Gå til innhold

Diskusjonstråd for rimelige objektiv til Canon EOS serien


Anbefalte innlegg

Slikt er flisespikkeri og kunn for å "må ha rett" er temmelig overbevist om at de aller fleste forstod utmerket godt hva jeg mente, blir jo temmelig håpløst om en skal flisespikke slik som det der :)
Det er faktisk flust av folk i denne verden som ikke forstår det, og som tenker "Åh dæsken! 11 ganger zoom, det må jo være dritbra" og ikke innser at et 2x zoom (f.eks. 200-400) kan dra motivet mye nærmere enn en 11x zoom som 18-200. Å blande "zoom" og "brennvidde" er et klassisk eksempel på begrepsforvirring, og det er noe man bør prøve å unngå. Det er mye bedre å lære seg å bruke de rette termene enn å fortsette å bruke uttrykk feil bare fordi "alle andre gjør det".

 

Og med tanke på plasseringen av tastene på et vanlig norsk tastatur så er det minst like lett å skrive "tele" som å skrive "zoom", så latskap er heller ikke noe særlig bra argument...

Du tar over der andre ga seg TAkk TAkk-.

Det gjelder å ikke gji seg eller hva.-

fred fred fred.-

min båt går dårlig men jeg kjønner ikke hvorfor

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mye bedre å lære seg å bruke de rette termene enn å fortsette å bruke uttrykk feil bare fordi "alle andre gjør det".

Nettopp. Dog tror jeg det har større innvirkning av "alle skjønner det" enn at "alle andre gjør det", da de aller fleste med en viss forståelse klarer å skille zoom og tele på et anstendig vis.

 

Bare for å illustrere poenget mitt, vil du si at det er helt greit om jeg skulle begynne å kalle dette for en "motorsag"?

Hahahaha!! :D

Lenke til kommentar
Bare for å illustrere poenget mitt, vil du si at det er helt greit om jeg skulle begynne å kalle dette for en "motorsag"?

 

Ikke for å pirke men er det kjedesag du tenker på.

En kjedesag er like mye en motorsag, som zoom er det samme som tele. :)

 

Ikke for å pirke men er det kjedesag du tenker på.
Har det noe å si så lenge folk forstår hva jeg mener?

 

;)

 

Nei jeg er bare vanskelig.

Hahahaha! :whistle:

 

EDIT: Snakk om indirekte mobbing, haha! :rofl::lol:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Bare for å illustrere poenget mitt, vil du si at det er helt greit om jeg skulle begynne å kalle dette for en "motorsag"?

 

Kommer jo helt ann på det,folk flest kaller en kjedesag for en motorsag (er du muligens en av dem)

Det finnes ikke en motorsag,men det finnes utallige sager drevet av motor så også denne.

Men for å illustrere litt , sier noen "hent motorsaga" så går vedkommende og henter kjedesagen.

Så også med objektiv, står det tre objektiv av typen zoom en 18-55 en 70-200 og en 100-200 på bordet og noen sier "gi meg den kraftigste/største zoomen" så får en automatisk den som var 100-200.

Når en så ser proffer sier "du må skaffe deg en større zoom til den oppgaven" ja så skjønner vi alle hva han mener. Men jeg registrer at noen bare må ha rett så jeg gir herved et par karer her rett slik at vi kan ende denne diskusjonen :!:

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke men er det kjedesag du tenker på.
Har det noe å si så lenge folk forstår hva jeg mener?

 

;)

 

 

Dette er frekt, her henger du ut andre som dumme fordi de ser på en ting på en annen måte, det er ikke snakk om at jeg ikke forstår hva du sier ,så vær så snill å stig ned fra din høye hest du imponerer ingen ved å opptre nedlatende. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nå er jeg meget fersk her, og vil ikke ødelegge den gode stemningen, men jeg prøver igjen: (ihht overskriften "rimelige objektiv til canon EOS")

 

Ser på noen av disse "billig" objektivene så har man en macro-knapp...

 

Hva er denne godt for?

 

Vil denne kunne gi bedre macrobilder en objektivet Snekker'n anbefaler?

 

Bare lurer...

