Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutes ago, vidor said:

Beste måten å skyte seg selv i foten på når det gjelder HiFi er å dra inn ting som MQA.

Denne teknologien selges inn for at streamere skal spare penger på båndbredde og den mumbojumboen de serverer ang. å "brette frekvenser" er helt hinsides.

Har fremdeles interesse av god lyd og ekte HiFi, men være snill å ikke dra inn snakeoil. Det drar bare miljøet ned.

Aha,så det er en lossy teknologi altså. Nei,da var det ikke så interessant som jeg trodde. Er jo lossless jeg er ute etter så å spare penger på båndbredde hørtes ikke så forenelig ut med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
strike_ skrev (1 time siden):

Aha,så det er en lossy teknologi altså. Nei,da var det ikke så interessant som jeg trodde. Er jo lossless jeg er ute etter så å spare penger på båndbredde hørtes ikke så forenelig ut med det.

Nei ikke nødvendigvis. Alt Tidal hadde på Mqa når de hadde kodingen var i Cd kvalitet eller hi Rez. Alt som du kan få med Mqa nå (på Tidal) med koding er i Cd kvalitet dvs 16-44,1 og cd kvalitet er regnet som tapsfritt dvs Lossless...

Spotify før de får oppgradert snart er derimot lossy.

Når de får oppgradert så er det Lossless enten med 16 (cd) eller høyere 24 limitert til 44,1 khz

Vi må skille mellom lossy (Spotify nå samt Mp3 og Lossless (Cd kvalitet) og trallalala Hi-Rez.

Kritikk mot Tidal var at de krevde dyre abbonemang for Mqa ofte i kun Cd kvalitet oppløsning. Og debatten var om Mqa var bedre enn Flacs.

Jeg mener at Mqa er bra, og fortjener å bli værende, men det kan ha med å gjøre at Ifi Zen DAC Signature V2 er spesielt dedikert til å lyde bra på Mqa, såpass at de lagde et eget Mqa inspirert filter kalt GTO... Som jeg derimot ikke liker så bra.

Endret av Gouldfan
Skrevet
1 hour ago, Gouldfan said:

Nei ikke nødvendigvis. Alt Tidal hadde på Mqa når de hadde kodingen var i Cd kvalitet eller hi Rez. Alt som du kan få med Mqa nå (på Tidal) med koding er i Cd kvalitet dvs 16-44,1 og cd kvalitet er regnet som tapsfritt dvs Lossless...

Ok,jeg hadde ikke hørt om  MQA før i dag, så jeg har ikke hverken lest eller hørt noe om debatten. Men @vidor sier jo at båndbredden reduseres (slik jeg tolket kommentaren) og hvis båndbredden reduseres på noe som er lossless cd kvalitet så må jo noe bli komprimert. Ergo blir det ikke lossless lenger men lossy. Man kan vel ikke bare magisk vis redusere noe uten å ta vekk noe? Har man 2 kroner i hånden og man reduserer det med 1 krone,har man vel vitterlig bare 1 krone igjen. Bare sånn enkelt sagt.

2 hours ago, Gouldfan said:

Kritikk mot Tidal var at de krevde dyre abbonemang for Mqa ofte i kun Cd kvalitet oppløsning. Og debatten var om Mqa var bedre enn Flacs.

Det kan jeg forstå det blir debatt rundt om det er så at noen sier det lossless og det egentlig ikke er det. 

Skrevet
strike_ skrev (11 timer siden):

Ok,jeg hadde ikke hørt om  MQA før i dag, så jeg har ikke hverken lest eller hørt noe om debatten. Men @vidor sier jo at båndbredden reduseres (slik jeg tolket kommentaren) og hvis båndbredden reduseres på noe som er lossless cd kvalitet så må jo noe bli komprimert. Ergo blir det ikke lossless lenger men lossy. Man kan vel ikke bare magisk vis redusere noe uten å ta vekk noe? Har man 2 kroner i hånden og man reduserer det med 1 krone,har man vel vitterlig bare 1 krone igjen. Bare sånn enkelt sagt.

Det kan jeg forstå det blir debatt rundt om det er så at noen sier det lossless og det egentlig ikke er det. 

Det viktigste iallefall for meg er at Mqa høres bra ut, det er visse fordeler med det annet enn at det tar liten plass. Samtidig er jeg glad for at Tidal gikk over til Flac som standard.

Skrevet
12 hours ago, strike_ said:

Og nei mqa har ikke plutselig blitt bra. Det var og er smake oil. 

Enkelte liker slikt men det er placebo om noe. Mqa har faktisk værre lyd en cd da det introduserer høyfrekvent støy som Golden Sound påpeker.

Og btw hva har dette med Spotify lossless å gjøre?

• Liker 2
Skrevet (endret)
39 minutes ago, Apathy said:

btw hva har dette med Spotify lossless å gjøre?

Ingenting, det ble bare nevnt i en post da jeg listet opp hva dac/ampen min støtter.

Edit: jeg regner med at dac/ampen min nå ikke plutselig blir dårligere bare fordi den støtter MQA... 😅 men det høres ikke ut som noe jeg kommer til å bruke.

Endret av strike_
  • Liker 1
Skrevet
30 minutes ago, strike_ said:

Ingenting, det ble bare nevnt i en post da jeg listet opp hva dac/ampen min støtter.

Edit: jeg regner med at dac/ampen min nå ikke plutselig blir dårligere bare fordi den støtter MQA... 😅 men det høres ikke ut som noe jeg kommer til å bruke.

Mqa i dag er som oftest noe som er aktivert i chippen / firmware. Ut over at du har betalt for lisens så utgjør det null niks. Der var en periode hvor en kunne kjøpe dac med og uten mqa og da kostet mqa varianten ca 5-10 % mer (topping).

Skrevet
1 hour ago, Apathy said:

Mqa i dag er som oftest noe som er aktivert i chippen / firmware. Ut over at du har betalt for lisens så utgjør det null niks. Der var en periode hvor en kunne kjøpe dac med og uten mqa og da kostet mqa varianten ca 5-10 % mer (topping).

Det var ikke opplyst noe sted at jeg kjøpte en lisens når jeg kjøpte den, tror jeg. Men ok. Uansett ikke noe jeg kommer til å benytte meg av,selv om jeg føler meg litt snytt om jeg har betalt for en lisens jeg ikke trenger og kanskje kunne valgt bort.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Mus Musculus said:

Hva slags IEM er dette? Jeg er litt på gjerdet om jeg skal prøve IEM eller ikke 

Det er Moondrop Variations. Hvilken lydsignatur liker du? Så kanskje jeg kan komme med noen forslag. Du burde absolutt prøve IEM, spesielt om du ikke har prøvd det før.

Jeg har prøvd en del hodetelefoner og IEM's. Både dyrere og billigere enn variations, men variations har alt jeg ønsker meg og er den beste jeg har hørt hittil. Har vanskelig for å tro at det faktisk finnes noe bedre der ute for meg.

Alle de jeg har prøvd tidligere har jeg liksom vært fornøyd, men det har alltid vært ett eller annet kompromiss eller noe som manglet. Det føler jeg ikke med variations.

Endret av strike_
Skrevet
26 minutes ago, strike_ said:

Det er Moondrop Variations. Hvilken lydsignatur liker du? Så kanskje jeg kan komme med noen forslag. Du burde absolutt prøve IEM, spesielt om du ikke har prøvd det før.

Jeg har prøvd en del hodetelefoner og IEM's. Både dyrere og billigere enn variations, men variations har alt jeg ønsker meg og er den beste jeg har hørt hittil. Har vanskelig for å tro at det faktisk finnes noe bedre der ute for meg.

Alle de jeg har prøvd tidligere har jeg liksom vært fornøyd, men det har alltid vært ett eller annet kompromiss eller noe som manglet. Det føler jeg ikke med variations.

Dersom man ikke liker AirPods Pro, da snakker jeg om komforten. Prøvde både alle silikonpuppene som fulgte med og noen skumgummi tupper, men begge delen sklei ut og føltes ut som om jeg måtte rette på de heeeele tiden… Er det noe håp for IEMs da? Uten å snakke om veldig dyre custom fit propper da. 

