Gå til innhold

En overdreven død


Anbefalte innlegg

Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Flere av spillene som har blitt lansert nå på slutten av PS2 sin levetid, ser MYE penere ut en hva en kan få til i de fleste spill på en PC som ble kjøpt samtidig som PS2 sin lansering, og med like mye penger (i alle fall som jeg kan tenke meg).

 

At konsollene har en fast konfigurasjon gjør at spillene kan og må optimaliseres mye bedre for plattformen enn PC-spill der en regner veldig ofte regner med at hardware oppdateres jevnlig. Dette fører til at konsoller ofte kan levere bedre reell ytelse i lengre tid enn en PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Flere av spillene som har blitt lansert nå på slutten av PS2 sin levetid, ser MYE penere ut en hva en kan få til i de fleste spill på en PC som ble kjøpt samtidig som PS2 sin lansering, og med like mye penger (i alle fall som jeg kan tenke meg).

 

At konsollene har en fast konfigurasjon gjør at spillene kan og må optimaliseres mye bedre for plattformen enn PC-spill der en regner veldig ofte regner med at hardware oppdateres jevnlig. Dette fører til at konsoller ofte kan levere bedre reell ytelse i lengre tid enn en PC.

 

Som sagt, "mer eller mindre stillstand" det var for å ta høyde for denne utviklingen. (som forøvrig også ofte skjer på PC). Konsoller kan nok levere bedre reell ytelse i lengre tid enn PC, men det er langt ifra slik at en PC må byttes ut annhvert år for å levere tilsvarende som en konsoll, om man har like krav til plattformene. PC ligger adskillge nærmere opp mot en konsollevetid i så måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er nok sant dette. Tror egentlig myten omkring dette ofte kommer av at når en har MULIGHETEN til å kjøpe noe som fører til bedre grafikk på PCen, så gjør en ofte det. I alle fall vi i Norge som har over gjennomsnittet mye penger å bruke på et «leketøy».

 

Jeg har forsåvidt både PS3 og en rimelig oppegående PC. Ser egentlig ikke på disse to som direkte konkurrenter, men heller supplementer til hverandre.

 

Har i det siste kjøpt de fleste spillene mine via Steam. Når tilgangen til kjøpte spill blir lettere enn det å laste ned piratversjoner, så er det faktisk mye lavere terskel for å kjøpe spill. Spesiellt når spillene kan selges billigere grunnet mindre distrubusjonskostnader. I tillegg er det flott å ha spill som alltid er up-to-date av seg selv, og som i tillegg har en flott friends-funksjon :)

Lenke til kommentar

Tjohei folkens! Lang og god tråd.

Ville bare skyte inn en liten sak jeg ikke kunne se bli tatt opp:

Problemer med å få denne fine grafikken til å fungere på en PC!

 

For de av oss som er "datakontakten" for mange så ser vi at det er ikke bare bare å få alt til å fungere for den vanlige bruker. Kort må passe inn, drivere må matche HW og OS, spill som krever spesielle ting osv osv. Oppgraderinger som man må etterhvert gjøre for å få de nyeste spillene til å fungere hjelper ikke..

 

Mens på en konsoll så er det stort sett tut og kjør.. Vi skal ikke se bort ifra at det er en viktig faktor for valg av platform.

Lenke til kommentar
Tjohei folkens! Lang og god tråd.

Ville bare skyte inn en liten sak jeg ikke kunne se bli tatt opp:

Problemer med å få denne fine grafikken til å fungere på en PC!

 

For de av oss som er "datakontakten" for mange så ser vi at det er ikke bare bare å få alt til å fungere for den vanlige bruker. Kort må passe inn, drivere må matche HW og OS, spill som krever spesielle ting osv osv. Oppgraderinger som man må etterhvert gjøre for å få de nyeste spillene til å fungere hjelper ikke..

 

Mens på en konsoll så er det stort sett tut og kjør.. Vi skal ikke se bort ifra at det er en viktig faktor for valg av platform.

 

 

Som jeg sa PC er mer avansert, og gir større fordeler jo mer datakyndig du er ;)

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er piratkopierings-argumentet...

 

PC-gaming går nedover pga. det er så mye piratkopiering? Joda, en god del er det helt sikkert, men det er da vitterlig vel så enkelt, om ikke enklere for en gjennomsnittlig bruker å piratkopiere til en Wii eller XboX360!

 

I sistnevnte tilfellene så involverer jo prosessen etter installering av chip (eller enkel softmod i 360'ens tilfelle) kun at du brenner ut disken og sitter den inn i maskinen. Piratkopiering for PC-spill er da tross alt en mindre straight-forward, med varierende måter å applye cracker på osv. Det er ikke vanskelig for en som er sterk på data nei, men for den gjevne bruker representerer det utvilsomt en mye større hindring.

