Gå til innhold

Den store pålegg-tråden !


Addan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Folk reagerer alltid på "gourmetskivene" mine, men ærlig talt. Mat skal jo være godt!

 

Mine favorittpålegg er

 

- Sennep (Den beste til dette er den i glass med sennepfrø), røkt laks, aioli, og på toppen legger jeg enten krepsehaler eller crabsticks.

- Roastbeef med ridderost! legger også gjerne på annen "spesialost" som port salut.

- SILD!! Yum yum yum! Julesild, krydret sursild, karrisild, sennepsild, sherrysild, salsasild, løksild osv. All sild bortsett fra den som er modnet. Den smaker litt rart.

- Peppermakrell og makrell i tomat

- Hjemmelaget tunfisksalat. Blander da Tunfisk i vann med enten boston agurksalat, salt, pepper og litt sitron, eller helt vanlig salsasaus

:dribble:

 

Hvis jeg skal være rask, putter jeg crunchy peanøttsmør eller banan på skiva. Det er også utrolig digg. For ikke å snakke om smøreost med Jalapeno, evt kjøttpålegg på toppen av det også :cool:

Lenke til kommentar
Jeg bruker halvgrovt brød som for eksempel Naturbrød (med ugle på)

Hvordan er ugla tilberedt?

 

Pålegg, ja. Jeg liker godt spekemat, diverse typer tørkede pølser. Strandamør er en udødelig klassiker som passer til alt av brød, ellers er det brødtypen som avgjør mye av hva som kan spises. F.eks. er spekeskinke knallbra pålegg, men bare på loff. Salami er også fin-fint, men helst på mellomgrovt. Riktig grovt brød er nydelig med kraftige pølser med sterk egenart (kan være elgpølse, Eidsvik Umami, diverse tørkede italienske smaksbomber osv.), men for all del, en grov leverpostei er ofte det beste på mørkt brød.

 

Syltetøy, og da kun rørt (ikke kokt), er godt på ferskt, grovt brød. Makrell, varm- eller kaldrøkt (ikke i tomat) er godt på mellomgrovt, det samme gjelder sardiner (i olje).

 

Ost passer i mitt hode bare på sprø ting, jeg takler ikke så godt kombinasjonen av ost og mykt brød. Kjeks er bra med ost, spesielt rødkittoster. Vanlig hvitost er greit på pizza eller til nød sammen med skinke på lyst brød. Unntaket er ridderost og Port Salut, disse er faktisk ganske gode selv på mykt brød, men selv de krever akkompagnement at et slags kjøttprodukt.

 

Reker/kreps er også godt på loff!

Lenke til kommentar

Mine morgentips:

 

Sameboe spesial: Ganske enkelt, du tar en brødskive, tar et hardkokt egg og sprer ut over skiva, oppå dette tar du ost, før du topper det hele med agurk... Himmelsk!!!!

 

Eller så har du min vanlige jorbærsyltetøy med ost oppå ;)

 

Også har du får de som liker rista brød: Ristabrød med smør og sukker...ENJOY!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...