Skinney Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Skaperen av Ratchet & Clank og Resistance: Fall of Man vil gjøre teknologien bak spillene sine tilgjengelig for alle. Les mer Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Genialt. Avhengig av lisens får vi kanskje se flere Linux-spill basert på noe annet enn Quake-motoren Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Interresant! Det er første gangen et slikt selskap har gjort noe sånt, er det ikke? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Ja, i alle fall på rimelig nye spill. De gamle Quake-spillene er vel tilgjengelig, men så er de også veldig utdatert. Bra tiltak. Slipper at utviklerne sitter hver for seg å finner opp kruttet på nytt hver gang. Vil kunne føre til kortere utviklingstid, lavere kostnader og generelt høyere kvalitet på det tekniske. Håper alle dyktige spillutviklere slenger seg på dette. Verdt å merke seg at det er snakk om PS3-spill også. PS3-arkitekturen er ikke akkurat kjent for å lett å utvikle til... Endret 23. februar 2008 av kilik Lenke til kommentar
Trickster Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Nå skal de også snart gi ut deler av kildekoden bak deres egen teknologi. Kildekoden vil være dokumentert og blir tilgjengelig på her. På her? Bra at de viser litt Secrets Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Flott at andre enn Carmack og gutta begynner å slippe kildekoden sin. For oss forbrukere (og hobbyspill-utviklere) ser jeg utelukkende positive ting med dette. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Bra. Det er sikkert mange som vil dra nytte av dette. Så får vi håpe at flere spill blir tilgjengelig på flere plattformer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Det er heldigvis ganske stor fokus på multiplatformutvikling per i dag, og jeg vil tro at denne trenden bare vil øke. Faktisk så har man jo i dag 5 platformer som kan kjøre moderne spill omtrent like godt. Windows, Linux, OSX, PS3, Xbox360. Det går jo mot en bedre fordeling mellom disse platformene, og det må jo utviklingsselskapene ta konsekvensene av. Endret 23. februar 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 spennende. og med åpne 3D drivere for ati (kom igjen!) så kan det bare bli bedre å være pingvin-fan Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Dette vil nok bli framtida, dette er med og kvalitetssikrer spel sånn at teite irriteriandes feil blir faktisk gjort noko med. Eg vil og tru at utviklingskostnadane vil bli redusert også. Mange andre selskaper kan ikkje da dei bruker fleire propietære lausninger i spel motoren sin. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Det går i den riktige retningen, kan ikke tenkte meg noe bedre for spillutviklerne enn å slippe å finne opp kruttet på nytt for hver oppdatering/forbedring på spillene (grafisk motor) må jo være bedre å standardisere mer mot en felles spillmotor, slik at alle spill selskapene kan jobbe mer mot å lage gode spill. Jeg tror at hvis dette slår igjennom, så kommer kvaliteten på spillene til å heves etterhvert, da spillselskapene kan bruke mer penger på å lage gode spill, istedenfor kun fansy gameplay, jeg tror også det vil tjene spillselskapene at det da muligens blir enklere å portere spill mellom plattformer, linux, bsd, windows ol. Ideen er slengt ut, la oss se hvordan den blir mottatt.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 De har ikke lagt ut grafikkmotoren. De har lagt ut rammeverket de bruker for å lage spill. Ergo må utviklerene fremdeles finne opp deler av kruttet på nytt, bare ikke rammeverket rundt det. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 23. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2008 Nå skal de også snart gi ut deler av kildekoden bak deres egen teknologi. Kildekoden vil være dokumentert og blir tilgjengelig på her. På her? Bra at de viser litt Secrets Ja sjå på her du!? Herre va saker. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 Nå skal de også snart gi ut deler av kildekoden bak deres egen teknologi. Kildekoden vil være dokumentert og blir tilgjengelig på her. På her? Bra at de viser litt Secrets Ja sjå på her du!? Herre va saker. Føler meg mobbet... Hehe, skal være fikset nå! Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 24. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 Amd/Ati er frempå med åpen kildekoding. Div spill utviklere begynner å dele ut kode. Microsoft planlegger mer åpen kildekode (DirectX ?) Linux/Unix baserte systemer blir mer aktuelle. Håper vi snart ser en utvikling som inkluderer alle, som ikke er forbeholdt noen selskap. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 24. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 microsoft, åpen kildekode? noen som gidder å fortelle meg hva dem har røkt? Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 24. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 microsoft, åpen kildekode? noen som gidder å fortelle meg hva dem har røkt? microsoft skal bli et åpent selskap Møter Microsofts kunngjøring med skepsis Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 microsoft, åpen kildekode? noen som gidder å fortelle meg hva dem har røkt? microsoft skal bli et åpent selskap Møter Microsofts kunngjøring med skepsis Det er ikke snakk om at MS skal åpne kildekoden. Det er snakk om at MS skal gi ut dokumentasjon rundt API'ene deres, og gjøre disse fritt tilgjengelig. Det blir mao. lettere å lage programmer som benytter seg av a Microsoft rammeverk som msn messenger. Kan vel også tenkes at DirectX støtten i Wine kan bli bedre av dette men hvem vet. Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 24. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 Det er ikke snakk om at MS skal åpne kildekoden. Det er snakk om at MS skal gi ut dokumentasjon rundt API'ene deres, og gjøre disse fritt tilgjengelig. Det blir mao. lettere å lage programmer som benytter seg av a Microsoft rammeverk som msn messenger. Kan vel også tenkes at DirectX støtten i Wine kan bli bedre av dette men hvem vet. skal vær enig i at tittelen er litt missvisene ;=) leste en plass at dette kun gjelder for prosjekt som ikke er comercial. altså utelukker dette blandt annet redhat. var vel også nokke med lisensen som hindrer prosjekt som baserer seg på dette å gies ut under gpl. noen som vet noe mer om dette ? (leste det på en blogg, husker ikke hvor..) Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 24. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2008 http://www.groklaw.net/article.php?story=20080221184924826 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå