Gå til innhold

– Styr unna trådløse hodesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:dontgetit: Hvorfor kan man ikke bruke de på fly ? Er det ikke lov med bluetooth på fly? Eller blir det for mye forstyrrelser for dem ?

Utstyret inneholder radio sender og mottager og skal være avslått under hele flygningen. Bluetooth = radioteknologi.

 

Det er ikke lov å bruke trådløs mus på fly heller ;)

Strengt tatt så finnes det trådløse mus som baserer seg på infrarød overføring. De kan brukes. Men nå er det noen år siden sist jeg så sånne i salg.

 

Ellers så må jeg si at hodesett med aktiv støyreduksjon er glimrende å ha på fly. Du hører ikke hvor plagsomt høyt støynivået på fly egentlig er før man har hatt på seg et slikt hodesett og tar det av.

Lenke til kommentar

Jeg har Nokia BH-500 (og N95).

Det første jeg hadde skurret veldig, men etter å ha byttet dette, har det fungert brukbart.

Jeg har erfart at det blir mye mindre hakking i lyden dersom man setter bluetooth-en på mobilen til å være usynlig for andre enheter, (noe som kanskje gjør at bluetooth-enheten i mobilen ikke trenger å bry seg om alle andre bluetooth-enheter som fins rundt omkring?)

Lyden i mikrofonen er ikke så bra, det blir ofte mye bakgrunnstøy.

Lydkvaliteten på musikken er kanskje dårligere enn med vanlig headsett, men det har ikke plaget meg spesielt.

Lenke til kommentar
Bluetooth = radioteknologi.

 

Er det noen som har en løsning på et problem en kamerat av meg har angående bluetooth enheter.

 

Han ønker å bruke et bluetooth tastatur og bluetooth headset samtidig, men det ser ut osm om det blir en interrupt conflict error. Det funker ikke så langt.

Noen ideer om hvorfor?

Finnes det en løsning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Lag heller en egen tråd for dette i riktig katerogi. Trenger du hjelp med å finne katerogi så tror jeg du kan spørre en moderator om hjelp :)

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg bruker i dag et billig trådløse hodesett i 400-kroners klassen fra Chlas Olson sammen med en N95 8GB. Det er bare å flakke på seg hodesettet og holde inne påknappen to sekunder så kobler det seg automatisk opp til mobilen. Så er det bare å skyve opp telefonen å trykke play. Man trenger ikke ta telefonen at av jakken/bukselommen for å skifte sang eller justere volum heller, det gjør man enkelt ved å trykke på de fire knappene på høyresiden av hodesettet. Ringer noen fades musikken ned og ved et lite trykk på påknappen på høyresiden er man koblet opp og kan begynne å snakke. (Hodesettet har innebygget mic i venstre øreklokke.) Man legger på med samme prosedyre og musikken fades automatisk opp. Lekkert er det også, i svart pianolakk med stilrene detaljer i sølv.

 

Det er denne enkeltheten som gjør det hele så genialt. Man tar altså enkelt og greit på seg hodesettet når man skal ut, og deretter kan glemme alt som heter ledninger og rot. Jeg skal i hvert fall ikke tilbake til ledning, selv om jeg har langt bedre hodesette med ledning liggende hjemme. Når jeg skal nyte musikk gjør jeg det med skikkelig utstyr, mens når jeg vil ha noe å høre på mens jeg er på farten funker slikt utstyr helt O.K. Dog ser jeg frem til den nye standarden for trådløs musikkoverføring som ble omtalt her på forumet i forbindelse med en artikkel på hardware.no eller en av søsterside. Den skulle visstnok tillate overføring uten kvalitetstap slik vi kjenner i dag med blåtann, samtidig som den skulle eliminere problemer med forsinkelser og skurring. Jeg frykter imidlertid at mobiltelefoner som tillater meg å bære med meg hele musikksamlingen min er kommet på markedet innen denne nye standarden har gjort seg gjeldende.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Dog ser jeg frem til den nye standarden for trådløs musikkoverføring som ble omtalt her på forumet i forbindelse med en artikkel på hardware.no eller en av søsterside. Den skulle visstnok tillate overføring uten kvalitetstap slik vi kjenner i dag med blåtann, samtidig som den skulle eliminere problemer med forsinkelser og skurring.

