Gå til innhold

Innkalt. Litt spørsmål.


Arronax

Anbefalte innlegg

Fikk melding om planlagt innkalning i dag. Garden.

 

Har egentlig ganske blandede følelser angående militæret. På den ene siden har jeg litt lyst, har hørt at det er en opplevelse for livet osv. På den andre siden, så må jeg sette hele livet mitt på pause i 2 år. Ja, nettop, 2år. Innkalles til januar. Altså må jeg nå (går siste halvåret på videregående nå) gå og pille meg i nesen i 6 måneder, før jeg skal inn i militæret i et år, og så er jeg vel ute igjen til januar 2010. Altså mister jeg et halvår til, ettersom semesterene begynner (for det meste) på høsten.

En annen ting som plager meg, er tvangen i dette, og den grove diskrimineringen. Jeg, som gutt, blir direkte FRASTJÅLET 2 år, mens en jente kan velge å takke nei til å i det hele tatt møte opp på sesjon.

 

Så det jeg egentlig lurer på, er; hvordan er det å avtjene førstegangstjeneste i garden? Jeg kan ikke engang huske å ha skrevet garden som et alternativ på sesjonen. Har ganske alvorlige astmaplager, og dette leverte jeg legeerklæring om på sesjonen.

 

Kan godt si at jeg ikke vil "gi igjen noe til fedrelandet mitt" og slikt sprøyt, men jeg føler ikke akkurat at jeg skylder det noe. Det jeg kommer til å skatte i løpet av livet mitt burde holde.

 

Ah vell, ikke som om jeg har noen andre valg enn å avtjene straffen min, oops, "førstegangstjenesten". Gidder ikke begynne å dikte opp grunner for å slippe heller, slik som jeg ser mange hyler om på denne delen av forumet.

Skulle tro at astma var grunn nok. gah.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Havnet akkurat i nesten samme problemstilling som deg i dag ... Greit nok at det er en førsteganstjeneste som kan være småmorsom, men at du må sette av 2 år for det er urimelig ... Hvorfor har ikke forsvaret bare innkallelse på høsten i stedet? Det passer veldig mye bedre for de som har tenkt å ta høyere utdanning og virkelig gi noe tilbake til fedrelandet.

Lenke til kommentar
Havnet akkurat i nesten samme problemstilling som deg i dag ... Greit nok at det er en førsteganstjeneste som kan være småmorsom, men at du må sette av 2 år for det er urimelig ... Hvorfor har ikke forsvaret bare innkallelse på høsten i stedet? Det passer veldig mye bedre for de som har tenkt å ta høyere utdanning og virkelig gi noe tilbake til fedrelandet.

 

Sikkert fordi at å ha innkallelse bare på høsten faktisk ville være å vise hensyn til folks fremtidige planer, og å faktisk vise forståelse for at folk har et liv før - og etter førstegangstjenesten. Og det kan man ikke ha noe av i Sovjet Norge. :)

Lenke til kommentar

Ring og spør om fremskyndelse hvis du ikke har lyst til å jobbe et år før studiene tar til (halvt år før fgtj og halvt år etter fgtj).

Eller så begynner du på studiene dine og søker om utsettelse når innkallelsen begynner å nærme seg. Da får du utsettelse til studiene er ferdig.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Sikkert fordi at å ha innkallelse bare på høsten faktisk ville være å vise hensyn til folks fremtidige planer, og å faktisk vise forståelse for at folk har et liv før - og etter førstegangstjenesten. Og det kan man ikke ha noe av i Sovjet Norge. :)

Det hadde vært flott om grensa mot Russland bare hadde vært voktet halve året, og personellet i forsvaret generelt var utrent halve året. Vi får håpe eventuelle kriser oppstår den halvdelen av året vi er i stand til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv i samme situasjon. På sesjon fikk jeg vite at en av tre måtte tjene. Generelt fikk jeg inntrykket av at det holdt med de som ville være med på dette frivillig. Men i dag lå det der da jeg kom hjem. Et brev fra forsvaret, varsel om innkalling. Gjett om jeg ble overrasket. Og jeg som har lagt klare planer for tiden fremover. Jeg skulle på språkkurs tre måneder til høsten, i Berlin og lære ordentlig tysk. Deretter skulle jeg jobbe frem til sommeren 2010, os så søke om studie i Berlin som begynner i oktober. Nå må det hele utsettes med to år. For jeg begynner i sjøforsvaret i mars 2009.. Det er som dere sier, to år på vent. Og når jeg først skal i forsvaret vil jeg jo ha et eventyr. Har lite lyst til å droppe sjøforsvaret til fordel for en gudsforlatt garnison på Østlandet med innkalling i høst. Men da sparer jeg jo et år. Jeg fikk i hvert fall førstevalget. Skal ringe sesjonskontoret i morgen og vurdere alternativene mine..

