Gå til innhold

Er det lov å ta gebyrer ved retur av pc? Netshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Juridisk sett har du .. angrerett dersom skjemaet ikke ble levert sammen med PC-en

 

Nei, det er ikke korrekt.

 

Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta skjemaet senest ved leveringen. Vedlegg i epost ved bestilling er helt vanlig og altså lovlig.

 

Hmm.. jeg ser at de faktisk har begynt å godta e-post som "varig medium" nå, det gjorde de ikke før.

 

Legg forøvrig merke til at det stilles krav til at angrerettskjemaet er utfylt med ordrenr, vare og datoer for når kjøpet er inngått og når skjemaet er levert. -Det stilles heller ingen krav til at du gir melding om at du vil heve kjøpet på dette skjemaet, kun at du gir beskjed til selger innen fristen er ute.

 

Spesilelt dette med riktig utfylling er det mange som synder mot, så hvis det ikke er utfylt har du også 3 mnd.....

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
PS. - Juridisk sett har du faktisk 3 mnd angrerett dersom skjemaet ikke ble levert sammen med PC-en (du fikk ikke PC-en på epost regner jeg med ;)) - så akkurat det argumentet kan du nok skyte ned....

Jaha? Hvordan hjemler du dette?

Lenke til kommentar
Juridisk sett har du .. angrerett dersom skjemaet ikke ble levert sammen med PC-en

 

Nei, det er ikke korrekt.

 

Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta skjemaet senest ved leveringen. Vedlegg i epost ved bestilling er helt vanlig og altså lovlig.

 

Og hva skjer da når jeg ikke har sett det?? Blir litt av en problemstilling når ikke skjemaet leveres sammen med varene. Jeg er jo ikke pliktig til å se etter det på e-post, har ikke engang opplevd at noen har gjort det tidligere.

Lenke til kommentar
Og hva skjer da når jeg ikke har sett det??

 

Det er ikke et krav å bruke det skjemaet ved angring, det holder å gi selger beskjed så at du ikke har sett skjemaet spiller liten rolle.

 

Men at du ikke har sett det betyr ikke at du ikke har mottatt det, for "Skjemaet anses mottatt når adressaten har tilgang til det."

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Skjønner ikke helt problemstillingen.

 

Netshop nekter å godta returen fordi du ikke har fylt ut et angrerettskjema?

 

Det er ikke et krav at du skal fylle ut noe skjema, det holder at du gir melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Gjorde du dette innen 14 dager fra du mottok varen?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt problemstillingen.

 

Netshop nekter å godta returen fordi du ikke har fylt ut et angrerettskjema?

 

Det er ikke et krav at du skal fylle ut noe skjema, det holder at du gir melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Gjorde du dette innen 14 dager fra du mottok varen?

 

Jepp, 13 dager etter at jeg mottok den, så sendte jeg en mail om at jeg ville returnere den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jepp, 13 dager etter at jeg mottok den, så sendte jeg en mail om at jeg ville returnere den.

Da har du overholdt fristen, jf. angrl. §13, jf. §11.

 

Slik du fremstiller dette, har du retten på din side. Netshop plikter å tilbakebetale deg kjøpesummen (inkl. fraktutgiftene til deg), de kan ikke belaste deg noe gebyr.

 

For øvrig skal tilbakebetalingen skje innen 14 dager fra selgeren fikk varen returert, jf. §15 femte ledd.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Og hva skjer da når jeg ikke har sett det?? Blir litt av en problemstilling når ikke skjemaet leveres sammen med varene. Jeg er jo ikke pliktig til å se etter det på e-post, har ikke engang opplevd at noen har gjort det tidligere.

Du er ikke pliktig å se etter det i pakken med varene heller. Mener du det holder å si at du ikke har sett det da også, dersom det lå med som papir? E-post er et fullstendig lovlig medium å benytte for informasjon om angrerett. At du ikke sjekker opplysningene butikken sender deg er ditt problem.

 

Lover sier følgende:

Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter § 11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje.

Det er greit at man som forbruker er beskyttet, men det fritar en ikke fra alt ansvar heller.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det helt greit å sende angrerettskjemaet på e-mail da det regnes som et varig medium (man kan være uenig om det er et varig medium, men det er i alle fall slik jeg forsto at det var juridisk). Det spiller uansett ingen rolle om man ikke bruker angrerettskjemaet når man ønsker å benytte seg av angreretten! Man må kun gi beskjed til selger før fristen går ut. Telefoni, SMS, e-post osv. er godt nok!

 

Problemet til trådstarter er slik jeg skjønner ut av første post at de skal ha 600 kroner for å tilbakestille maskinen. Dette kan de ikke kreve med mindre kunden har brukt maskinen på en slik måte at han mister angreretten, og de tar den tilbake av goodwill. Lista er lagt veldig høyt for når man kan si at kunden har mistet retten til angrerett. Ett eksempel er en sak hos FTU der en kunde brukte en maskin i godt over ti dager uten at dette hadde noen innvirkning. Man skal ha lov til å starte maskinen, og å teste den i en begrenset periode. Selger har ikke lov til å innskrenke forbrukers rett til å ta varen i betraktning og test ved å si at forsegling ikke skal være brutt eller at maskinen ikke skal være startet opp.

