ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Hva i hel.... kaller du en "server" hvor du ikke engang kan redigere ei fil lokalt! Aldeles håpløst. Du kaller det en "buggy server". Når buggen er fikset, kan du kalle det en "server" igjen, hvis du vil. Dette er ikke noe nytt og enestående i dataverdenen. Servere av ulike fabrikat har hatt bugs før, inklusive "data corruption bugs". WHS er det første produktet som bruker Drive Extender. De trodde de hadde utviklet et stabilt system. All testingen tydet på det, selv om det vel i ettertid kan se ut som om noen opplevde nettopp dette problemet tilbake i beta-perioden en gang. Vel, "real-life use" er noe annet enn testing, og det er tydelig at MS har bæsjet på leggen. Folk har mistet data, kunder stiller seg tvilende til hele WHS-greia, og de som aldri har vært enige i WHS-konseptet har fått mer vann på mølla. (You know who you are ...) Hvilket OS som er helt eller delvis beregnet på å være en filserver har hatt en feil som så vidtrekkende ødelegger data, og som tar 6 måneder å fikse? AtW
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Datalagring er primæroppgaven til en filserver. Du kan ikke "Tro" at du har laget et stabilt system for denne oppgaven, du må kunne vite/garantere så lenge de eksterne premissene er tilstede (som nok strøm, HHD's uten feil, brukere med omløp i skallen etc). Og hvordan skal du kunne vite/garantere at et software-system er stabilt? Det inngår en viss mengde analyser og en ikke ubetydelig mengde testing. Men alle analyser står og faller på premissene for analysen, og man vil sjelden eller aldri rekke å teste alle kombinasjoner av alle forutsetninger for testingen. Man kommer til et punkt der man føler seg trygg på at produktet er ferdig, og så viser det seg på et senere tidspunkt at det nok ikke var tilfelle allikevel. Jeg har ennå tilgode å se et dataprodukt (HW eller SW) der produsenten garanterer at "data corruption" ikke kan skje.
ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Datalagring er primæroppgaven til en filserver. Du kan ikke "Tro" at du har laget et stabilt system for denne oppgaven, du må kunne vite/garantere så lenge de eksterne premissene er tilstede (som nok strøm, HHD's uten feil, brukere med omløp i skallen etc). Og hvordan skal du kunne vite/garantere at et software-system er stabilt? Det inngår en viss mengde analyser og en ikke ubetydelig mengde testing. Men alle analyser står og faller på premissene for analysen, og man vil sjelden eller aldri rekke å teste alle kombinasjoner av alle forutsetninger for testingen. Man kommer til et punkt der man føler seg trygg på at produktet er ferdig, og så viser det seg på et senere tidspunkt at det nok ikke var tilfelle allikevel. Jeg har ennå tilgode å se et dataprodukt (HW eller SW) der produsenten garanterer at "data corruption" ikke kan skje. Nå viser det seg at dette ikke er noen obskur liten feil som bare rammer et fåtall programmer, men noe som rammer veldig mange typer skriving, og attpåtil ser det ut til å være et hjørne MS selv har malt seg opp i vha hvordan man ordner blant annet drm, som i følge en artikkel jeg leste skrives uten at det er synlig for OSet (noe som nærmest er for utrolig til å være sant, så jeg skulle gjerne hatt akkurat det bekreftet). Og når problemet først er oppdaget, og ikke bare et lite problem, men det verste problemet en filserver kan ha, så tar det et halvt år før det blir ordnet. Dette er ikke første gangen MS har programmer som ødelegger filer heller, de begynner å tynnslite tilliten jeg har til MS og deres avne til å ivareta mine filer. AtW
VirtualBox Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Det er herlig å se presisjonsinstrumentet Microsoft i arbeid. Det oser kvalitet i alt de der gjør. Jeg likte godt "fiksen" deres. Kopier filen til en lokal stasjon og spill den av der. Det er en skikkelig server, det! Endret 11. mars 2008 av VirtualBox
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Hvilket OS som er helt eller delvis beregnet på å være en filserver har hatt en feil som så vidtrekkende ødelegger data, og som tar 6 måneder å fikse? Hvor vidtrekkende ødeleggelser snakker vi om, egentlig? Er det foretatt noen kartlegging av skadeomfanget, eller er det opp til enhver å forestille seg hvor fælt dette egentlig må være? Her jeg jobber har vi hatt UNIX-servere som ødela filer med ujevne mellomrom i en årrekke uten at noen klarte å finne ut hvorfor, så de feilene ble aldri fikset. Vi hadde jo backup fra dagen før, men det var like irriterende hver gang en hel eller halv dags arbeid forsvant ned i sluket. Så, med min egen erfaring som bruker av servere av ymse slag, så er jeg ikke overrasket over at noe slikt også kan skje med WHS. Jeg har selv aldri hatt problemer med WHS, og bruksmønsteret mitt gjør at jeg ikke er eksponert for denne bug'en, så jeg ligger ikke våken om nettene og tenker på at jeg kan miste data. Men jeg vil ikke anbefale noen å satse på WHS før feilen er fikset. (Jeg vil ikke nødvendigvis gjøre det etterpå heller - det kommer helt an på hvem det er og hva hun/han har tenkt å bruke en server til.)
ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Hvilket OS som er helt eller delvis beregnet på å være en filserver har hatt en feil som så vidtrekkende ødelegger data, og som tar 6 måneder å fikse? Hvor vidtrekkende ødeleggelser snakker vi om, egentlig? Er det foretatt noen kartlegging av skadeomfanget, eller er det opp til enhver å forestille seg hvor fælt dette egentlig må være? Her jeg jobber har vi hatt UNIX-servere som ødela filer med ujevne mellomrom i en årrekke uten at noen klarte å finne ut hvorfor, så de feilene ble aldri fikset. Vi hadde jo backup fra dagen før, men det var like irriterende hver gang en hel eller halv dags arbeid forsvant ned i sluket. Så, med min egen erfaring som bruker av servere av ymse slag, så er jeg ikke overrasket over at noe slikt også kan skje med WHS. Jeg har selv aldri hatt problemer med WHS, og bruksmønsteret mitt gjør at jeg ikke er eksponert for denne bug'en, så jeg ligger ikke våken om nettene og tenker på at jeg kan miste data. Men jeg vil ikke anbefale noen å satse på WHS før feilen er fikset. (Jeg vil ikke nødvendigvis gjøre det etterpå heller - det kommer helt an på hvem det er og hva hun/han har tenkt å bruke en server til.) "Microsoft now states that the problem appears to be triggered by the saving of "alternate data streams"... Alternate data streams are used protected data from the users. Its used for meta data, DRM data, copyright data, and other information that is saved in a sensitive manner."" Mao ganske så vidtrekkende. At du har hatt en server der filer blir ødelagt kan så være, men er vel neppe det beste eksemplet på dine påstander. Problemet trenger jo slettes ikke være forårsaket av OSet. Og uansett om det skal ha skjedd før, så er dette problemet en skandale for et filserver OS, ikke minst pga den hårreisende responstiden. Det er for dårlig, og det kommer til å gå lang tid før jeg stoler på noe liknende produkt fra MS før det er omfattende testet. AtW
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Men alle analyser står og faller på premissene for analysen, og man vil sjelden eller aldri rekke å teste alle kombinasjoner av alle forutsetninger for testingen. Vel, når det gjelder primæroppgavene til et system syns jeg at uttalelsen "rakk ikke å bli ferdig" rett og slett ikke duger. Etter min mening bør primæroppgavene alltid prioriteres og at man da heller utalater sekundære finesser (utseende, lettvindte innstillinger, etc). Dette er en kamp utviklingsavdelingen må vinne over markedsavdelingen, alt annet vil for meg få aktøren/utgiveren til å fremstå som totalt useriøs.
friskies Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 De kan jo gi det nytt navn f.eks. "Microsoft file shredder" og selge det som et OS som sletter sensitive data som man vil bli kvitt? Datasikkerhet er jo i vinden nå!
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Vel, når det gjelder primæroppgavene til et system syns jeg at uttalelsen "rakk ikke å bli ferdig" rett og slett ikke duger. Etter min mening bør primæroppgavene alltid prioriteres og at man da heller utalater sekundære finesser (utseende, lettvindte innstillinger, etc). Hvem har sagt at MS ikke "rakk å bli ferdig"? At WHS ikke er ferdig, det kan vi konstatere nå, men WHS-teamet mente at de var ferdige, og MS sendte det til produksjon (RTM). I den virkelige verden har du aldri tid til å teste alle tenkelige situasjoner og kombinasjoner av bruksmønstre, og på et eller annet tidspunkt må testteamet si at "nå har vi testet dette systemet så grundig at vi mener det er klart for resten av verden". Likevel hender det at brukerne oppdager bugs i systemene, som regel fordi de har gjort noe på en annen måte enn det testplanleggere og testere har sett for seg. Jeg kan ikke skjønne at det finnes holdepunkter for å si at MS hadde det travelt med å få WHS ut på markedet, så "hastverk" er neppe en god forklaring på hvorfor det er en bug i Drive Extender. Det er ikke sikkert at en 6-måneders forlengelse av betatest-perioden ville ha avdekket den feilen man nå har bekreftet.
