Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Strenge foreldre mtp drkking og være ute


Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 17år som har litt problemer med foreldre og drikking. Mora mi er så naiv at hun tror ikke jeg drikker, når jeg skal på fest osv sier hun, ''trenger du penger til brus?'' -''Æææ, neida, går bra.''

Brus?!?! Brus på fest? Latterlig. Vel, uansett. Faren min er litt annerledes, han vet vel egentlig at jeg drikker, men sier ingenting om det.

 

Og jeg må alltid være hjemme før de legger seg om kveldene (altså 1-1.30) i helgene. Jeg sier ikke at dette er urimelig, men hadde vært greit om de hadde bare lagt seg og jeg kunne kommet hjem i 4-tida.

 

Er dette strenge krav syns dere? Vær hjemme til 1-1.30 når man er 17år?

 

Med ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe;) Penger til brus... Altså, egentlig synes jeg ikke du har noe problem... Kanskje litt stramme tøyler, til tross for at du er så godt som voksen, men du er tross alt ikke gammel nok til å drikke alkohol.

 

Fra jeg var 16 slapp mamma og pappa tøylene mine. Nå skal det sies at jeg var en rebell i ung alder, og hadde allerede vært mye ute å festet fram til da. Men som sagt, i 16 års alderen ble det friere tøyler. Det vil si at de sa ikke JA, bare gå ut å drikk deg full på heimert, spy i søplekasser og la vær å kom hjem, men de brydde seg ikke så mye om hva jeg gjorde bare de visste hvor jeg var og når jeg regnet med å være hjemme.

 

Du kan jo kanskje prøve å hinte fram til foreldrene dine at du snart er 18 og at det ikke vil være noen forskjell på tankemåten din om et halvår, så om du kanskje selv kunne bestemme når du skal komme hjem?

 

Jeg vet om mange som hadde "innetid" så lenge de bodde hjemme, selv etter fyllte 18, så du er ikke alene. Mange foreldre har den der "så lenge du bor under mitt hus" regelen, men det skader ikke å snakke med foreldrene dine;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt innetider siden 8. klasse (de ville bare vite hvor jeg skulle), så jeg syns egentlig det virker litt strengt når du er 17. Men på en annen side så ville jeg ikke sett på det som noe problem. Man kan vel ha det like gøy før kl ett som etter. Hadde forresten bare blitt glad om jeg fikk penger av foreldrene mine, om det var til brus eller noe annet, kan ikke huske sist det skjedde liksom.

Lenke til kommentar

Strenge foreldre er ikke alltid like kjekt nei, men ha i bakhodet at du snart blir atten. Men jeg ville uansett anbefale deg å snakke med foreldrene dine om det. Du kan f. eks argumentere for at det viktigste er at de vet hvor du er. Eventuelt at du alltid har mobilen på deg og at de kan nå deg når som helst. Videre kan du jo forsikre dem om at du er ansvarlig, og at de ikke trenger å vokte over deg som en hauk. Prøv rett og slett å hinte til at du snart er myndig og greier å ta vare på deg selv. : - )

Lenke til kommentar

Noen ganger lurer jeg på om ungdommer tror foreldregenerasjonen er fullstendig sovna i en skavel.

 

Da tenker jeg på pakke tyggegummi og masse parfyme for å kamuflere røyklukt og alkohollukt.

 

Om nå trådstarter har drukket deler av kvelden, og for eksempel vært passe drita klokka 10 eller 11, for så å komme hjem klokka 1; hvor mange tror at foreldrene ikke merker at han har drukket?

Lenke til kommentar

Min mor lever nok i en nektelse av at jeg drikker til tider. Men hun tok det jo opp med meg her en dag, da jeg går på noen medisiner som ikke skal taes med alkohol (stor påkjenning på lever). Så hun må jo ha en viss misstanke.

Når jeg blir 18, driter jeg egentlig langt oppi deres ''hus-regler'', hva skal de gjøre vis jeg ikke følger reglene? Kaste meg ut? Javel, klarer meg fint selv vis de bestemmer seg for det.

Min far tror han bestemmer over ALT jeg gjør til jeg er 18, men der tar han egentlig grundig feil. Hvis foreldrene mine hadde visst hvor mye shit jeg hadde drevet på med i løpet av de siste årene hadde de fått sjokk. De har jo bustet meg en gang for å drikke, da de luktet det og ville ha meg til å puste på dem, da fikk jeg en lang skyllebøtte om at jeg kun var 16 (var 16 da) og blablabla.