 

Ser at NetShop har en rekke slike tråder her vedrørende angrett, og jeg vil anbefale alle seriøse selskap å sjekke ut det juridiske rundt det de holder på med. Et raskt søk hos FTU vil kunne se at forbruker står veldig sterkt:

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20070289

 

Orket ikke søke mer i databasen til FTU da den er grusomt treg og dårlig, men var senest inne og leste om angrerett der i går og fant to tilsvarende saker til.

 

Edit: alt annet enn første avsnitt.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det spiller uansett ingen rolle om man ikke bruker angrerettskjemaet når man ønsker å benytte seg av angreretten! Man må kun gi beskjed til selger før fristen går ut. Telefoni, SMS, e-post osv. er godt nok!

Men, som du ser, stilles det krav til innholdet i beskjeden man gir til selger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men, som du ser, stilles det krav til innholdet i beskjeden man gir til selger.
(...) Etter annet punktum skal forbrukeren også gi melding til selgeren om hvordan retur av varen vil skje. Forbrukeren kan i enkelte tilfeller velge returmåte, jf. §§ 14 og 15. Meldingen må inneholde den informasjonen som er relevant for selgeren i forhold til valgt returmåte. Dersom forbrukeren sender varen i posten, er det tilstrekkelig å opplyse om det. Men velger forbrukeren å stille varen til selgerens rådighet for avhenting hjemme hos seg, må det opplyses om riktig adresse og om når varen kan hentes. Forbrukeren mister ikke angreretten selv om opplysninger om returmåte ikke er gitt til selgeren innen utløpet av angrefristen, så lenge melding om at angreretten benyttes er gitt innen fristen. (...)

Beskjedne krav.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tilsvarende sak med Netshop i forrige uke hvor de krevde 600 kroner for tilbakestilling av bærbar PC som var sendt i retur på angrefrist.

 

De argumenterte med at jeg hadde tatt den i bruk som min egen og hadde aktivert lisenskoder.

 

Man må nødvendigvis aktivere lisenskoder for å skru på PC-en, men de mente at det hadde man ikke anledning til. Jeg fortalte dem da at jeg hadde gjenopprettet maskinen med medfølgende gjenopprettingsplater, men det holdt ikke for dem.

 

Da trakk jeg frem at man faktisk har lov til å starte en maskin og aktivere lisens dersom selger ikke har satt på forseglingsklistremerke e.l. som klart og tydelig sier at angrefristen mistes ved brudd på forseglingen.

 

Da ga de seg til til slutt og aksepterte min angrefrist. Nå gjenstår bare å se om pengene kommer i retur snart.

 

Tips:

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...54/1024140584.0

 

"Ved fjernsalg (med unntak av telefonsalg) har likevel selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CD-er og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen. Selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på selve forseglingen. Dersom forseglingen ikke er merket, vil du kunne angre innen 14 dager, uavhengig av om forseglingen er brutt."

Lenke til kommentar
Jeg hadde en tilsvarende sak med Netshop i forrige uke hvor de krevde 600 kroner for tilbakestilling av bærbar PC som var sendt i retur på angrefrist.

Virker som om de har en del av disse sakene. Tipper de fleste betaler da de ikke vet bedre. Enten så er dette en bevisst holdning fra NetShop da de tenker at de sparer en del penger på å nekte 200 kunder i året retur, eller så har de manglende kunnskaper om angrerett. Merkelig da det er en vesentlig del av det juridiske rundt deres forretningsmodell, og at informasjon ligger lett tilgjengelig ute hos lovdata.no og forbrukertvistutvalget. Det skal sies at disse dommene hos FTU er rettskraftige (i alle fall inntil noen motbeviser det ved å vise til at dommen er anket/tatt videre i rettsystemet).

 

Da trakk jeg frem at man faktisk har lov til å starte en maskin og aktivere lisens dersom selger ikke har satt på forseglingsklistremerke e.l. som klart og tydelig sier at angrefristen mistes ved brudd på forseglingen.

Rett til å nekte forbruker angreretten ved brudd på forsegling gjelder kun musikk, video og programvare som er levert som enkeltprodukt. En forutsetning for å kunne ta en PC i betrakning er å kunne starte den. De kan ikke frarøve forbruker denne retten ved å si at når man starter maskinen så brytes "forseglingen" på programvaren. Dette står klart og tydelig i dom av FTU. Enten så står det i lenken som jeg oppga i mitt tidligere innlegg, eller så er det i en annen dom med samme innklagde.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det spiller uansett ingen rolle om man ikke bruker angrerettskjemaet når man ønsker å benytte seg av angreretten! Man må kun gi beskjed til selger før fristen går ut. Telefoni, SMS, e-post osv. er godt nok!

Men, som du ser, stilles det krav til innholdet i beskjeden man gir til selger.

"Hei, jeg ønsker å benytte meg av angreretten." eller "Jeg sender denne i retur.". Veldig greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...