Gå til innhold

Spill piano på Iphone


Anbefalte innlegg

Skal ikke starte en stor språkdiskusjon her (selv om det er muligens det jeg gjør, jeg kommer uansett ikke til å delta videre i den).

 

Skrivemåten iPhone, iPod, iBook, iDittOgDatt er jevnt over godt kjent blant folk og dermed også leservennlig. Det er også på denne måten folk flest skriver navnene. Det er mer til forvirring og irritasjon at dere skriver Iphone når iPhone allerede er allment akseptert. Folk flest vet hvordan iPhone egentlig skal skrives (i alle fall av målgruppen deres), og vil dermed stoppe opp i teksten ved Iphone. Det er ikke leservennlig. Å trekke fram et ekstremt og høyst urealistisk eksempel ("SoNyErIcSsOn") som en begrunnelse for valget er bak mål. For det første vil det mest sannsynlig aldri skje, og om det først skulle skje, så ville det ikke vært leservennlig og alle ville vært helt enig i at det skulle skrives "Sony Ericsson". På en annen side; om alle vet at et produkt heter og skrives "FanCyLoGO", vil folk også lese "FanCyLoGO" lettere enn "Fancylogo" fordi det er "FanCyLoGO" de er vant med. At et ord er leservennlig vil jeg definere som at ordet oppfattes og forstås raskt uten problemer, noe iPhone er et godt eksempel på.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer ikke. SDK-en er allerede i hendene på mange utviklere, så iPhone har ikke et OS som er mer lukket enn Symbian og Windows Mobile.
Hvordan er ikke det mer lukket enn Symbian?

 

Eksempel 1: Om du registerer en konto hos UIQ (gratis) er SDKen lett tilgjengelig.

Eksempel 2: SKDen til S60 ligger tilgjengelig for alle.

 

Et OS som må hackes for å kunne installere 3. part programmer er da ikke åpent, at noen "heldige" har fått SDKen hjelper ikke på den definisjonen. :roll:

Lenke til kommentar

Angående Iphone eller iPhone er dette noe vi har hatt oppe diskusjoner rundt tidligere. Det hele handler om å gjøre forskjell på logo og navn i en tekst. De som markedsfører et produkt vil gjerne at vi setter logoen deres i teksten i størst mulig grad, slik at leserne legger merke til produktnavnene.

 

At Apple ønsker at selve logoen skal se slik ut: "iPhone" er vel helt greit, akkurat som at Amobil-logoen har liten (og oransje) a. En logo består dessuten ofte av tekst i forskjellige skrifttyper og -størrelser, så vel som tegninger.

 

Vi gjør det enkelt. Alle navn skrives med stor forbokstav, og vi tillater ikke logoer i tekstene våre. Dette gjør også at man slipper å senke lesehastigheten hver gang man kommer til et navn.

 

Tilbakemeldinger angående språket eller annet generelt bes postes her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=125

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. SDK-en er allerede i hendene på mange utviklere, så iPhone har ikke et OS som er mer lukket enn Symbian og Windows Mobile.
Hvordan er ikke det mer lukket enn Symbian?

 

Eksempel 1: Om du registerer en konto hos UIQ (gratis) er SDKen lett tilgjengelig.

Eksempel 2: SKDen til S60 ligger tilgjengelig for alle.

 

Et OS som må hackes for å kunne installere 3. part programmer er da ikke åpent, at noen "heldige" har fått SDKen hjelper ikke på den definisjonen. :roll:

 

Vel, om man kan smøre brødskiven og tålmodigheten i et par uker så vil den være tilgjengelig for alle. Hjelper det på definisjonen, eller vil du anbefale folk å ikke kjøpe telefonen fordi det er hele to uker til den slippes?

Lenke til kommentar
viewty har lukket OS,så tror ikke det går.

 

teoretisk sett har iphone det også...

 

Det stemmer ikke. SDK-en er allerede i hendene på mange utviklere, så iPhone har ikke et OS som er mer lukket enn Symbian og Windows Mobile.

 

Jeg kan uhyre enkelt lage et program til min N70. http://www.forum.nokia.com/ Der finner du alt av programmvare man trenger, tilogmed en Vitruel mobil man installerer på datamaskinen for og teste programmer på.

 

Noen som vet hva LGLP Lisens er, vet vell om dette betyr at Symbian er mer åpent enn andre program. Her gies Source koden ut.

 

Jeg kan også bestille CD-Plater med Symbian OS'et på.

 

Symbian: LGPL Lisens.

 

Dette står i et program som heter "Om" (Typisk allà og gå på Help og About i enehvert proram i Windows) :

Hente på internett blablabla ** Alternativt, Nokia offers to provide such source code to you on CD-ROM for a charge covering the cost of preforming such distribution, such as the cost of media, shipping and handling, upon written request to Nokia. This offer is valid for a period of three(3) years from the date of the distribution of this product by Nokia...
Lenke til kommentar
så får det vise seg hvor "åpen" den sdken vil være da...

 

hadde vært hyggelig om dem eksisterende programmene kan portes over med minimalt rot, men jeg lever ikke akkurat i håpet...

 

forøvrig:

http://geekpenguin.blogspot.com/2008/01/pyano.html

 

Såvidt jeg har forstått skal de fleste programmene kunne portes over. Så spørs det bare hva Apple slipper gjennom nåløyet for salg/nedlasting i iTunes.

 

I forhold til iAno er det programmet du linker til der en stor vits. Ingen multitouch, og det tar ca. et halvt sekund fra han trykker ned tangenten til noten spilles av med en forferdelig lyd :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått skal de fleste programmene kunne portes over. Så spørs det bare hva Apple slipper gjennom nåløyet for salg/nedlasting i iTunes.
Du sier vel nå rett ut at det ikke er snakk om et åpent OS allikevel?

 

Om Google skulle godkjenne alle programmer til Android hadde det ikke vært store interessen for plattformen her på forumet. At Apple kommer unna med dette samme bare fordi telefonen har forbedret TS, et produktnavn som starter på en i, og en eplelogo på salgspakningen sier vel litt. :roll:

Lenke til kommentar

MrDarkey:

 

Poenget er ikke at man kan spille piano på telefonen, men at det fungerer såpass bra. Det demonstrerer mulighetene telefonen har. Man kan trykke på fem tangenter samtidig og hamre løs så fort man bare vil, og det er NULL lagg/forsinkelse. I linken lenger opp hvor vi ser en Nokia N810 gjøre det samme er det 0,5-1 sekunder lagg for hver tangent som trykkes ned. Dette er stort sett en gjenganger i samtlige programmer som eksisterer for iPhone. De lagger ikke, og multi-touch åpner for nye bruksområder. iPhone er ikke en telefon, men en bærbar multimedia-/smarttelefon. Er det bare en telefon man vil ha kjøper man ikke HTC heller.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...