Gå til innhold

Mars-lanseringer fra Nvidia


Anbefalte innlegg

ATI er kjent for å være TREG med sine drivere, og de har alttid brukt lang tid for å levere gode drivere. Etter min mening, ville det ikke være noe magisk om de klarer å gå opp 20%.

 

Vet du hvorfor? Fordi 3870X2 klarer dette glatt på 3D-benchmarkene, men forløpige klarer ikke å omsette dette til spilleytelse, bare fordi driverne er ikke gode nok. Det øyeblikket ATI klarer å levere gode og solide drivere, tipper jeg minst 20% økning, om ikke mer. Tiligere har de klart dette etter mye sumling, og alt tyder på at de vil klare det denne gangen også, men det tar nok litt tid.

 

EDIT: Med denne OVERLEGEN 3D-ytelse som 3870X2 har vist (både i 3DMark03, 05, 06, osv. you name it), ville da ha vært veldig rart (nesten svart magi) om gode drivere ikke kunne omsette det til spilleytelse.

 

Hvis de klarer å fixe driverne, og levere solide drivere, hvor mange % tipper du?

 

Det er nok heller mer snakk om at 3DMark stresser andre ting og favoriserer arkitekturen/shader til texture forholdet til AMD mer enn det dagens spill gjør.

 

Det er riktig at AMD har en nokså stort "lag" mellom da fikser og ytelseforbdringer blir gjordt til det finner frem til en driver lansering. Men jeg stiller meg tvilene til at AMD har noe merkant større potensiale her mtp ytelse enn hva nVidia har. Hovedsaklig er det MSAA shader resolve og svak texture ytelse som holder RV670 tilbake.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har respekt for alle forskjellige meninger om ATI's fremtidige ytelsesøkning. Forløpige kan vi bar vente og se.

 

Hva vi tror og mener er ikke så viktig, men tidlighvis Nvidia mener at 3870 og 3870X2 kommer til å ta av snart. Ellers hadde de ikke lansert disse 2 nye kortene, særlig 9800GTX (som er hverkn fisk eller full) er en klar og tidlig tegn på panikk, og det er klart at Nvidia føler seg virklig truet.

 

9800GTX kommer uten tvil til å slakte de nylig lansert G92-baserte 8800GT/GTS koreten. Snart vil ingen gidde å betale fete priser for disse kort-levde kortene. Da er det lurt å spørre seg, hvorfor slakter Nvidia disse kortene så tilig?. Jeg mener at nvidia har insett at 3870/3870X2 kommer til å danke ut 8800GT/GTS og overta markedet snart.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Men jeg stiller meg tvilene til at AMD har noe merkant større potensiale her mtp ytelse enn hva nVidia har. Hovedsaklig er det MSAA shader resolve og svak texture ytelse som holder RV670 tilbake.

En god oppsummering MistaPi.

De to tingene du nevner har vært et problem med R6xx serien hele veien, og de fiksert det forhåpentligvis opp, (i alle fall MSAA-resolve) i den kommende R7xx-serien.

 

Når det gjelder drivere så har ATI hatt god tid på seg nå. HD3xx0 driveren baserer seg i stor grad på samme driver som R600 (HD2900), det har vært ute i nærmere ett år nå.

Sikkert gode muligheter for å forbedre drivere med hensyn på Crossfire, men der er det også samme muligheter til å forbedre med hensyn på SLI. Dessuten er SLI/Crossfire vanskelig, fordi veldig mye er opp til hvordan spillene er laget.

 

Hva vi tror og mener er ikke så viktig, men tidlighvis Nvidia mener at 3870 og 3870X2 kommer til å ta av snart. Ellers hadde de ikke lansert disse 2 nye kortene, særlig 9800GTX (som er hverkn fisk eller full)

FEIL

9800GTX lanseres fordi:

1. De trenger et kort med to SLI-kontakter for å kjøre Tri-SLI. Den gamle G80 brikken blir tatt ut av produksjon, fordi den er markant dyrere enn G92, og gir liten gevinst.

