Gå til innhold

Vakthold og sikringstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den slakkeste tjenesten du kan få har turnus.

Den hardeste tjenesten du kan få (i luftforsvaret) har ikke turnus.

Hvor er logikken?

Det går ikke på om tjenesten er fysisk krevende eller ei, det kommer sannsynligvis mer an på behovet for døgnbemanning. Hos oss er det døgnbemannet med minimum 6 vaktsoldater/grenaderer til enhver tid 24 timer i døgnet, og dermed må det være en ordning for at vi også skal få fridager. Da blir det turnus :)

 

Her kan du lese litt om basesett II....

Jeg har faktisk opplæring i alt det som står listet der, med unntak av eskortetjeneste og sanitet nivå 2. Egentlig skulle jeg hatt begge disse to som etterutdanning også, men det ble av diverse årsaker ingenting av.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Heh, jeg så akkurat på nyhetene at litauiske arbeidere i stavanger arbeider 12 timer daglig, 7 dager i uken og får rundt 70 kr timen. Og så klager de. Herregud, det er jo ca 7 ganger så mye som jeg tjener om dagen, og vi skal i prinsippe ha 12 timer vakt i døgnet, men i praksis blir det 6-16. De bor to og to på rommene, får kost og losji dekket av arbeidsgiver, og så påstår man at dette er ulovlig utnytting av utenlandsk arbeidskraft. For faen, ta først en kikk på førstegangstjenesten. Det er ikke et hakk bedre der!

 

Jeg klager egentlig ikke, jeg trives strengt tatt ganske godt, men sånn som de presenterte det på TV2-nyhetene, så har vi det strengt tatt ikke et hakk bedre der jeg er ihvertfall. Eneste jeg virkerlig er misfornøyd med, er lønnen, og det var vel mye det samme som denne TV2-reportasjen dreide seg om også!

 

edit: lønnen var visst mellom 48 og 64 kr timen, men det var nettolønn. Vanligvis har jeg ca 16 kr timen i snitt (dog, jeg får jo også lønn de dagene jeg har fri, som er 50%).

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Mulig de har flere innrykk i året også da?

Når jeg var inne hadde vi to (v&s) tropper som var inne overlappende. Den som hadde vært lengst var NIS-tropp, den andre var under opplæring. Så Mao, når vi kom inn, var vi den troppen som ble trent opp, og når den troppen som var der når vi kom inn dimma, ble vi NIS-tropp.

 

En vanskelig måte å si det på, ble litt innvikla det der kanskje. :p

 

Men final word, ja - (Når jeg var inne) tok de inn en tropp i august, og en i januar.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har tenkt til å kanskje ta UB-kurs og vurderer UB i vakt og sikring. Vil UB i baseforsvar "tilsvare" basesett 2, og UB i vakt og sikring "tilsvare" fredsvakt? Eller blir fredrsvakt brått mye mer hektisk da det er UB? Eks mer SIBO (som jeg vil :) )

Endret av ari_lg
Lenke til kommentar
Har tenkt til å kanskje ta UB-kurs og vurderer UB i vakt og sikring. Vil UB i baseforsvar "tilsvare" basesett 2, og UB i vakt og sikring "tilsvare" fredsvakt? Eller blir fredrsvakt brått mye mer hektisk da det er UB? Eks mer SIBO (som jeg vil :) )

Er nok ikke noe spesiell forskjell på linjene utenom navnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forskjellen er at de ikke kan sammenliknes.

 

Mens man som 'fredsvakt' stort sett sitter i en port/spiller xbox, handler basesett 2 stort sett om trening og øvelser. Basesett 2 er en slags rekruttering til basesett 1 som er profesjonelle soldater som driver styrkebeskyttelse internasjonalt.

Basesett 2 ble visst lagt ned i 2007 en gang.

Lenke til kommentar
Heh, jeg så akkurat på nyhetene at litauiske arbeidere i stavanger arbeider 12 timer daglig, 7 dager i uken og får rundt 70 kr timen. Og så klager de. Herregud, det er jo ca 7 ganger så mye som jeg tjener om dagen, og vi skal i prinsippe ha 12 timer vakt i døgnet, men i praksis blir det 6-16. De bor to og to på rommene, får kost og losji dekket av arbeidsgiver, og så påstår man at dette er ulovlig utnytting av utenlandsk arbeidskraft. For faen, ta først en kikk på førstegangstjenesten. Det er ikke et hakk bedre der!

