Gå til innhold

Tom for stasjonsbokstaver? :S

jocke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Fant nettopp ut at jeg 'bare' har 8 ledige stasjonsbokstaver (Drive Letters) igjen på maskinen. Alle bokstavene er brukt til interne harddisker. Har plass til endel flere harddisker enn 8 i maskinen, så jeg må begynne å tenke litt fremtidsretta.

Hva skjer når Windows går tom for stasjonsbokstaver? Får jeg ikke bruke flere harddisker da?

Er eneste alternativ til dette, å kjøre flere disker i RAID? Har egentlig aldri vært så keen på RAID, så, kan helst tenke meg å sleppe dette.

Innspill mottas med takk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel ikke ha en stasjonsbokstav til hver disk. Mener Windows 2000 og nyere (mulig eldre i NT-serien også) kan montere en disk på en path, som i unix. Dvs. at du f.eks kan ha en disk på D:\, og en annen disk på D:\disk2\

Skrevet

Lytt til Sokkalf!

Det er muligheten du har.

Ulempen er dårlig oversikt om hvor mye plass du har ledig på D: og D:\disk1

D: er en disk, mens D:\disk1 er en annen.

Så hvis du pleier fylle diskene dine mye opp, er det lett for å miste oversikten.

Ellers kan du opprette 2 eller flere disker i disk spanning, som gir 0 sikkerhet og fare for å miste ALT hvis en disk ryker. Sjekk Disk Manager i XP. Sistnevnte løsning gir ihvertfall mulighet til 2 eller flere disker på en stasjonsbokstav.

Skrevet
Du må vel ikke ha en stasjonsbokstav til hver disk. Mener Windows 2000 og nyere (mulig eldre i NT-serien også) kan montere en disk på en path, som i unix. Dvs. at du f.eks kan ha en disk på D:\, og en annen disk på D:\disk2\

Ja, jeg var forsåvidt klar over denne løsningen, men som Speedy501 sier, mister man veldig for kontrollen over diskene - noe man ikke gjør i Linux.

Det beste hadde nok vært å bytte til Linux, men hva i alle dager skal du med så mange Hd for da?

Skal jeg begynne å snakke om det, bryter jeg forumreglene. 1+1 = ? :-)

Ellers kan du opprette 2 eller flere disker i disk spanning, som gir 0 sikkerhet og fare for å miste ALT hvis en disk ryker. Sjekk Disk Manager i XP. Sistnevnte løsning gir ihvertfall mulighet til 2 eller flere disker på en stasjonsbokstav.

Litt av samme grunnen til at jeg ikke begir meg ut på å sette opp RAID - og RAID1 koster for mye til at det er verdt det.

Hadde egentlig håpt å sleppe det, men ser ut som Linux blir den beste løsningen på sikt - for jeg regner med at det ikke er de samme begrensningene på stasjonsbokstaver der?

Skrevet

I linux har du ikke stasjonsbokstaver i det hele tatt, så nei.

Jeg ville satt opp en egen boks med linux eller dertil egnet OS på som en lagringsserver. Har du disker i lik størrelse, ville det nok vært en fordel å kjøre en RAID-5-løsning. Da tåler du å miste en disk, men det får være opp til deg om du trenger den sikkerheten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...