Skrevet
Apathy skrev (3 timer siden):

Og nei mqa har ikke plutselig blitt bra. Det var og er smake oil. 

Enkelte liker slikt men det er placebo om noe. Mqa har faktisk værre lyd en cd da det introduserer høyfrekvent støy som Golden Sound påpeker.

Og btw hva har dette med Spotify lossless å gjøre?

Smake oil ja, det var en god ide, men for dyrt på Tidal.

Skrevet (endret)
11 minutes ago, dTd said:

Dersom man ikke liker AirPods Pro, da snakker jeg om komforten. Prøvde både alle silikonpuppene som fulgte med og noen skumgummi tupper, men begge delen sklei ut og føltes ut som om jeg måtte rette på de heeeele tiden… Er det noe håp for IEMs da? Uten å snakke om veldig dyre custom fit propper da. 

Absolutt, det er det som ett av kjennetegnene på en IEM. De er formet etter øret. Jeg har samme erfaring som deg når det kommer til ørepropper. Aldri funnet noen som passer skikkelig, sklir bare ut. Og da får man ikke noe god seal heller og lyden blir bare rævva. Men så oppdaget jeg IEM for typ 12 år siden eller noe og har vært frelst siden.

Edit: men det er viktig å prøve forskjellige tupper på IEM også, da en god seal er alfa omega. Men de passer generelt mye bedre enn ørepropper da de som sagt er formet etter øret og ikke er bare en propper du setter inn i øregangen.

Endret av strike_
Skrevet

Det at en kvalitetsprodusent som Topping som objektivt lager høy kvalitet lot seg overtale til å besudle sine produkter med MQA tilsier at bullshit walks and money talks.

Dette sier dessverre at en må være på vakt for svindlere innen for bransjen. Masse bra folk der, men det er også en del dyr bullshit.

Skrevet
1 minute ago, vidor said:

Det at en kvalitetsprodusent som Topping som objektivt lager høy kvalitet lot seg overtale til å besudle sine produkter med MQA tilsier at bullshit walks and money talks.

Dette sier dessverre at en må være på vakt for svindlere innen for bransjen. Masse bra folk der, men det er også en del dyr bullshit.

Samtidig skal det jo også nevnes at de i det minste hadde vett og forstand nok til å tilby produktet med (demand) og uten (teknisk forsvarlig).

Skal også sies at dette fenomenet som MQA altså nærsagt utnyttet ikke akkurat er uvanlig. Når mange nok vil ha noe så er det alltid ett marked for det. Og de fleste har ikke tid til å sette seg inn i ting nok til å sette disse grensene for hva en trenger vs hva en er redd for å miste muligheten for (FOMO was strong with this one).

Skrevet
strike_ skrev (1 time siden):

Hvilken lydsignatur liker du? Så kanskje jeg kan komme med noen forslag.

Glad i avrullet treble og god midrange. Siden IEM er lukkede så har jeg tenkt det kanskje er greit med noen som ikke er så bass heavy.

Skrevet
strike_ skrev (17 timer siden):

hvis båndbredden reduseres på noe som er lossless cd kvalitet så må jo noe bli komprimert. Ergo blir det ikke lossless lenger men lossy. Man kan vel ikke bare magisk vis redusere noe uten å ta vekk noe? Har man 2 kroner i hånden og man reduserer det med 1 krone,har man vel vitterlig bare 1 krone igjen. Bare sånn enkelt sagt.

Det finnes tapsfri komprimering. Zip er et velkjent eksempel for de fleste. FLAC er et annet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, strike_ said:

Absolutt, det er det som ett av kjennetegnene på en IEM. De er formet etter øret. Jeg har samme erfaring som deg når det kommer til ørepropper. Aldri funnet noen som passer skikkelig, sklir bare ut. Og da får man ikke noe god seal heller og lyden blir bare rævva. Men så oppdaget jeg IEM for typ 12 år siden eller noe og har vært frelst siden.

Edit: men det er viktig å prøve forskjellige tupper på IEM også, da en god seal er alfa omega. Men de passer generelt mye bedre enn ørepropper da de som sagt er formet etter øret og ikke er bare en propper du setter inn i øregangen.

