Gå til innhold

Mars-lanseringer fra Nvidia


Anbefalte innlegg

Desperasjon, virker litt for sterkt, men jeg utelukker ikke det. Fordi 9800GTX ble ikke "den store lanseringen" som alle hadde håpet og ventet på. G200 kommer ikke før Q3 og muligens vil ikke dukke opp før neste år. Jeg tror at dette kan være grunn nok for deperasjon hos Nvidia.

 

Igår så jeg en artikel med titelen: " Intel believes Nvidia is panicking " og i denne artikkelen står det at: "An Intel representative has described Nvidia as a company in panic", og da begynet å lure litt, og mine mistanker forsterket seg.

1. 9800GTX har de vel aldri regnet med at skulle bli det helt store. De trenger ett produkt som kan erstatte 8800GTX (med tri-SLI støtte) siden G80 brikken ikke produseres lenger. Det er andre som har hypa opp 9800GTX, ikke nVidia.

 

2. Du tenker på GT200 (aka. G100). Ikke kommer før Q3?? Det har jo hele tiden vært planen å lansere i Q3. Q3 begynner 1. juli.

 

3. Deperasjon? Det er nok alltid noen som er deppa i et så stort firma! ;)

 

4. At Fudzilla sier at Intel sier at nVidia har panikk ville jeg ikke tatt veldig særiøst. Intel har fått tilbud om å kjøpe SLI-lisens, noe de så langt kun har takket ja til på Skulltrail. Hvorfor skal nVidia gi bort SLI-lisens gratis til Intel? Intel gir ikke akuratt bort demmes bus-lisenser gratis... :roll: 790i chipsetet som nevnes i denne artiklen er på høyde med Intel sitt X48, så nVidia vil ha gode chipset både for Intel og AMD prosesserer.

 

1)- Det har alltid vært Nvidia-tradisjon å lansere GTX som topp-kort, derfor har alle "hypet" og ventet på en stor "jump i ytelse ", noe some Nvidia har ikke klart denne gangen. Skuffene for oss nerder, og 3)- grunn nok til panick for Nvida.

 

2)- Tidlighvis mange er deppa.

 

4)- Det er veldig farlig for Nvidia å krangle me Intel, de kan rett og slett gå i grunnen bare for å ha tørt å fornærme Intel. Fordi disse Intel-gutta styrer hele industrien, først og fremst på CPU-fronton, brikkesett, og ikke minst på hele hovedkkort-artikruren. Jeg har en mistanke at Nvidia's mangelnde levering i denne runden, har en direkte sammenheng med krangling med Intel, og at intel har ødlagt en god del for Nvidia alereade. Jeg tror at vi kommer til å høre mer om økende Nvidia-problemer i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er veldig farlig for Nvidia å krangle me Intel, de kan rett og slett gå i grunnen bare for å ha tørt å fornærme Intel. Fordi disse Intel-gutta styrer hele industrien, først og fremst på CPU-fronton, brikkesett, og ikke minst på hele hovedkkort-artikruren. Jeg har en mistanke at Nvidia's mangelnde levering i denne runden, har en direkte sammenheng med krangling med Intel, og at intel har ødlagt en god del for Nvidia alereade. Jeg tror at vi kommer til å høre mer om økende Nvidia-problemer i fremtiden.

 

Har du linker?

slik jeg ser det trenger ikke Nvidia slippe noe bedre før ATI gjør det, sparer jo enorme summer på det.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg ser noen grunn til at nvidia skulle være desperate, de har jo strengt tatt hatt gode kort ute (om de har vært best? både ja og nei.) ganske lenge. Det er heller ikke uvanlig lenge siden de lanserte siste kort.

 

For min del kan det virke som de vil fase ut 8x00 serien til fordel for 9x00 serien før GT200 brikken kommer ut, hvorfor de da kommer med 8800GTS 512MB skjønner jeg ikke, men det er ikke første gang det kommer ett produkt med kort levetid(hverken fra nvidia eller AMD/ATi).

