Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk Sennheiser HDB 630 i dag, og førsteinntrykket er litt blandet. Konstruksjonen føles langt mer plastic fantastic enn jeg hadde fått inntrykk av fra bilder og anmeldelser, jeg trodde virkelig bøylene var i metall, men det viser seg å være en full plastkonstruksjon. Touch-kontrollene hater jeg, som forventet, spesielt volumstyringen. Alt i alt føles de og brukeropplevelsen ikke spesielt premium, særlig sammenlignet med AirPods Max og Focal Bathys MG (selv om jeg også har mine innvendinger mot konstruksjonen på Bathys).

ANC-en er midt på treet, omtrent på nivå med Bathys, men et godt stykke unna AirPods Max. Transparensmodusen er tilnærmet ubrukelig for meg, for dem som måtte bry seg om det.

På den positive siden er lyden fenomenal til å være trådløs, fullt på høyde med Bathys MG. Den parametriske EQ-en i appen er svært god og gir nært uendelig med justeringsmuligheter. USB-dongelen som følger med gjør dem til en glede å bruke på PC, der du får aptX Adaptive med god bitrate og lav latency. Multipoint fungerer overraskende bra, i motsetning til Bathys, hvor implementeringen er ubrukelig, og AirPods Max, som ikke støtter multipoint i det hele tatt.

Har bare hatt dem i rundt en time så langt, så jeg må bruke dem mer før jeg trekker en endelig konklusjon. Men foreløpig er inntrykket lydmessig svært solid, om enn med et noe skuffende helhetsinntrykk når det gjelder byggekvalitet og bruksergonomi.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 hours ago, Evil-Duck said:

Fikk Sennheiser HDB 630 i dag, og førsteinntrykket er litt blandet. Konstruksjonen føles langt mer plastic fantastic enn jeg hadde fått inntrykk av fra bilder og anmeldelser, jeg trodde virkelig bøylene var i metall, men det viser seg å være en full plastkonstruksjon. Touch-kontrollene hater jeg, som forventet, spesielt volumstyringen. Alt i alt føles de og brukeropplevelsen ikke spesielt premium, særlig sammenlignet med AirPods Max og Focal Bathys MG (selv om jeg også har mine innvendinger mot konstruksjonen på Bathys).

ANC-en er midt på treet, omtrent på nivå med Bathys, men et godt stykke unna AirPods Max. Transparensmodusen er tilnærmet ubrukelig for meg, for dem som måtte bry seg om det.

På den positive siden er lyden fenomenal til å være trådløs, fullt på høyde med Bathys MG. Den parametriske EQ-en i appen er svært god og gir nært uendelig med justeringsmuligheter. USB-dongelen som følger med gjør dem til en glede å bruke på PC, der du får aptX Adaptive med god bitrate og lav latency. Multipoint fungerer overraskende bra, i motsetning til Bathys, hvor implementeringen er ubrukelig, og AirPods Max, som ikke støtter multipoint i det hele tatt.

Har bare hatt dem i rundt en time så langt, så jeg må bruke dem mer før jeg trekker en endelig konklusjon. Men foreløpig er inntrykket lydmessig svært solid, om enn med et noe skuffende helhetsinntrykk når det gjelder byggekvalitet og bruksergonomi.

Takk for first hands-on review. Byggekvaliteten og materialene på sennheiser pleier å være rimelig avmålte, så ikke så veldig overrasket her. Virker mest som de har kjøpt en ANC OEM og bygget rundt det med HiFi. Dongle og app er en genistrek som redder konseptet. Litt skuff at ANC er middels. Dette krever nok mer tid og ekspertise å fintune riktig.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 hours ago, vidor said:

Takk for first hands-on review. Byggekvaliteten og materialene på sennheiser pleier å være rimelig avmålte, så ikke så veldig overrasket her. Virker mest som de har kjøpt en ANC OEM og bygget rundt det med HiFi. Dongle og app er en genistrek som redder konseptet. Litt skuff at ANC er middels. Dette krever nok mer tid og ekspertise å fintune riktig.

