Gå til innhold

Inglourious Basterds - Diskusjon


Feltherre

Hvilket terningkast fortjener filmen, etter din mening?  

90 stemmer

  1. 1. .

    • 1
      1
    • 2
      2
    • 3
      0
    • 4
      10
    • 5
      43
    • 6
      29
    • Har ikke sett filmen eller har ikke planer om å se den heller
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såg nettopp filmen, og må si jeg likte det jeg så!

 

Var et par dødpunkter i filmen, men var alikevell noe av det beste jeg har sett av nyere film. Likte dialogene og det var flere scener som var hysteriske. Likte også den humørfylte avsluttningen veldig godt. :)

 

8/10

Lenke til kommentar

Jeg syns Brad Pitt gjorde en grei jobb jeg. Det er ikke den dårligste rollen han har hatt. Den scorer høyt på listen over gode Tarantino film.

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Spesielt morsomt når de skal snakke italiensk, til kino premieren. Holdt på å dø av latter, den italiensk/Tennessee dialekten var bare latterlig morsom.

Hele opplegget med trigger happy jøder falt meg i smak.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
En flott film, det eneste kjedelige var når vi måtte se fulle tyskere spille fyllespill på en bar i 30-40 minutter. Noe som verken var morsomt eller hadde noe som helst med plottet å gjøre.

En lang og intens dialogscene når de trekker pistolene da. Og slik den scenen slutter, holy shit.. Nei, det er Tarantino-style og bygge opp slik (selv om jeg skal være enig i at det var den minst givende scenen i filmen - selv om det ikke er særlig negativt)

Lenke til kommentar
En flott film, det eneste kjedelige var når vi måtte se fulle tyskere spille fyllespill på en bar i 30-40 minutter. Noe som verken var morsomt eller hadde noe som helst med plottet å gjøre.

Scenen var i aller høyeste grad involvert med plottet, da dette var plottets måte å skape spenning ut av historien på. For min del bygget disse elemente opp irritasjon blant The Basterds, da de ble konstant hindret av den ene nazien etter den andre. Dette bygget derfor opp spenning: Ville de komme seg ut av situasjonen eller ikke?

 

Og bare for å klargjøre litt om begrepsbruk:

 

Plott = Fremstillingen/arrangeringen av historien slik vi faktisk ser den på filmen

Histore = Den historien og verdenen vi konstruerer ut i fra plottet

Stil = Plottets audiovisuelle egenskaper/virkemidler

Lenke til kommentar
Plott = Fremstillingen/arrangeringen av historien slik vi faktisk ser den på filmen

Histore = Den historien og verdenen vi konstruerer ut i fra plottet

Stil = Plottets audiovisuelle egenskaper/virkemidler

 

Gidder du å greie ut disse tre begrepas bruk i forhold til de i den russiske formalismen oppstådde begrep sjužet og fabula?

Lenke til kommentar
Plott = Fremstillingen/arrangeringen av historien slik vi faktisk ser den på filmen

Histore = Den historien og verdenen vi konstruerer ut i fra plottet

Stil = Plottets audiovisuelle egenskaper/virkemidler

 

Gidder du å greie ut disse tre begrepas bruk i forhold til de i den russiske formalismen oppstådde begrep sjužet og fabula?

Såklart, min godeste donvon! :)

 

Siuzjet = Plott

Fabula = Historie

 

Det er riktignok ikke så enkelt som denne lettvinne oversettelsen/overføringen, men jeg har ikke satt meg dypt nok inn i narrasjonsteori basert på de russiske formalistene til å uttale meg skråsikkert om akkurat det.

Lenke til kommentar
Thend er faktisk en hertug.

 

Det er bare å bøye seg i støvet for Waltz. Jeg hadde lest uendelig mye skryt om skuespillet hans på forhånd, men så skjedde det som en sjelden gang forekommer: De skrekkelige og forhatte forventningene viste seg å innfri. Ser man det.

Er det likt deg da, onkel Cun? Undertegnedes tilfelle var omvendt, ingen etterretninger om filmen ble skuet på forhånd. Jeg lo og koste meg gløgg ihjel. :) Litt av en skikkelse, denne Waltz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...