Har du link til nevnte artikkel? :innocent:

Lenke til kommentar

Tydelig at artikkelforfatter ikke trener .)

Ledninger er og blir en uting. Og om man kjøper seg mp3 spiller sier det litt om utgangspunktet til brukeren, da mp3 er langt dårligere enn utgangspunktet.

 

privat har jeg et stereoanlegg til 90 laken, og jeg hører faen meg ikke forskjell på en mp3 på min sony Ericson w810 med tråløst hodesett vs en super cd på mitt steroanlegg. Men noen skiller seg ut og kan tydligvis høre forskjeller på om det er en spurv eller kjøttmeis som akkurat slapp en fis.

 

Lenge leve de helt spesielle, men for 99,99999% av alle oss andre er det trådløst det som gjelder .)

Lenke til kommentar
privat har jeg et stereoanlegg til 90 laken, og jeg hører faen meg ikke forskjell på en mp3 på min sony Ericson w810 med tråløst hodesett vs en super cd på mitt steroanlegg. Men noen skiller seg ut og kan tydligvis høre forskjeller på om det er en spurv eller kjøttmeis som akkurat slapp en fis.

 

Da ville jeg solgt dette steroeannlegget på dagen og byttet det ut med et til 5k det er jo veldig dumt å ha 85.000 stående å tape seg i et steroeanlegg hvis du ikke hører forskjell. Spør du meg så tror jeg du hører forskjell, men at du ikke tenker over det fordi du ikke sammenligner. Forhåpentligvis har stereo annlegget ditt en del friskere og klarere lyd, dette kommer selvsagt helt ann på hva slags steroeannlegg du har, er du typen som bare er ute etter kraft og har satt sammen et annlegg bestående av størst mulig hjemmebygde PA lignende høytalere er det godt mulig lydkvaliteten er mer eller mindre elendig. Har du derimot kjøpt gode Hifi komponenter for 90.000 så synes jeg det er rart at du opplever like klar og frisk lyd i et trådløst hodesett.

Lenke til kommentar
Og i HjemmePC skrev de at trådløse headsett var noe av det nye og gode i 2008 :hm:

 

Hehe, ja! Hjemme-PC har mange «gode» artikler i bladet sitt. Grunnen til at jeg leser det er fordi jeg arver bladene fra en slektning når han har lest dem ferdig. Ellers er jeg helt enig med artikkelforfatteren. Jeg har aldri opplevd trådløse headset som er gode, uansett teknologi. Kjøp med kabel!

Lenke til kommentar
Hadde samme møkkalyden som er beskrevet i artikkelen, helt til jeg lekte litt i registry på telefon min (HTC S710). Voila! Herlig lydkvalitet! :D Ingen skurrete diskant, og ellers bare godlyd :D

 

dette hørtes spennende ut. jeg har tytn II, og bruker den sammen med plantronics 590a. det som er forbanna merkelig er at musikkavspilling har ok lydkvalitet. men når jeg bruker hodesettet til telefonsamtaler er lydkvaliteten inn helt bort i natta dårlig. høres ut som gamle grammofonopptak. dette kan jeg ikke forstå meg på.

Lenke til kommentar
<snip>, men når jeg bruker hodesettet til telefonsamtaler er lydkvaliteten inn helt bort i natta dårlig. høres ut som gamle grammofonopptak. dette kan jeg ikke forstå meg på.

 

Mener det er sånn at A2DP ikke brukes når du snakker i tlf på de fleste telefoner, vet ikke om det er noen grunn til det, men jeg mistenker at A2DP ikke støtter to-veis kommunikasjon.