 

Jeg klager egentlig ikke, jeg trives strengt tatt ganske godt, men sånn som de presenterte det på TV2-nyhetene, så har vi det strengt tatt ikke et hakk bedre der jeg er ihvertfall. Eneste jeg virkerlig er misfornøyd med, er lønnen, og det var vel mye det samme som denne TV2-reportasjen dreide seg om også!

 

edit: lønnen var visst mellom 48 og 64 kr timen, men det var nettolønn. Vanligvis har jeg ca 16 kr timen i snitt (dog, jeg får jo også lønn de dagene jeg har fri, som er 50%).

Dust. arbeidsloven gjelder alle unntatt forsvaret. forsvaret gjør som de vil. :p

Lenke til kommentar
Forskjellen er at de ikke kan sammenliknes.

 

Mens man som 'fredsvakt' stort sett sitter i en port/spiller xbox, handler basesett 2 stort sett om trening og øvelser. Basesett 2 er en slags rekruttering til basesett 1 som er profesjonelle soldater som driver styrkebeskyttelse internasjonalt.

Basesett 2 ble visst lagt ned i 2007 en gang.

Vakthold og sikringssoldater til Basesett 2 ved Rygge flystasjon tas ut to ganger i året

 

Har du en kilde som sier at den ble lagt ned? En kompis av meg dimmet i alle fall fra Basesett 2 i desember 2007, og han sa ingenting om noen nedleggelse.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at de ikke kan sammenliknes.

 

Mens man som 'fredsvakt' stort sett sitter i en port/spiller xbox, handler basesett 2 stort sett om trening og øvelser. Basesett 2 er en slags rekruttering til basesett 1 som er profesjonelle soldater som driver styrkebeskyttelse internasjonalt.

Basesett 2 ble visst lagt ned i 2007 en gang.

Vakthold og sikringssoldater til Basesett 2 ved Rygge flystasjon tas ut to ganger i året

 

Har du en kilde som sier at den ble lagt ned? En kompis av meg dimmet i alle fall fra Basesett 2 i desember 2007, og han sa ingenting om noen nedleggelse.

Var noen fra informasjon om linje på madla som sa det, du får en orientering der nede. fleste havner i vakt & sikring eller tilsvarende i sjøforsvaret.

 

jeg ble i allefall fortalt at linjen ville utgå i slutten av 2007 og deromkring. ta kontakt med de som driver linjen, da forsvarets mediesenter kan være ramme på feilinformasjon.

feks. fikk meg innbilt at -5 på begge øya ikke var noe prob så lenge du brukte linser i MP, og at tok du ikke fyfo kravet på opptaket gjorde det ikke noe bare du klarte det i løpet av tjenesten. ...løøøøgn! :p

 

sørg for å få en aktiv tjeneste, så du har noe å skryte av når du er ferdig. kamera er et must.

forsvaret er fine greier. :)

Lenke til kommentar
Er vakthold og sikringstjeneste å anbefale? Kan noen fortelle litt om dette? Hvordan er mulighetene for å få turnusordning her? Er det 2 uker på og 2 uker av da? Hvordan er vaktene når du har turnusordnig? 12-timersskift?

 

Har fått varsel om innkallelse til luftforsvaret, KNM Harald Haarfagre i juli i år. Andre tjenestemuligheter som er å anbefale her?

 

 

Ta det fra ein som har vært der var kontigent 03/07 Vakt og sikring Luftforsvaret er den kuleste tjenesten utenom Crew chief og hundtjenesten, de andre greiene kan du bare tørke deg i ræva med... unnskyld min "Fransk", Detalijert hva V&S er kan jeg forklare deg her og nå.

 

1. Etter rekrutt perioden " Er faktisk den du kommer og snakke om heilt i slutten av tjenesten når du tenkter tilbake på det" blir du mest sannsynlig sent til Rygge Flystasjon tror det er Ørlandet som har Base sett I og II

 

2. Første dag når du kommer av toget, skal du kaste all pakning inn i en lastebil, også komme deg fort inn på bussen(ta med deg Pc din, ellers så blir den ødelagt), du har fått utdelt rom allerede" hilse på Befalen som du skal forholde deg til" (viss du får Fenrik/ Sgt S***h**t si hei fra meg :p viss du har Ub/sgt kasp*r**n så ler du av han og sier Ahhahaha du ble banket av en fra 03/07 i nærkamp)

 

3. Første hinder alt ok, begynnelsen bare hilsing på befal og sjefen for V&S Rygge også litt teori, trene litt, litt marsj formasjoner og litt sånt. O Gud eg savna maten på Rygge.. det er den beste maten EVER som du kommer til og spise i militæret.

