Gå til innhold

Måling på drossel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er det ingen enkel måte å feilsøke på spoler på. Dvs hvis det er brudd, så er det enkelt, for en spole vil normalt ha relativ liten resistans.

 

Det som er vanskelig å fastslå er om det finnes kortslutninger internt mellom trådene. Jeg tror det eneste du kan gjøre er å bruke et multimeter som kan måle spoleverdier, og sjekke at målt verdi er i nærheten av merket verdi.

Lenke til kommentar

Mener at spoler må megges.Måler isolasjons motstand med høy dc spenning. Du må vite merkeverdien på spolen, kanskje det er flere master. Så du kan måle på en som er i orden. Jeg har ihvertfall vært med på å gjøre det på store kortslutting motorer og kabler. For å se at isolasjons motstanden er tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Det mest vanlige er at det blir jordfeil i de.

Pæren går og den gammeldagse tennutrustningen forsøker forjeves å tenne den gåene pæra og blir utrolig varm i prosessen og ender med at lakken på viklingene i spolen smelter og kortslutning/jordfeil er et faktum.

Ta meggeren fatt så finner du fort ut av det.

Lenke til kommentar
...

Ta meggeren fatt så finner du fort ut av det.

Hm, er det ikke ganske lav motstand i droslene det er snakk om (noen få kohm max)? Og megger'n er designet for måling på svært høye motstandsverdier, så da klarer du vel ikke å finne måle det med megger (måleområde)?

 

Eller er det et lurt triks under ermet ute å går?

Lenke til kommentar

har tatt meggeren fatt og funnet feil på en del spoler, har meggeren innstilt på 500V og får maks utslag på de drosslene det er feil på. Får også mye utslag på kablene/armaturene om at det er jordfeil, har en teori om at det kan være vann i armaturene o.l som er årsaken. Har enda ikke vært oppi mastene og sett, men det må vel gjøres senere *grøss' :p

Lenke til kommentar

Da høres det ut som du har funnet fremgangsmåten her.

Er det i tillegg vann i armaruren kan du få utslag på f.eks. 0,1Mohm, kan være lavere eller høyere men det er ikke noe unormalt resultat på søkkvåt gatelys.

Brente drosler går selvsagt i 0, så det ser ut som du har litt arbeid forran deg.

Lenke til kommentar

før eller siden må du se oppi lampen for det er mere enn bare drosselen det kan være feil på , er det jordfeil kan det være drosselen , fuktighet i holder ,tilkoplinger ,gjenerelt alt i lampen.

letteste er å megge og ohme mellom fasene . og sasmmelingne med enn mast som er grei. lykke til høres som mye arbeid, jobber som triker og skiftet enn del armaturer på lysmaster selv.du får håpe på pent vær. hvis du går inn på www.lys.philips.no kan du kansje finne kobligs skjema de har det i lysbrosjyra sin så regner det er på nett siden også.

Lenke til kommentar
LCR meter? what is that?

 

 

L=induktans C= kapasistans og R=resistans. :thumbup:

Altså et måleinstrument som kan måle induktans, kapasistans og resistans i spoler, kondensatorer osv...

 

Men ikke sikkert det gjør noe nytte til ditt bruk, med mindre du kan måle direkte på drosselen.

 

Er som flere andre sier her potensielle problem med fuktighet, dårlig kontakt og slikt.

 

 

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

mål mellom fasene med ohm meter ,først på enn armatur som er iorden så kan du sammenligne resultatet med andre armaturer,kan gjøres hvis ikke megging gir feil og armaturen er defekt (hvis ikke pæra er gåen).

målte mellom fasene på enn armatur med 2* 400w son-t pærer målte rundt 370 kohm. hvis du si målte på enn annen 200 ohm eller ikke noe ohm da er det noe feil på armturen mest mulig drosselen.regner med fleste feil finner du med megging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...