Gå til innhold

Skyt med hjernebølger


Anbefalte innlegg

husker jeg så en dokumentar om en ape som man leste og avkoda hjernebølger til bevegelser, utgangspunkt i et spill den lærte seg leste dem av hvordan kodingen forgikk så koda dem dem og det som var stilig var at bevegelsene fortsettet når apen slap han taket i på spaken den brukte. alså dem hadde klart å lese tankene til apen gjennom eksperimentet.

 

Den dokumentaren så jeg også. Det er vel i grunnen ganske lignende teknologi som brukes i NIA'en til OCZ. Det blir virkelig spennende å se hvor godt den fungerer i praksis.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknikken bak denne enheten har vært i medisinsk bruk i mange år.

EEG kalles dette.

Epileptikere er ofte inne til eeg-undersøkelser, der man har avansert medisinsk utstyr som leser de samme signalene denne ocz-enheten gjør.

 

Forskjellen ligger i at med ocz nia kan man mappe visse "signaturer" til knappetrykk på en datamaskin. Og jeg regner med at ocz nia er ganske mye mindre sofistikert enn apparater til medisinsk bruk.

 

Når det er sagt, ser jeg for meg at ocz nia kan ha en del bruksområder utenfor spillverdenen også.

Jeg har nemlig en pc som tar seg av underholdningen i bilen.

Det kunne være morsomt å bruke ocz nia som "handsfree" til denne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Etter store problemer med å komme forbi det første bildet, fikk jeg da lest artikkelen. :p

 

Mest logiske slike jeg ser det, ville være at programvaren har funksjoner for hver enkelt tast på tastaturet + musebevegelser og -klikk.

Dermed kunne programvare være utstyrt med en slags lærefunksjon som blir mer og mer presis.

På denne måten vil bruker og maskin fungere bedre og bedre sammen.

 

Ligger kanskje litt inn i fremtiden for forbukermarkedet, men det sto faktisk en artikkel om dette i bruk i vitenskapsøyemed i Illustrert vitenskap for et par år tilbake.

 

Fremtiden ser lys ut. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er neppe alene om å ofte i løpet av dagen irritere meg over å måtte vente på maskinen for å levere input, og NIA kommer neppe til å forbedre situasjonen før jeg legger om helt fra programvare som misforstod WYSIWYG ved UI-design. Intuitiv programvare, mange takk?

 

Snakker man fremtidig UI er det lite annet enn BCI som faktisk gir store fordeler. Relativt kort treningstid (især dersom man begynner i barnehage/barneskole og utvikler et standardisert system for å gi kommandoer - piktogrambasert input i tillegg til direksjon for eksempel? Kombinasjoner av forskjellige triggerstates vil tilsi forskjellige signaler som kan kombineres til abstrakte symboler - langt flere tastemuligheter enn hvilket som helst keyboard og langt mer praktisk og raskt - men kineserne har vel allerede oppdaget det ;) ...) og rimelig intuitivt. Den store utfordringen har vært å finne de frekvensene som er lettest å lese pålitelig. Siden NIA fra OCZ egentlig er rebundle av proprietært overpriset og lukket graps utviklet på grunnlag av åpen og fri forskning er det betimelig å stille spørsmålet: Bør slik maskinvare og programvare ikke være åpen, uten trange patenter og basert på så standardiserte utgangspunkt som mulig? Helst noe med fornuftige utgangspunkt? (QWERTY vs DVORAK anyone?)

 

Endelig kommer BCI, man kan ikke annet enn å glede seg - så vet vi jo alle hvilken pille man skal velge til slutt?

 

Lenker for dere som ikke gidder å google.

 

Wikipedia om emnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Brain-computer_interface

 

En grei nok test:

http://www.hothardware.com/Articles/OCZ_NI...uter_Interface/

 

Her er produktbeskrivelsen fra OCZ:

http://www.ocztechnology.com/products/ocz_...mpulse_actuator

 

Logiske konklusjonen:

http://openeeg.sourceforge.net/

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Burde vel være mulig å lage en slags recorder.

 

Siden en har tilgang til 3 "frekvenser" kan en lage en recorder som fungerer på følgende måte:

 

Frekvens 1 = 0

Frekvens 2 = 1

Frekvens 3 = Enter

 

så lager man ett enkelt oppset for la oss si 10 komandoer. (Burde vel være nokk for det meste. I Spill)

 

0 = komando 1

1 = komando 2

00 = komando 3

01 = komando 4

Osv osv...

 

Når en har lært seg å "execute" en frekvens ved bruk av NIA ser jeg ikke noe problem i å lage noe slikt som dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...