 

4. BB-løpet aka Blodbånds løpet er og jogge gjennom 5km terreng løype og så etter på rett på hinderløype som er faktisk dritt gøyt...Dere har allerede blitt delt inn i lag, Våres lag eide de andre og jogget forbi 2 lag :D og på hinderløypa så var vi best der også.

 

5.Pepper spray,batong kurs,håndjerns og SIBO(Strid i tettbebygde områder) kurs :D Det er alt du trenger og vite om det avsnitte.

 

6. Skytteuke mest sannsynlig på Sessvollmoen eller Ørlandet eller noen gøye plasser som det.

 

7.Leke litt CT(counter terrorist) mot T (terrorister) altså hoved objekt det er og beskytte et objekt

 

8. Det gøyeste av det gøyeste :D Berret løpet.. Etter lang dag med pussing og utstyr og sånt.. så kommer de vel rundt 1-2 om natten og så skal dere jogge med 20l dunker en liten distanse :D etter det sier de at dere har bestått opptaket og de sender dere inn til og legge dere... MEN NEI DA... de er ikke ferdig med dokke enda :D så kommer heile helvete etter det... så hint. spar på kreftene selv om du er sliten og trøtt... men det er vel verdt og gå med Berret til Parade uniformen enn den stygge båt lua.

 

9. Du får diplom og hele greien.

 

10. Søk deg på FOHK eller Sola, de best tjeneste stedene i Norge.. heilt seriøst.

 

11. På FOHK står du med MP5 kevlar vest og hele pakken, kansje pain in the ass den første uken men ellers så er det dritt artig å være der :D blir noe sånt du skal ha det....

 

Vil si eg anbefaler V&S Luft på det sterkest til alle de som er usikker på hva de skal velge.. Har aldri hatt så mye motgang og utfordringer og tenke tilbake på alt det som eg har greid på den korte tiden du er i Forcen... Det er en fryd og ha vært med i V&S FOHK forcen ^^

FOHK er det 12t vakter og Sola 24/7 Haakonsvern og andre baser skal ha alt fra 3 skiftsdeling til 24/7 vakter..

 

 

Turnus messig, sier alle befal at det er 1uke på 1 uke av eller 2uker på 2uker av.. de fleste befal gir beskjed god tid før ting skjer.. men i marinen skjer ikke dette i hvertfall viss du tenkte og søke deg over til Haakonsvern.. ikke gjør det største tabben eg har gjordt i min militær karriere.

 

 

Til Marinens menn kan eg anbefale også at dere tar V&S men det blir ikke like hardt og alt sånt.. men være så snill styr unna Haakonsvern, det er nesten personlig inskrenking av hele personlige livet ditt.. de sier du får en uke på en uke av BULLSHIT, de tar deg og bruker deg til alt så de kan tjene penger på deg.... Til fremtiden alle som leser denne som er på Haakonsvern: Respect the Navy quick reaction force, and they will give you the respect you need..

 

Eg tuller ikkje nå om respekt.. viss det var folk som ingen likte i V&S så ble de som sagt altid sein til bussen eller det tar evigheter for å åpne portene for de, eller andre wierd incodences :D

 

 

Viss noen av mine gamle comrads skal en dag se denne så veit du kem eg e når eg sier " we are SPARTANS, remember us when we are gone and do as much mischife as you can!!!"

 

 

PS* Jepp jepp ^^ Håper du har fått mer en nok av info :D du ser vi har det gøyt i Forcen ;) finner på masse jævelskap*

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Den slakkeste tjenesten du kan få har turnus.

Den hardeste tjenesten du kan få (i luftforsvaret) har ikke turnus.

Hvor er logikken?

Det går ikke på om tjenesten er fysisk krevende eller ei, det kommer sannsynligvis mer an på behovet for døgnbemanning. Hos oss er det døgnbemannet med minimum 6 vaktsoldater/grenaderer til enhver tid 24 timer i døgnet, og dermed må det være en ordning for at vi også skal få fridager. Da blir det turnus :)

 

Her kan du lese litt om basesett II....

Jeg har faktisk opplæring i alt det som står listet der, med unntak av eskortetjeneste og sanitet nivå 2. Egentlig skulle jeg hatt begge disse to som etterutdanning også, men det ble av diverse årsaker ingenting av.

 

 

Hmm Du sier grenadere kor e det du tjeneste gjør og ka en nummeret til befal? sende det på pm :D

kunne tenkt meg og jobbe som grenader ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...