2. Eksisterende 8800GTS512 kort støtter ikke Hybrid SLI uten redesign av PCB. Hybrid SLI (og da Hybrid Power) blir satsningsområde fremover, og man ønsker klarhet i hvilke kort som støtter det (kun GeForce 9-serie)

 

 

Selv om ikke du klarer å fatte det så kommer ikke 8800TS/GTS til å bli slakta. De kommer til å koste litt mindre enn kortene i 9000-serien.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

 

Selv om ikke du klarer å fatte det så kommer ikke 8800TS/GTS til å bli slakta. De kommer til å koste litt mindre enn kortene i 9000-serien.

 

Du har rett, jeg fatter ikke hvordan disse "kommer til å koste litt mindre enn kortene i 9000-serien". Disse kortene er nye og finnes i tusnentall på lager både her og der, da kan de enten stå der og samle støv med klosale tap, eller må de bli solgt på dumpingpriser. Slik du beskriver prisen som "litt mindre enn 9000-serien", frykter jeg at de kommer til å samle støv i tusner på tusentall.

 

EDIT: (Du må huske at disse kortene går ikke ut etter sin forventet levetid, disse har nettåp blitt lanser jo. De går ut mye tiligere enn forventet, og derfor er det ALT FOR MANGE av disse på lage rundt omring. Hvordan skal man bli kvitt så stor menge dritt da? Jeg håper at du kan endlig se slaktning og Nvidia panikk her.)

 

Et spørsmål til alle med sunn fornuft og litt bedre fattevene, hvis 9800GTX (med alle foredlene sine) går for kr. 2000 +/- par hundre, hvem vil gidde å betale kr. 1500 for en G92 8800GTS? ( da har jeg regnet med 1/3 prisskutt fra dagens pris på ca. 2200. Men jeg frykter det må litt mere til for å bli kvitt så store mengder av en uduglig kort som måtte dumpes for tilig).

 

EDIT: Har såvet på dette og tilføyd fordybende forklaring i () mye senere. Beklager, [GDI]Raptor, jeg måtte nok stave dette for at det kunne bli oppfattet. Hvis du trnger enda mer forklaring, gi en lyd.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som føler at dette ble til en diskusjon drevet av usaklige argumenter slengt av en gjeng med 14 åringer iblant ett par eldre som faktisk vet hva de snakker om?

 

Sam: Når i all verden ble 8800GTS 512 ett dritt kort? Det er da ett godt kort på lik linje med de andre kortene i det pris segmentet?

Både ATi og nvidia leverer forsåvidt varene idag i prisklassen 1700-2800! Den formen for fanboy kommentarer hører ikke hjemme på dette forumet spør du meg, fy skam!

 

I tilleg som sagt tidligere, det er IKKE noe nytt med kort som har kort levetid, og det er ingenting som sier at nvidia har noen grunn til å få panikk, så vidt jeg vet tjener de penger som gress om dagen!

 

Det har heller ikke noe å si om 8800GTS 512 kun koster et par hundrelapper mindre enn 9800GTX, ettersom de som sitter med ett budsjett på hvor mye de kan bruke faktisk må stoppe og tenke at de kan få 5-10% ytelse mer for 300,- Noen ganger så kan man faktisk ikke betale mer enn 1700, selv om det finnes ett bedre kort til 300,- mer. Det er en grunn til at ikke alle her i landet kjører Mercedes (for å sette det på spissen)

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som føler at dette ble til en diskusjon drevet av usaklige argumenter slengt av en gjeng med 14 åringer iblant ett par eldre som faktisk vet hva de snakker om?

 

Sam: Når i all verden ble 8800GTS 512 ett dritt kort? Det er da ett godt kort på lik linje med de andre kortene i det pris segmentet?

Både ATi og nvidia leverer forsåvidt varene idag i prisklassen 1700-2800! Den formen for fanboy kommentarer hører ikke hjemme på dette forumet spør du meg, fy skam!

 

I tilleg som sagt tidligere, det er IKKE noe nytt med kort som har kort levetid, og det er ingenting som sier at nvidia har noen grunn til å få panikk, så vidt jeg vet tjener de penger som gress om dagen!