Lenke til kommentar
Det er veldig farlig for Nvidia å krangle me Intel, de kan rett og slett gå i grunnen bare for å ha tørt å fornærme Intel. Fordi disse Intel-gutta styrer hele industrien, først og fremst på CPU-fronton, brikkesett, og ikke minst på hele hovedkkort-artikruren. Jeg har en mistanke at Nvidia's mangelnde levering i denne runden, har en direkte sammenheng med krangling med Intel, og at intel har ødlagt en god del for Nvidia alereade. Jeg tror at vi kommer til å høre mer om økende Nvidia-problemer i fremtiden.

 

Har du linker?

slik jeg ser det trenger ikke Nvidia slippe noe bedre før ATI gjør det, sparer jo enorme summer på det.

 

Link til klangringen? det har jeg ikke. Fordi forløpig er det bare sitater her og der fra "An Intel representative" som sier "Nvida har fått panic" og flere slike defuse uttalser fra "An Intel representative" har dukket opp her og der på forskjellige nettsider. Men snart vil Nvidia lansere sin ny software for å "bevise at GPU betyr mer enn CPU for gamein", noe som jeg er helt enige med, men da kommer du til å høre mye mer officiely-krangling fra Intel.

 

Jeg har litt vanskligheter for å tro at "Nvidia venter på ATI's R700", selv om mange gjentar den og det er noe i det, men jeg tror ikke at det er hele histrien. Fordi da ville Nvidia forsette med 8800-serien og hadde lansert kunn 9800GX2 (som egentlig er 8800GX2), og burde prise den på ca. 3000 og ikke nærmest det doblte, for å danke ut 3870X2 for nå.

 

Men instetdet, har de nå levert en GTX som yter litt mer enn forrige mellomklasse-kortet. Tiligere GTX-kort har alltid hatt en tradisjon for å danke ut 2 forrige mellomklasse-kort i SLI, men denne gangen er dette bare en drøm. Det er ingen vits å lansere en slik GTX-kort, men mindere du har fått panic!.

 

Uansett burde de ha klart å beholde GTX-rykten, noe som de har tidligvis ikke klart denne gangen. Det er ingen tvil at Ødelegelse av GTX-brand/navn/rykte koster mye mer enn det de måtte tjene på "venting på R700".

 

Jeg mener alt tyder på at noe alvålig er galt hos Nvidia, fordi dette 9800GTX-kortet ligner ikke på noen form topp-kort, dette ligner mer på panic-kort. Det kan hende at jeg ta feil, og alt dette er bare spekulasjoner, men jeg har en sterk mistanke at mye er på gang.

 

Edit: tilføyde litt mer, mye senere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hmm uten å ha sjekket ut detaljer ser jo dette nesten ut som eet bedre valg et 9800gtx

 

Gainward GeForce 8800GTS 1GB GDDR3

 

Jeg har ikke sjekket dette heller, men håper og tror at 9800GTX kommer til å slå dette glatt. Tross alt har den høyre minne-bredde.

 

Jeg er mer usikker på om 9800GTX klarer å slå 3870X2. Det er jo lansert for å ta seg av dette, og er i samme prisklassen. Jeg har fremdeles litt håp for 9800GTX og det blir spendene å samenligne benchmark/spilleytelse mellom 9800GTX og 3870X2.

Lenke til kommentar
Jeg er mer usikker på om 9800GTX klarer å slå 3870X2. Det er jo lansert for å ta seg av dette, og er i samme prisklassen. Jeg har fremdeles litt håp for 9800GTX og det blir spendene å samenligne benchmark/spilleytelse mellom 9800GTX og 3870X2.

I mange spill så klarer 8800GTX å slå 3870X2, det spørs hvor god støtten for multi-GPU er i spillene. Nå vil 9800GX2 være nVidia sitt high-end kort (selv om dette også får samme problemer med spill som ikke støtter multi-GPU). 9600GT i SLI gir 3870X2 veldig god konkuranse...

