Gå til innhold

Gratis utviklingsverktøy for studenter


Anbefalte innlegg

Eg meiner studenter heller bør bruke studietida på å lære forskjellige verktøy og forstå at det finnes ikkje eit verktøy for alle oppgåver.

 

Eg synes Visual Studio er bra, men det finnes mange andre like gode alternativer som Eclipse/Netbeans eller Emacs :p

 

Er det noen hake ved dette? Er det begrensninger?

 

Ja du kan ikkje selge programvare du utvikler og du kan heller ikkje publisere kode du har skreve i den utgåva.

 

Det er nå det største bullshiten jeg har hørt.

Det står ingenting om det i EULA`en, og ingen fra MS har sagt noe slikt.

Lyst å informere verden hvor det står noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen hake ved dette? Er det begrensninger?
Ja du kan ikkje selge programvare du utvikler og du kan heller ikkje publisere kode du har skreve i den utgåva.
Det er nå det største bullshiten jeg har hørt.

Det står ingenting om det i EULA`en, og ingen fra MS har sagt noe slikt.

Lyst å informere verden hvor det står noe slikt?

Fra Dreamspark - FAQen
We’re giving you the software for non-commercial use to support and advance your learning and skills through technical design, technology, math, science and engineering activities. For more information, please see the DreamSpark software license agreement.
Non-commercial betyr vel i praksis at du ikke kan selge programvaren utviklet (kompilert?) med dette. Når det gjelder publisering av kode så høres det rart ut - det går jo nesten på ytringsfriheten løs. Om MS har lagt ved slike vilkår så tviler jeg på at det er noe som vil holde i en rettssak feks.
Lenke til kommentar

Jeg tviler også sterkt på at MS har lov til å forby folk å lage åpen kildekode med dette.

 

Ellers så lurer jeg jo fælt på hvordan de skal sjekke en kommersiell kode for om den ble laget i en studentversjon eller ikke. Tror dere de legger inn sånn info i kildekoden eller de ferdig kompilerte kodene?

Lenke til kommentar
Forskjellen fra MSDN Academic Alliance og dette er vel at det her tilbys ALLE! Men MSDN saken er en spesiell avtale høgskolen har som kun gjelder for it-studenter. Andre studenter må spørre pent og vise til at de har behov for det.

Studerer elektronikk og jeg har tilgang MSDN Academic Alliance. Men det er vel ikke alle skoler som har det.

Lenke til kommentar
Ellers så lurer jeg jo fælt på hvordan de skal sjekke en kommersiell kode for om den ble laget i en studentversjon eller ikke. Tror dere de legger inn sånn info i kildekoden eller de ferdig kompilerte kodene?
Om de vil så er det sikkert ikke vanskelig å legge inn ekstra info i den kompilerte koden - om de gjør det er en annen sak :)
Lenke til kommentar
Det er nå det største bullshiten jeg har hørt.

Det står ingenting om det i EULA`en, og ingen fra MS har sagt noe slikt.

Lyst å informere verden hvor det står noe slikt?

 

Sånn tolker eg det når eg leser dette:

(funnet her: http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx)

Distribution Restrictions. You may not

• alter any copyright, trademark or patent notice in the Distributable Code;

• use Microsoft’s trademarks in your programs’ names or in a way that suggests your programs come from or

are endorsed by Microsoft;

• distribute Distributable Code, other than code listed in OTHER-DIST.TXT files, to run on a platform other

than the Windows platform;

• include Distributable Code in malicious, deceptive or unlawful programs; or

• modify or distribute the source code of any Distributable Code so that any part of it becomes subject to an

Excluded License. An Excluded License is one that requires, as a condition of use, modification or

distribution, that

• the code be disclosed or distributed in source code form; or

• others have the right to modify it.

 

Advokatmat...

 

Uansett så held eg meg heller til *trygge* alternativer.

Lenke til kommentar
Næmen så generøse og snille de er. Gratis heroin til alle studenter og opplæring i bruk av det. Virkelig gavmildt!

 

</ironi>

 

Håper studentene gjør seg gode penger på å selge gratislisensene sine til bedrifter som virkelig trenger de.

 

heh, min tanke var "første dosen er alltid gratis" :p

 

microsoft gjør aldri noe uten en baktanke...

Lenke til kommentar
Distribution Restrictions. You may not

• alter any copyright, trademark or patent notice in the Distributable Code;

• use Microsoft’s trademarks in your programs’ names or in a way that suggests your programs come from or

are endorsed by Microsoft;

• distribute Distributable Code, other than code listed in OTHER-DIST.TXT files, to run on a platform other

than the Windows platform;

• include Distributable Code in malicious, deceptive or unlawful programs; or

• modify or distribute the source code of any Distributable Code so that any part of it becomes subject to an

Excluded License. An Excluded License is one that requires, as a condition of use, modification or

distribution, that

• the code be disclosed or distributed in source code form; or

• others have the right to modify it.

