnen til at det kanskje ikke vil skje. Linux er på markedet, og når slike ting kommer så vil kanskje hardware produsentene finne alternativer. Tror ikke at folk er så interessert i at de bli overvåket.

Lenke til kommentar

Akkurat det vi trengte. ENDA mer som kan gå galt.

 

"Ifølge utviklerne av EFI skal programvaren også være i stand til å feilsøke operativsystemet, f.eks. om din Windows XP installasjon skulle slå seg vrang. I slike tilfeller vil EFI kunne tillate at man feilsøker i OS-et, installerer/avinstallerer drivere etc."

 

Ting som popper opp i hodet mitt: Kluss, crash, rot, virus, palladium... M$ ett steg nærmere verdensherredømme....

 

Og siden M$ er med i bildet så tipper jeg de vil gjøre alt de kan for at folk IKKE skal installere Linux e.l.

Lenke til kommentar

for at EFI skal kunne feilsøke, så må den vel ha tilgang til alt som ligger i maskinen. Hvis den kan tukle med drivere og slike kritiske operativsystem filer, så kan den nok også sjekke dokumenter , bilder o.s.v. Ikke det at den alene har grunn til det, men det gir kanskje andre tilgang til maksinen på samme måter som selve EFI brikken. Altså det blir kanskje mulig for en nettverksadministrator å koble seg direkte til PCen din via internett, så kan han få mye kontroll ved å styre gjennom EFI brikken. Jeg sier ikke at dette er det som kommer til å skje, men jeg begynner faktisk å se det mulig.

Jeg har faktisk troen på at MS vil legge inn en felsøkingsfunksjon som gjør at MS fra sine kontorer kan "fikse" PCen din. EFI kan vel inneholde så pass mye informasjon at den klargjør en liten nettverksmodul. Nei, dette gruer jeg meg til.

Lenke til kommentar
for at EFI skal kunne feilsøke, så må den vel ha tilgang til alt som ligger i maskinen. Hvis den kan tukle med drivere og slike kritiske operativsystem filer, så kan den nok også sjekke dokumenter , bilder o.s.v. Ikke det at den alene har grunn til det, men det gir kanskje andre tilgang til maksinen på samme måter som selve EFI brikken. Altså det blir kanskje mulig for en nettverksadministrator å koble seg direkte til PCen din via internett, så kan han få mye kontroll ved å styre gjennom EFI brikken. Jeg sier ikke at dette er det som kommer til å skje, men jeg begynner faktisk å se det mulig.  

Jeg har faktisk troen på at MS vil legge inn en felsøkingsfunksjon som gjør at MS fra sine kontorer kan "fikse" PCen din. EFI kan vel inneholde så pass mye informasjon at den klargjør en liten nettverksmodul. Nei, dette gruer jeg meg til.

"Extensible Firmware Interface (EFI) tar sikte på å erstatte dagens BIOS. EFI er et knøttlite operativsystem, som til forskjell fra BIOS-en, bl.a. tilbyr høyere oppløsninger, et grafisk brukergrensesnitt og nettverk-støtte."

 

Jeg tror du kan ha mer rett enn du aner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...