 

Jeg må forøvrig si meg veldig uenig med artikkelforfatteren. Jeg har en SE w850 og bruker Jabra bt620s og er veldig fornøyd med dem. Jeg brukte koss portapro før og bryr meg om lydkvalitet. Jeg anbefaler bruk av trådløser headset. Veldig praktisk, og veldig bra lyd!

 

K

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Jabra BT620s som jeg kjøpte for ca ett år siden etter at det ble testet på HW.no..

 

Må si jeg er fornøyd, men knappene kommer du for lett borti og det blinker blått og grønt og rødt ganske så hyppig.. dessuten er det alt for åpent så du må ha ganske så høyt om du feks går i byen, og da blir det jo ikke noe pent å høre på.

 

Unasett, jeg fortrekker tråd. Kjøpte meg nylig hTC S730, samme med miniUSB-minijack-adapter såklart.

Lenke til kommentar
Jeg har selv et Jabra BT620s som jeg kjøpte for ca ett år siden etter at det ble testet på HW.no..

 

Må si jeg er fornøyd, men knappene kommer du for lett borti og det blinker blått og grønt og rødt ganske så hyppig.. dessuten er det alt for åpent så du må ha ganske så høyt om du feks går i byen, og da blir det jo ikke noe pent å høre på.

 

Unasett, jeg fortrekker tråd. Kjøpte meg nylig hTC S730, samme med miniUSB-minijack-adapter såklart.

 

Det lyser rødt når det lader, grønt når det er ferdig ladet. Den blå blinkingen skrur man selvsagt av. Det er som du sier et åpent headset, men det er jo smaksak om man liker åpent eller lukket.

 

K

Lenke til kommentar
Tydelig at artikkelforfatter ikke trener .)

Ledninger er og blir en uting. Og om man kjøper seg mp3 spiller sier det litt om utgangspunktet til brukeren, da mp3 er langt dårligere enn utgangspunktet.

 

privat har jeg et stereoanlegg til 90 laken, og jeg hører faen meg ikke forskjell på en mp3 på min sony Ericson w810 med tråløst hodesett vs en super cd på mitt steroanlegg. Men noen skiller seg ut og kan tydligvis høre forskjeller på om det er en spurv eller kjøttmeis som akkurat slapp en fis.

 

Lenge leve de helt spesielle, men for 99,99999% av alle oss andre er det trådløst det som gjelder .)

Det hørtes rart ut, for jeg hørte forskjell på en crappy 128 kbps mp3 fil og en cd med samme headset (samme sang). Lyden kom mye renere frem på cd-en og det var et "bredere" lydbilde.

Synd med 90 000,- ut av vinduet da. Prøv å høre på samme sang i mp3 på mobilen din også på cd på anlegget ditt.

 

Hvilket headset bruker du forresten med W810i? Den har jo ikke a2dp så du må ha en adapter, da kan det jo hende det bruker en annen teknologi.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg også reagerer på at noen kan bruke 90 000,- på et stereoanlegg og samtidig være fornøyd med lydkvaliteten på MP3 over et crappy Bluetooth-headset ( :whistle: ), men han om det...

 

Når det gjelder Bluetooth, synes jeg at det er en av de mest oppskrytte teknologiene de siste ti årene. I utgangspunktet var det vel en god idé, da det var ment som en arvtager til IrDA, men de første implementasjonene var mildt talt håpløse. Store problemer med kompabilitet og en ytelse og rekkevidde som ikke var stort bedre enn IrDA. Sikkerheten var også omtrent ikke-eksisterende, og med en båndbredde på ynkelige 723,1 kbit/s (max) i 1.x-versjon og 2,1 Mbit/s i 2.x, er BT rett og slett udugelig. Har vel heller aldri vært spesielt imponert over hverken stabiliteten og ytelsen til 801.11x-teknologien heller, men det er en annen sak siden dette er vanvittig mye bedre enn førstnevnte.

Endret av -= El Diablo =-
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...