 

 

Det er 2 hovedpunkter her.

 

distribute Distributable Code, other than code listed in OTHER-DIST.TXT files, to run on a platform other than the Windows platform

Du kan ikke lage applikasjoner som ikke kjører på Windows platformen

 

 

or modify or distribute the source code of any Distributable Code so that any part of it becomes subject to an Excluded License.

An Excluded License is one that requires, as a condition of use, modification or distribution, that the code be disclosed or distributed in source code form;

or others have the right to modify it.

Du kan ikke utgi det du har laget under GPL

Lenke til kommentar

I både MSDN AA programmet og Express versjonen har du lov til å utgi det du har laget under GPL, eller annnen lisens som passer. Men du har ikke lov til å tjene penger på det.

 

Quote fra siDDIs:

Dette er så fantastiske produkter som knapt finnes på eit Microsoft utviklingsplattform. .Net har muligheit for å ta i bruk nHibernate, men det henger langt igjen etter Java versjonen.

---

nHibernate fungerer greit på .NET platformen, men hele hibnernate konspetet er svakt i forhold til LINQ, som er mer rett å bruke viss man koder i .NET.

Lenke til kommentar
nHibernate fungerer greit på .NET platformen, men hele hibnernate konspetet er svakt i forhold til LINQ, som er mer rett å bruke viss man koder i .NET.

 

Hehe, det er litt for lett å forelske seg i LINQ syns jeg :p

Har brukt det en stund nå i både XML, SQL og mye med objekter.

LINQ to Entities ! :D

(helst seriøst, hvem gidder å skrive db mapping til et helt lass av objekter og atributter ?)

Lenke til kommentar
Jeg også oppfordrer studenter til å tenke litt mer langsiktig og benytte de verktøyene som fins i dag og som er gratis i dag. I det man slutter å være student, så må man kjøpe utviklingssuiten til MS om man ønsker å drive litt utvikling på hobbybasis, da er det like greit å ta i bruk eclipse/netbeans først som sist. Begge deler er veldig gode på både C++ og Java, og har gode integreringsmuligheter mot subversion og cvs. (Samt diverse andre VCS'er)

Det er også viktig å tenke på hva man møter på i en jobbsituasjon og jeg vet at flere bedrifter(hvertfall større) bruker løsninger fra MS, så da er det definitivt en fordel å ha lært disse godt. Ved ansettelse, så ser man ofte på karakterer, men også på hva man faktisk kan. Dersom man kan eclipse/netbeans og har topp karakterer, men ikke har peiling på nevnt MS programvare, så kan man fort risikere å miste jobben til en som har mer kjennskap til programvare bedriften faktisk bruker... Mitt tips ville heller være å bli kjent med så mye software som mulig, hvertfall bli kjent med det grunnleggende, slik at du kan si at du har vært borti det på intervjuet... og på den måten er dette ett bra opplegg.

Lenke til kommentar
LINQ to Entities ! :D

(helst seriøst, hvem gidder å skrive db mapping til et helt lass av objekter og atributter ?)

Django for the win!

Skriver dere seriøst spørringer? :p

 

On topic: det at EULA'en begrenser hvilke plattformer man kan utvikle for, og nekte å skrive programvare under GPL er grunner nok til at jeg ikke vil ta i dette produktet med pølseklype engang.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Jeg også oppfordrer studenter til å tenke litt mer langsiktig og benytte de verktøyene som fins i dag og som er gratis i dag. I det man slutter å være student, så må man kjøpe utviklingssuiten til MS om man ønsker å drive litt utvikling på hobbybasis, da er det like greit å ta i bruk eclipse/netbeans først som sist. Begge deler er veldig gode på både C++ og Java, og har gode integreringsmuligheter mot subversion og cvs. (Samt diverse andre VCS'er)

Det er også viktig å tenke på hva man møter på i en jobbsituasjon og jeg vet at flere bedrifter(hvertfall større) bruker løsninger fra MS, så da er det definitivt en fordel å ha lært disse godt. Ved ansettelse, så ser man ofte på karakterer, men også på hva man faktisk kan. Dersom man kan eclipse/netbeans og har topp karakterer, men ikke har peiling på nevnt MS programvare, så kan man fort risikere å miste jobben til en som har mer kjennskap til programvare bedriften faktisk bruker... Mitt tips ville heller være å bli kjent med så mye software som mulig, hvertfall bli kjent med det grunnleggende, slik at du kan si at du har vært borti det på intervjuet... og på den måten er dette ett bra opplegg.

