Gå til innhold

Skyt med hjernebølger


Anbefalte innlegg

Altså, spørsmålet er om det er fruktbart til noe annet enn bare ting som potensielt vil gå raskere om man hopper over hånd-leddet (høhø, det jeg mener er oversettelse fra hjerneaktivitet til muskelaktivitet i hånden). Antageligvis vil jo dette kun være fordelaktig i enkelte FPS-spill som avhenger av at man er jævlig kjapp på avtrekkeren. Hadde man kombinert dette med en øye-styring som hadde fungert (dvs. man skyter der man ser), så kunne man potensielt fått hektiske greier, men slik generelt er det vel ikke mer behagelig å måtte eksplisitt tenke på hva man skal gjøre for å gjøre det.

 

Det er klart, klarer man å lage avanserte kontrollere basert på samme prinsippet kan man jo kanskje få til kontroll av bevegelse som er såpass avansert at man nærmest instinktivt beveger seg i spillet, men jeg vet absolutt ikke hvordan disse dingsene fungerer, og hva slags tanker de klarer å oversette. Men om man ser på hvordan tanker generelt fungerer, og hvor ekstremt avanserte prosesser som foregår i hjernen lenge før noe som helst dukker opp som spesifikke tanker eller følelser, så blir man gjerne litt skeptisk til hvor godt dette her vil fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, spørsmålet er om det er fruktbart til noe annet enn bare ting som potensielt vil gå raskere om man hopper over hånd-leddet (høhø, det jeg mener er oversettelse fra hjerneaktivitet til muskelaktivitet i hånden). Antageligvis vil jo dette kun være fordelaktig i enkelte FPS-spill som avhenger av at man er jævlig kjapp på avtrekkeren. Hadde man kombinert dette med en øye-styring som hadde fungert (dvs. man skyter der man ser), så kunne man potensielt fått hektiske greier, men slik generelt er det vel ikke mer behagelig å måtte eksplisitt tenke på hva man skal gjøre for å gjøre det.

 

Det er klart, klarer man å lage avanserte kontrollere basert på samme prinsippet kan man jo kanskje få til kontroll av bevegelse som er såpass avansert at man nærmest instinktivt beveger seg i spillet, men jeg vet absolutt ikke hvordan disse dingsene fungerer, og hva slags tanker de klarer å oversette. Men om man ser på hvordan tanker generelt fungerer, og hvor ekstremt avanserte prosesser som foregår i hjernen lenge før noe som helst dukker opp som spesifikke tanker eller følelser, så blir man gjerne litt skeptisk til hvor godt dette her vil fungere.

Jeg regner med at det er ganske basale greier. Man utsetter brukeren for et scenario og registrer reaksjonsmønster. Neste gang dette reaksjonsmønsteret inntreffer kjøres en makro. Typsik at man skvetter når en stygg fyr hopper foran deg i et spill. Da skyter man som regel så lenge det er deathmatch. Tipper man sparer noen nanosekunder på å la denne greia registrere det for deg så lenge den er like rask som en mus på overføringen.

Lenke til kommentar
Denne er så koblet til en liten metallboks som igjen er koblet til datamaskinen via USB.

 

Håper det ikke er den "lille" metallboksen som står under skjermen på bildet :D

 

Niks, det var en utviklingsmodell som var vesentlig større. De fikk inn den boksen som selges til sluttbrukere først etter at jeg hadde tatt bildet.

Lenke til kommentar
jeg så et innslag på discovery der det var noen i Finland som hadde laget et spill som fungerte med hjerne bølger.

der ble en kule flyttet frem eller tilbake avhengig av hvem som hadde den sterkeste bølgen

 

Var det ikke det spillet som gikk ut på å ikke tenke? Mener å huske at det var det. Meningen er å tenke så lite som mulig, den som tenker minst vinner :)

 

De to videoene så forresten veldig imponerende ut. En kan jo begynne å spekulere i mye rart en kan finne på med en slik kontroller. Hva med å oversette signalene til midi f.eks.? Kombinert med et keyboard, så hadde det vært jævlig kjekt å kunne styre diverse midi-signaler direkte med hjernen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis du får med den dama der, så er dette et kjøp! Hun kan gjerne spille, så kan jeg sitte og se på og bruke hjernebølgene til andre ting

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Hvis du får med den dama der, så er dette et kjøp! Hun kan gjerne spille, så kan jeg sitte og se på og bruke hjernebølgene til andre ting

 

Tviler på at du får henne med :(

 

Men selve ideen hørres litt oppskrytt ut for meg, i alle fall for den bruken den her er tiltenkt. Tenk dersom man heller kunne brukt noe slikt til å f.eks styre en maskin der forskjellige deler beveger seg slik du forestiller deg oppe i hode. Du vil at en mekanisme skal gripe i et objekt så tenker du på dette.

 

Et spørsmålet jeg får når det kommer til spill er også "Hvor mye slikt skal til før det er juks" Hva er forskjellen på å lage en enhet som avleser reaksjonen du får når noe popper opp på skjermen, eller å sette opp et program som handler på samme basis. Eller hva med å filme skjermen med et kamera som tar et tresiffret antall bilder i sekundet, og behandle denne informasjonen for å beregne aim og skyte ?

Lenke til kommentar

Jeg tror folk misforstår litt hva dette egentlig er, og dermed tenker "no way, det er alt for science fiction"

 

Det er på ingen måte en dings osm kan lese tenkene dine, eller tolke hva hjernen din vil for å få det til å skje i et spill. Det er nok ikke noe i nærheten av så avansert.

 

I stedet plukker den opp forskjellige elektriske impulser, på mange måter lik som de impulsene du bruker for å styre hånden din eller gjøre en minimal bevegelse i annsinksmusklene, og avhengig av mapping kan du tildele disse forskjellige signalene til knapper som om du sette opp kontrollene for et spill.

 

Så med andre ord betyr det ikke at nå kan du bare tenke på et headshot og få et headsot eller noe tilsvarende. Du kan derimot med litt opplæring tenke på "nå skal jeg skyte", og hjernen din vil etter litt trening da sende de nevrale og muskelimpulser som du etterhvert VET vil resultere i at kontrolleren sender "skyt" avtrykket. Det flotte er at hjernen vår er så fantastisk tilpassningsdyktig at selv å assosiere ganske tilfeldige kombinasjoner av nerveimpulser ved resultater på skjermen vil gjøre at hjernen fort lærer seg hva den må gjøre for å få ting til å fungere som du vil, og resultatet er at du i praksis får ting på skjermen til å skje uten at du trenger å tenke særig bevisst over det.

 

Slik er det jo egentlig allerede. Når jeg spiller Battlefield så tenker jeg ikke "nå må jeg snu hånden til høyre". Jeg tenker "nå vil jeg snu til høyre" og hånden min følger etter tankene automatisk etter mye trening i denne slags spill. Denne dingsen kutter egentlig bare ut muskel-leddet i prosessen og dermed forhåpentlgivis gjør ting raskere og mer nøyaktig, men det avhenger naturligvis av at sensorene faktisk ikke er mer unøyaktige og trege enn musklene dine :)

 

For de som ikke spiller så mye så kan du sammenligne det med noe annet du gjør veldig mye - som å spille noe sport. Der heller tenker du ikke bvisst over hvordan kropen må bevege seg. Du tenker på hva du vil oppnå og hjernen fikser de utgående signalene til musklene for å få det til å skje.

 

utifra det jeg hører så fungerer faktisk denne enheten meget bra, men den er ikke ment som en standalone kontroller. Den fungerer enten sammen med mus (der neural-kontrolleren tar seg av tastatur-trykkene derom det er overkommeig få av dem, altså er skriving litt i overkant av hva som blir komfortabelt har jeg hørt), eller sammen med både musen og tastaturet.

 

Hovedfordelen slik som jeg ser det er vel utvilsomt at du får flere funksjoner lett tilgjengelig for avanserte gamere. Vi vet alle hvor viktig det er å ha godt tastaturoppsett for avanserte spill siden du kan trenge en vilkårlig funksjonsknapp når som helst, men venstehånden din kan tross alt bare holde styr på så-og-så mange knapper uten at det blir klumsete, tregt og unaturlig. Om du nå kan ha musen i høyre, bevegelsen + et par fnksjoner på venstre, samt en bunch av ekstra knapper "i hodet" så er dette verdt prisen bare på det i seg selv.

 

Det koker utvilsomt ned til hvor nøyaktig enheten er. Det er tross alt first-gen teknologi. So med wii-kontrolleren så er idèen genial, men avanserte gamere finner fort at first-gen kontrollere rett go slett ofte ikke er nøyaktige nok til å holde tritt med spilleren, og da hjelepr det ikke hvor enn god idèen er. Skal dette bli en suksess må kommandoene plukkes opp FORT (tilsvarende et raskt tastetrykk eller bedre), og ha en veldig forvekslingsrate. Dette vil sikkert påvirkes veldig mye av tilvenningsnivået av brukeren, men det kommer ikke til å skje mange gangene at du prøver å reloade men i stedet slipper en ladd granat på tærene dine før du ender opp med å droppe kontrollere og går tilbake til "old-style" kontrollere.

 

Jeg ser meeeget godt frem til skikkleige tester av denne, og forhåentligvis også muighet til å teste en slik en på en lokal butikk. op mot 2000 er litt mye å bruke dersom det viser seg å være en ren gimmick når det kommer til kvlaitet/ytelse tross alt, men den har potensiale til å være verdt hvert øre :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Angående team kills:

 

Som Stigma sa så blir det som å styre en kroppsdel, og man mister ikke kontrollen over f.eks. hendene når man blir sint.

 

 

 

Har gledet meg til slikt som dette. Ser frem til en der jeg kan lese signalene direkte fra enheten, og lage programmer basert på slik input.

