Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du havnet innunder den kategorien for lenge siden, jeg. :D

Godt poeng :green:

 

Har ikke helt bestemt meg ennå, vurderte å prøve Audeze EL-8 for den jobben, men den er lavere priset så sannsynligvis er det like greit å gå for det man vet fungerer med en gang.....

 

Mistenker Audeze ikke gir ut bedre hodetelefoner til under halv pris... det vil overraske meg.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

har lyst på Audeze, og mye annet. Få vente til jeg blir stor. :wee:

Skal du prøve Audeze, sørg for å ha kraftig nok forsterker på plass først. Lyden i Audeze er nesten trist med for svak forsterker (anbefalt 1-4W på hodetelefonene impetans). Det er ikke veldig mange som leverer dette. Oppo HA-1 er nesten i underkant f.eks.

 

Edit:

Abyss AB-1266 f.eks frister veldig, men jeg har betenkeligheter med å bruke slike summer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Selvsagt. Dette er jo "engangs" utgifter, og ikke løpende slik andre hobbyer ofte har. Vi har våre smertegrenser. LCD-3 er nok det dyreste jeg noen gang til å kjøpe. Det er jo mindre enn hva jeg har brukt på PC i fjor, men det var jo for det meste litt sånn innimellom. Men 50k, nei da kan jo man faktisk kjøpe en grei bruktbil. Noe som jeg ikke har, og da er jo det noe jeg vil sammenligne mot hele tiden. Ikke at jeg har planer å kjøpe en bil på en stund. Når jeg begynner på HiB så kan jo jeg gå til og fra :D

Lenke til kommentar

Man kan fint få ett veldig bra LCD-3 setup til 25k inkl hodetelefonene. Spesielt visst man kjøper brukt.

Schiit Mjolnir + den DACen du vil ha. Mjolnir er en veldig bra match med Audeze LCD-2 & 3, da den har en lysere tone mot den varmere lyden til Audeze. Den leverer også 5W @ 50ohm.

Visst jeg ikke husker feil var Audeze hoved-hodetelefonen som ble brukte når dem lagde Mjolnir.

Lenke til kommentar

Selvsagt er "lydmannen" positiv til dette.Han selger jo det. Da er utalene hans verdiløse i denne sammenhengen. Ørelegen har sine poeng, men artikkelen er vinklet feil og angriper ikke de virkelige argumentene.

 

Jeg er av den mening at det ikke er noe poeng med noe bedre enn CD. Like greit at andre har andre meninger, da det er gjerne billigere å kjøpe det digitalt. ^^

 

Hva er forøvrig deres syn på crossfeed?

Jeg bruker dette i JRiver

Jeg elsker det. Får mindre vondt i hodet i tilfeller der det er f.eks kun et instrument på en kanal, og er det er veldig tydelig.

 

edit: Jeg leste til det jeg trodde var slutten på artikkelen, såeh ikke sikkert det jeg skrev er helt gjeldene.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Jeg er også av den formening av at CD i utgangspunktet er bra nok. Noe mer enn 48 KHz og 24 bit som distribusjonsmedie er teknisk sett ikke noe poeng så lenge utstyret som jobber med dette er bra. 16 bit er egentlig også godt nok med mindre man har særdeles god hørsel. I praksis er ikke dynamikken i stand til å dekke mer enn ca 20 bit uansett. Å jobbe med bedre formater har en praktisk verdi for bearbeiding, men det er en helt annen sak. Skal man mikke opp en konsert som holdes en gang stiller det helt andre krav for å kunne få med hele dynamikken og frekvensomfanget uten å komprimere. Poenget med høye frekvenser og sykt høy samplingsrate er ikke nødvendigvis p.g.a at vi kan høre det, men at det kan bedre dekodingen senere slik at rangen innenfor det hørbare blir bedre. Man kan godt ha et signal på flere KHz som DSD og DXD som bare går opp til 48 KHz samplerate, som i praksis gir en analog gjengivelse på opp til 24 KHz. Jeg er ikke der selv, fordi jeg mener det er unødvendig så lenge man gjør en rett jobb på å behandle/dekode origialsignalet. Lyden i dag er så overkomprimert uansett at det for mye moderne musikk ville vært nok med 8 bit, siden alt er så komprimert.

 

Har lagt ved to filer som demonstrerer dette. Den ene er 16 bit og den andre er 8 bit. Kan du skille på det kun ved å lytte ?

 

test.wav

 

test2.wav

 

For crossfeed kommer det helt an på referansene. For dem som hører mye på høyttalere og live konserter så er det unaturlig uten. Lyden kommer innenfra hodet, og det gjør det unaturlig hvis man er vant til å høre rommet rundt seg. Det eneste jeg synes er merkeligere er å være i et helt akustisk dødt rom. Det må være noe av det særeste lydmessige jeg har opplevd utenom en AKG studiohodetelefon som hadde litt av samme feelingen. Det å vinkle elementene i hodetelefonen er også en god ide for å kompensere for dette slik at ting kommer forfra. All lyd kommer ellers fra sidene eller bak med mindre signalet er spesielt kodet for å kompensere for dette. En del løsninger som spill og film bruker gjør en interessant jobb der. Da er det spesielt laget for hodetelefoner.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Skal ikke avsløre det riktig enda. Hva mener du er hva ?

 

Har forresten pakket inn 8-bits fila i en 16-bits fil sånn at det ikke vises i avspillingsprogrammer. Poenget er å lytte kritisk.

 

Edit: For de som ikke tror meg skal jeg legge ut den ekte 8-bits fila i en 8-bits kontainer. Det er litt vanskelig å jukse til :)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Skal ikke avsløre det riktig enda. Hva mener du er hva ?

 

Har forresten pakket inn 8-bits fila i en 16-bits fil sånn at det ikke vises i avspillingsprogrammer. Poenget er å lytte kritisk.

 

Edit: For de som ikke tror meg skal jeg legge ut den ekte 8-bits fila i en 8-bits kontainer. Det er litt vanskelig å jukse til :)

Tror kanskje test2 er 16 bit pga. den pshh sh sh shh på høyre side de siste sekundene er litt mer framtredene.

 

Egentlig så hører jeg ingen forskjell, kan ha med at hd650 er varme.

Lenke til kommentar

Får ta en test senere. Det blir jo støynivået som er avgjørende her. Har du brukt noise shaping?

Jepp. Det er en 1 bits triangulær dither som er tilpasset 44.1 KHz.

Tenk deg hva dither gjør på 16-bit materiale når det funker så bra på 8 bit.

 

Nå tok jeg det mest komprimerte stykket jeg har da. VU-metret står omentrent klistret til max.

Lenke til kommentar

Testa litt mer.

 

Her en er som 6-bit (!)

 

test3.wav

 

For å sette det litt i perspektiv.

16 bit har 65536 nivåer (2^16)

8 bit har 256 nivåer (2^8)

6 bit har 64 nivåer (2^6)

 

Jeg kan med andre ord legge 4 forskjellige 6-bits spor i samme signalet for å få 8 bit. 8 spor på 9 bit. 16 spor på 10 bit. 32 spor på 11 bit osv. Jeg kunne encoda inn 1024 samtidige filer av samme kvalitet inn i et 16-bits signal. Det sier litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...