Gå til innhold

Dagbladet.no tar tak mot idioter på forumet sitt!


Litek89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å legge til for de som er interessert.

 

Jan Omdahl; Er vi pøbler på nettet?

Eirik Newth; Hvorfor blir vi drittsekker på nettet?

 

Men det er ikke til å komme fra at støynivået kan være plagsomt høyt. For noen er nettdebattene tilsynelatende rent tidsfordriv, mens andre later til å være mer opptatt av å få utløp for oppdemmet aggresjon enn av å diskutere sak. Skjellsordene sitter løst, særlig når temaet som diskuteres er kontroversielt. Det er synd, for manglende folkeskikk, og i enkelte tilfeller rent hat, tar fokus vekk fra de gode debattene som faktisk foregår.

 

Fra et ytringsfrihetssynspunkt kan en bred avis selvsagt forsvare å publisere slike innlegg, så lenge de holder seg til loven. Men hvis målet er en produktiv debatt (både i generell intellektuell betydning, og i betydningen “interessant for mange nok til at det genererer trafikk”), er det problematisk om skrikhalser og kverulanter får dominere. På nettet kan marginale grupper ved systematisk innsats gjøre svært mye av seg, og det kan etterhvert drive bort det store flertallet av lesere som politisk sett befinner seg nær sentrum.

 

Jeg vet ikke. I utgangspunktet mener jeg nettdebattene bør være uredigerte. Men sett i lys av hvor mye støy småtrollene lager, og hvor mye de ødelegger for de seriøse, så er jeg faktisk ikke like sikker. Mye støy og lite signal sa Newth. Mon tro om det er noe ved det Åmås skriver i aftenposten, at det frie ord er det redigerte ord. Det er i hvert fall synd at den nødvendige meningsutvekslingen er nødt til å dele arena med markeringsbehov og fordømmende tølper.

Lenke til kommentar

reverto:

En "spennende" sak er jo det faktum at -alle- artiklene rundt "dårlige nettdebatter" kun gjelder et par nettavisers forarer, så fordi -de- ikke klarer å moderere innholdet godt nok skal det medføre store diskusjoner om hvorvidt foraer skal fjernes eller ikke. Jeg sliter litt med å se logikken i hele den saken.

 

(Vi har per i dag ikke fått noen forespørsler om hva vi mener om slikt, og hva vi gjør, til tross for at vi ikke er de minste i markedet)

 

Når det gjelder folk og bedrifter ser det ikke bra ut når en person med "bedriftens stempel" driver å truer folk online. Alle foruminnlegg hos oss og "de fleste" andre signeres med en IP, som som regel viser tilbake til bedriftens navn.

Lenke til kommentar

Så også at db.no's Snorre Bryne faktisk gikk til motangrep på en av debattantene.

Synes det er bra at journalistene både tar til motmæle og stiller spørsmål med noen av innleggende.

Og forhåpentligvis at de tar til seg de signalene som er verdt å høre på for å gjøre debattfora der bedre!

 

Prøvde å finne den aktuelle debatten, var bare for noen dager siden, men borte (ihvertfall i mine øyner var den)

Lenke til kommentar

Å stenge foraer som dette er uaktuelt, jeg ser bare ikke at det overhodet vil skje. Men at enkelte nettsider velger å legge ned hele muligheten for kommentarer ser jeg at kan skje. Ser jo mer og mer at DB.no velger å fjerne det fra enkelte saker der de vet det vil bli altfor mye skit ;)

 

Men at det må være konsekvenser for enkelte for hva de sier synes jeg er på sin plass. Har ingenting med annonymitet,personvern eller ytringsfrihet. Drapstrusler og sjikane har ingenting med ytringsfrihet det er bare enkelte syke mennesker som tror de kan si hva de vil på nettet uten at noen vet hvem de er.

 

Å verne om ytringsfriheten går ut på å hindre at den blir begrenset, men likså viktig å hindre at folk misbruker den ;)

Lenke til kommentar

Jeg ba vel en viss nazitilhenger her på forumet gå og henge seg , ikke at det fikk andre følger en at innlegget mitt ble slettet :)

 

Synes mange forum har mye og lære av diskusjon.no , som jeg synes er det beste av alle forum i hele Norge

 

var en stund aktiv på vg.no men mistet lysten ganske fort

Lenke til kommentar

Jeg synes man kan slette poster som er angrep på person, men meningsytringer skal alle ha rett til.

Man kan ikke slette poster fordi det strider i mot moderator eller eier av forumets eiere sine egne meninger.