Lenke til kommentar
Angående team kills:

 

Som Stigma sa så blir det som å styre en kroppsdel, og man mister ikke kontrollen over f.eks. hendene når man blir sint.

Har gledet meg til slikt som dette. Ser frem til en der jeg kan lese signalene direkte fra enheten, og lage programmer basert på slik input.

Det hadde riktignok vore eit interessant tillegg til realismen i spel. Du kan framleis styre ein karakter like godt sjølv om du er klikka i tanken, hadde alt du foretok deg der oppe fått sitt utspel i spelet kunne det blitt ganske komisk.

Lenke til kommentar

det er personer verden over som prøver ut samme prinsippet ( antagelig i noe mer avansert utgave) for å lage hjelpemidler for dem som ikke har krontroll over armer og ben.

 

man har klart å få en person til å bevege en kunstig arm bare ved å tenke på å bevege den. denne gange var det computer som registrerte noen signaler i hjerner som igjen styrte denne armen.

 

fra før vet man at man kan bruke musklene ane ledes

 

sånn sett så er ikke veien mellom hjelpemidler for de som er funksjonshemmet og vi som ønsker spillekontroll lang

Lenke til kommentar
det er personer verden over som prøver ut samme prinsippet ( antagelig i noe mer avansert utgave) for å lage hjelpemidler for dem som ikke har krontroll over armer og ben.

 

man har klart å få en person til å bevege en kunstig arm bare ved å tenke på å bevege den. denne gange var det computer som registrerte noen signaler i hjerner som igjen styrte denne armen.

 

fra før vet man at man kan bruke musklene ane ledes

 

sånn sett så er ikke veien mellom hjelpemidler for de som er funksjonshemmet og vi som ønsker spillekontroll lang

Jeg har nok sannsynligvis sett det samme, og det er faktisk sensorer som registrerer muskelbevegelser i bryst og hofte, som er en del av arm- og beinbevegelsen, som var montert i disse innretningene. Det finnes ikke fulloperasjonelle måter å lese tanker pr i dag.

 

Dokumentaren "The first bionicle woman" (tror jeg tittelen var) er ganske spennende. En kjapp demo finnes her:

Lenke til kommentar
det er personer verden over som prøver ut samme prinsippet ( antagelig i noe mer avansert utgave) for å lage hjelpemidler for dem som ikke har krontroll over armer og ben.

 

man har klart å få en person til å bevege en kunstig arm bare ved å tenke på å bevege den. denne gange var det computer som registrerte noen signaler i hjerner som igjen styrte denne armen.

 

fra før vet man at man kan bruke musklene ane ledes

 

sånn sett så er ikke veien mellom hjelpemidler for de som er funksjonshemmet og vi som ønsker spillekontroll lang

Jeg har nok sannsynligvis sett det samme, og det er faktisk sensorer som registrerer muskelbevegelser i bryst og hofte, som er en del av arm- og beinbevegelsen, som var montert i disse innretningene. Det finnes ikke fulloperasjonelle måter å lese tanker pr i dag.

 

Dokumentaren "The first bionicle woman" (tror jeg tittelen var) er ganske spennende. En kjapp demo finnes her:

 

det blir spenende når de får det til fungere uten problemer . kansje til og med trådløst tilknytet til punkter i hjernen .

det finne med det er at de som fra før ikke kan spille enkelte datas pil p.g.av hemninger i beveglesen av ledene , nå etter hvert kan spille disse spillene

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

husker jeg så en dokumentar om en ape som man leste og avkoda hjernebølger til bevegelser, utgangspunkt i et spill den lærte seg leste dem av hvordan kodingen forgikk så koda dem dem og det som var stilig var at bevegelsene fortsettet når apen slap han taket i på spaken den brukte. alså dem hadde klart å lese tankene til apen gjennom eksperimentet.

Lenke til kommentar
det er personer verden over som prøver ut samme prinsippet ( antagelig i noe mer avansert utgave) for å lage hjelpemidler for dem som ikke har krontroll over armer og ben.

 

man har klart å få en person til å bevege en kunstig arm bare ved å tenke på å bevege den. denne gange var det computer som registrerte noen signaler i hjerner som igjen styrte denne armen.

 

fra før vet man at man kan bruke musklene ane ledes

 

sånn sett så er ikke veien mellom hjelpemidler for de som er funksjonshemmet og vi som ønsker spillekontroll lang

 

Vel, å kontrollere armer og bein er nok et stort hopp fremover fra det som denne kan gjøre, men det er neppe et stort hopp frem før vi vil kunne se fysisk funksjonshemmende bruke lignende kontrollere for å styre datamaskiner i mer enn bare spill altså. For en som er lammet fra halsen og ned eksempelvis så må det jo være en fantastisk ting å kunne (med en del trening) bruke en datamaskin omtrent på samme nivå som om de hadde begge armene i behold. Jeg hadde ihvertfall følt det som om jeg hadde fått en viss frihet tilbake gjennom noe sånt om jeg var en lignende situasjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...