Gå til innhold

Den store Parfyme tråden! (Diskuter både mann- og dameparfyme)


Anbefalte innlegg

Aldri helt skjønt vitsen med denne tråden, siden parfymer lukter ulikt fra person til person mener jeg. Personlig bruker jeg Armani Code(Kjedelig nok, akkurat som tusen andre, men jeg brukte den "først".. ;) )

Hvordan gjør dere det når dere tester ut nye parfymer? Tar en tur i parfymeavdelingen sprayer på håndleddet og går en tur så det får lagt seg litt eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellene er ikke så store at det ikke er mulig å diskutere parfymer, langt derifra. Bare ta en titt på basenotes.net. Når man begynner å lære litt om parfymer, noter og betegnelser vil det ikke være særlig vanskelig å diskutere parfymer utover "synes den luktet godt/ekkelt".

 

Jeg sprayer på papirbitene som butikkene tilbyr og bruker elimineringsmetoden. Pass dog alltid på å lukt på kaffen som skal stå utplassert i butikken, gjerne sammen med papirbitene. Dette "tilbakestiller" luktesansen slik at lukten av en duft du nettopp har luktet på ikke henger igjen og påvirker oppfatningen av neste duft en lukter på. Har ikke parfymeriet dette ville jeg blitt svært skeptisk.

Når jeg har kommet fram til noen alternativer jeg synes er verdt å undersøke nærmere sprayer jeg de på meg. Én parfyme på hver arm. Har jeg plukket ut flere parfymer kommer jeg heller tilbake. Selv koser jeg meg med det å finne en ny parfyme og bruker gjerne litt tid, så det fungerer fint for meg. Man kan jo selvfølgelig spraye flere parfymer på armene, men det er lettere å lære en duft å kjenne når en ikke blir påvirket av en annen.

Det som dog hjelper mye er å på forhånd bestemme seg for hva man er ute etter; hva den skal brukes til (jobb, festligheter) og hvilket klima den skal brukes i (varmt/kaldt). Har man litt mer erfaring og kunnskap kan man jo også bli mer spesifikk ved å bestemme seg for å lete etter for eksempel en akvatisk duft.

 

Armani Code (som forøvrig het Black Code da jeg kjøpte den) er i mine øyne ingen dårlig parfyme. Litt kjedelig i lengden (men fin å rotere med), en smule syntetisk-duftende toner her og der (kommer dog litt an på temperaturen etter min erfaring), men om jeg skal hygge meg med samboeren vet jeg ihvertfall at den alltid er en sikker vinner. Code er rett og slett et ganske trygt kjøp. Det finnes uansett mange andre parfymer som er kloke å holde seg borte ifra, slik som Le Male fra Jean Paul Gaultier - så sant du ikke skal fiske fjortisjenter.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

slik som Le Male fra Jean Paul Gaultier - så sant du ikke skal fiske fjortisjenter.

Takk for informativt innlegg! Var en kjapp tur innom et parfymeri i dag(men ikke for å se på parfyme til meg, men fordi en venn ikke ville gå alene), han endte opp med å plukke med seg den Gaultier-parfymen og 1 million, de to mest overbrukte kjedeligste parfymene på markedet!

Lenke til kommentar

Haha, kun vært i Drammen en gang og har ikke tenkt meg tilbake med det første, dette var i Oslo, men han kommer fra et mindre sted, har selv aldri tenkt over det som flaut å handle på Parfymeri(Kondomeriet, Cubus og et par andre steder derimot)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om en gutt som er "redd for å besøke et parfymeri alene". Er det noe som er vanlig i Drammen (seriøst spørsmål)? Jeg tror de fleste av mine venner startet å bruke parfyme allerede på barneskolen.

Nei, ironisk nok har jeg aldri opplevd det i Drammen. Kan være en tilfeldighet. Majoriteten av gangene jeg har opplevde det er i nordnorge, spesifikt Bodø. Ganske komisk i grunnen. Men de er vel av samme ulla som er redd for å kjøpe kondomer, bind, gå på kondomeriet, handle undertøy til kjæresten osv.

Uansett, et parfymeri er som regel ikke en butikk som skriker mann etter min mening. Faktisk synes jeg de ofte ser veldig feminine ut og ikke særlig tiltrekkende for menn.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nå har jeg ikke sett igjennom alle sidene, men er det en spesiell måte man oppbevarer parfyme?

 

Min far pleier å ha sine (som man tar på halsen, ikke spray osv) i kjøleskapet, og det er det flere også som har sagt at er bra. Stemmer dette?

 

Mine står i romtemperatur og det har de gjort hele tiden.

 

Og forresten: Kan noen anbefale en nettbutikk med gode priser? :)

 

EDIT: Er det også slik at man burde spraye i luften også gå igjennom? Flere som mener dette og, at det da vil "holde lenger"? Jeg merker av og til at parfymen nesten går vekk etter et par timer, ellers er det meg som ikke legger merke til lukten, hehe. :p

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Er du en god venn rapper du dem og brenner dem. ^^

Har aldri skjønt greia med at mange gutter ikke tør å besøke et parfymeri alene. Når det ble det så flaut å ville lukte godt?

 

Jeg syns det er helt greit jeg.. Er ofte innom og lukter på nyheter ol, og får stadig vekk med meg 4-5-6 prøver hjem ettersom jeg handler der ofte.

Har i det siste fått sansen for Dior Homme for menn. Utroolig god duft. Litt søt, men likevel ikke dame-søt. Ellers er Dior Sport litt friskere for dem som vil ha det litt mer "maskulint".

 

Tar aldri mer enn 1-2 sprut på meg. Det kan ofte virke som du har lite på deg, men etter et par minutter innser man at man har tatt for mye på. Kleint. Jeg tok for mye parfyme på meg nylig, gikk inn på bussen og begynte å kjenne hvor enormt det luktet. Det var nesten ubehagelig for meg selv å sitte der og lukte så sterkt..

1-2 sprut, mer enn nok.

Lenke til kommentar

Hm, trodde EdT var unisex, mens EdP var for damer. Jaja, er av det kvinnelige kjønn, så da gjør det meg i grunn ingen ting. Ikke at jeg pleier å være så nøye på om parfymer er for herrer eller damer. Nasomatto - Silver Musk er f.eks. unisex, og den er jeg veldig glad i.

 

Typen min bruker Robert Piguet - Cravache for tiden. Den liker jeg meget godt på herrer. Menn som passer til Chanel Allure homme er dessuten særdeles tiltrekkende. Samme med nevnte Terre d'Hermès.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå endelig funnet "min" parfyme. L'Instant de Guerlain Pour Homme Extreme er noe av det beste jeg har funnet. Den passer nok best fra høsten og til tidlig vår. For de varmere dagene foretrekker jeg Spicebomb fra Viktor & Rolf.

 

Når det kommer til parfymer for jenter liker jeg Flowerbomb fra Viktor & Rolf og Insolence fra Guerlain.

 

BBC har en dokumentar om parfyme som jeg mener ligger ute på Youtube. Verdt en titt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...