Gå til innhold

Microsoft gir etter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siden var barnslig ja. Ironisk nok fikk den meg til å starte IE for første gang i år bare for å sjekke om han brukte de foreslåtte kodene på siden sin selv. Det gjorde han men jeg får opp både linja med forslag om å oppgradere til Firefox og resten av nettsiden.

Lenke til kommentar

Virker som det er en del her som misser poenget..

 

Forrige gang det kom ut nyheter om IE8, sa MS at de som ville lage websider etter standarden, måtte legge inn en meta-tag som fortalte det til IE8, så den rendret siden etter standardene. Default var at den rendret med IE7 "quirks mode".

 

Nå har Microsoft snudd og satt IE8 til å rendre etter standardene som default, mens man må oppgi i en meta-tag om man vil bli rendret i kompatiblitetsmodus for IE6/7.

 

"Super standards mode" er et teit navn, helt enig, men etter det jeg kan tolke mener MS her faktisk med dette at de skal følge de ordentlige standardene.

 

Hvordan det blir i praksis får vi vel først vite når det kommer ut en beta.

Lenke til kommentar
Nå har Microsoft snudd og satt IE8 til å rendre etter standardene som default, mens man må oppgi i en meta-tag om man vil bli rendret i kompatiblitetsmodus for IE6/7.

Høres ut som et bra kompromiss. Det er langt enklere/billigere å sette en meta-tagg enn å skrive om en hel side for IE8, og samtidig gjør det at IE8 vil fungere bedre med standardene uten at webutviklere trenger å tenke spesielt på det når de skriver sider for IE8. La oss bare håpe at det ikke blir misbrukt i for stor grad, og at fornuftige websideadmins velger å skrive sider for standardene fra grunnen av i stedet for å bare "snike seg unna" med en meta-tag.

 

Uansett, Microsoft er et firma som skal tjene penger som alle andre, og de har opparbeidet seg en stor kundebase som er lojal mot IE6/7-standardene. Da kan vi ikke vente at de plutselig skal snu over natta og slippe en nettleser som vil gjøre livet vanskelig for kundene deres. Da er det veldig positivt at MS velger å ta små baby-skritt mot bedre kompatibilitet med standarene, og langt, langt bedre enn om de gjorde ingenting med det. Drømmen er at IE9 eller IE10 vil være fullt standards-kompatibelt uten mulighet for å "snike seg unna" med meta-tags :dribble:

 

Og nei, jeg er ikke MS-fanboy. Jeg bruker FireFox til daglig :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Nå har Microsoft snudd og satt IE8 til å rendre etter standardene som default, mens man må oppgi i en meta-tag om man vil bli rendret i kompatiblitetsmodus for IE6/7.

Høres ut som et bra kompromiss.

...

 

Dette er ikke ett bra kompromiss. Dette er bare ett eksempel på hvor gode MS er på å lage egne standarder, standarder de ikke klarer å utvikle vidre da de ikke er stramme eller gjennomtenkte nok.

 

MS skal nå støtte tre "standarder" hvor to av dem ikke er skikkelig dokumentert: Html og css for IE6 og html og css for IE7. (Eller kvasi xhtml).

 

De må snu opp ned på sin forretningsmodell hvis de skal bli som for eks. Opera; da må de lage løsninger i samarbeid med resten av industrien.

 

Jeg blir ikke overrasket om MS definerer nok en "standard": IE 8.

 

Dette kan bli det totale kaos.

...

Da er det veldig positivt at MS velger å ta små baby-skritt mot bedre kompatibilitet med standarene, og langt, langt bedre enn om de gjorde ingenting med det.

...

 

Intil MS gjør sine løsninger nettleser-uavhengig og i tråd med gode standarder blir dette med "støtte for standarder" bare ett spill for galeriet. Da må de forklare sine kunder at løsningene de solgte dem ikke holder mål.

 

FF begynner å få fotfeste. MS må vise at IE8 ikke rett og slett er sabotering av utviklingen av ett Internett bassert på åpne stander.

 

Det er ikke entydig positivt at MS nå skal følge "standarder". De har ikke klart og tydelig proklamert at det ikke blir en IE8-standard, og at de nå vil bidra til å utvikle åpne standarder.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste deler de det inn i tre kategorier på den måten der? Er det for å "vise" at standarden ikke alltid er god nok, dvs at man må ha nettleseren på "quircks" eller "standard" for å lese enkelte MS-baserte siden? Tror dette vil bare virke forvirrende på brukeren. Bedre å holde seg til såkalt "super standard" hele tiden da....

 

De har tre kategorier fordi de har malt seg opp i et hjørne med elendig standard-håndtering i IE6, og delvis IE7, for å ikke brekke alt så må de dele det inn i tre på denne måten, forhåpentligvis noe de har tatt lærdom av.

 

AtW

Lenke til kommentar
[..] forhåpentligvis noe de har tatt lærdom av.

Vi håper det, men jeg tviler sterkt. Jeg tror nemlig at noe av grunnen til at Microsoft får bot etter bot i EU er at de ikke skjønner hvordan europeerne tenker. De tror vi gjør business og tenker som amerikanere. Vi har sett flere eksempler på dette - f.eks. sa Microsoft i fjor at de gjerne ville høre hva EU mente de måtte gjøre for å etterkomme dem. EU svarte at det var ikke deres oppgave, og at Microsoft bare hadde å følge loven i EU. Jeg tror ikke dette var taktikkeri fra Microsofts side, men seriøs undring og forvirring om hva de måtte gjøre.

 

Derfor vil det ta lang tid før Microsoft lærer leksa si, og det må nok en del bøter til først.

Lenke til kommentar

Håper ikke folk tror IE er den eneste nettleseren med quirks-mode. Vet at Opera har det også, og tviler ikke på at FF har det også. Grunnen er at selv med standarder så er det mye rar kode der ute, både pga. MS/IE, men også fordi det finnes en hel del idioter som tror at fordi det virker så er det riktig, og at advarsler bare er bonuser.

 

At IE kommer med tre (opprinnelig fire) moduser bryr meg lite nå som de har satt standard til standard (:)). Tror det ville hatt liten effekt å prøve å "tvinge" gamle sider til å bli oppgradert ved å gjerne kompatibilitetsmodusene, og det ville nok i større grad heller ført til at bedrifter ikke oppgraderer, og dermed blir ikke en (endelig) standard versjon av IE utbredd.

 

Forsåvidt kan folk si hva de vil om IE7, men den gav IE et kjempeløft og gjorde min daglige jobb mye enklere, og selv om jeg fortsatt har noen regler i et unntaks-css, er det MANGE færre enn jeg har for IE6.

Lenke til kommentar
Håper ikke folk tror IE er den eneste nettleseren med quirks-mode. Vet at Opera har det også, og tviler ikke på at FF har det også. Grunnen er at selv med standarder så er det mye rar kode der ute, både pga. MS/IE, men også fordi det finnes en hel del idioter som tror at fordi det virker så er det riktig, og at advarsler bare er bonuser.

...

 

Dette blir omtalt på digi.no.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=510975

 

Se under avsnittet under "Må støtte feil for å virke".

 

Det er to måter Opera omgår problemet på. De kan identifisere seg som en annen nettleser, og hvis det ikke virker, kjører de browser.js, en javascript-fil som retter nettsidens kildekode i sanntid.

 

Browser.js er en fil som inneholder liste over spesifikke domenenavn, med feilrettinger. Den blir automatisk oppdatert en gang i uken, for de som har valgt den innstillingen i Opera-nettleseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...