Gå til innhold

Noen gode adventurespill der ute?


Anbefalte innlegg

Hei og hå.

 

Jeg har spillt en del eldre adventurespill og i hvertfall ett nyere, Drømmefall, men jeg lurer på hvilke andre nyere slike spill dere kunne anbefale?

 

Det hadde vært fint med noe som har god grafikk og lyd men historien er helt klart det viktigste.

 

Her er de spillene som jeg har eller har vært igjennom før:

 

Drømmefall: The longest Journey

The Secret of Monkey Island

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Broken Sword (det første, for lenge siden på PS1)

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Beneath a Steel Sky

 

Det er et par spill jeg har lest og sett litt om på nettet og som jeg lurer på om andre her har prøvd:

 

Sherlock Holmes: The Awakened (dette virker interessant + god kritikk)

Runaway: A Road Adventure (god kritikk + morsom animert grafikk)

The Longest Journey (begynner og bli litt eldre men jeg har spillt Drømmefall så det ville jo være kult og se historien til forgjengeren også).

 

Noen som kan si noe om disse spillene eller om andre adventurespill som dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LucasArt har mange adventure spill på lager:

 

Leisure Suit Larry (de første spillene):

Desperat mann på damejakt? :p

 

 

Day of the Tentacle:

Oppfølgeren til Manic Mansion som ga liv til hele adventurestilen til LucasArt.

 

The Digg:

Skulle egentlig bli en film laget av spielberg men ble oversatt til et adventurespill, utrolig bra!

 

 

 

Grim Fandango:

Første LucasArt adventurespill som kom i 3D (og som faktisk fungerte ganske bra)

 

 

Andre titler:

Sam and Max (den gamle)

Sam and Max (den nye)

Full Throttle:

 

--------------

 

The longest journey er etter min mening utrolig mye bedre enn oppfølgeren da det er en renere adventurestil av den gamle sorten

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Spilte gjennom Runaway, som du hadde listet opp. Er også stor fan av adventure spill. Anbefales!

 

Kom halvveis i nyeste Runaway: the dream of the turtle. Men det ble litt kjedelig i et parti der, så mista jeg interessen.

 

Ingenting kan røre Monkey Island 3: Curse of Monkey Island. Klassiker ;)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Sjekk ut litt info om d nye Lost spillet Lost: Via Domus, som er basert på tv serien Lost. Har troen på at dette kan bli et godt spill. Her må du interacte med de andre lost karakterene, bli med på div. quests, løse gåter osv og finne en måte å komme deg vekk fra øya, samtidig som du må løse problemer etterhvert som de dukker opp. Spill som baserer seg på film/serier og motsatt har en tendens til å floppe, men håper d slår an ;)http://www.gamespot.com/pc/adventure/lost/...=result;title;4

Kommer ut 28.februar her i Norge, så ikke lenge til det dukker opp her i huset hvertfall :p

Lenke til kommentar

I og med at adventurespillsjangeren har ligget i dvale de siste ti årene, er man som regel nødt til å gå bakover for å finne de beste spillene innen sjangeren.

 

Selv er jeg mest fan av LucasArts/LucasFilm-adventurespillene fra 1987-1998. De beste er (iflg meg, og ikke i rekkefølge) som følger:

 

Loom

The Secret of Monkey Island

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

The Curse of Monkey Island

Indiana Jones and the Last Crusade

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Sam & max: Hit the Road

Day of the Tentacle

Full Throttle

Grim Fandango

 

Alle disse spillene er klassikere innen adventuresjangeren, og bør spilles av alle som liker sjangeren.

 

Når du har spilt gjennom disse kan du prøve deg på de eldre, litt vanskeligere spillene Maniac Mansion og Zak McKracken & The Alien Mindbenders. Disse er litt primitive i forhold til post-Monkey Island-spillene, men er likevel svært underholdene.