 

Men når det er drapstrusler eller man ber noen om å ta selvmord, så har man gått for langt.

 

Men alle har rett til en mening, og rett til å ytre meningen sin, uavhengig av hvor ekstrem den måtte være.

 

Hvordan noen kan be noen om å ta selvmord på grunn av diskusjon om viktigheten av frokost, kan man jo lure på.

Lenke til kommentar

We do. Og det gjør mange brukere også.

 

Den slags personangrep forsøpler debatten og får folk som har noe fornuftig å si til å slutte å poste her, uansett om de er anonyme eller ikke. Folk har rett og slett bedre å ta seg til i livet enn å bli skjelt ut og idiotforklart. Til slutt blir bare de som liker virtuelle hanekamper igjen, og det er ikke det forumet vi ønsker oss.

 

Og før noen sier at "slik ville det ikke bli": Det har vært sånn en gang, for noen år siden gikk det etter lang tids undermoderering (nær sagt ingen moderering) så langt at forumstyret stengte hele kategorien. At den i det hele tatt finnes idag skyldes at vi når den så ble gjenåpnet på prøve gjorde en bevisst innsats for hindre at det skulle skje igjen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det kriminelt av meg å drapstrue f.eks Xsem123 eller KlaraZ? Jeg har jo ikke peiling på hvem det er, for alt jeg vet så er det et virus. Trusler og mobbing av anonyme brukernavn burde vært akseptert i alle forum da vi ikke vet hvem det er, vet ikke om personen faktisk mener det han/hun/det skriver og kommer aldri til å møte personen bak nicket. Når jeg reagerer på noe som er som er skrevet så er det innholdet og nicket jeg legger hat mot. Ikke hvem det nå er som er bak det. Samtidig så synes jeg det er helt OK å lyge, spre kvalme og annet tull på et forum. Forum er et rollespill, man spiller med masse ukjente folk og det er ikke de som er interresange, men nicket og det det spyr ut av seg. De som tar det personlig/alvorlig det som blir skrevet på et forum bør dra ut pluggen.

Personlig så mener jeg at moderatorer bør finne seg en annen hobby.

Lenke til kommentar
Er det kriminelt av meg å drapstrue f.eks Xsem123 eller KlaraZ? Jeg har jo ikke peiling på hvem det er, for alt jeg vet så er det et virus. Trusler og mobbing av anonyme brukernavn burde vært akseptert i alle forum da vi ikke vet hvem det er, vet ikke om personen faktisk mener det han/hun/det skriver og kommer aldri til å møte personen bak nicket.

Nettopp derfor er det ikke OK. Når du ikke vet om folk mener det de skriver kan du heller ikke anta at de ikke gjør det. Og her er det en klar sammenheng mellom det en og det andre. Der mobbing og trolling ikke er lov vil en stor andel av brukerne være seriøse og mene det de sier, mens på et forum der brukeren har lov å true og mobbe hverandre så sitter man til slutt igjen med bare troll. Vi har valgt det første, dermed er folk stort sett høflige og greie, mens trollene går lei og finner seg andre lekeplasser.

 

Når jeg reagerer på noe som er som er skrevet så er det innholdet og nicket jeg legger hat mot. Ikke hvem det nå er som er bak det.

Men det sitter noen bak det allikevel. Det er folk som ønsker svar på seriøse spørsmål, eller som ønsker å diskutere emner som opptar dem i en fruktbar diskusjon. Så er det selvsagt noen som synes det er greit å ødelegge, nettopp fordi de er anonyme, men her har vi faktisk et valg. For meg er valget enkelt, jeg støtter og hjelper de som er seriøse. Det gjør jeg fordi jeg selv ønsker at vi skal ha et slikt forum, og fordi forumets eiere ønsker det.

 

Samtidig så synes jeg det er helt OK å lyge, spre kvalme og annet tull på et forum.

Det må du gjerne synes, og det finnes sikkert forum der slikt er OK. Dette er heldigvis ikke en av dem. Her blir slikt slettet, så snart vi blir oppmerksom på det, og brukere som gjentar slikt tross reaksjoner vil ha en begrenset varighet på sitt medlemskap her.

 

Forum er et rollespill, man spiller med masse ukjente folk og det er ikke de som er interresange, men nicket og det det spyr ut av seg.