Tipper det bygger på Qualcomms Snapdragon Sound brikkesett i likhet med en svært høy andel av andre ANC headset 

• Liker 1
Skrevet

IMG_0588.thumb.jpeg.ce49e88cf8c98a51251d8686a755a307.jpeg

Fikk akkurat Topping DX5 II. Den har 4-pins XLR, 4,4 og 6,35 mm utgang så den passer de fleste hodetelefoner. Må si at dette er en ekstremt bra deal fordi den koster bare 3500 kr og er veldig kraftig i tillegg til at den har bluetooth. En veldig naturlig lyd, den legger ikke til noe lydsignatur så man hører hodetelefonene sin naturlige klang.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg har aldri brukt IEM tidligere, men fikk nylig tak i et par ubrukte FiiO EA3 (2019-modell, $40-50), se anmeldelse. De sitter godt i ørene og lyden er veldig bra. Men det er et stort problem, nemlig okklusjonseffekten (eng. occlusion effect), som gjør at lyder som pusting, tygging, egen stemme, osv. forsterkes. I rolige låtpartier er dette veldig plagsomt. Jeg har alltid vært en som bruker hodetelefoner (på- og over-øre, åpne, lukkede), og åpne øreplugger til sengebruk (gamle Apple earpods).
Er det mindre okklusjonseffekt på dyrere IEM'er?

MS Copilot gav meg følgende løsningsforslag -- er det verdt å prøve?

• Bruk skumpropper i stedet for silikonpropper – de kan redusere okklusjonseffekten litt.
  • EQ musikken din for å forsterke de roligere passasjene, eller bruk en kompressor for å jevne ut volumet.
  • Prøv halvåpne ørepropper eller IEM-er med lav passform som ikke tetter så dypt.
  • Bytt til hodetelefoner med åpen bakside når du lytter hjemme – de gir god lyd og ingen okklusjon.
Skrevet
1 hour ago, backtoback said:

Jeg har aldri brukt IEM tidligere, men fikk nylig tak i et par ubrukte FiiO EA3 (2019-modell, $40-50), se anmeldelse. De sitter godt i ørene og lyden er veldig bra. Men det er et stort problem, nemlig okklusjonseffekten (eng. occlusion effect), som gjør at lyder som pusting, tygging, egen stemme, osv. forsterkes. I rolige låtpartier er dette veldig plagsomt. Jeg har alltid vært en som bruker hodetelefoner (på- og over-øre, åpne, lukkede), og åpne øreplugger til sengebruk (gamle Apple earpods).
Er det mindre okklusjonseffekt på dyrere IEM'er?

MS Copilot gav meg følgende løsningsforslag -- er det verdt å prøve?

• Bruk skumpropper i stedet for silikonpropper – de kan redusere okklusjonseffekten litt.
  • EQ musikken din for å forsterke de roligere passasjene, eller bruk en kompressor for å jevne ut volumet.
  • Prøv halvåpne ørepropper eller IEM-er med lav passform som ikke tetter så dypt.
  • Bytt til hodetelefoner med åpen bakside når du lytter hjemme – de gir god lyd og ingen okklusjon.

Jeg har bare dette problemet hvis jeg snakker i tlf eller hører på musikk med veldig lavt volum. Til vanlig hører jeg musikk på litt høyere volum og da merker jeg ingenting til hverken pusting eller tygging, selv i rolige partier. Om jeg skulle finne på å synge/nynne merker jeg det selvfølgelig litt.

Tror ikke dette kan løses med dyrere IEMs heller, det er jo en effekt av at øret blir tett. Men for meg er dette overhode ikke et problem, siden jeg hører musikk på et høyere volum. Og når jeg bruker IEMs så er det for å virkelig LYTTE til musikken og kose meg. Det er derfor jeg er så glad i IEMs fordi jeg både hører ting jeg ikke har hørt før/hører med hodetelefoner. Og fordi at alt blir så forsterket. Har du et par skikkelig gode IEMs så er punchen man får i bass f.eks og detaljenivået overlegent hodetelefoner. 

Du kan jo prøve skumpropper, men om du normalt hører musikk på lavere volum så tror jeg ikke det vil hjelpe så alt for mye. Jeg var i mange år avhenging av skumørepropper for søvn, og der husker jeg at jeg i starten var veldig irritert over å høre min egen pust så forsterket når jeg skulle prøve å sove. Men jeg ble vandt til det. 

Skrevet

@strike_, takk for godt og utfyllende svar :grin: Jeg er jo veldig fornøyd med lyden, så blir å bruke IEM når jeg hører på musikk med høyt volum. Men ved lavere volum får jeg heller bytte til mer åpne ørepropper eller åpne hodetelefoner. Jeg blir nok å kjøpe et bedre par IEM om en stund, men først må jeg bestemme meg for hvilken DAP med 4.4 mm balansert utgang jeg skal kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...