L O G I M A N Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Dette er flaut. Først bommet de med Vista og nå Home Server. De må vel miste kunder i rasende fart nå? Hadde det ikke vært for at leverandører av PC-er har inngått OEM-avtaler med Microsoft om å levere maskiner med Windows og Office, så tror jeg Microsoft hadde vært kriserammet snart. Det er vel det som er problemet, de tjener for bra, så de bryr seg ikke så mye. Et Server OS med en feil som gjør filene dine korrupte, det er ikke annet enn totalt ubrukelig. Rettetid på et halvt år er også noe forbanna tull. Med andre ord, den er ikke brukbar før uti Juni. Arrogante jævler, de er ikke noe annet. Somler med å gi oss SP1 til Vista også. Med slike priser de har burde feilfiksene kommet hjem på døra med privatsjåfør lagt på en rød pute dagen etter. Endret 11. mars 2008 av L O G I M A N
ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Vel, når det gjelder primæroppgavene til et system syns jeg at uttalelsen "rakk ikke å bli ferdig" rett og slett ikke duger. Etter min mening bør primæroppgavene alltid prioriteres og at man da heller utalater sekundære finesser (utseende, lettvindte innstillinger, etc). Hvem har sagt at MS ikke "rakk å bli ferdig"? At WHS ikke er ferdig, det kan vi konstatere nå, men WHS-teamet mente at de var ferdige, og MS sendte det til produksjon (RTM). I den virkelige verden har du aldri tid til å teste alle tenkelige situasjoner og kombinasjoner av bruksmønstre, og på et eller annet tidspunkt må testteamet si at "nå har vi testet dette systemet så grundig at vi mener det er klart for resten av verden". Likevel hender det at brukerne oppdager bugs i systemene, som regel fordi de har gjort noe på en annen måte enn det testplanleggere og testere har sett for seg. Jeg kan ikke skjønne at det finnes holdepunkter for å si at MS hadde det travelt med å få WHS ut på markedet, så "hastverk" er neppe en god forklaring på hvorfor det er en bug i Drive Extender. Det er ikke sikkert at en 6-måneders forlengelse av betatest-perioden ville ha avdekket den feilen man nå har bekreftet. Nå ble vel dette problemet meldt allerede i den beta-testingen som var, såvidt jeg har fått med meg, men MS lanserte det på markedet allikevel. Og ja, det er en bug, men MS viser en ganske så latterlig liten vilje til å gjøre noe med et så seriøst problem. AtW
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 "Microsoft now states that the problem appears to be triggered by the saving of "alternate data streams"... Alternate data streams are used protected data from the users. Its used for meta data, DRM data, copyright data, and other information that is saved in a sensitive manner."" Mao ganske så vidtrekkende. For å kunne frontkollidere i bil, så må du sitte i en bil. Hundretusener av nordmenn sitter i en bil hver dag, men det betyr ikke at de må regne med å kollidere før eller siden. På samme måten er det med denne bug'en. Det er mange som har brukt de nevnte programmene og aldri hatt det minste problem. Du kan ikke anslå antall frontkollisjoner pr. dag i Norge utfra hvor mange biler som befinner seg på veien, og du kan ikke anslå hvor mange filer som har blitt ødelagt av WHS utfra hvor mange programmer som foretar "saving of alternate data streams". Hvis det er dette du mener med "vidtrekkende ødeleggelser", så synes jeg at du i anstendighetens navn i det minste skulle moderere det ned til "potensielt vidtrekkende ødeleggelser". Microsoft garanterer tross alt ikke at ødeleggelsene vil inntreffe ...