 

Foreldrene til mange av mine kompiser bare går å legger seg til vanlig tid, så får sønnen/datteren komme hjem når h*n føler for det. Selvfølgelig har de jo grenser, men en kompis av meg kom hjem klokka 7 en morgen og moren hans var våken uten at hun ble spesielt sur pga det.

Hadde noe slikt skjedd til meg hadde jeg blitt adoptert bort. :ermm:

Lenke til kommentar
Min mor lever nok i en nektelse av at jeg drikker til tider. Men hun tok det jo opp med meg her en dag, da jeg går på noen medisiner som ikke skal taes med alkohol (stor påkjenning på lever). Så hun må jo ha en viss misstanke.

Når jeg blir 18, driter jeg egentlig langt oppi deres ''hus-regler'', hva skal de gjøre vis jeg ikke følger reglene? Kaste meg ut? Javel, klarer meg fint selv vis de bestemmer seg for det.

Min far tror han bestemmer over ALT jeg gjør til jeg er 18, men der tar han egentlig grundig feil. Hvis foreldrene mine hadde visst hvor mye shit jeg hadde drevet på med i løpet av de siste årene hadde de fått sjokk. De har jo bustet meg en gang for å drikke, da de luktet det og ville ha meg til å puste på dem, da fikk jeg en lang skyllebøtte om at jeg kun var 16 (var 16 da) og blablabla.

 

Foreldrene til mange av mine kompiser bare går å legger seg til vanlig tid, så får sønnen/datteren komme hjem når h*n føler for det. Selvfølgelig har de jo grenser, men en kompis av meg kom hjem klokka 7 en morgen og moren hans var våken uten at hun ble spesielt sur pga det.

Hadde noe slikt skjedd til meg hadde jeg blitt adoptert bort. :ermm:

 

hehe, samme med meg. Har kommet hjem kl 8 på morningen etter at jeg sa jeg bare skulle være ute til kl 11 på kvelden. Sendte melding og de gikk å la seg, og det har skjedd noen ganger.

 

Men som sagt, prat med dem og se hva de sier, ikke anta at de vil detaljstyre deg. Som regel er det egentlig et ønske for ditt eget beste, men så slår det litt uheldig ut ettersom dere har forskjellige interesser.

Lenke til kommentar

om 1-1:30 er sent avhenger jo veldig av hvor du bor, hvilke type venner du har og hvor voksen du er av deg.

om du kan ta egne, voksne avgjørelser uten å bli veldig påvirket av gruppepress.

f.eks alkohol, røyk, narkotiske stoffer og sex er ting som venner påvirker deg mye med i ung alder.

Lenke til kommentar
om 1-1:30 er sent avhenger jo veldig av hvor du bor, hvilke type venner du har og hvor voksen du er av deg.

om du kan ta egne, voksne avgjørelser uten å bli veldig påvirket av gruppepress.

f.eks alkohol, røyk, narkotiske stoffer og sex er ting som venner påvirker deg mye med i ung alder.

 

Bor egentlig veldig sentralt, stor busstilgang/biltilgang. Har ikke venner som driver med spesielt ''farlige'' ting og vil si jeg er veldig voksen av meg. Jeg er vel den eneste i kompisgjengen som ikke har prøvd hasj (når de andre var ute å røyka det), sa jeg ''Neh, sånn dritt vil jeg ikke prøve eller ha imeg, Later''

 

Er aldri et problem for meg å si nei når de maser på meg om å røyke hasj. Så vis jeg skulle vurdert meg selv når jeg skulle kommet hjem hadde jeg kunne kommet hjem når jeg selv ville, fordi jeg er absolutt moden nok til å ta være på meg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hei, er en gutt på 17år som har litt problemer med foreldre og drikking. Mora mi er så naiv at hun tror ikke jeg drikker, når jeg skal på fest osv sier hun, ''trenger du penger til brus?'' -''Æææ, neida, går bra.''

Brus?!?! Brus på fest? Latterlig. Vel, uansett. Faren min er litt annerledes, han vet vel egentlig at jeg drikker, men sier ingenting om det.

 

Og jeg må alltid være hjemme før de legger seg om kveldene (altså 1-1.30) i helgene. Jeg sier ikke at dette er urimelig, men hadde vært greit om de hadde bare lagt seg og jeg kunne kommet hjem i 4-tida.

 

Er dette strenge krav syns dere? Vær hjemme til 1-1.30 når man er 17år?