 

1)- Det har alltid vært Nvidia-tradisjon å lansere GTX som topp-kort, derfor har alle "hypet" og ventet på en stor "jump i ytelse ", noe some Nvidia har ikke klart denne gangen. Skuffene for oss nerder, og 3)- grunn nok til panick for Nvida.

Nei, nei. Denne ganger så er det 9800GX2 som er "high-end", og skal gi "jump i ytelse". 9800GTX blir kun en refresh (ala 7800GTX -> 7900GTX)

Det er ikke panikk. i alle fall ikke i utviklingsavdelingen, det er de jeg har kontakt med.

Lenke til kommentar

EDIT:

Det er kanskje ikke panikk, men 9800GTX blir ikke samme oppgraderingen som 7800GTX til 7900GTX, og hvorfor kaller de den da ikke 8900GTX?

 

18 måneder til GT200? Hvilken måned havner vi på hvis vi teller fom november når 8800GTX kom?

 

Dette er et PR Triks fra Nivida som jeg ikke vil sidestille med ATI sitt totale navneskifte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, nei. Denne ganger så er det 9800GX2 som er "high-end", og skal gi "jump i ytelse". 9800GTX blir kun en refresh (ala 7800GTX -> 7900GTX)

Det er ikke panikk. i alle fall ikke i utviklingsavdelingen, det er de jeg har kontakt med.

 

Vanlighvis oppstår panikken først i øknomiavdelingen og senere smitter til nerdene i utviklingsavdelingen.

 

Du må ta i betrakning at ATI har alltid vært treg med sine drivere, og tross manglende drivere har 3870X2 vist imponerende resultater og har solgt bra. For noen uker siden, klarte ATI å levere ver. 8.3, og denne har vist en klar forbedring i drivere og ytelsen. Hvis denne trenden forsetter, da kommer 3879X2 til å være en mektig pest og plage mot 8800GTX/GTS/GT salget, og for økonomi-avdelingen hos Nvidia.

 

9800GTX er jo lansert for å ta seg av 3870GX2, den er i samme priss/ytelse-klasse, men en god del billigere. Genial Nvidia-tricks for å glede øknomi-sjefene. Men jeg tviler på at nerdene i utviklingsavdelingen er helt så fornøyd med denne GTX-top-kortet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du må ta i betrakning at ATI har alltid vært treg med sine drivere, og tross manglende drivere har 3870X2 vist imponerende resultater og har solgt bra. For noen uker siden, klarte ATI å levere ver. 8.3, og denne har vist en klar forbedring i drivere og ytelsen. Hvis denne trenden forsetter, da kommer 3879X2 til å være en mektig pest og plage mot 8800GTX/GTS/GT salget, og for økonomi-avdelingen hos Nvidia.

 

9800GTX er jo lansert for å ta seg av 3870GX2, den er i samme priss/ytelse-klasse, men en god del billigere. Genial Nvidia-tricks for å glede øknomi-sjefene. Men jeg tviler på at nerdene i utviklingsavdelingen er helt så fornøyd med denne GTX-top-kortet.

Nei. AMD sine drivere er ikke noe spessielt dårlige når det gjelder ytelse. Det kommer selvsagt forbedringer der, men det gjør det også i nVidia sine drivere. Helt siden HD2900XT ble lansert har man snakket om at neste Catalyst skulle være den "magiske" driveren som skulle gi kjeeeeempe boost.... :roll: Catalyst 8.3 ga en god forbedring i noen spill. nVidia sin 170-sere ForceWare som lanseres i disse dager (er allerede ute for 9600) gir omtrent like store økninger i prosentanndel.

 

8800GTX salget forsvinner helt, siden det er EOL. 3870X2 er i en annen prisklasse enn 8800GT/GTS. Tviler på at hverken 3870X2 eller 9800GX2 kommer til å selge spesielt mye.. 9600GT derimot er en storselger, samme gjelder AMD sine kort i samme priskategori.

