Gå til innhold

Tom for stasjonsbokstaver? :S


jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fant nettopp ut at jeg 'bare' har 8 ledige stasjonsbokstaver (Drive Letters) igjen på maskinen. Alle bokstavene er brukt til interne harddisker. Har plass til endel flere harddisker enn 8 i maskinen, så jeg må begynne å tenke litt fremtidsretta.

 

Hva skjer når Windows går tom for stasjonsbokstaver? Får jeg ikke bruke flere harddisker da?

 

Er eneste alternativ til dette, å kjøre flere disker i RAID? Har egentlig aldri vært så keen på RAID, så, kan helst tenke meg å sleppe dette.

 

Innspill mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lytt til Sokkalf!

 

Det er muligheten du har.

 

Ulempen er dårlig oversikt om hvor mye plass du har ledig på D: og D:\disk1

 

D: er en disk, mens D:\disk1 er en annen.

Så hvis du pleier fylle diskene dine mye opp, er det lett for å miste oversikten.

 

Ellers kan du opprette 2 eller flere disker i disk spanning, som gir 0 sikkerhet og fare for å miste ALT hvis en disk ryker. Sjekk Disk Manager i XP. Sistnevnte løsning gir ihvertfall mulighet til 2 eller flere disker på en stasjonsbokstav.

Lenke til kommentar
Du må vel ikke ha en stasjonsbokstav til hver disk. Mener Windows 2000 og nyere (mulig eldre i NT-serien også) kan montere en disk på en path, som i unix. Dvs. at du f.eks kan ha en disk på D:\, og en annen disk på D:\disk2\

Ja, jeg var forsåvidt klar over denne løsningen, men som Speedy501 sier, mister man veldig for kontrollen over diskene - noe man ikke gjør i Linux.

 

Det beste hadde nok vært å bytte til Linux, men hva i alle dager skal du med så mange Hd for da?

Skal jeg begynne å snakke om det, bryter jeg forumreglene. 1+1 = ? :-)

 

Ellers kan du opprette 2 eller flere disker i disk spanning, som gir 0 sikkerhet og fare for å miste ALT hvis en disk ryker. Sjekk Disk Manager i XP. Sistnevnte løsning gir ihvertfall mulighet til 2 eller flere disker på en stasjonsbokstav.

Litt av samme grunnen til at jeg ikke begir meg ut på å sette opp RAID - og RAID1 koster for mye til at det er verdt det.

 

Hadde egentlig håpt å sleppe det, men ser ut som Linux blir den beste løsningen på sikt - for jeg regner med at det ikke er de samme begrensningene på stasjonsbokstaver der?

Lenke til kommentar

I linux har du ikke stasjonsbokstaver i det hele tatt, så nei.

 

Jeg ville satt opp en egen boks med linux eller dertil egnet OS på som en lagringsserver. Har du disker i lik størrelse, ville det nok vært en fordel å kjøre en RAID-5-løsning. Da tåler du å miste en disk, men det får være opp til deg om du trenger den sikkerheten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...