Hmm, kanskje jeg skal vurdere et par, sånn basert på utseende, så ser det ut til at de fleste IEMs jeg har sett har en veldig lignende tupp som AirPods Pro, og frykter den bare vil skli ut. Derfor jeg har avskrevet de helt.

Endret av dTd
Skrevet
3 hours ago, Apathy said:

Og de fleste har ikke tid til å sette seg inn i ting nok til å sette disse grensene for hva en trenger vs hva en er redd for å miste muligheten for (FOMO was strong with this one).

Det er nettopp her selskaper som Topping bør holde seg for god for å legitimere bunnslam som MQA. Greit nok at de vil tjene penger, men til hvilken pris? Ikke det at Topping automatisk havner på sanksjonslisten min, men de har fått en betydelig ripe i lakken.

Forventer at de gjør en grundig vurdering av teknologien av kompetente folk, men her har tydeligvis markedsfolkene vunnet.

Skrevet
2 hours ago, Mus Musculus said:

Glad i avrullet treble og god midrange. Siden IEM er lukkede så har jeg tenkt det kanskje er greit med noen som ikke er så bass heavy.

Skjønner. Av de jeg har hørt selv så er det bare 2 som er nærmest din stil. Den som passer  best er nok Shure SE535 (min første IEM) som nå er som en klassiker å regne. Mer fydlig midrange skal du lete lenge etter. Den har også avrullet diskant og har ikke så mye sub bass. Så bass messig tror jeg denne passer deg perfekt. Dog er den gammel og det fins en haug av nye som slår den på det tekninske. Nypris er vel rundt 5k

Hisenior Mega5-EST kan kanskje også passe, jeg syns ikke denne var bass heavy og den var veldig balansert, Mange har påpekt at den måler perfekt, graf messig så finner du nok kanskje ikke en som måler så bra. Men mange har også utrykt at den kan være litt "kjedelig". prismessig også denne rundt 5k. Av de jeg har prøvd så er den definitift den mest kjedelige, men den er ikke dårlig av denn grunn. Jeg liker det bare litt mer "morro". 

Jeg har ikke hørt de jeg nevner nå selv, men jeg vanker en del på IEM sider så jeg får ofte med meg hvilke IEM's som folk syns er bra. Jeg vet ikke hvilken prisklasse du kunne tenke deg, men om vi starter litt forsiktig så har Truthear Hexa fått utrolig mye skryt til å være så billig, du får den til tusen lappen i Norge. Om du bare vil prøve en IEM bare for å se passformen iforhold til ørepropper/pods f.eks, så er dette den som har fått mest skryt til denne prisen.

Om vi går litt lenger opp i pris så er Moondrop Blessing 2, Moondrop Blessing 2 Dusk verdt å se nærmere på. Moondrop Blessing 3 blir kansje litt for lys diskant, men verdt å nevne den og. Disse får du for rundt 2500-3000 kr.

1 hour ago, dTd said:

Hmm, kanskje jeg skal vurdere et par, sånn basert på utseende, så ser det ut til at de fleste IEMs jeg har sett har en veldig lignende tupp som AirPods Pro, og frykter den bare vil skli ut. Derfor jeg har avskrevet de helt.

Som jeg nevnte til  @Mus Musculus Om du bare vil prøve en IEM bare for å se passformen iforhold til ørepropper/pods f.eks, så er Truthear Hexa den du burde prøve lydmessig og prismessig som et førstegangskjøp.

Det stemmer at selve tuppen er lik på alle, den som går inn i ørekanalen. Men det som gjør at IEM har bedre passform er at de er formet til resten av øret også. Så selve skallet vil hvile i "øregropen" det største mellomrommet/ hullet i øret ditt. Slik at den vil fylle opp hele øret ditt isteden for ørepropper, som bare tuppen blir presset inn, mens resten av skallet ofte er "utenpå" øret. og det skaper et tomrom som gjør at de glir lettere ut. De fleste IEMs jeg har prøvd sitter nesten fast i øret pga de er formet bedre og hviler i øregropen. Jeg lover deg at du vil synes IEM passer bedre, om ikke du finner minst 1 som passer bedre skylder jeg deg en øl :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...