 

9800GTX lanseres ikke for å ta seg av 3870X2. Det laseres fordi 8800GTX og Ultra har EOL (End of Life) 90nm produksjonslinjene som lager G80 brikkene stenges ned... De trenger et high-end kort basert på G92 som støtter Tri-SLI (trenger 2 stk. SLI-kontakter (MIO) for å få god nok skalering)

 

Nerdene i utviklingsavdelingen (hardware) har ikke hatt så mye å gjøre med 9800GTX, var en liten gruppe som lagde nytt PCB, og det har blitt gjort en liten spin på G92 brikken for å støtte Hybrid SLI fult ut. (full Hybrid-SLI støtte er en nyhet på 9-serien). Majoriteten i utviklingsavdelingen holder på med et helt annet produkt.

Når det gjelder software-folka så er det veldig mye aktivitet på SLI. Der er driveren ganske generisk for alle kortene, så de jobber med alt fra 7-serie opp til de nye 9-serie kortene, samt flere OS (Windows, Linux, UNIX). CUDA har ganske høy prioritet nå, spessielt etter oppkjøpet av AGEIA (PhysX).

Ellers er det ikke sånn at man lager en driver for hvert nye kort. 9800GTX for eksempel deler mesteparten av koden med de andre G92-kortene.

Lenke til kommentar

Mener du at 9800GTX har blitt lansert for å slakte Nvidia's egne kort?. G92 baserte 8800GT/GTS er jo netopp blitt lansert, hva er vitsen med å danke disse ut nå? er 3-way SLI grunn nok til å slakte disse?

 

Det er greit nok at "8800GTX og Ultra har EOL", men hvorfor skal Nvidia nå plustlige i praksis gå for EOF av nylig lanserte 8800GT/GTS?

 

EDIT: Du må ta i betrakning at 9800GTX er ikke i samme prisklasse som 8800GTX og Ultra. Den har ikke klart å tilby det samme yteslsesøkning som disse hadde klart i sin tid. Da er det vansklig å tro at 9800GTX er her fordi "8800GTX og Ultra har EOL". Det er mer naturlig å tro at 880GT/GTS har oppnådd en tilig og uforventet EOF. Det er her man kan se hvordan konkurenten (3870 og 3870X2) har skapt panikk i Nvidia.

 

EDIT2: i ettertide leste jeg om igen og fant skrivefeil på EOF, da kom jeg på en liten morsom forklaring på symbolene:

EOL = End Of Life

EOF = End Of Fucinglife

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Tja tror det er mer slik gdi-raptor skriver her personlig men. 3870x2 virker mye mer som en panikk en noe annet "oi la oss trykke så mye av teknologien vi har på et kort slik at vi endelig kan få et kort som yter marginalt bedre en GTX samt selge det billigere en GTX" Videre er det nok på langt nær så mye gevinst på 3870x2 da de helt sikkert er dyre å produsere samt blir solgt veldig billig. Og da er det jo klart det selger men hvor mye sitter de egentlig igjen med da, det er jo det store spørsmålet - ikke annet å gjøre en å vente for å få svar på det heller.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Det er greit nok at "8800GTX og Ultra har EOL", men hvorfor skal Nvidia nå plustlige i praksis gå for EOF av nylig lanserte 8800GT/GTS?

Hmmm...

Det er begrenset hva jeg kan si på grunn av NDA-avtaler, men 8800GT og GTS skal ikke ha EOL enda. På de kortene er EOL foreløpig planlagt i slutten av 2008.

 

EDIT: Du må ta i betrakning at 9800GTX er ikke i samme prisklasse som 8800GTX og Ultra. Den har ikke klart å tilby det samme yteslsesøkning som disse hadde klart i sin tid. Da er det vansklig å tro at 9800GTX er her fordi "8800GTX og Ultra har EOL". Det er mer naturlig å tro at 880GT/GTS har oppnådd en tilig og uforventet EOF. Det er her man kan se hvordan konkurenten (3870 og 3870X2) har skapt panikk i Nvidia.

9800GX2 kommer i 4000 kroners prisklassen.

 

Ultra ga ikke spesielt mye ytelsesøkning i sin tid, i alle fall ikke i forhold til fabrikkoverklokka 8800GTX. 8800GTX var en helt ny arkitektur. 9800GTX er en referesh av eksisterende arkitektur.