 

Så, sorry - men jeg tror ikke piratkopieringen er en hovedfaktor, da den rammer alle sider like hardt (untatt PS3 for øyeblikket, men de har jo fallt så bak teten nå uansett...)

 

Jeg tror at hovedgrunnene heller er:

- Stor generell bedring i kvaliteten på konsoller (på grafikk og lyd og insats/budsjett på spill osv), pga. større satsing fra flere sider.

 

- Konsoller er ganske idiotsikre, og for mannen i gata er egentlig en PC for komplisert. På konsollet vet de spillet vil fungere.

 

- Ikke minst pris! Så mye som jeg elsker PC-platformen, og så billig som PC-utstyr er blitt nå generellt sett i forhold til for et par år siden, så er det ikke til å komme unna at man må betale minst 2-3 ganger så mye for å få en PC som kan spille de samme spillene med sammme grafikk som F.eks. en XboX360. De er passelig svinbillig i grunn. Selvfølgleig er en PC mer enn bare spillplatform ja, men det er nok mange der ute som ikke er ute etter noe annet enn en spillplatform som er garantert til å holde seg oppdatert de neste 2-4 årene.

 

Jeg har ingen tro på at PC-gaming komer til å forsvinne. Den kommer til å koeksistere med konsoll-gaming, da de ikke overlapper fullstendig. Det er mange ting som passer til PC som ikke passer i det hele tatt til konsoll (som RTS/FPS), mens det finnes også eksempler til det motsatte (Beat-em-ups og mange andre sjangrer).

 

Det jeg mistenker er at vi kan se en konsolidering av konsollene etter en stund. Dvs. at ihvertfall mellom Sony og Microsoft står det til lsutt igjen èn vinner på konsollmarkedet (mens Nintendo jobber i sitt eget segment som ikke blir særlig påvirket). Hvis det skjer så feller jeg i grunn ingen tårer, for jeg hater når man må ha 3 konsoller i samme generasjon for å kunne spille alle de eksklusive spillene som man har ventet på.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har kommentert akkurat dette, men snart er det vel mulig å spille med tastatur og mus på konsoll? Ettersom det er mange som ønsker nettop dette, og man kan jo kjøpe "konsoll kontroller" til PC. PC er best, ingen tvil, men for å forsvare konsollene er de jo dritbillige i forhold til en PC. PS3 f.eks 3500 raske, så får du til og med blu-ray leser.

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen har kommentert akkurat dette, men snart er det vel mulig å spille med tastatur og mus på konsoll? Ettersom det er mange som ønsker nettop dette, og man kan jo kjøpe "konsoll kontroller" til PC. PC er best, ingen tvil, men for å forsvare konsollene er de jo dritbillige i forhold til en PC. PS3 f.eks 3500 raske, så får du til og med blu-ray leser.

Jasså?

 

Du får en utmerket maskin som drar spillene minst like bra som en PS3 for 4100kr.

Det er da inkludert alt i selve maskinen/kabinettet. 40GB versjonen av PS3 blir også en dårlig sammenligning, da den ikke kan kjøre PS2 spill engang. (mens en PC kan kjøre de fleste av eldre spill)

Så en sammenligning på 60GB verjsonen er langt bedre.

 

En PC til 4100kr drar Crysis på high grafikk, COD 4 på full, og de aller fleste av dagens spill på høyt/fullt grafikknivå...

Et konsollspill ksoter også jevnt over samme spillet på PC.

 

Så ser ikke hvorfor PC er så voldsomt mye dyrere?

Med en PC til 4100kr får du:

- 8800GT 512MB

- Core 2 Duo E6320

- 2GB DDR2

- Billig kabinett + Billig DVD leser

- Sokkel 775 680i SLI hovedkort

- 500W Strømforsyning

- 80GB harddisk (50kr ekstra for 160GB)

.....

 

Edit: Skal du ha Blu-Ray leser også, så koster det 1100kr ekstra, og du havner på 5200kr. (sammenlignet mot 60GB versjonen av PS3 som koster 5000kr så er det ingen stor forskjell i pris heller... ;))

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Edit: Skal du ha Blu-Ray leser også, så koster det 1100kr ekstra, og du havner på 5200kr. (sammenlignet mot 60GB versjonen av PS3 som koster 5000kr så er det ingen stor forskjell i pris heller... ;))

I tillegg, hvis man skal ha en skjerm så får man en finfin 22tommer til 2300 kr. Hvis man skal utnytte grafikken på en PS3 derimot trenger man en HD-tv til over 6000 kr.

 

Man kan jo forsåvidt bruke en pc-skjerm til en ps3 også (ihvertfall 360), men da forsvinner jo et av de beste argumentene for å spille på konsoll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
PC er best, ingen tvil, men for å forsvare konsollene er de jo dritbillige i forhold til en PC. PS3 f.eks 3500 raske, så får du til og med blu-ray leser.

