Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nekter og boote etter oppdatering av bios


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en maskin der s-ata portene ikke virket, leste at det kunne være det hjalp og oppdatere biosen (det hjalp jo mot det, nå finner den vertfall s-ata disker) Men etter at jeg oppdaterte nekter maskinen og boote.

 

Specsa er som følger:

 

Pentium 4 2.6ghz

Aopen ax4c max2 s.478hk

Gammelt ati skjermkort

256mb ddr ram

1stk western digital 160gb ide

1stk samsung 160gb ide

nec dvd brenner

Soundblaster lydkort

 

Det jeg har gjort av feilsøking er så langt:

-Nappa ut alt jeg ikke trenger, lydkort, kun en hdd om gangen, cd-rom osv.

-Har prøvd og formatere, det går helt fint helt til den er ferdig med selve formateringa av hardisken og skal restarte, og prøve og boote igjen, da kommer denne feilmeldingen: Feil under lasting av operativsystem (på norsk med små bokstaver)

-Har prøvd og det samme (formatere) med en western digital raptor 36gb (s-ata), da skjer nesten det samme, men det kommer en annen feilmelding: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER (på engelsk med StOrE bokstaver)

-Har prøvd og resette biosen, og har også prøvd massevis av forskjellige instillnger der.....

 

Maskinen booter altså helt fint fra cd-rom men ikke fra hardiskene.....

Har jo ikke prøvd og nedgradere biosen igjen da jeg ikke vet helt hvordan man gjør det (når jeg oppdaterte var det via windows, fikk ingen feilmeldinger eller noe)

 

Håper noen kan hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DISK BOOT FAILURE... kommer fra BIOS. Da finner BIOS en disk, men finner ikke MBR kode, tom partition tabell, eller ikke aktiv.

 

Feil under lasting av operativsystem... kommer fra MBR koden, den klarer ikke å lese bootsektor fra partisjon som skal boote.

 

Det er altså ikke sikkert at dette har noe med BIOS å gjøre.

Lenke til kommentar
Hm, er sata diskene satt til å kunne bootes fra?

høres ut for meg som at du har skiftet til sata porter, og ikke skiftet boot device order i bios.

Har endret på boot device order når jeg prøvde med forskjellige disker.... Det gikk jo som sagt helt strålende under selve formateringen (av begge diskene) men etter rebooten stopper den opp samme sted igjen.

 

Hårek: Hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar

Joda, det var nok biosen ;) Fant ut at hovedkortet har to biosbrikker, så jeg byttet over til den andre (som det var en gammel bios på) og nå booter den helt fint virker det som.... Men s-ata diskene slutta og virke da, får se om ikke jeg finner en versjon sånn midt-i-mellom som ikke virker bra

Lenke til kommentar

Da var også det fiksa, måtte bare bytte mellom biosene mens pcen sto på (var inne i windows) for så og oppgradere til en den nyeste biosen som funka (var vel 1.09b eller noe i den dur)

Så nå virker pcen helt glimrende, s-ata portene virker og alt er som det skal;)

Kan forøvrig si at pcen er 100% satt sammen av deler jeg har funnet på el-retur, er miljøvennlig;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...