 

9800GTX er her fordi G80 har EOL. Hovednyheten i 9-serien (og en av grunnene til at nVidia ønsker å signalisere at det er ett nytt produkt er støtten for HybridSLI, og spessielt den modusen som kalles HybridPower. Som du kanskje snart legger merke til så har alle SLI-chipset fra nVidia (etter 790i) som standard integrert grafikk. Poenget her er at du kan bruke systemene med ett eller flere GeForce 9-serie kort, og slå av grafikkortene helt når 3D-modus ikke brukes.

 

8800GT og GTS512 støtter dessverre ikke dette, da kortene allerede var i produksjon.

 

Men... Det ser ut som du helt har hengt deg opp i at det er en eller annen panikk, noe det ikke er foreløpig i alle fall.

Lenke til kommentar
Jeg trodde meningen med G92 var å lage midend produkter med 256bit minnebuss, og der er G92 også helt konge. GX2 er også logisk å basere G92.

 

Men å lage et GTX produkt basert på G92 forstår jeg ikke.

 

Jeg er helt enige med poenget ditt her. Hvorfor lansere en 9800GTX med G29, mens vi har nettop fått 9600-serien med G94.

 

Jeg er ikke helt sikker på logikken back dette heller, men kan tenke meg grunnen var at Nvidia fikk panikk (jeg har nok hengt meg på dette begrepet) på at G92 baserte 8800GT/GTS står i stor fare for å dankes ut av konkurenten (3870 og 3870X2) om ikke så lenge.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på logikken back dette heller, men kan tenke meg grunnen var at Nvidia fikk panikk (jeg har nok hengt meg på dette begrepet) på at G92 baserte 8800GT/GTS står i stor fare for å dankes ut av konkurenten (3870 og 3870X2) om ikke så lenge.

Veeeeent... Du snakker om en magisk driver som plutselig skal gjøre 3870 & 3870X2 20% raskere... ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på logikken back dette heller, men kan tenke meg grunnen var at Nvidia fikk panikk (jeg har nok hengt meg på dette begrepet) på at G92 baserte 8800GT/GTS står i stor fare for å dankes ut av konkurenten (3870 og 3870X2) om ikke så lenge.

Veeeeent... Du snakker om en magisk driver som plutselig skal gjøre 3870 & 3870X2 20% raskere... ;)

 

ATI er kjent for å være TREG med sine drivere, og de har alttid brukt lang tid for å levere gode drivere. Etter min mening, ville det ikke være noe magisk om de klarer å gå opp 20%.

 

Vet du hvorfor? Fordi 3870X2 klarer dette glatt på 3D-benchmarkene, men forløpige klarer ikke å omsette dette til spilleytelse, bare fordi driverne er ikke gode nok. Det øyeblikket ATI klarer å levere gode og solide drivere, tipper jeg minst 20% økning, om ikke mer. Tiligere har de klart dette etter mye sumling, og alt tyder på at de vil klare det denne gangen også, men det tar nok litt tid.

 

EDIT: Med denne OVERLEGEN 3D-ytelse som 3870X2 har vist (både i 3DMark03, 05, 06, osv. you name it), ville da ha vært veldig rart (nesten svart magi) om gode drivere ikke kunne omsette det til spilleytelse.

 

Hvis de klarer å fixe driverne, og levere solide drivere, hvor mange % tipper du?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

jeg synest egentlig at folk ser seg blind på crysis ytlese, har fått meg et X2 og det yter vanvittig..... og det er klart det beste kortet der ute. silmarilion. du hadde jo 1900 serien fra begynnelsen og husker vel at ting var likt da som nå og at det skjedde store ting på driverfronten. men synest at driverne til ati er allt for feske hver gang, og at det gjør folk litt ati-skeptiske og det er jo litt dumt for dem. men nå etter 8.3 kom har ting virkelig begynt og skje og fremm mot sommeren blir det ensda bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...