 

Nja, som andrull gir eksempel på kan jo det diskuteres.

 

Nå er det jo også sånn at de fleste må ha en PC i huset uansett (Tekstbehandling, Mail, www etc). Så prisen for spillPC blir evt. kun det ekstra du må betale for litt bedre Skjerm, CPU og skjermkort. Sånn sett blir en spillPC billigere enn en KontorPC + Konsoll.

Lenke til kommentar
Edit: Skal du ha Blu-Ray leser også, så koster det 1100kr ekstra, og du havner på 5200kr. (sammenlignet mot 60GB versjonen av PS3 som koster 5000kr så er det ingen stor forskjell i pris heller... ;))

I tillegg, hvis man skal ha en skjerm så får man en finfin 22tommer til 2300 kr. Hvis man skal utnytte grafikken på en PS3 derimot trenger man en HD-tv til over 6000 kr.

 

Man kan jo forsåvidt bruke en pc-skjerm til en ps3 også (ihvertfall 360), men da forsvinner jo et av de beste argumentene for å spille på konsoll.

 

Hvilket ergument er det som forsvinner for å spille på konsol da? en 22-tommer har jo også høy nok oppløsning til å "utnytte" grafikken PS3 leverer. Jeg synes det med skjermer er et dårlig argument, både PC og konsoll kan bruke vanlig skjerm eller TV, hold prisen av skjerm utenfor. Dette argumenterte jeg forøvrig for å i gamle dager også, når folk brukte det som et argument imot PC at man trengte en dyr skjerm, kontra en TV som de fleste eide fra før...

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvilket ergument er det som forsvinner for å spille på konsol da? en 22-tommer har jo også høy nok oppløsning til å "utnytte" grafikken PS3 leverer. Jeg synes det med skjermer er et dårlig argument, både PC og konsoll kan bruke vanlig skjerm eller TV, hold prisen av skjerm utenfor. Dette argumenterte jeg forøvrig for å i gamle dager også, når folk brukte det som et argument imot PC at man trengte en dyr skjerm, kontra en TV som de fleste eide fra før...

 

AtW

Slik jeg har forstått det mener folk generelt (ihvertfall de konsoll-folka jeg kjenner) at det er langt bedre å sitte med en trådløs kontroller i sofan foran en 42-tommer enn å sitte med bøyd rygg og stirre inn i en liten lcd-skjerm. Er klar over at man kan koble pcen til hd-tven og motsatt, men det er ikke folk flest.

 

Er forresten ikke en pc-fanatiker, har en 360 i tillegg og skal snart kjøpe meg en hd-tv. :love:

(Hvis noen har noen gode tips til valg av tv så stikk innom tråden i signaturen min.)

Lenke til kommentar

Vell, det er jo en smakssak. Men som du sier kan du jo lett benytte PC som en konsoll ;)

 

Jeg derimot foretrekker å sitte på rommet, klistret oppi PC-skjermen med mus og tastatur, fremfor å sitte 5meter fra TV-en i stua med en trådløst GamePad. Føler meg mye mer med i spillet når jeg sitter klistret oppi PC-skjermen.

Den gangen jeg forsøkte å rulle PC-en inn i stua og spille noen spill fra sofaen følte jeg det ble helt katastrofalt med en rekke spill, følte jeg ikke var på langt nær like mye "med" i spillet som jeg var når jeg satt på rommet.

 

Men det er vell en smakssak, men jeg liker heller ikke det å okkupere stua for andre som ønsker og se på TV osv..

Liker best å sitte på mitt lille mørklagte rom, klistrer opp i PC-skjermen "i min egen verden" fremfor langt unna TV-skjermen i stua.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Du må heller ikke sitte med bøyd rygg. Du kan fint sitte i en god kontorstol. Om ikke de fleste ønsker å koble PC-en til TVen, så betyr jo dette at de er fonøyd med å sitte på kontoret forran PCen?

 

Man kan koble konsollen til PC-skjermen, og da blir ikke prisen på skjermen noe argument.

Men om man skal argumentere at det er behageligere å sitte forran en 42" plasma/LCD TV, så gjelder argumentet så absolutt.

Lenke til kommentar

Så ikke denne artikkelen før nå. Syntes den var utrolig bra, creds til forfatter.

 

Er enig i alt, og jeg håper flere spill kommer til å henge seg på steam framover. Steam har blitt lettere en torrents/dc osv. Ikke trenger man dumme cracks, alle spill fungere, automatisk patching, bra community, anti cheat og mye mer. Jeg hadde hvertfal kjøpt mye mer spill om alt var på steam. Jeg fikser heller ikke DVD'r. Inn og ut hele tiden, nei huff.

 

Gabe Newell for president!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...