Joda, det er opplagt mye på et forum som er spill, så også på dette. Så lenge folk er anonyme kan vi selvsagt ikke kontrollere om de er 100% ekte, bare om de er seriøse i framstillingen av "rollen". Det har vært flere brukere her opp gjennom tidene som har spilt en helt annen enn de er i virkeligheten. Det synes jeg er greit nok, så lenge de er høflige og saklige når de poster. Noen av dem bruker derimot anledningen til å ødelegge for andre, og det er ikke greit.

 

De som tar det personlig/alvorlig det som blir skrevet på et forum bør dra ut pluggen.

Personlig så mener jeg at moderatorer bør finne seg en annen hobby.

Finne oss en annen hobby? Joda, det mener jeg også, stadig vekk. Men på den annen side så ser jeg at det nytter, og at resultatet av modereringen er et av landets beste forum. Og diskusjoner som denne (de dukker opp fra tid til annen) viser at flertallet av brukerne er av samme oppfatning. Praksis fra mine år på forumet tilsier at du tar feil, og at det er de som ikke tar ting alvorlig som ender opp med å dra ut pluggen på dette forumet. (Noen få småtroll trenger riktig nok hjelp med det, men det får så være.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du svarte så bra at jeg bøyer meg i støvet og er helt enig med deg! :thumbup:

 

MEN nå lurer jeg. Får dere moderatorer lønn for det dere driver med? Hvis ikke, så foreslår jeg at dere organiserer dere og går i streik i sommer sammen med resten av oss. Er det ikke Orkla som eier denne siden sånn i bunn og grunn? De har jo penger så det holder. Jeg hadde følt meg skikkelig snytt. I min bransje så gjør vi ingenting gratis. Hadde vi gjort det så hadde vi fått mer og mer arbieid og mindre og mindre lønn for strevet. Bra for bedriften og investorene, rævva for oss ansatte. Å jobbe gratis på en slik måte undergraver alt LO har bygget opp. STÅ PÅ KRAVA! Dere vil få min fulle støtte!

Lenke til kommentar
MEN nå lurer jeg. Får dere moderatorer lønn for det dere driver med?

Nei, vi får ikke lønn for strevet, bare gleden av å se et vel fungerende forum. Og noen takkens ord fra fornøyde brukere vanker det også av og til, og det er alltid hyggelig.

 

Om vi burde fått betalt vet jeg faktisk ikke. Det er noe tiltalende ved prinsppet med å bli moderert av sine likemenn. Det blir brått et annet forholde mellom mods og medlemmer hvis de førstnevnte er profesjonelle. Og så ville det stille helt andre krav til oss om fast "arbeidstid" og så videre. Nå modererer vi litt etter tid og evne, vi er mange nok til at vi kan gjøre det slik, og det passer meg bra.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
MEN nå lurer jeg. Får dere moderatorer lønn for det dere driver med?

 

Nå kan en selvsagt diskutere i mente om moderatorer faktisk burde få lønn for strevet, men akkurat som forumet trenger moderatorer for å fungere så trenger det også brukere. Leser du på forum uten innlegg så kan man nok fort oppleve dette som kjedelig. Begge parter er altså avhengige av hverandre. Er det ikke da problematisk å lønne den ene parten for strevet?

 

En liten digresjon kanskje, men i går på nyhetene ble det sendt et opptak med noen gamle gubber som jobba frivilig for at folk skulle få en god turopplevelse. Dette ble gjort ved at man blant annet lagde kaffe, saft og grillet pølse til de som kom forbi. Jeg tenkte med meg selv: Vil jeg om tyve år farte frivilig rundt i skauen for å glede ukjente turgåere? Men er det ikke på mange måter slik forumet her, wikipedia og andre gratistjenester fungerer - nettopp ved at noen entusiaster jobber frivilig for saken. Det er kanskje ikke så farlig, men jeg ville mene at mye av den frivilige entusiasmen går bort ved at man begynner å lønne parter.

Jeg vil ha entusiastiske gamle gubber som valfarter rundt både i skog og på nett.

 

;)

Lenke til kommentar

Når jeg får tenkt meg litt om så trur jeg faktisk de som skriver på Dagbladet sine sider er noe av det værste og mest uhøflige jeg har sett.. Legger konstant merke til artiklene hvor du kan kommentere under, makan til sjikanering av både journalister og meddebattanter skal man lete lenge etter. Er faktisk litt utrolig at Dagbladet ikke har sluttet med muligheten for å kommentere artikler.. Ødelegger litt av sakligheten i et ellers godt journalistisk arbeide når det kommer 20-30 tullinger inn for å kritisere forfatteren, både personenen og det skrevne ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...