 

Med ;)

 

Nei.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Syntes foreldrene dine er rasjonelle jeg. Selv fikk jeg kun lov til å være ute til 02:00. Det skjedde også at jeg spurte om jeg kunne være ute lengre fordi vi hadde det gøy, noe jeg ofte fikk lov til. Mamma visste jeg drakk. Hun har til og med kjøpt litt rusbrus til meg, fordi hun var redd for at jeg skulle drikke sterkere ting, og ting jeg ikke visste opphavet til (hjemmebrent). Dette har mye med at jeg bor på en plass der hjemmebrent og 60%++ ikke er uvanlig.

 

Selv om jeg syntes det var litt strengt at jeg måtte være hjemme 02:00 skjønner jeg utrolig godt den dag idag hvorfor.

 

Det med at hun kjøpte alkohol til meg er ting jeg også kommer til å gjøre for mine barn. Mange vil si at det er uansvarlig, men jeg har kun positive erfaringer fra det. Jeg har aldri rørt hjemmebrent og har et bra forhold til alkohol.

 

Jeg er glad i mamma jeg :love:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg synes de er strenge. Kan ikke huske at noen av vennene mine har hatt innetider etter de starta på vgs. Kravene jeg fikk var;

-Ordnet skyss eller overnatting hos noen.

-De visste hvor jeg hadde tenkt meg den kvelden.

-Jeg måtte svare på mobilen, og si fra hvis jeg dro andre steder.

-Ikke noe dop.

Lenke til kommentar

Min innetid var 01-02. Var jeg ikke på avtalt sted til avtalt tid, ble de mildt sagt sure. Ganske muggne på avtalebrytning her i familien.

 

Husker en hendelse der pappa skulle hente meg 02 uten for banken elns, jeg var ute med ei veninne og vi begynte å rote som faen utpå kvelden. Endte med at vi sto utenfor banken og rota mens pappa satt i bilen og tutet mens han ringte meg på mobilen. Full som jeg var prøvde jeg meg på: "Kom igjen i morgen", men neida, her skulle man hjem, ingen nåde!

Da var jeg 17. Alkohol har de aldri vært strengte på så lenge jeg kan vise måtehold og holde meg noenlunde høfflig som full.

 

Nå som jeg er atten er det "last train home" med pappa 01-02, vil jeg ikke bli hentet, må jeg komme meg hjem på egenhånd, enten det er en venn eller taxi. Funker knall, når klokken er såpass mye, er jeg som regel utslått uansett.

Lenke til kommentar

I en alder av 14år var jeg nerd og satt bare inne hele tiden omtrent. Rundt 15 års alderen begynte jeg å drikke å feste med venner og sånn og da var de veldig strenge i starten. Måtte være hjemme før halv 2 i helgene og hvis jeg ikke var hjemme da ringte de og begynte å kjøre rundt å leite etter meg. Fy faen så irritert jeg ble da :p Men etterhvert så har de blitt mer vant til det og nå er det ikke noe problem, kan komme hjem når jeg vil og sånn. Er 17 jeg og btw.

Lenke til kommentar

Dette er jo ingenting. Du har full frihet til å gå ut,ha det gøy og tiden er ikke direkte skummel. Har selv hatt frihet angående tid siden jeg var 16.

 

På den annen side har jeg en venninne som er 17 og ikke får lov til å gå ut i det hele tatt. Moren sier det ikke er noe poeng i å gå ut i helgene,hun kan ha det like bra hjemme. Nå DET er strengt det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Syntes foreldrene dine er rasjonelle jeg. Selv fikk jeg kun lov til å være ute til 02:00. Det skjedde også at jeg spurte om jeg kunne være ute lengre fordi vi hadde det gøy, noe jeg ofte fikk lov til. Mamma visste jeg drakk. Hun har til og med kjøpt litt rusbrus til meg, fordi hun var redd for at jeg skulle drikke sterkere ting, og ting jeg ikke visste opphavet til (hjemmebrent). Dette har mye med at jeg bor på en plass der hjemmebrent og 60%++ ikke er uvanlig.

 

Selv om jeg syntes det var litt strengt at jeg måtte være hjemme 02:00 skjønner jeg utrolig godt den dag idag hvorfor.

 

Det med at hun kjøpte alkohol til meg er ting jeg også kommer til å gjøre for mine barn. Mange vil si at det er uansvarlig, men jeg har kun positive erfaringer fra det. Jeg har aldri rørt hjemmebrent og har et bra forhold til alkohol.

 

Jeg er glad i mamma jeg :love:

 

Klappe på hvor det føles best for deg og si at du er flink og din mor har gjort en god jobb og har vært heldig.

 

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...