DementedAlbino Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Jeg prøvde meg på Home Server i ca to uker, men endte med å gå tilbake til å bruke xp, som faktisk holder i massevis til mine krav angående en server. Problemet mitt er at 800 GB med img og iso filer ser ut til å være korrupte etter at de ble kopiert over til home server fra ekstern disk, og så tilbake igjen. Jeg benyttet Teracopy for å kopiere filene, så er vel gjerne kombinasjonen av teracopy og home server som ikke helt er så bra. Ett annet problem jeg hadde var at alt som ble lastet ned via µtorrent aldri ble fullført. Stod på 100%, men ved sjekk var ca 3-4% av filene korrupte og måtte startes på nytt både to og tre ganger før det ble fullført korrekt. Nå aner jeg ikke om dette er pga feilen i WHS, men å gå tilbake der tar jeg aldri sjansen på uansett. Så win xp med software raid 5 er nå min løsning. Er dessverre ulemper her også, men så lenge nettverket mitt ikke klarer mer enn 30Mbs så får jeg overleve at Radi 5 løsningen via software raid i xp er relativt treg.
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Og ja, det er en bug, men MS viser en ganske så latterlig liten vilje til å gjøre noe med et så seriøst problem. På hvilken måte viser de liten vilje? Ved å ikke komme med en "quick fix" på en dag eller to? Her blir de på den ene siden anklaget for å ha hatt hastverk med å få ut WHS, og på den annen side å ikke være raske nok med å få ut bugfix'en ... Etter det jeg har forstått må flere forutsetninger være tilstede for at feilen skal opptre. Det er mulig de har kommet til bunns i hvorfor feilen opptrer, men det er ikke dermed sagt at det er enkelt å rette opp. Hva om alle hittil utprøvde forsøk på å fikse feilen har introdusert andre feil? Hva om det dreier seg om en fundamental svikt i hele designet til Drive Extender som gjør at den i verste fall må redesignes fra bunnen av? (Eller i beste fall utstyres med sikkerhetsbelte og air bag.) MS har anslått at de vil ha en bugfix klar i juni. Hva om det bare er et tidsanslag av typen "jeg håper for guds skyld at vi har noe klart i juni ..." ?
nebrewfoz Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Jeg prøvde meg på Home Server i ca to uker, men endte med å gå tilbake til å bruke xp, som faktisk holder i massevis til mine krav angående en server. Teracopy er et av de programmene som jeg faktisk har sett anbefalt ifm. flytting av filer til/fra WHS, mens uTorrent er et av de som står på listen over "programmer som kan trigge datakorrupsjonsfeilen i WHS".
Del Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Jeg kan ikke skjønne at det finnes holdepunkter for å si at MS hadde det travelt med å få WHS ut på markedet, så "hastverk" er neppe en god forklaring på hvorfor det er en bug i Drive Extender. Det er ikke sikkert at en 6-måneders forlengelse av betatest-perioden ville ha avdekket den feilen man nå har bekreftet.Jeg må si du imponerer enormt i din kreativitet, og hvor langt du er villig til å strekke det meste for å unnskylde MS. I dette tilfellet som i Vista sitt tilfelle foreslår jeg at du rett og slett innrømmer det åpenbare, nemlig at MS hadde det for travelt med å få produktet ut døra. Du bør også ta selvkritikk på din ihuga reklamering for dette produktet, du er på rimelig tynn is når du kritiserer AtW for å overdrive problemene. At MS selv anbefaler alle kunder å ta back-up av alt på WHS er ikke annet enn en skandale.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Hvem har sagt at MS ikke "rakk å bli ferdig"? At WHS ikke er ferdig, det kan vi konstatere nå, men WHS-teamet mente at de var ferdige, og MS sendte det til produksjon (RTM). Du selv... med uttalelser som dette: I den virkelige verden har du aldri tid til å teste alle tenkelige situasjoner og kombinasjoner av bruksmønstre, og på et eller annet tidspunkt må testteamet si at "nå har vi testet dette systemet så grundig at vi mener det er klart for resten av verden". Jo, med primæroppgavene må man gi seg "tid til å til å teste alle tenkelige situasjoner og kombinasjoner av bruksmønstre". Det kan imidlertid hende man har lagt lista for høyt slik at dette vil ta for lang tid. Da er løsningen å redusere antall muligheter i systemet slik at disse testoppgaven(e) kan bli gjennomført (alternativt forkaste hele prosjektet). Jeg kan ikke skjønne at det finnes holdepunkter for å si at MS hadde det travelt med å få WHS ut på markedet, så "hastverk" er neppe en god forklaring på hvorfor det er en bug i Drive Extender. Med denne typen bugs i primæroppgaven har de enten hatt det for travelt eller så vet de ikke hva de holder på med i det hele tatt. Punktum. Du kan ikke lansere en filserver som ødelegger filer, uansett hvor få brukere dette gjelder. Punktum. Endret 11. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) At MS selv anbefaler alle kunder å ta back-up av alt på WHS er ikke annet enn en skandale. Nå ville jeg vel anbefalt alle å ta backup uansett OS eller RAID løsning, f.eks kan jo huset brenne ned. Så det at MS anbefaler backup er jo en god ting, selv om årsaken til anbefalingen kanskje er noe spesiell i dette tilfellet. Endret 11. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC
ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 "Microsoft now states that the problem appears to be triggered by the saving of "alternate data streams"... Alternate data streams are used protected data from the users. Its used for meta data, DRM data, copyright data, and other information that is saved in a sensitive manner."" Mao ganske så vidtrekkende. For å kunne frontkollidere i bil, så må du sitte i en bil. Hundretusener av nordmenn sitter i en bil hver dag, men det betyr ikke at de må regne med å kollidere før eller siden. På samme måten er det med denne bug'en. Det er mange som har brukt de nevnte programmene og aldri hatt det minste problem. Du kan ikke anslå antall frontkollisjoner pr. dag i Norge utfra hvor mange biler som befinner seg på veien, og du kan ikke anslå hvor mange filer som har blitt ødelagt av WHS utfra hvor mange programmer som foretar "saving of alternate data streams". Hvis det er dette du mener med "vidtrekkende ødeleggelser", så synes jeg at du i anstendighetens navn i det minste skulle moderere det ned til "potensielt vidtrekkende ødeleggelser". Microsoft garanterer tross alt ikke at ødeleggelsene vil inntreffe ... Hva mener du man skal gjøre da? Undersøke hver enkelt PC til hver eneste bruker som har WHS? MEd så store datasett så får man en god formening om utbredelsene av problemet ved å se hvor ofte slike såkalte "laternate data streams" lagres. Det er absolutt ingenting som tyder på at dette ikke er noe annet enn at den nye drive-poolen brekker når det lagres slike alternate data-streams som visstnok er usynlig for OSet. Du kan ikke argumentere for at å slippe en atombomde over new york sikkert ikke er så ille, fordi vi ikke har nøyaktig tall på hvor mange som dør heller. I mangel av data på hver enkelt bruker, så baserer man seg på de gnerelelle tingene man vet, og trekker konklusjonene utifra det. AtW
ATWindsor Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Og ja, det er en bug, men MS viser en ganske så latterlig liten vilje til å gjøre noe med et så seriøst problem. På hvilken måte viser de liten vilje? Ved å ikke komme med en "quick fix" på en dag eller to? Her blir de på den ene siden anklaget for å ha hatt hastverk med å få ut WHS, og på den annen side å ikke være raske nok med å få ut bugfix'en ... Etter det jeg har forstått må flere forutsetninger være tilstede for at feilen skal opptre. Det er mulig de har kommet til bunns i hvorfor feilen opptrer, men det er ikke dermed sagt at det er enkelt å rette opp. Hva om alle hittil utprøvde forsøk på å fikse feilen har introdusert andre feil? Hva om det dreier seg om en fundamental svikt i hele designet til Drive Extender som gjør at den i verste fall må redesignes fra bunnen av? (Eller i beste fall utstyres med sikkerhetsbelte og air bag.) MS har anslått at de vil ha en bugfix klar i juni. Hva om det bare er et tidsanslag av typen "jeg håper for guds skyld at vi har noe klart i juni ..." ? 6 måneder på å fikse dette problemet? Hvordan kan man kalle det annet enn liten vilje? Forutsetningen er at det skrives "alternate data streams". Om de ikke klarer å fikse et så grunnleggende og massivt problem på et halvt år, så bør de i det minste midlertidig trekke hele produktet fra markedet, og kontakte eierene av produktet, istedet for å la informasjonen ligge på kb-sider som er obskure for den gjengse bruker og målgruppen til dette produktet. Bare det faktumet at problemet ble meldt under betaen og ikke tatt hånd om viser liten vilje. De kan lage en patch som disabler drive-poolen, og gir en kraftig advarsel om du prøver å enable den, det er masse som kunne vært gjort. AtW Endret 11. mars 2008 av ATWindsor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå