Gå til innhold

Er det lov å ta gebyrer ved retur av pc? Netshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å returnere den bærbare pc`n jeg nettopp kjøpte, og får beskjed om at det vil koste 600 kr ettersom de skal stille den tilbake.

Dette er jo noe jeg gjør selv før jeg sender den.

 

Bruker du angrerett eller er det retur på andre vilkår, f.eks. avtale med butikk.

Lenke til kommentar
Vurderer å returnere den bærbare pc`n jeg nettopp kjøpte, og får beskjed om at det vil koste 600 kr ettersom de skal stille den tilbake.

Dette er jo noe jeg gjør selv før jeg sender den.

 

Bruker du angrerett eller er det retur på andre vilkår, f.eks. avtale med butikk.

 

Angreretten.

Lenke til kommentar

De må resette all programvaren på PCen. De kan ikke stole på at en tilfeldig kunde har gjort dette riktig (både filer, passord og eiernavn i software).

 

EDIT:

Hvis maskinen er tilpasset (etter dine ønsker, spesifikasjoner) har de klart lov til å gjøre det.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
De må resette all programvaren på PCen. De kan ikke stole på at en tilfeldig kunde har gjort dette riktig (både filer, passord og eiernavn i software).

 

EDIT:

Hvis maskinen er tilpasset (etter dine ønsker, spesifikasjoner) har de klart lov til å gjøre det.

 

Så du mener det å "resette all programvaren" ikke er en brukers ansvar?

 

Jeg motargumenterer ikke, er bare nysgjerrig..

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Ansvar eller ikke, butikken kan ikke stole på at brukeren faktisk gjør det... da risikerer du at du får saker i VG etterpå der kunder får Harddisker fulle av porr... ;)

My point exactly! :w00t:

 

Det er egentlig det jeg vil frem til i en annen tråd.. du har muligens kommet over den!? :) ..velkommen skal du (og dere andre tyvlesere) uansett være!

 

 

Takk for svar.. :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Ansvar eller ikke, butikken kan ikke stole på at brukeren faktisk gjør det... da risikerer du at du får saker i VG etterpå der kunder får Harddisker fulle av porr... ;)

My point exactly! :w00t:

 

Det er egentlig det jeg vil frem til i en annen tråd.. du har muligens kommet over den!? :) ..velkommen skal du (og dere andre tyvlesere) uansett være!

 

 

Takk for svar.. :)

 

Det du gjorde i den andre tråden og det det snakkes om her er slik jeg ser det to forskjellige ting. her kan en ta recovery og problemet er løst, du har der i mot ødelagt den muligheten ved å slette partiasjonen, noe som strengt tatt ikke var nødvendig for å påse feilen du fant. feilen var jo vitterlig tilstedet i vista og xp, så hvorfor du da slettet alt er over min fatteevne.

Lenke til kommentar
Vurderer å returnere den bærbare pc`n jeg nettopp kjøpte, og får beskjed om at det vil koste 600 kr ettersom de skal stille den tilbake.

Dette er jo noe jeg gjør selv før jeg sender den.

Du leverer tilbake produktet i tilnærmet samme stand som da du fikk det, og en eventuell forringelse skyldes ikke uaktsom bruk fra din side. De kan derfor ikke kreve noe som helst.

 

Grunnen til at de prøver seg, er at mange uerfarne netthandlere da tenker "jaja", og gir seg. Det frister å bestille en pc fra samme selskap som deg, bare for å anmelde dem for svindelforsøk når de krever 600kr i det jeg bruker angrefristen. Slike sleipe jævler burde ikke få lov til å drive nettbutikk. Skjønt, det holder jo kostnadene nede, så vi som vet hva vi har krav på får varene billigere..

Lenke til kommentar
Ansvar eller ikke, butikken kan ikke stole på at brukeren faktisk gjør det... da risikerer du at du får saker i VG etterpå der kunder får Harddisker fulle av porr... ;)

My point exactly! :w00t:

 

Det er egentlig det jeg vil frem til i en annen tråd.. du har muligens kommet over den!? :) ..velkommen skal du (og dere andre tyvlesere) uansett være!

 

 

Takk for svar.. :)

 

Ikke lest noen andre tråder nei :)

Lenke til kommentar

Dere hopper alle her over noe vesentlig:

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Spørsmålet trådstarter må besvare:

 

Kjøpte du en ferdigkonfigurert pc, eller valgte du en pc hvor man kunne velge ulike deler og ytelse selv?

 

Om du kjøpte ferdigkonfigurert så er det ULOVLIG å ta gebyrer for å ta imot pcen igjen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dere hopper alle her over noe vesentlig:
§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Spørsmålet trådstarter må besvare:

 

Kjøpte du en ferdigkonfigurert pc, eller valgte du en pc hvor man kunne velge ulike deler og ytelse selv?

 

Om du kjøpte ferdigkonfigurert så er det ULOVLIG å ta gebyrer for å ta imot pcen igjen.

 

Jo, det var en ferdig konfigurert Hp. Jeg føler heller ikke jeg skal betale et rødt øre, men skjønner godt problemet med at det kan være igjen masse rart fra meg på maskina. Men 600 kr for 3 minutters arbeid er jo drøyt anyway.

Jeg prøvde recovery selv, men dette fungerte ikke , synes ikke noe fungerte særlig bra med denne maskina;(

Nå bruker de attpåtil så lang tid på å behandle returen at jeg løper snart til elkjøp........

 

Ellers, takk for masse synspunkter.

Lenke til kommentar
Hva slags nettbutikk er det du har problemer med, trådstarter?

 

Avventer litt for å se hva de kommer fram til, før jeg evt. legger ut hvilken butikk det er.

Kjipt at de skal få mye pepper her om det kun dreier seg om misforståelser.

Jeg sendte med et kort brev hvor jeg fotalte at jeg nektet å betale noe avgift for å stille tilbake pc`n.

Men synes behandlinga av returen har tatt tid nå, sendte den inn før påske;(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
noe nytt i denne saken?

 

Jepp, det er det, nettopp snakket med dem. Og det er 1 mnd siden de hentet ut pc`n, og jeg ba dem kontakte meg på mail når de mottok den. Det gjorde de ikke, og jeg prøvde å finne utav hva som hadde skjedd i forrige uke, de lovte å ringe tilbake, det skjedde ikke. Ringte i går, rett person var ikke å treffe. Fikk endelig tak i ham i dag, men det ble bare surr, så nå venter jeg på at sjefen skal komme tilbake.

Det er NETSHOP det dreier seg om.

 

De sier faktisk at de enten beholder pc`n og ikke betaler meg tilbake noe eller så sender de tilbake denne ubukelige Hp til meg. Grunnen? Jo, det var vedlagt angrefristskjema i en e-post, og det har jeg jo funnet nå, men så ikke det tidligere. Og når jeg sendte dem mailer før returen, om at jeg ikke hadde fått noe skjema (er vant til at et fysisk papir ligger ved varen) så var det ingen problemer rundt det, fikk bare beskjed om å returnere pc`n. Han sa heller ikke at jeg skulle sjekke i første mailen om det lå ved noe skjema.

Åhhh, sint, da jeg trenger pc fort som F, og ikke har råd til å gå å kjøpe meg en annen før de pengene er tilbake på konto....!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...