Gå til innhold

Vakthold og sikringstjeneste


Anbefalte innlegg

Er vakthold og sikringstjeneste å anbefale? Kan noen fortelle litt om dette? Hvordan er mulighetene for å få turnusordning her? Er det 2 uker på og 2 uker av da? Hvordan er vaktene når du har turnusordnig? 12-timersskift?

 

Har fått varsel om innkallelse til luftforsvaret, KNM Harald Haarfagre i juli i år. Andre tjenestemuligheter som er å anbefale her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vakt og sikringstjeneste i Luft har såvidt jeg har forstått, turnustjeneste uansett avdeling (dette gjelder ikke alle avdelinger i andre forsvarsgrener). Hvordan turnusen foregår, varierer, og den "lengste" turnusen finner du på Sørreisa (21/21 dager), som forøvrig også har landets beste velferd. Jeg har 14/14 dager, men i tillegg kan inntil 5 dager av permen tas ut i etterutdanning, noe jeg tror gjelder for alle tjenestesteder. I utgangspunktet tror jeg vaktene som regel skal være 12 timer på i døgnet, men på mitt tjenestested har vi for tiden ca 8 timer på i døgnet + en og annen streifpatrulje eller flaggtjeneste. Dette varierer etter hvor mye mannskaper vi har tilgjengelig.

 

Tjenesten i og for seg tror jeg er ganske ensformig uansett tjenestested. Enkelte steder har kanskje litt mer fysisk tjeneste enn andre, både i form av streif (kort/lang alt etter tjenestested), og fysisk fostring (på mitt tjenestested slipper vi unna all tvungen FYFO). Hvis du satser på vakt og sikring, tror jeg du vil foretrekke å tjenestegjøre på Sørreisa. Det virker ihvertfall som om de har de mest fornøyde vaktsoldatene.

 

Dersom du ønsker en mer fysisk vaktholdstjeneste, kan du søke hundefører. Dette er imidlertid vanskeligere å komme inn på, men jeg innbiller meg at tjenesten er noe mer variert, selv om dette også i bunn og grunn er V&S. Hvordan turnustjenesten er der, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takk for flott svar, surbz00r. Hvor er det du tjenestegjør?

 

Jeg vil nok foretrekke å tjenestegjøre i sør-norge en plass. Jeg har problemer med dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter, så jeg begynner å fryse ganske fort.

 

Er tjenesten virkelig så ensformig? Leste dette på www.mil.no:

 

Vakthold- og sikringstjenesten er svært bred og utdanningen skal legge grunnlag for utføring av: våpentjeneste (med forskjellige våpen), felttjeneste, strid på basen, objektsikring, rettslære, overvåking og kontroll, samband og fysisk trening.

 

Er det ikke så bra som det høres ut? Får vi skyte mye med våpen? :)

 

Hva er forskjellen mellom "Vakthold- og sikringssoldat" og "Vakt- & Sikringssoldat - Fredsvakt"? Når jeg trykker les mer på www.mil.no, så får jeg opp "Vi beklager, Serveren kan ikke finne siden du søker (HTTP 404)" :(

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Forskjellen er at de ikke kan sammenliknes.

 

Mens man som 'fredsvakt' stort sett sitter i en port/spiller xbox, handler basesett 2 stort sett om trening og øvelser. Basesett 2 er en slags rekruttering til basesett 1 som er profesjonelle soldater som driver styrkebeskyttelse internasjonalt.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at de ikke kan sammenliknes.

 

Mens man som 'fredsvakt' stort sett sitter i en port/spiller xbox, handler basesett 2 stort sett om trening og øvelser. Basesett 2 er en slags rekruttering til basesett 1 som er profesjonelle soldater som driver styrkebeskyttelse internasjonalt.

 

Såpass, ja. Har egentlig ikke lyst å bare sitte der å spille xbox heller. Og basesett 2 hørtes kanskje litt i overkant stress ut :p .. Finnes det en mellomting? Hvordan er Hundefører i forhold?

Lenke til kommentar

Har bare erfaring med de fra Ørlandet. De har også hundeførere på Rygge og i Bodø.