 

Det har heller ikke noe å si om 8800GTS 512 kun koster et par hundrelapper mindre enn 9800GTX, ettersom de som sitter med ett budsjett på hvor mye de kan bruke faktisk må stoppe og tenke at de kan få 5-10% ytelse mer for 300,- Noen ganger så kan man faktisk ikke betale mer enn 1700, selv om det finnes ett bedre kort til 300,- mer. Det er en grunn til at ikke alle her i landet kjører Mercedes (for å sette det på spissen)

 

Når de "eldere" blir så opptat av brand-loyality at de forsvarer Nvidia helt blind, på alt galt og riktig over det samme kant. Da er det nok ikke noe rart at de "yngere" minner dem om faktiske forhold.

 

Jeg mener Nvidia er i panikk, og hvis du leser påstene, har jeg begrunnet det på en saklig måte. Men jeg ser at de "eldere" mener det er tabu å snakke om slikt.

 

Jeg er ikke så ung som du tror. jeg har nemlig sittet 20 år back skolebenken, men klokskapen er ikke avhengig av alder. Det er nemlig klokt å la alle å utryyke sine meninger uten at de "eldere" kommer på offensiven og slenger uttryk som du sier "fy skam!", og eller andre som har med en overlegen aroganse slenkt uttryk som "Selv om ikke du klarer å fatte det ..." på meg.

 

"So long as they don't get violent, I want to let everyone say what they wish, for I myself have always said exactly what pleased me." -- Albert Einstein

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det jeg ikke får tak på er hvorfor du mener at 9800 GTX vil konkurrere ut 8800 GT og GTS 512.

 

Fordi disse er i samme markedssegment (samme peisklasse) på 2000+/- 500, som vi kaller den for mellomklasse-GPU.

 

Tenk deg slikt: Hvis folk kan få en 9800GTX (med alle de flotte og nye fordeler som komme til å overdøve alt snart) for 2000 +/- 200, kommer noen til å betale kr. 2200 for en 800GTS 512 da? De fleste vil nok ikke, faktum, punktum..

 

Jeg tror at om par uker, vil de færreste gidde å betale 1500 en gang. Fordi G92 8800GTS dugde ikke til å konkurere med ATI, (tidlighvis Nvidia mener dette, ellers hadde de ikke lansert 9800GTX i samme prisklasse så tilig etter lansering av 8800GTS, den er helt nye jo.) Og defor måtte den tilig-pensjnioeres (erstattes med 9800GTX i samme prisklasse). Nå er det 9800GTX som skal overta oppgaven for å konkurere med 3870X2. da er det normalt at de færreste vil ha en slik uduglig/tiligpensjonet kort i hele tatt. Når GTS faller, da kan det gå bare en vei, 8800GT vil følge med også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Fordi G92 8800GTS dugde ikke til å konkurere med ATI, (tidlighvis Nvidia mener dette, ellers hadde de ikke lansert 9800GTX i samme prisklasse så tilig etter lansering av 8800GTS, den er helt nye jo.) Og defor måtte den tilig-pensjnioeres (erstattes med 9800GTX i samme prisklasse).

Du spekulerer være enn Fudzilla, Se & Hør og The Inquirer tilsammen.

 

For n'te gang! Grunner til at 9800GTX kommer:

1. hybrid SLI

2. Tri-SLI

 

8800GT & 8800GTS skal ikke pensjoneres selv om du tror det.

Lenke til kommentar

Tester 9600gt nå foresten, ser ut til å kjøre lett på 810-2025-1030 . Er jo litt når det når den startet på 610 - 1550 hehe.

 

8800gts 512 ser ut til å legge seg pent bak 9800gtx (tatt med i beregningen at man klokker det, det må man for det klokker noe inn i grønn j.... )gtx\ultra blir faset ut skulle jeg tro, mest logisk.

 

ps:forøvrig Asus versjonen av 9600gts,den er utrolig stille (egen kjøle løsning) kjøpte den på digital for 1490kr.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Det jeg ikke får tak på er hvorfor du mener at 9800 GTX vil konkurrere ut 8800 GT og GTS 512.

Fordi disse er i samme markedssegment (samme peisklasse) på 2000+/- 500, som vi kaller den for mellomklasse-GPU.

Er de? Normalt antyder GTX-navnet en pris rundt kr 3000, og så vidt jeg vet har ingen sagt at dette blir noe unntak. Men for all del, korriger meg hvis jeg tar feil (med kildehenvisninger, selvsagt).