 

Edit: Kanskje de tilbyr tyskkurs i forsvaret? Noen som vet dette?

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar

fikk brev i dag jeg å..

når jeg var på sesjon hadde jeg vandel (tydligvis ikke mer) og sa klart ifra om at jeg ikke ønsket å bli innkalt,

men ble plukket inn i sjøforsvaret, inn mars 2009, noe jeg må utsette pga lærlingkontrakt osm utløper aug.

hvis 1 av 3 blir innkalt, hvorfor velge de som ikke ønsker?

men blir jeg værende i sjøforsvaret selv om jeg utsetter det?

Lenke til kommentar
fikk brev i dag jeg å..

når jeg var på sesjon hadde jeg vandel (tydligvis ikke mer) og sa klart ifra om at jeg ikke ønsket å bli innkalt,

men ble plukket inn i sjøforsvaret, inn mars 2009, noe jeg må utsette pga lærlingkontrakt osm utløper aug.

hvis 1 av 3 blir innkalt, hvorfor velge de som ikke ønsker?

men blir jeg værende i sjøforsvaret selv om jeg utsetter det?

 

 

Hør med Vernepliktsverket

Lenke til kommentar
Ta å ring Vernepliktsverket på telefon: 03003 (08.00-15.00).

 

Og be om å bli innkalt tidligere og en forflytning til Panser eller 2. Bataljonen.

Mener at de kjører innrykk i august.

 

 

Panserbataljonen har innrykk i januar!

 

Fikk brevet i går selv. Men ringte på mandag og fikk vite det allerede da.

 

 

Mange jeg kjenner som har ringt 03003 og fått byttet innrykksdato og sted.. Bare å prøve!

 

 

Lurer litt på en ting.

På varsel om innkalling står det at man får utsatt tjenesten hvis manhar gått f.eks høyere utdanning i mer enn 3 mnd på innkallingstidspunktet.. Er innkallingstidspunktet i januar, når det er innrykk? eller er det før?

Hvis jeg starter høyere utdanning nå til høsten, slipper jeg da førstegangstjeneste? Blir det utsatt til etter studiene? Må jeg inn uansett?

 

Søkte MP, Garden og HV når jeg var på sesjon..

 

Hvorfor Panser? =/

Lenke til kommentar

Det står bare -en- dato på brevet du har fått, det er tidspunktet. Og er det i januar så er det selvfølgelig mer enn tre måneder etter august om du starter studier da ;)

 

Fikk selv det brevet når jeg var i studier, svarte at jeg studerte og har hverken fått brev om innkallelse, melding om utsettelse, eller MPer på døra så det ser ikke ut som at de gir ut så mye info på det.

Lenke til kommentar

Sitter på et vis i samme båt som trådstarter, og kunne trengt litt hjelp.

 

Jeg har blitt innkalt til sjøforsvaret i September, som er omtrent 15 dager etter høstsemesteret på UiB begynner (der jeg har tenkt meg inn). Det vil si at jeg går ut på samme tid året etter jeg gikk inn, og går glipp av det semesteret, evt resten av året med studier.

 

Hvordan er det med dimming før slutt på tjeneste? Om jeg kan dimme 3 uker før jeg egentlig skal, får jeg muligheten til å hoppe rett på studier. Er millitæret strenge på dette, vil det la seg gjøre og om det er noe jeg kan ta med i beregningen? Blir bra kjipt å sitte uten skoleplass plutselig, og måtte jobbe et helt år!

Lenke til kommentar
Sitter på et vis i samme båt som trådstarter, og kunne trengt litt hjelp.

 

Jeg har blitt innkalt til sjøforsvaret i September, som er omtrent 15 dager etter høstsemesteret på UiB begynner (der jeg har tenkt meg inn). Det vil si at jeg går ut på samme tid året etter jeg gikk inn, og går glipp av det semesteret, evt resten av året med studier.

 

Hvordan er det med dimming før slutt på tjeneste? Om jeg kan dimme 3 uker før jeg egentlig skal, får jeg muligheten til å hoppe rett på studier. Er millitæret strenge på dette, vil det la seg gjøre og om det er noe jeg kan ta med i beregningen? Blir bra kjipt å sitte uten skoleplass plutselig, og måtte jobbe et helt år!

 

Det vil nok ikke være et problem å dimme før tiden pga av studielpass.

Lenke til kommentar

Som det nevnes over her: snakk med vernepliktsverket. Jeg sendte dem et par mailer, og endte opp med å få fremskyndet førstegangstjenesten 6 mnd. Dette var dog Luftforsvaret, som har fire innrykk i året. Alt de trengte, var personnummer. Jeg vet derimot ikke hvor villige de er til å endre gren/avdeling, men det er bar en måte å finne det ut på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...