Gå til innhold

Lest om Holga i natt og dag...


Anbefalte innlegg

Fikk meg en god latter her om dagen, hvor det er en spalte de presenterer alle kule nye ting man kan kjøpe. Denne gangen var det bla. Holga kamera, som de anbefalte leserne på det varmeste for den nette sum av bare 572 kroner, på lomography.com, jeg satt et øyeblikk og lurte på om noen faktisk er dumme nok til å kjøpe det for den prisen.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha. Lomo og Holga er alle forvirrete indiefans våte drøm. Koster 2000kr for et Lomo LC-A. Du finner det til 20kr på marked i Polen.

 

Mulig at jeg går under betegnelsen forvirret indiefans, men så har jeg da også økonomisk sans og teknisk kompetanse som gjør at jeg. A, kan finne Holga for 50 kroner på e-bay, B, innser at det ikke er noe magisk med Holga/Lomo som gjør at fargene blir sære, men derimot kryssfremkalling.

Lenke til kommentar
Haha. Lomo og Holga er alle forvirrete indiefans våte drøm. Koster 2000kr for et Lomo LC-A. Du finner det til 20kr på marked i Polen.

 

Hjelper meg ingenting så lenge jeg ikke bor i eller har planer om å reise til Polen.

 

Jeg tror ikke problemet her først er loppemarked i Polen, en at kule unge mennesker i vestlige subkulturer er så kjøpesterke og lite prisbeviste at man ikke sjekker prisen andre steder enn lomography.com. Forøvrig er det noe helt annet og betale litt penger for LC-A som faktisk er et godt kamera enn Holga og Smenma som egentlig ikke er noe mer enn engangskameraer du kan bytte film i. De gir faktisk ikke noe mer interesante bilder en et hviket som helst engangskamera heller, de kan jo også fåes for samme pris som et engangskamera for oss som kan bruke litt google.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Minner meg om at jeg kjøpte min første LC-A av en russisk sjømann for 100 kr i 1992. Min andre (og siste) måtte jeg betale litt mer for. Den prutet jeg ned fra ca 600 til rundt 200 av nok en russer, men denne gang på loppemarkedet Porta Portese i Roma. Han ble mer og mer forvirret da jeg spurte han om det ene etter det andre, til jeg til slutt stappet penger i hånden på han, og takket for en god deal. Han så både frustrert og irritert ut da jeg forlot standen hans, he he.

 

Egentlig betalte jeg ganske mye, føler jeg. Den første var jo ny i eske. Likevel var jeg fornøyd med impulskjøpet, ikke minst fordi jeg klarte å forvirre/lure en dreven hestehandler trill rundt :evil:

Lenke til kommentar
Mulig at jeg går under betegnelsen forvirret indiefans, men så har jeg da også økonomisk sans og teknisk kompetanse som gjør at jeg. A, kan finne Holga for 50 kroner på e-bay, B, innser at det ikke er noe magisk med Holga/Lomo som gjør at fargene blir sære, men derimot kryssfremkalling.

 

Ah, så om man ikke ser til at filmen blir kryssfremkalt, vil bildene bli helt "vanlige"?

 

Nei virkelig? Jeg mener at det sier litt om hvilken verdi slike kamera egentlig har. Du finner det til en fjerdedel av prisen på ebay.

 

Man kan jo finne det meste til en fjerdedel av prisen på ebay. Og at man finner noe kjempebillig på et marked i Polen sier ikke dermed sagt så mye om verdien - selgerne der underselger så og si varene sine. Men det er vel med Lomo og Holga som med alle andre merkevarer som blir solgt til hundrevis av kroner - det koster kun en tier å produsere en enhet.

 

Forstå meg rett - er enig at bruktmarked alltid bør sjekkes før man skaffer seg noe nytt.

 

 

EDIT: Det morsomme med lomografi er at det beviser at når noe dårlig når en viss alder, heter det sjarmerende.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Ah, så om man ikke ser til at filmen blir kryssfremkalt, vil bildene bli helt "vanlige"?

 

 

Man kan jo finne det meste til en fjerdedel av prisen på ebay. Og at man finner noe kjempebillig på et marked i Polen sier ikke dermed sagt så mye om verdien - selgerne der underselger så og si varene sine. Men det er vel med Lomo og Holga som med alle andre merkevarer som blir solgt til hundrevis av kroner - det koster kun en tier å produsere en enhet.