 

 

Kurset (som stort sett foregår på Sessvollmoen) var visst veldig hardt (her snakker vi laaange dager, mye løping og mye kjefting), men står ikke helt i stil med det de driver med på tjenestested.

 

Dagene deres går vel stort sett ut på å holde på med hundene. Her går det også på rundgang å jobbe i vakta. Da må de være klar til å rykke ut hvis vakta finner en åpen dør på låserunden, eller andre uttrykninger (som stort sett er caser). De må også være med på diverse vaktpatruljer (ca 4 i døgnet).

 

På Rygge tror jeg hundeførerne er en del av basesettet.

Lenke til kommentar

Var sjøl i V&S Basesett II i 05/06, i Bodin Leir. Ikke noe turnustjeneste der. En av troppene er dessuten Nasjonal Innsatsstyrke, og blir sendt litt rundt for å drive vakthold. For min del var jeg på Andøya et par ganger for å drive patruljetjeneste etc, med skarpe hunder og diverse.

 

Vi hadde nok ikke den hardeste tjenesten, men vi gikk ikke "idle", slik V&S på for eksempel hovedflystasjonen gjorde.

 

Hovedpoenget med Basesett II er som tidligere nevnt å rekruttere til Basesett I og utenlandstjeneste. Jeg kan jo nevne at i min tropp var det èn som søkte seg videre etter fullført førstegangstjeneste..

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :thumbup:

 

Er det gode muligheter å få tjenestegjøre innen V&S en plass i sør-norge? Har som sagt litt problemer med dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter og begynner å fryse ganske fort.

 

Kan man tjenestegjøre i utlandet rett etter førstegangstjeneste, eller må man gjennom kursing o.l.? Hvor lenge varer utenlandstjenesten, og hvor mye tjener en?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

De har V&S på Rygge, vil jeg tro. Det kan jo være et bra alternativ. Uansett blir det kaldt på vinteren, så den tanken må du bare venne deg til..

 

Før utlandet må du først bli tatt opp i Basesett I, de har en del (Overkommelige) krav. Vet ikke så mye om dette, men du finner en del på mil.no.

Lenke til kommentar
Takk for flott svar, surbz00r. Hvor er det du tjenestegjør?

 

Jeg vil nok foretrekke å tjenestegjøre i sør-norge en plass. Jeg har problemer med dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter, så jeg begynner å fryse ganske fort.

 

Er tjenesten virkelig så ensformig? Leste dette på www.mil.no:

 

Vakthold- og sikringstjenesten er svært bred og utdanningen skal legge grunnlag for utføring av: våpentjeneste (med forskjellige våpen), felttjeneste, strid på basen, objektsikring, rettslære, overvåking og kontroll, samband og fysisk trening.

 

Er det ikke så bra som det høres ut? Får vi skyte mye med våpen? :)

 

 

 

Har ikke selv vært V&S, men velger å tro at informasjonen på mil.no ikke samsvarer med virkeligheten, som vanlig.

Lenke til kommentar

Det som er nevnt der er faktisk akkurat hva vi drev med. Av våpen så skjøt vi regelmessig med Glock, MP5 og AG3 på skytebanen ved Bestemorenga (Lite stykke utafor Bodø). MG-gutta pusla naturligvis med meg'en sin også, men ikke så fryktelig mye.

 

Edit: Vi var temmelig ofte ute på øvelse, og jobbet i slike settinger tett med hundetroppen. Hundetroppen holdt vanligvis til på Bodø HFS, så utenom øvelsessammenheng så vi de strengt tatt bare når vi hadde siste oppstilling før helg/perm.

Endret av Banjaluka
Lenke til kommentar
Det som er nevnt der er faktisk akkurat hva vi drev med. Av våpen så skjøt vi regelmessig med Glock, MP5 og AG3 på skytebanen ved Bestemorenga (Lite stykke utafor Bodø). MG-gutta pusla naturligvis med meg'en sin også, men ikke så fryktelig mye.