 

kenneth

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Tenkte mere på hva den knappen gjør, og hvorfor det blir bedre med en sånn knapp??

Nærgrensen blir 55cm kortere, som gjør at du kan komme 55cm nærmere, som gjør at du kan forstørre motivet mer.

Man får kun "liksom-makro" med en slik funksjon, med en forstørrelsesgrad på 1:2.

Lenke til kommentar

Så 1:1 er "ekte" makro?

 

Er da motivet i størrelse 1:1 basert på avstand til frontlinsa?

 

 

Sikkert totalt unyttig info, men jeg synes det er litt gøy å lære hvis jeg først skal putte flere tusenlapper i utstyr på den nye hobbyen min..

Har flust med dyre støvsamlere i kjeller og skap som ikke var gøy lenger...... :blush:

Lenke til kommentar

Når du er på nærgrensen med et skikkelig makroobjektiv et størrelsen på motivet like stort som størrelsen på projeksjonen av motivet på bildebrikken.

 

Litt lettere forklart:

En 1 cm lang pinne på nærgrensen til objektivet skal da være 1 cm lang på bildebrikken.

 

Dersom jeg har forstått dette riktig.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

mener disse supervitera burde lese første innleg å va tråd starten begynte med her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10662902

For meg så ser det ut som de bedrevitera kommer å prayer andre trådstart å bare driver opphausing for å fremme høy inteligens med lite melom øra da det gjelder empati å menskeverde.-,

Ble mye rart dette

Eller disse folka sitter å trøkker på skolelære å skal frelse verden.-,

sett mange jeg som har oppfinni julet på nytt over samme emne,.-

Endret av kvase
Lenke til kommentar
Når du er på nærgrensen med et skikkelig makroobjektiv et størrelsen på motivet like stort som størrelsen på projeksjonen av motivet på bildebrikken.

 

Litt lettere forklart:

En 1 cm lang pinne på nærgrensen til objektivet skal da være 1 cm lang på bildebrikken.

 

Dersom jeg har forstått dette riktig.

 

Mvh,

Beej80

Ja, helt korrekt. Eller, forklart på en annen måte: Det som er like stort som sensoren, blir gjengitt over hele sensoren. Altså, hvis sensoren er (tenkt) 3cm lang, vil et motiv på 3cm dekke hele lengden på bildet - uten beskjæring. Et motiv på 9cm, vil bare 1/3 av motivet være synlig på det eksponerte bildet.

Lenke til kommentar
Til macrofotografering har jeg et EF 35-70 m/macro,*snip*

Det er da en så temmelig lang nærgrense på 35-70/3.5-4.5 (hvis det er den du har) at jeg vil påstå at det neppe kan kalles "makro", ikke "fake" makro heller. Uten belg, mellomring(er) eller konvertere gir ikke 35-70/3.5-4.5 forstørrelse større enn 1:2 - og er dermed ikke makro.

Men, jeg har objektivet selv, og er fryktelig fornøyd med det. Men akkurat til makro er det ikke veldig godt egnet. Et billig makro-objektiv er ikke spesielt, og man vil merke stor forskjell fra EF 35-70mm til en hvilken som helst makro som gjengir i en skala på 1:2 eller større.

Lenke til kommentar
Til macrofotografering har jeg et EF 35-70 m/macro,*snip*

Det er da en så temmelig lang nærgrense på 35-70/3.5-4.5 (hvis det er den du har) at jeg vil påstå at det neppe kan kalles "makro", ikke "fake" makro heller. Uten belg, mellomring(er) eller konvertere gir ikke 35-70/3.5-4.5 forstørrelse større enn 1:2 - og er dermed ikke makro.

Men, jeg har objektivet selv, og er fryktelig fornøyd med det. Men akkurat til makro er det ikke veldig godt egnet. Et billig makro-objektiv er ikke spesielt, og man vil merke stor forskjell fra EF 35-70mm til en hvilken som helst makro som gjengir i en skala på 1:2 eller større.

 

Nettop og derfor er det satt en annen på ønskelisten, jeg bruker bare macrofunksjonen på den siden jeg hadde den liggende fra min eos 650. :)

 

Samt at jeg også kikker på denne, Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG macro

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...