Lenke til kommentar

Kanskje unødvendig, men jeg føler det er nødvendig at det nevnes: det er uansett ikke entusiastene de store pengene ligger hos, det er hos den gjennomsnitte forbruker! Denne vil nok heller kjøpe 9600GT enn 8800GTS, og dermed er det ikke ut av panikk, men heller smart salgsteknikk at det blir gitt nytt tall, selv om det er nesten samme teknologi.

Lenke til kommentar
Fordi G92 8800GTS dugde ikke til å konkurere med ATI, (tidlighvis Nvidia mener dette, ellers hadde de ikke lansert 9800GTX i samme prisklasse så tilig etter lansering av 8800GTS, den er helt nye jo.) Og defor måtte den tilig-pensjnioeres (erstattes med 9800GTX i samme prisklasse).

Du spekulerer være enn Fudzilla, Se & Hør og The Inquirer tilsammen.

 

For n'te gang! Grunner til at 9800GTX kommer:

1. hybrid SLI

2. Tri-SLI

 

8800GT & 8800GTS skal ikke pensjoneres selv om du tror det.

Samt at 8800GTX/G80 nærmer seg EOL eller hva du kalte det, og at G92 er billigere å produsere(viktig) :). Men spesielt dette med hybrid-sli og ikke minst tri-sli i G92 utgave er jo interresant. Eks. har ikke 8800GT/G92 noen av disse mulighetene. Slik sett blir også et 9800GT og GTS interessant for noen.

 

ps:forøvrig Asus versjonen av 9600gts,den er utrolig stille (egen kjøle løsning) kjøpte den på digital for 1490kr.

Samme løsning som jeg fikk på mitt Asus 8800GT 512MB tenker jeg :) Kjøpte også på Digital Impuls. Ulempen er at man aldri vet når man får den kjøleløsningen :/

 

9600GT blir forøvrig et knallkort. Nesten så jeg får lyst til å kjøpe en HTPC eller noe bare pga det kortet hehe. Men jeg får beholde vettet.

 

 

Sam_Oslo:

Dette er ikke vondt ment, men jeg synes du hiver deg inn med voldsomme og bastante spekulasoner basert på generell markedsteori uten å kjenne godt til hvordan Nivida, ATI og skjermkort/kontroller bransjen fungerer.

 

9800GTX vil ikke konkurere ut hverken 8800GT eller 8800GTS, dette fordi 9800GTX har ny og viktig teknologi for noen, men ikke for alle som dermed vil helle mer mot et mye billigere 8800GTS eller GT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9800GTX vil ikke konkurere ut hverken 8800GT eller 8800GTS, dette fordi 9800GTX har ny og viktig teknologi for noen, men ikke for alle som dermed vil helle mer mot et mye billigere 8800GTS eller GT.

 

viktig og få med seg at 9800gtx er en krympet verson, noe som gir mindre varme, mindre støy, bedre klokke egenskaper, setter mindre krav til psu, suger mindre strøm, kan brukes i mindre maskiner som shuttler, billigere og prosdusere og gir oss billigere kort. og som nevnt det gir også mulighet til og integrere nye ting som raptor nevner :)

 

krymping av gpu er avanserte greier og det er lettere og kjøre seg inn på et kjent kort med kjent arkitektur. så er man klar til neste genearasjoner på 65nm. ingenting nvidia gjør minner om panikk. se på amd sin 939 serie, den ble finpussa og krympa. venice og winchester osv, sånn er utviklingen

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

Dette er ikke vondt ment, men jeg synes du hiver deg inn med voldsomme og bastante spekulasoner basert på generell markedsteori uten å kjenne godt til hvordan Nivida, ATI og skjermkort/kontroller bransjen fungerer.

 

9800GTX vil ikke konkurere ut hverken 8800GT eller 8800GTS, dette fordi 9800GTX har ny og viktig teknologi for noen, men ikke for alle som dermed vil helle mer mot et mye billigere 8800GTS eller GT.

 

I dette tispunktet, går det ikke å si noe sikkert om dette.

 

Uansett hvem som har rett, kaller jeg ikke det speculasjoner, jeg kaller det heller manglende kunnskaper hos de som folk ser opp til i dette forumet. Kansje jeg tar feil, om få uker blir alt klart og tildlig. Fremtiden kommer snart nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...