 

Forstå meg rett - er enig at bruktmarked alltid bør sjekkes før man skaffer seg noe nytt.

 

Ja de bildene man ser på Lomography.com er kryssfremkalt, LC-A har vistnok litt spesiell fargebalanse men ikke slik at det utgjør en enorm forskjell i seg selv Lomography looken er et resultat av kryssfremkalling og ikke at LC-A har noe helt utrolig magisk over seg. Det er jo et normalt kamera med objektiv som alle andre.. Filmen, utgjør sansynligvis større forskjell når det kommer til fargemetning osv. I tillegg har jo LCA og Holga vignetering som er en del av looken, men dette er selvsagt også ting som kan oppnås på hvilket som helst kamera med en sort taperull.

 

Å kalle Lomo og særlig Holga for merkevarer blir vel litt tåpelig, for Holgas vedkommende er det vel så langt unna man kan komme merkevare som det går ann. Holga er et kinesisk kamera som ble solgt som barneleke rundt omkring i verden, helt til noen fant ut at man kunne putte film i det å knipse bilder. Kameraet har aldri hvert solgt dyrt, og har aldri vært ment å selges for mer enn 50 kroner til sluttbruker.

 

Selv tror jeg nok foresten at markeder generelt priser eldre fotoutstyr over prisen, da disse markedene er full av naive turister som tror at gammelt fotoutstyr er verdifullt. Mens folk som har greie på eldre fotoustyr, og handler på nettet vet hva som er verdt noe og hva som er verdiløst. Derfor vil jeg anta at en person med nul peiling på foto ville solgt en klassisk Leica eller enn Nikon Rangefinder, for mindre enn det den var verdt på et marked, mens man vedkommende ville krevd alt for mye for en Fed, Zenit, Brownie, Kodak Belg etc.

Lenke til kommentar
Å kalle Lomo og særlig Holga for merkevarer blir vel litt tåpelig, for Holgas vedkommende er det vel så langt unna man kan komme merkevare som det går ann.

 

Kanskje det, men jeg vil nå si at det Lomographische AG driver med er å gjøre merkevare av disse gamle kameratypene, nå som de pusher dem på en annen målgruppe enn den kameraene opprinnelig var tiltenkt.

Endret av Meits
Lenke til kommentar
Kanskje det, men jeg vil nå si at det Lomographische AG driver med er å gjøre merkevare av disse gamle kameratypene, nå som de pusher dem på en annen målgruppe enn den kameraene opprinnelig var tiltenkt.

 

Vel i hvertfall så lager de trend ut av dem, men vil vel si det er en viss forskjell på trendskaping og merkevare hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Vel i hvertfall så lager de trend ut av dem, men vil vel si det er en viss forskjell på trendskaping og merkevare hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Føler for å utdype hva jeg har lagt i ordet merkevare: når et produktnavn vekker salgsfremmende assosiasjoner, og det mener jeg Lomo og Holga gjør.

Lenke til kommentar

Merkevare eller ikke, det er et verdenshav mellom Holga og Lomo. Ikke i geografisk forstand, men i kvalitet. En Lomo er nok mye dyrere å lage enn de aller fleste analoge kompakter til tusenlappen hvis de ble produsert et annet sted enn i Sovjet/Ukraina. Det er faktisk et veldig solid kamera, og som Modin skriver ikke så ekstremt som det fremstår på nettsider. Det skyldes som nevnt kryssprosessering, men også den spesielle blitsen som har gelatinfiltre innebygd.

 

Selv brukte jeg Lomo som vanlig kompakt. Med Agfa CT 100 ble bildene ganske nøytrale. Den filmen er jo kjent som nøytral "til det gråe", og fungerte helt ypperlig sammen med Lomo. I fryseren har jeg en Lomo-film. Kanskje jeg skulle prøve den ut, for å se hva som kommer fram av rare farger. Den er sikkert "ødelagt" med vilje av Lomo...

 

Jeg har forresten planer om å kryssprosessere 120-diasfilm en gang i framtiden. Jeg har allerde diskutert det med Hassan i Sandviken, og han er villig til å gjøre det på sin C41-maskin. Det kan bli artig. Jeg har nemlig aldri sett noen anvende 120 til slik bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...