Gå til innhold

Gratis utviklingsverktøy for studenter


Anbefalte innlegg

nHibernate fungerer greit på .NET platformen, men hele hibnernate konspetet er svakt i forhold til LINQ, som er mer rett å bruke viss man koder i .NET.

 

Hehe, det er litt for lett å forelske seg i LINQ syns jeg :p

Har brukt det en stund nå i både XML, SQL og mye med objekter.

LINQ to Entities ! :D

(helst seriøst, hvem gidder å skrive db mapping til et helt lass av objekter og atributter ?)

Meget gode eksempel på hvordan dere har blitt lullet inn i en begrensende verden. Hvordan har dere tenkt at LINQ skal hjelpe dere med noe som helst den dagen markedet blir bevisst å kreve åpne løsninger? Hvor lenge stoler dere på at MS vedlikeholder løsningen? Lær dere noe ordentlig i stedet for å vase dere inn i en verden av lock-in.
Det er også viktig å tenke på hva man møter på i en jobbsituasjon og jeg vet at flere bedrifter(hvertfall større) bruker løsninger fra MS, så da er det definitivt en fordel å ha lært disse godt.
Dessverre er det ikke så enkelt. En bevisst bruker kan gjerne nyte godt av disse verktøyene, men som tråden her har vist blir man veldig fort lullet inn i lock-in mekanismer fra MS. Det lukker dører. Lærer du deg åpne løsninger, så kan de nyttiggjøres over alt. Satser du på lukkede løsninger, så er det ofte meget tungt å komme seg ut igjen. Studenter er altfor unge til å lukke dørene for det som tross alt er industristandard løsninger. Det er lett å gå fra åpne løsninger til lukkede, den andre veien er derimot tung.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meget gode eksempel på hvordan dere har blitt lullet inn i en begrensende verden. Hvordan har dere tenkt at LINQ skal hjelpe dere med noe som helst den dagen markedet blir bevisst å kreve åpne løsninger? Hvor lenge stoler dere på at MS vedlikeholder løsningen? Lær dere noe ordentlig i stedet for å vase dere inn i en verden av lock-in.

 

Kan du utdype hva som gjør LINQ til en begrenset og ikke-ordentlig løsning?

Lenke til kommentar

@Del:

 

Et meget godt poeng du tar fram her.

 

Jeg vil også utdype det litt fra kundeperspektiv. Alle løsninger som bygger på at en bestemt database, et bestemt OS og en spesifikk plattform vil være grunnlaget for videreutvikling og vedlikehold av en løsning er dårlige løsninger for kunden. Når økonomisk levetid på tyngre applikasjoner fort vekk er 10 - 15, ja opptil mer enn 20 år forstår man meget fort at slike løsninger kan fort bli økonomisk katastrofe.

 

Jeg har ingen som helst motforestillinger mot det ene eller andre verktøyet, men mine første spørsmål til en leverandør ved utvikling av en større applikasjon ville vært følgende:

* Kan jeg bytte database med lav kostnad.

* Kan jeg endre OS-plattform på server på en enkel måte.

* Kan løsningen portes til annen utviklingsmiljø.

 

Kunne ikke leverandøren vist meg bekreftende at dette var mulig, ville jeg satt meg ned å vurdert hele leveransen på nytt.

 

Jeg er fullt klar over at svært mange ikke spør disse spørsmålene, og at flertallet utviklere faktisk læres til å neglisjere dette. Men åpenhet, interoperabilitet og portabilitet bør være hjørnesteiner i utvikling uansett hvilket verktøy man bruker.

Lenke til kommentar
Meget gode eksempel på hvordan dere har blitt lullet inn i en begrensende verden. Hvordan har dere tenkt at LINQ skal hjelpe dere med noe som helst den dagen markedet blir bevisst å kreve åpne løsninger? Hvor lenge stoler dere på at MS vedlikeholder løsningen? Lær dere noe ordentlig i stedet for å vase dere inn i en verden av lock-in.

 

Jeg antar at du har hørt om Mono. Det er jo GPL lisensiert og basert på en ECMA standard. Jeg frykter ikke lock-in.

Lenke til kommentar
Ved Høgskolen i vestfold har vi ikke MSDNAA dessverre, og her har vi dataingeniørstudie.

Gikk på Høgskolen i buskerud i fjor, hvor de også har dataingeniør, og der hadde de MSDNAA.

Så er litt opp til hver enklet skole virker det som.

 

HIVE får tilgang til MSDNAA nå straks, jeg fikk ihvertfall vite det av læreren min (Helge H.) nå rett før ferien. Så du får sikkert informasjon om opplegget snart tenker jeg. :)

 

Men ja, det er selvfølgelig opp til hver og en skole om de vil være med på programmet eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...