 

Edit: Vi var temmelig ofte ute på øvelse, og jobbet i slike settinger tett med hundetroppen. Hundetroppen holdt vanligvis til på Bodø HFS, så utenom øvelsessammenheng så vi de strengt tatt bare når vi hadde siste oppstilling før helg/perm.

 

Men du var vel på basesett, og det er vel noe helt annet enn portvakt på jørstadmoen til eksempel. Vanlig V&S er vel ikke akkurat på skytebanen hver dag..

Lenke til kommentar
Takk for flott svar, surbz00r. Hvor er det du tjenestegjør?

 

Jeg vil nok foretrekke å tjenestegjøre i sør-norge en plass. Jeg har problemer med dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter, så jeg begynner å fryse ganske fort.

 

Er tjenesten virkelig så ensformig? Leste dette på www.mil.no:

 

Vakthold- og sikringstjenesten er svært bred og utdanningen skal legge grunnlag for utføring av: våpentjeneste (med forskjellige våpen), felttjeneste, strid på basen, objektsikring, rettslære, overvåking og kontroll, samband og fysisk trening.

 

Er det ikke så bra som det høres ut? Får vi skyte mye med våpen? :)

 

Hva er forskjellen mellom "Vakthold- og sikringssoldat" og "Vakt- & Sikringssoldat - Fredsvakt"? Når jeg trykker les mer på www.mil.no, så får jeg opp "Vi beklager, Serveren kan ikke finne siden du søker (HTTP 404)" :(

Her er troppen min fra VS-kurset på BHFS. Det som står der om "operativ og aktiv hverdag" gjelder absolutt ikke alle. Merk at alt det du lister opp i sitatet ditt stemmer, i motsetning til hva fedtcreme antar, men dette er vel å merke kun gjeldende for kurset. For min del varte dette kurset i 4 uker og var ganske intensivt hele veien mens det sto på. I dag sitter jeg i en sofa og spiller xbox noen timer daglig. Det er i og for seg greit, men jeg savner litt feltøvelser og skyting innimellom. Det var mye skyting på VS-kurset, men nå har jeg ikke skutt siden tidlig oktober. Spørs også hvor mye skyting det blir for "ferskingene" som er ferdig utdannet neste uke, de får nemlig kun 2 uker utdanning.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke det var du zurbzoor som hadde festet liggeunderlaget på tvers av sekken, under topplokket;) Og min antagelse gjaldt ikke kurset, men tjenesten sett under ett. Burde nok ha sett litt bedre på den linken, men som du selv er inne på, informasjonen på mil.no samsvarer lite med virkeligheten, ref "operativ og aktiv hverdag", samt "Harde krav til både psyke og fysikk stilles til soldatene".

 

Men jeg disser ikke vaktsoldater, bare påpeker at informasjonen til dels kan være villedende, sannsynligvis i rekrutteringsøyemed. Slik det er med de fleste avdelinger.

Lenke til kommentar

Vakt og sikring på rena leir og terningmoen satt ett år og spilte xbox og playstation i vaktbua. Jeg hadde ikke kastet bort ett år på det tullet. De som ble dumpet på gardeskolen ble sendt over til vakt og sikring siden det ikke krevde så mye på fysikken.

Lenke til kommentar

Synes basesett 2 høres lovende ut, og satser på å komme inn der.

 

Er de fysiske kravene for å komme inn veldig høye? Hva er viktigst, kondisjon eller styrke? Sprang 3200 meter på 12 minutter i høst. I styrke sliter jeg dog litt mer...

 

kan noen bekrefte eller avkrefte at det er turnusordning ved Rygge?

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Vi hadde SIBO totalt 2 dager. Mulig de som fremdeles er på BHFS har SIBO som etterutdanning.

 

Og nei, det er ikke jeg som har festet liggeunderlaget under topplokket. Bodde på rom med karen, artig fyr. Jeg er ikke på noen av bildene.

 

Basesett II virker mer innbydende rent tjenestemessig, med mer action og mer spennende tjeneste, men på den annen side så slipper jeg å slite meg ut pluss at jeg har 50% turnusfri med lønn hver dag. Jeg lider ingen nød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...