 

The Dig var jeg aldri noen stor fan av, da gåtene er svært Myst-inspirerte og minner lite om LucasArts' klassiske gåter. Escape from Monkey Island har jeg ikke sansen for, da den ødelegger hele Monkey Island-mytologien, tar fullstendig feil av settingen og karakterene og har en svak historie.

 

 

Av andre eventyrspill som er verdt å nevne finner vi SpaceQuest- og Larry-serien til Sierra, Discworldspillene, Simon the Sorcerer 1 og 2, Den Lengste Reisen, Beneath a Steel Sky, The Neverhood, Gobliiins og de nye Sam & Max-spillene fra Telltale.

 

Edit: Og Broken Sword 1 og 2, naturligvis.

Endret av Bagge
Lenke til kommentar

Adventurespill? Det er Sam & Max, det. ;) Disse er gitt ut i episoder, så hver episode er naturligvis ikke så veldig lang (eller dyr, for den saks skyld). Hele første "sesong" og flere episoder av sesong 2 ute allerede og kan kjøpes og lastes ned herfra: http://www.telltalegames.com/store/samandmax

 

Det begynner litt tregt da første episode var mer eller mindre et prøveprosjekt, men allerede fra episode 2 begynner det å bli mye bedre. Kvaliteten har gått gradvis opp hele veien, så selv om du går lei i episode 1 er det helt klart å anbefale at du går gjennom resten. :D

Lenke til kommentar

Fahrenheit (eller Indigo Prophecy i USA);

 

er noen år gammelt men veldig underholdende IMO.

 

Det fikk litt kritikk for å være for filmatisk, og i så måte litt slett spillbarhet. Men jeg syns det filmatiske ved spillet var med på å gjøre det rimelig originalt. Musikken er komponert av Angelo Badalamenti (kjent fra bl.a David Lynch sine filmer), som setter stemningen perfekt. Kan også nevnes at det har ulik slutt alt ettersom, om jeg husker riktig.

 

EDIT:

 

Jeg må forresten bare si at Den Lengste Reisen (ja, finnes på norsk med Synnøve Svaby som April) er atskillig bedre enn drømmefall (til tross for at den trekker på årene)...

Endret av Syv
Lenke til kommentar

Vil bli med her jeg også! :)

 

 

Broken Sword 2 (ikke prøvd 3ern eller 4ern).

Gabriel Knight - Sins of the Fathers (?) (tror den het noe sånn)

The Longest Journey / Den Lengste Reisen (anbefales, anbefales! Jeg liker den best på norsk!) :love:

 

OG...

 

Sam & Max - Hit the Road

Day of the Tentacle

 

 

:love:

Lenke til kommentar

Det meste er vel allerede nevnt her.

 

LucasArts-klassikerne må man ha vært igjennom. Bone-spillene og Sam&Max-spillene til Telltale er også must buy.

 

Når det gjelder Secret Files Tunguska så er det et ganske bra spill. Slutten er et lite antiklimaks, dessverre, men absolutt å anbefale. Stemmene på engelsk skal visstnok være ganske irriterende, så jeg spilte det på tysk, som er originalspråket.

 

Andre "nyere" spill:

 

Broken Sword 3 og 4 må du også spille. 4eren er veldig, veldig bra, men en håpløs slutt ødelegger noe.

 

Ankh kan være å anbefale. Småartig spill.

 

Syberia 1 & 2 skal være klassikere, men jeg har aldri fått prøvd disse selv.

 

Jeg likte også godt Nibiru: Age Of Secrets.

 

Runaway-spillene er okay.

 

Fahrenheit er det mange som liker, spesielt om de likte Dreamfall. Har ikke prøvd det selv.

 

Destination Treasure Island har fått veldig bra kritikker. Har det hjemme, men har ikke hatt tid til å prøve det enda...

 

Ellers kommer snart Overclocked, som har fått fantastiske anmeldelser i Tyskland, hvor det har vært ute en stund, og Jack Keane som har fått enda bedre kritikk.

 

Håper du finner adventurespill som du liker! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...