 

Enig. Man trenger ikke bruke MS' programvare til vanlig, men det kan være veldig lurt å sette seg litt inn i det.

Det var også litt av grunnen til at jeg kjøpte Vista i fjor sommer. Selv om jeg hadde klart meg mer enn bra nok med XP, så er det fint å kunne sette seg inn i Vista slik at jeg kan hjelpe andre (jobber support).

Lenke til kommentar
LINQ to Entities ! :D

(helst seriøst, hvem gidder å skrive db mapping til et helt lass av objekter og atributter ?)

Django for the win!

Skriver dere seriøst spørringer? :p

...

 

Skriver det som passer:

HookedOnLINQ db = 
  new HookedOnLINQ("Data Source=(local);Initial Catalog=HookedOnLINQ"); 

  var q = from c in db.Contact
          where c.DateOfBirth.AddYears(35) > DateTime.Now
          orderby c.DateOfBirth descending
          select c;

Og nå kan q brukes med full intellisense :) (og du har intellisense når du skriver linq kode)

Lenke til kommentar
Og for ordens skyld.. dette er ikke noe nytt. Når jeg studerte i 2001, fikk jeg en CD-boks med Visual Studio, Windows 2000, Office XP, Visio, m. fl. Ikke i regi av skolen, men rett fra Microsoft, helt gratis.. og jeg studerte Javaprogrammering.

 

De fleste som studerer programmering i norge i dag lærer uansett Java, så de må jo bruke flere verktøy uansett.

Samme opplegget er enda, jeg har full tilgang til det meste av MS sin programvare, ganske hendig med Office etc.

 

Forøvrig bruker jeg kun MyEclipse og vim til utvikling..;)

Lenke til kommentar
Det er også viktig å tenke på hva man møter på i en jobbsituasjon og jeg vet at flere bedrifter(hvertfall større) bruker løsninger fra MS, så da er det definitivt en fordel å ha lært disse godt. Ved ansettelse, så ser man ofte på karakterer, men også på hva man faktisk kan. Dersom man kan eclipse/netbeans og har topp karakterer, men ikke har peiling på nevnt MS programvare, så kan man fort risikere å miste jobben til en som har mer kjennskap til programvare bedriften faktisk bruker... Mitt tips ville heller være å bli kjent med så mye software som mulig, hvertfall bli kjent med det grunnleggende, slik at du kan si at du har vært borti det på intervjuet... og på den måten er dette ett bra opplegg.

I mitt tilfelle så har eg jævlig dårlege karakterer og hadde aldri programmert noko i C# .Net Visual Basic eller SQLServer og fikk utviklerjobb i eit firma som utvikler 100% på Microsoft plattform.

 

Ein god hovudoppgåve dekket nok dei manglene. Tingen er at nyutdanna personer som bare har programmert i Java setter seg enkelt inn i C# .Net. Begge språk er utroleg like også med tanke på bruk av design patterns.

 

HookedOnLINQ db = 
  new HookedOnLINQ("Data Source=(local);Initial Catalog=HookedOnLINQ"); 

  var q = from c in db.Contact
          where c.DateOfBirth.AddYears(35) > DateTime.Now
          orderby c.DateOfBirth descending
          select c;

Dette er etter min meining altfor tungvindt, dagens ORM lausninger hopper jo over det å skrive spørringer. Eg skriver

def books = Book.findAllWhere(author:"Stephen King")

Og dette er måten det blir gjort i alle disse nye Rails baserte rammeverka

Må eg lage meir spesifiserte søk så er det jo bare å skrive hsql med kriterie

def results = Book.withCriteria {
def now = new Date()
between('releaseDate', now-7, now)
like('title', 'Gressklippermannen')
}

 

Dessuten så er LINQ bare for SQLServer, det er mulig å få til andre databaser med ADO.net. Men som sagt, ting er etter min meining ikkje like elegante på .Net sida.

Lenke til kommentar
Distribution Restrictions. You may not

• alter any copyright, trademark or patent notice in the Distributable Code;

• use Microsoft’s trademarks in your programs’ names or in a way that suggests your

 

Fant ikke den siden du refererer til, linken der krever nok noe postdata.

Med "Distributable Code" mener de vel bare code som følger med programmet, som f.eks Platform SDK, samples, tutorials etc.

Under silverlight sin software license f.eks står det

 

Distributable Code. The software contains code that you are permitted to distribute in programs you develop if you comply with the terms below.

 

Regner med at det står en definisjon av "Distributable Code" også på siden du linket til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...