Gå til innhold

Diskusjonstråd for rimelige objektiv til Canon EOS serien


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig fornøyd med min 70-300mm IS USM. ISen funker supert. Uvant at bildet "blir igjen" når man beveger bittelitt på kameraet, f.eks. for å justere utstnittet. Hehe.

 

Største ulempe er treg autofokus når den bommer helt, og går "helt ut" og må tilbake igjen, men ellers har jeg bare godord om dette objektivet. Har tatt rundt 1300 bilder på fotballkamper og litt under 700 bilder på Rally Trøndelag i fjor. Ingenting å si på skarphet og sånn, når du ikke bommer med fokusen.

 

Mange som er mer kravstor vil si at Canon EF 70-200mm f/4L USM er et bedre valg pga bildekvaliteten man får med det. Kan godt stemme, men ifølge denne testen, så er "optical quality (of) the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens." Sier litt... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DO, "Diffractive Optics" er bedre objektivglass.
Mnja...

 

"Diffractive optics" vil si at det brukes Fresnel-elementer i konstruksjonen, noe som gjør at man kan bruke mindre glass for å oppnå en bestemt virkning og dermed lage objektiver som er mer kompakte enn hvis de hadde vært konstruert bare med konvensjonell optikk. Fresnel-elementer har også veldig gode egenskaper mtp. kromatisk abberasjon. Men de har gjerne dårligere motlysegenskaper enn konvensjonelle linseelementer.

Tester og salgstall indikerer vel at dette ikke har vært en ubetinget susess ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Var en kjøretur til nyksund i dag,her er veien .

 

Vei.jpg

 

 

Her finner du en større utgave_

Vei

 

Har hvært der, og kalle det man kjører på ut dit for en vei er i verste fall å overdrive.

Mulig veien er bedre på vinteren en sommeren.

Har du bilder fra fra selve Nykksund?

Den plassen må alle som er i området få med seg.

Lenke til kommentar

Har hvært der, og kalle det man kjører på ut dit for en vei er i verste fall å overdrive.

Mulig veien er bedre på vinteren en sommeren.

Har du bilder fra fra selve Nykksund?

Den plassen må alle som er i området få med seg.

 

 

Her finner du noen.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0#entry10674433

 

 

Slett ikke uvanelig at en må stoppe og fjerne steiner fra veibanen der :grin:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Canon sin 100mm skrytes opp i skyene overalt. Skal man ha det beste innenfor rimelighetens grenser, er nok denne den "rette". Skal man ha et rimeligere alternativ, så ser Tokina sin 90mm veldig bra ut. Er i alle fall det jeg har lest meg frem til.

 

Skal man ta den helt ut, kan man jo velge den som har 5:1 på makro. Hehe. Aner ikke om den passer på 30D engang.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg har i dag igjen vært ute og tatt noen bilder og selv om zoomlinsa er et veldig kjekt redskap å ha og som jeg ikke skiller meg av med så ser jeg at jeg har behov for en tele i tillegg.

Her tenker jeg da på en tele på enten 400mm eller 500mm for bruk på stativ, noen gode forslag som ikke medfører salg av hus og hjem :cool:

Lenke til kommentar
Takk for svar, jeg har i dag igjen vært ute og tatt noen bilder og selv om zoomlinsa er et veldig kjekt redskap å ha og som jeg ikke skiller meg av med så ser jeg at jeg har behov for en tele i tillegg.

Her tenker jeg da på en tele på enten 400mm eller 500mm for bruk på stativ, noen gode forslag som ikke medfører salg av hus og hjem :cool:

 

Du bure klare å finne noe uten å selge hus og hjem, men det koster ca like mye som en grei bruktbil.

Sjekk prisguiden og bruktmarket på foto.no.

Lenke til kommentar

"

... Ønsker man vidvinkel, så er det flere gode alternativer: Sigma 10-22mm, Canon EF-S 10-22mm, Tokina 12-24mm og Sigma 12-24mm. Pluss en del andre varianter som ikke er så veldig populære. Dvs. Tamron kommer med en 10-24mm til sommeren som frister vedlig; men vi vet ikke om den leverer enda. ..."

_____________________________________

 

Jeg studerer arkitektur, og ønsker meg en rimelig og god vidvinkelzoom.

Jeg har en Canon 400D m/18-55mm, som hovedsaklig brukes som 18mm.

 

-Jeg har blitt anbefalt Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 (6000,-) og Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 (6000,-), med opplysning om at disse skal være rimelig rett-tegnende. Jeg er også blitt anbefalt å se nærmere på tokina 12-24 f/4 (5000,-).

 

?: Er det noen som kan dele erfaringene de har med noen av disse, eller lignende objektivene?

?: Er det noen som har erfaring med arkitekturfotografering og hva en bør vektlegge mht objektiv?

?: Hva bør jeg velge?

?: Hvor bør jeg kjøpe?

 

?: Noen som har prøvd den nye Tokina 11-16 f/2.8 (4000,- +mva)?

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Ser etter en telezoom som et supliment til min 17-85mm.

 

Har sett på canons 70-300mm, men er det noen andre jeg burde vurdere fremfor den? Må da ikke være dyrere en enn 70-300mm'ern og ha IS og AF.

 

Hvordan funker dette med fullformat objektiver? Trenger jeg å tenke noe på det før jeg kjøper fullformat kamera?

Lenke til kommentar
Ser etter en telezoom som et supliment til min 17-85mm.

 

Har sett på canons 70-300mm, men er det noen andre jeg burde vurdere fremfor den? Må da ikke være dyrere en enn 70-300mm'ern og ha IS og AF.

 

Hvordan funker dette med fullformat objektiver? Trenger jeg å tenke noe på det før jeg kjøper fullformat kamera?

 

Alle EF objektv kan brukes på FF og Crop, EF-S kan bare brukes på Crop kamera(10d/20d/30d/40d/300/350/400/450)

Lenke til kommentar
Ser etter en telezoom som et supliment til min 17-85mm.

 

Har sett på canons 70-300mm, men er det noen andre jeg burde vurdere fremfor den? Må da ikke være dyrere en enn 70-300mm'ern og ha IS og AF.

 

Hvordan funker dette med fullformat objektiver? Trenger jeg å tenke noe på det før jeg kjøper fullformat kamera?

 

Selv bruker jeg et EFs 55-250 IS forøvrig det jeg har tatt bildet lengre opp i denne tråden med + de som ligger i mine bilder i sinaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...